Hovar i balans! Eller inte?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hovar i balans! Eller inte?

*KL*

Visst kan det finnas hovslagare utan utbildning, som är självlärda, och jättebra. MEN, den stora skillnaden tycker jag är att den utbildade hovslagaren oftare både KAN och VILL fortbilda sig, hålla sig up to date med nya rön, metoder, material etc. Medan den duktiga självlärda så att säga har 'sitt sätt som alltid fungerat' och kör på det. Och varken har samma vilja eller möjlighet att fortbilda sig och hänga med varken teoretiskt eller praktiskt i utvecklingen?

Återigen spelar geografin in! För mig är mellan Sverige söderut! :) Vill bara förtydliga.

Norrland

*KL*

Visst kan det finnas hovslagare utan utbildning, som är självlärda, och jättebra. MEN, den stora skillnaden tycker jag är att den utbildade hovslagaren oftare både KAN och VILL fortbilda sig, hålla sig up to date med nya rön, metoder, material etc. Medan den duktiga självlärda så att säga har 'sitt sätt som alltid fungerat' och kör på det. Och varken har samma vilja eller möjlighet att fortbilda sig och hänga med varken teoretiskt eller praktiskt i utvecklingen?

Precis det jag var inne på men du formulerade det kortare och mer koncist!

Återigen spelar geografin in! För mig är mellan Sverige söderut! :) Vill bara förtydliga.

Norrland

Jo jag tänkte nog det faktiskt när jag skrev mellansverige att det nog var så :D
Men jag ser fortfarande inte varför geografin skulle vara en anledning bara för att bor norröver. det är ju inte så att utbildningen tar 5 år på heltid direkt..... borde vara både möjligt och motiverande för alla att kunna gå den.

*KL*

Jodå, jag förstår vad du och de andra menar. Jag är själv akademiker med många högskolepoäng.

I utbildningar lär man sig grunderna för yrket. Sedan tar det enligt arbetslivsforskning minst två år av erfarenhet för att kunna fungera i yrket fullt ut. Vidarebutbildningar är viktigt.

Så jag säger egentligen inte emot er.

Men jag ändå inte fundera på om vi är alldeles för utbildningsfixerade i vårt samhälle idag. Den gamla kunskapen, den som åratal i hantverksyrken ger, måste värderas också.

Jag måste fortfarande fråga: en hovis som skott i 30 år är den mindre kompetent än den nyutexaminerade?

Norrland

Det beror ju helt på, svaret på din fråga. Det finns ju folk som spikat på skor i 30 år men fortfarande skor helt uppåt väggarna. Och nyutexade som filat innan, gått vis sidan av hovslagare länge innan de sökte in till utbildningen etc.

Men rent generellt, om den outbildade med 30 års erfarenhet skor bra, så tar jag hellre den än en nyutexad.

Det är knepigt, jag vill ha utbildad, duktig hovis. Men jag vill inte ha de nyutexade, rent generellt. Min nuvarande hovis är jag KANONNÖJD med, men jag har sett honom sko (åt andra) när han var nyutexad och jag hade inte släppt honom nära mina hästars hovar då.

Men NÅGON måste ju göra det för att de där nyutexade ska få den där erfarenheten man vill åt sen..

Alla hovisar i stort sett för väl åka iväg för att utbilda sej :confused: Det gäller fö många andra utbildningar också att folk får flytta på sej den tiden. Inget skäl att inte utbilda sej.
Ja hästägare är tyvärr glada att hitta hovisar.:crazy: Så är det även här där det finns för få erfarna duktiga, dom har massor att göra och kan vara svåra att få att ta nya kunder. Det ändrar ju inte fakta?

Du nämnde själv IU som exempel:confused: Kanske inte så konstigt heller att det kan uppstå en sån diskussion när en användare svarar i var och varannan hovtråd och skriver som om det vore en hovis? (I alla fall innan det påpekades...)

Det finns nog många andra som gör samma sak i andra trådar. Definitivt.

Den med 30 års erfarenhet.....Hur ska jag veta hur den skor? Det jag vet är att den har inte något papper på att den har vissa grundkunskaper. Den har kvackat sej fram för att folk har behov av hovis.

