Schäferblandisen Kriga

Så länge det finns fler hundar än vad det finns hem och friska hundar avlivas pga att ingen vill/kan ta hand om dom så ser jag ingen anledning alls i att spara så här gravt missbildade valpar. Man ser ju redan direkt vid födseln att hunden är missbildad om det är som de här hundarna på bilderna, och man kan omöjligt veta redan då hur/om hunden kommer lida och ha ont. Varför chansa? Lämna den platsen på jorden till en frisk hund.
Undra också hur organen påverkas?
I schäferns fall vet jag ju att man önskar en kropp med gott om plats för stora lungor för att orka arbeta. Hur får lungor mm plats i kroppen? De måste tryckas ihop.
Undra om dessa hundar går på smärtstillande? Och har de andra mediciner?
Quasimodo (schäfern) går på smärtstillande såg jag nu i en video om honom, men inga andra mediciner.
 
Sånt som man inte alltid tänker på och kommer ihåg, iaf jag kan behöva påminnas! Huruvida vissa hundar borde avlivas eller ej diskuteras rätt ofta, men det vore kanske lika värt att tänka seriöst på huruvida man ska para och avla! Känns ju som det "produceras" valpar i överflöd ibland, utan någon tillräckligt stor tanke på att långvariga hem finns till alla.
Iaf inom blandrasaveln. Kennlar har brukar tom få förfrågningar redan när kombinationer presenteras. Skillnaden är väl att de har ett mål och valpköpare vänder sig dit för de har samma mål. Med köksavel producerar man först och sen hoppas på att sälja. Man ser ofta valpar till nedsatt pris mm på blocket, vet ingen seriös uppfödare som rear bort sina valpar eller sänker kraven på köparna för att bli av med valpar.
 
Tittade på en video på youtube om hunden jag sist visade bild på, där fanns mera info om hur skelettet såg ut på hunden, det verkade vara nacken som det var fel på där.
Ifall någon är intresserad:
Tydligen var bakbenen felvända(?) dessutom, det såg inte jag! :o

@Voff här tog visst lungorna upp rätt mycket plats från tarmarna istället så den får små måltider bara.
För mig är det inte normalt leverne för hunden och känns inte ok.
 
Iaf inom blandrasaveln. Kennlar har brukar tom få förfrågningar redan när kombinationer presenteras. Skillnaden är väl att de har ett mål och valpköpare vänder sig dit för de har samma mål. Med köksavel producerar man först och sen hoppas på att sälja. Man ser ofta valpar till nedsatt pris mm på blocket, vet ingen seriös uppfödare som rear bort sina valpar eller sänker kraven på köparna för att bli av med valpar.
Verkar ju som att buskaveln finns till för att det finns folk som inte orkar ta reda på vilken ras som passar en bäst men vill ha en valp :grin:
 
Iaf inom blandrasaveln. Kennlar har brukar tom få förfrågningar redan när kombinationer presenteras. Skillnaden är väl att de har ett mål och valpköpare vänder sig dit för de har samma mål. Med köksavel producerar man först och sen hoppas på att sälja. Man ser ofta valpar till nedsatt pris mm på blocket, vet ingen seriös uppfödare som rear bort sina valpar eller sänker kraven på köparna för att bli av med valpar.

En dröm vore väl om det krävdes någon slags licens/tillstånd för att öht få producera en valpkull. Krav på att alla hundar, blandras eller ej, var tvungna att reggas? Jag gapar väl efter något omöjligt kanske, men som en liten parallell så kan jag väl säga att folk skulle nog tro att det vore helt ogörbart om vi hade krav på att alla cyklar i sverige skulle registreras med ramnummer som vi gör med bilar - ändå är det något som sker i andra länder, tex Japan.
 
En dröm vore väl om det krävdes någon slags licens/tillstånd för att öht få producera en valpkull. Krav på att alla hundar, blandras eller ej, var tvungna att reggas? Jag gapar väl efter något omöjligt kanske, men som en liten parallell så kan jag väl säga att folk skulle nog tro att det vore helt ogörbart om vi hade krav på att alla cyklar i sverige skulle registreras med ramnummer som vi gör med bilar - ändå är det något som sker i andra länder, tex Japan.
Borde iaf vara någon form av hälsokrav för all avel. Om det kostade lite att avla skulle färre köksavla. Sen borde det finnas ett registreringskrav. Vite/böter för de som bryter mot "avelslagen".
I dag är det helt gratis att göra blandrasvalpar och man behöver inte lägga en krona på undersökningar av varken föräldrardjur, valpar, chip, vaccinering, registrering, avmaskning eller annat. Bara lite extra mat, en annons på Blocket och sen pengar rätt ner i fickan. Ogillar det skarpt. Det lockar bara folk som vill tjäna lättförtjänta pengar och folk som vill ha en billig hund utan en tanke på konsekvenser.
 