Jag vet en sån häromkring som folk tog för att det var billigare. Han höll på länge och skor säkert fortfarande. Kunde nog säga sej ha 20 års erfarenhet. Men kunde han sko? Knappast. Många hästar fick problem av olika slag, ägarna måste vända sej till annan och förstod då vad för fel som begåtts......men några använde honom ändå för hästar som de tyckte var "okomplicerade" eller lite mindre viktiga typ pensionärer....:cool: Varför? Pga priset förstås. "jag tar honom till Bruntes hovar, han ska ändå inte tävla så det spelar inte så stor roll...."

Helt allvarligt.

Ingen aning ang ditt exempel. Jag vet ju inget om den personen. Om man är outbildad antar jag att man inte går fortbildningar heller? Visst kan någon ha ett brinnande intresser men varför inte då under 30 år skaffa en utbildning:confused: Låter lite oseriöst eller inställningen att det inte är så viktigt. Och då blir jag negativ....

Det beror ju helt på, svaret på din fråga. Det finns ju folk som spikat på skor i 30 år men fortfarande skor helt uppåt väggarna. Och nyutexade som filat innan, gått vis sidan av hovslagare länge innan de sökte in till utbildningen etc.

Men rent generellt, om den outbildade med 30 års erfarenhet skor bra, så tar jag hellre den än en nyutexad.

Det är knepigt, jag vill ha utbildad, duktig hovis. Men jag vill inte ha de nyutexade, rent generellt. Min nuvarande hovis är jag KANONNÖJD med, men jag har sett honom sko (åt andra) när han var nyutexad och jag hade inte släppt honom nära mina hästars hovar då.

Men NÅGON måste ju göra det för att de där nyutexade ska få den där erfarenheten man vill åt sen..

Jag har också en utbildad hovis som jag är supernöjd med. :)

Men genom åren har jag stött på många sk outbildade som skott alldeles utmärkt bra. Som fått beröm och rekommenderats av veterinärer bla. Så jag köper inte att utbildning är allt, även om det är en garanti för en viss grundläggande kompetens.

Norrland

Men genom åren har jag stött på många sk outbildade som skott alldeles utmärkt bra. Som fått beröm och rekommenderats av veterinärer bla. Så jag köper inte att utbildning är allt, även om det är en garanti för en viss grundläggande kompetens.

Norrland

ja självklart finns de, och jag förstår vad du säger i grunden och det är en bra frågeställning och det finns skäl för den tycker jag. Men jag måste nog ändå vidhålla precis det jag och Alexandra varit inne på , att är man utbildad så håller man sig ajour, vidare utbildar sig och uppdaterar sig på helt andra sätt än om man skott ute i buskarna på egen hand i 30 år och enbart det.

sen om man ska hård dra din fråga så skulle jag faktiskt säga som så att NEJ: en självutbildad hovslagare har INTE samma kompetens som en ny exad (förutsatt att vi givetvis inte pratar om det mest misslyckade nyexade exemplaret i guiness rekord bok nu) när det gäller mindre "ordinära" sko problem, hov problem och häst problem relaterat till skoning. Helt enkelt för att de inte varit exponerade för såna eller hängt med i utvecklingen. Så länge man skor relativt okomplicerade hästar tror jag det går aldeles utmärkt bra att behålla ett gott rykte osv även om man inte är utbildad i grunden om man skott i 30 år. Men jag vidhåller nog att den dagen en komplicerad, mer avancerad kund står framför en, så skulle nog den hästägaren helt klart tjäna på att ha någon som tagit del av utvecklingen och kunskaperna de senare åren, för det har hänt otroligt mycket!

ang. helt nyexaminerade hovslagare så den enda kritik jag kan fälla mot dem är att de är "idealister". De har lärt sig massor av teori och vill då alltid sko utefter det absolut mest bok korrekta, men har inte erfarit tillräckligt med verklighetsbaserade fall för att skaffa sig erfarenheten och kompetensen att använda teorin och bok korrektheten utifrån praktiska fall - där man även måste blanda olika bokfall och teori fall, och verkligen nyttja sin kunskap även om den inte står i en sammanfattad rad i teori boken :) Nyexade kan som sagt vara lite idealistiska ang. skoning, men lär sig snart att man får se lite till individen och lär sig vidare av detta. det är väl jättebra att man börjar utifrån ideal, och sen skaffar sig kött på benen fortfarande utifrån teorin man har i grunden? :)

jag skulle utan problem anlita en nyexad till en häst som var okomplicerad att sko. aldrig till en mer trixig med special skoningar osv.

OJ vad långt det blev - förlåt!!!!

Norrland

Jag måste erkänna att jag tidigare sett/använt outbildade (pga brist, ej ekonomi) som jag tyckt skott alldeles utmärkt bra. Med den ökade kunskap (som dock fortfarande är ringa) jag har idag tycker jag dock inte de gör det. Så jag har inte sett någon outbildad/självlärd sko bra. Dock så träffar jag sällan på outbildade hovisar och dess arbete nu, så de kan väl finnas.

Som motvikt så har jag givetvis stött på utbildade hovisar som inte skor bra med, ett fåtal. Jag har en nästan 'granne' med mig, 2 km bort. Det finns en anledning jag inte använder den hovslagaren.. Han är utbildad, billig - och helskor en häst på 35 minuter, från det han går ur bilen tills han sätter sig igen. Han har rätt mycket tappskor med, men 'det gör ju inte så mycket, han har ju tappskogaranti' (Sagt av kund, mycket nöjd kund).

Jag skulle UTAN att tveka välja vilken nyutexad som helst ur högen framför att anlita honom. Trots att han är utbildad och har 30 års erfarenhet.

Det är jätteintressant det du skriver! :)

Nyutbildade inom vilken bransch det än gäller är ofta idealister, eller "vetabästare"! De behöver några år för att slipa och av och kunna förena teori och praktik. För det är ju dit man strävar efter med utbildning, att kunna förena teori och praktik.

Om man skulle tänka den optimala situationen med hovslagare, skulle jag vilja att det var så här:

Alla hovslagare har grundutbildningen. De har jobbat minst två år. Tagit del av vidareutbildning. De jobbar i nätverk. Om den ene stöter på ett komplicerat fall den inte löser själv, så tar den hjälp och råd av kollegor. På så sätt får kunden bästa service och hovisarna vidareutbildar sig genom att lära av varandra.

Men tyvärr är det inte så här. I alla fall inte här uppe i norr! :)

Norrland

Om det är så att hovväggen enbart har en skyddande funktion varför växer då hovväggen dubbelt så fort som sulan på en hov?

bara för att dom växer fortare betyder inte att man skall gå på dom
utan i om hästen rör sig så mycke och på olika underlag helst 15-30 km /dag
så kommer det inte finnas hovvägg att verka och sulan och stråle kommer att må jätte bra.
Mina hästar går i skog och har tillgång till ca 3km korridor att spring i på olika underlag dom lubbar runt ca 10-15km /dag endast av egen vilja alla har jätte fina strålar och sulor och ingen går på hovväggar
Och för att "normala" häst swe inte ska få spunk så går dom på vanligt bete på nätterna.

Den jag hade till Neffi när hon stod med fång vara ganska ny. Inte jätteny iofs. Men han gjorde just det, ringde kollegor, funderade och diskuterade. Det var lätt värt de extra bensinpengarna :bow:

Jag måste erkänna att jag tidigare sett/använt outbildade (pga brist, ej ekonomi) som jag tyckt skott alldeles utmärkt bra. Med den ökade kunskap (som dock fortfarande är ringa) jag har idag tycker jag dock inte de gör det. Så jag har inte sett någon outbildad/självlärd sko bra. Dock så träffar jag sällan på outbildade hovisar och dess arbete nu, så de kan väl finnas. /
Fast jag förstår att man inte anlitar dessa outbildade när man bor där du gör. I Uppsala o Stockholmstrakten räknar jag till minst 38 utbildade hovisar enligt SHF hemsida. Här hos mig finns det inte lika många, 5 ungefär. Som servar ett JÄTTE stort geografiskt område, jämförelsevis. Lappland och Norrbotten finns inte ens med.

Det är det här man måste ha i bakhuvudet när vi diskuterar.

Här in Norr är det inte nödvändigtvis pga ekonomi och lathet vi inte anlitar utbildade, det är lika mycket tillgång. Dock har vi många jätteduktiga som inte är utbildade, men som har väldigt mycket erfarenhet.

Här i mina trakter kan det möjligen finnas en som skor på heltid, dock är jag inte säker, h*n kan ha slutat. Övriga skor på fritid, de har andra jobb. Då tycker jag att det är väl mycket att kräva att de ska åka på clinics, föredrag m.m söderut bara för att, de har fullt upp ändå.

Norrland

Min nuvarande var/är också så, jag uppskattar det enormt. Nu var det längesen det var något där han behövde rådfråga, men jag uppskattar även att det inte tycks finnas något 'prestigetänkande'. Nu iom ponnyns fång frågade jag ju hovslagaren på kliniken när jag ändå var där vad han tyckte. Han sa vad han föreslog/föredrog. Jag pratade med min hovis om vad han föreslog/föredrog, och det fanns ingen som helst prestige eller 'mutter' när jag tyckte att det ju för mig är enklast att nu i samband med ÅB ta det på kliniken, med klinikhovis. Tvärtom tyckte han att om det i slutändan skulle bli något mer 'permanent' beslag som han inte var van med, så kunde han ju följa med och så kunde klinikhovis visa och förklara så kunde vi fortsätta härhemma med det.

Sånt värdesätter jag skyhögt.

Fast jag förstår att man inte anlitar dessa outbildade när man bor där du gör. I Uppsala o Stockholmstrakten räknar jag till minst 38 utbildade hovisar enligt SHF hemsida. Här hos mig finns det inte lika många, 5 ungefär. Som servar ett JÄTTE stort geografiskt område, jämförelsevis. Lappland och Norrbotten finns inte ens med.

Det är det här man måste ha i bakhuvudet när vi diskuterar.

Nja, det där är missvisande siffror. Det är skriande brist på utbildade hovisar häruppe. Vet inte hur det är i Sthlm dock, men här är det inte lätt, och finns gott om självlärda/svarthovslagare/travhovslagare/kalla det vad man vill. Men då jag inte använder dem så ser jag inte dess jobb så ofta.

Jag vet hur jag JAGADE hovis när jag flyttade hit, och då hade jag TRE utbildade inom en mils radie, men vad hjälpte det när alla hade fullt liksom. Min outbildade från Gävle var en ängel och satt och åkte hit, innan jag på ett bananskal tack vare valackens spiktramp lyckades bli inklämd hos en av de utb, som då jobbade på Ultuna men gick med på att ta min som ordinarie hemmavid, iom att han bodde 1½ mil härifrån, sen hade han den goda smaken att flytta så han hamnade 4 km härifrån. Tills han plötsligt flyttade till Värmland och där stod hans kunder med panik i rösten. Jag grinade nästan när jag ringde nuvarande hovis och tiggde på mina bara knän...

Nuvarande hovis tackar nej till kunder varje vecka, och har fler än han borde egentligen.

Förr när jag bodde utanför Gävle var det ett veritabelt mörker, inom 10 mil fanns EN då (vet inte hur det är idag, min nuvarande hör till det området eg så finns fortf minst en) som var utbildad. Och han var fulltecknad upp över öronen. Så jag hade inget annat val än ta outbildade. Då var jag nöjd, idag skulle jag inte vara det.

Det jag menade med att det berodde på tillgång och inte ekonomi när jag hade svarthovslagare/outbildade.

Det finns rätt så många hästar också ;)

Jag har mest haft tur då jag jobbat i de stall där jag sedan har haft häst, så jag har haft "kontakter" och det är lättare att få in en fot då. Hade en bra, som försvann spårlöst, hörde ryktet först, så jag hann jaga redan på en annan i tid (som skodde bra på förmiddagen, mindre bra på eftermiddagen...) Sen bytte jag stall och hade tur så "stallhovisen" var på plats samma dag OCH hade tid att verka och sen rullade det på.

Men nu har vi kommit från ämnet.

Jag vill fortfarande hävda att:

Det finns fantastiskt skickliga utbildade hovslagare. Såna vi alla skulle vilja ha.

Det finns utbildade som inte är skickliga, som kanske inte alls passar för yrket.

Det finns outbildade som är skickliga och kompetenta.

Det finns outbildade som är inkompetenta skopåspikare.

Jag tycker att man förenklar diskussionen om man säger att utbildning är allt.

Norrland

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 679
Senast: skuggi
·
Hästvård Anonymt nick. Postar aldrig i de här forumen så om jag lagt tråden fel får moderator gärna flytta den. Vill börja med att säga att...
2
Svar
23
· Visningar
6 903
Senast: akleja
·
Hästvård Jag har gjort bort mig riktigt ordentligt när det kommer till hovslagare. Sedan min perfekta hovis slutade sko i slutet av förra året...
2
Svar
37
· Visningar
4 432
Senast: Alexandra_W
·
Övr. Hund Ja, jag tyckte hon förtjänade en egen tråd. Hämtade ju hem en missbildad schäferblandisvalp för drygt en vecka sen. Som skänktes bort...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
12 652
Senast: Malinois
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Värma spenat?
  • Svensk politik nr 3