Borde iaf vara någon form av hälsokrav för all avel. Om det kostade lite att avla skulle färre köksavla. Sen borde det finnas ett registreringskrav. Vite/böter för de som bryter mot "avelslagen".
I dag är det helt gratis att göra blandrasvalpar och man behöver inte lägga en krona på undersökningar av varken föräldrardjur, valpar, chip, vaccinering, registrering, avmaskning eller annat. Bara lite extra mat, en annons på Blocket och sen pengar rätt ner i fickan. Ogillar det skarpt. Det lockar bara folk som vill tjäna lättförtjänta pengar och folk som vill ha en billig hund utan en tanke på konsekvenser.

Ja det är ju sjukt. Vi har ju ändå lagar för djurhållning, så varför inte krav rörande avel med?
 
Hittade röntgenbilder på en annan hund med "short spine syndrome" och oj vilken skillnad mot schäfern:
pigxray2-f42250dab13fa676.jpg

Jag ser inte riktigt hur det ser ut under armbågen men resten av ryggen var ju riktigt rak och fin (i mina ögon). Och med den här bilden av den hunden så erkänner jag att jag känner mig tveksam till om jag skulle avliva den om den råkade vara mitt ansvar:
animatedgifofpig.gif

Jag är verkligen inte duktig på att läsa hundkroppspråk men för min del ser den ut att sätta sig ned och gå omkring utan större problem, eller vad säger ni?
Den har ju en riktig knick i bröstryggen. Har svårt att se att det inte finns inklämda nerver där. En MR eller CT skulle nog ge mer information. Hade också varit intressant att se en röntgenbild där hunden ligger på rygg. Hade inte blivit förvånad om det finns en skolios där också. En röntgenbild ger ju bara en 2D projektion. För att få en fullständig bild krävs mer information.
 
Senast ändrad:
Borde iaf vara någon form av hälsokrav för all avel. Om det kostade lite att avla skulle färre köksavla. Sen borde det finnas ett registreringskrav. Vite/böter för de som bryter mot "avelslagen".
I dag är det helt gratis att göra blandrasvalpar och man behöver inte lägga en krona på undersökningar av varken föräldrardjur, valpar, chip, vaccinering, registrering, avmaskning eller annat. Bara lite extra mat, en annons på Blocket och sen pengar rätt ner i fickan. Ogillar det skarpt. Det lockar bara folk som vill tjäna lättförtjänta pengar och folk som vill ha en billig hund utan en tanke på konsekvenser.
Finns ju djurskyddslagen som gör det förbjudet att avla på ett sätt som ger lidande...men bevisbördan är knepig...och så är vi åter på den sjuka renrasiga aveln med andningsproblem o.s.v. Inte helt lätt det här!:down:
 
Blir lite kär i dig nu @linnsan.
Du har verkligen skött det hela exemplariskt.
Krigas uppfödare däremot borde skämmas som de snåla, egoistiska ynkryggar de är :rage:

Älskar hennes namn. Vi har namnet Criga med på namnlistan till kullen som förhoppningsvis jäser i tiken här hemma :love:

En sån tapper valp som lilla Kriga ska ha ett namn som matchar:heart

Åh tack fina :heart

Ja, hon hette Mango :wtf: men jag tyckte att hon skulle ha ett namn som matchade henne bättre.

Hoppas det ploppar ut en liten Criga hemma hos dig snart då :love:
 
Jag kan inte släppa min ilska över hur Krigas uppfödare har betett sig.
Det måste ju bryta mot djurskyddslagen att inte uppsöka veterinär med en så gravt missbildad valp att den bör avlivas.
@linnsan ...du har verkligen gjort mer än du behöver i det här fallet, men har du funderat på att prata med länsstyrelsen och ge dom eventuell dokumentation från veterinären?

Har funderat på länsstyrelsen och ska ta och ringa dom och se vad dom säger. Jag har ju annonsen som bevis sas...
 
Jodå det syntes. Gissar att de hoppades att det skulle växa bort så de kunde tjäna pengar. Och att de var för snåla för att avliva då det "inte blivit av" :cautious:
Inte blivit av = vill inte lägga pengar på valpen..
J*vla idioter rent ut sagt. De där borde få djurförbud på livstid.
Åter igen, stor eloge till dig som tog dig an henne och ger henne en bra sista tid!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 844
Senast: Linda_A
·
Hundhälsa Rio är trasig igen :(. Och nu känner jag mig lite rådvill... I fredags skulle vi spåra och innan det gick vi en promenad. Jag värmde upp...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 999
Senast: Sleepy
·
Hundhälsa Vill bara skriva av mig.. Har en dvärgpinscher hane snart 2,5år (värsting-åldern) och var förra veckan hos veterinär med honom då jag...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
12 329
Senast: vallhund
·
Hundhälsa Börjar med att skriva att jag ska ringa veterinär direkt imorgon bitti, så har vi den biten avklarad! Tar det från början. I...
Svar
4
· Visningar
1 378
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp