Hovar i balans! Eller inte?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hovar i balans! Eller inte?

Tragiskt att du inte inser dina begränsningar i din hästhållning.

Men Lilla Skutt,, förstår du inte grundproblemet??? Vissa människor kan bara inte ha fel och kommer med näbbar och klor envist tjata vidare om sin ofelbarhet trots bildbevis.;)

Vill du hålla tråden i liv i oändlighet så svara TS att allt hon skriver är fel. Vill du däremot att tråden snabbt ska självdö så håll bara med.

Det tror fasen att hennes hovisar är som "nicker dockor" ,, Du och jag skulle ju välja en annan linje presic som en av mina kollegor gjorde, (flytta!!):rofl:

Varför lägga ner energi när det finns så många andra trevliga tacksamma använare här som verkligen är ödmjuka och ska respekteras med ödmjukhet.

Det är tur att det finns trevliga hovslagare där ute i den verkliga världen.
Vissa är t.o.m. läskunniga.
Vad är en trevlig hovslagare?
En som gör som du säger för pengar eller ser till hästens bästa?

Jag ser till hästens bästa och det vore kriminellt av mig att göra ngt som motstrider min kunskap,erfarenhet och känsla för hästen.
Höll jag käft när nån gör ngt helgalet med sin häst och tog emot pengar för att utföra ett arbete som är dåligt utfört ,då vore jag ingen Hovslagare värd namnet ,då hade jag tyvärr "världens äldsta yrke".:angel:

Så lågt sjunker jag aldrig,för jag älskar hästar.På riktigt.
Det gör mig ont när hästar far illa av okunskap eller ren dum envishet.
I verkliga livet skulle vi aldrig mötas för lika dras till lika,och vi har väldigt olika uppfattning om vad hästar mår bra av ,både hovvård och hästhållning.

Svenska hade jag betyg 5 i så läsa kan jag utmärkt,hästar bryr sig dock inte om vad du säger eller hur du skriver..de bryr sig bara om vad du gör.
Fina ord skiter de fullständigt i .;)

Den dag jag tror jag kan allt och tror mig fullärd då blir jag rädd för mig själv.:rofl:

Du känner dej ifrågasatt.

Jag har inga problem med att bi ifrågasatt.
Med förklaringar, fakta, bilder och referenser.
Det kan jag ju lära mig något av.

Men det är en helt annan sak att bli påhoppad med diverse oförskämdheter.
Det är bara otrevligt.

Du och jag skulle ju välja en annan linje presic som en av mina kollegor gjorde, (flytta!!):rofl:

Finns det ingen ände på dina oförskämda antydningar?
Du skor visserligen alldeles fantastiskt men det är inte värt att utstå dina otrevligheter för det.

Vilken hästägare vill betala för att få en timmes ovett serverat tillsammans med skoningen?

Vad är en trevlig hovslagare?
En som gör som du säger för pengar eller ser till hästens bästa?

En som inte förolämpar, förödmjukar eller säger elaka saker till kunden/hästagaren.
En som pedagogiskt förklarar varför man gör si eller så i stället för att säga "Är du korkad eller fattar du inte det?"
En som inte talar illa om sina kollegor för att framstå i bättre dager.

Att se till hästens bästa anser jag för självklart.
Och jag både lyssnar på och läser riktiga argument.
Men kommentarer av typen "Men tänk efter själv nu då!" det lär jag mig inget på.

Finns det ingen ände på dina oförskämda antydningar?
Du skor visserligen alldeles fantastiskt men det är inte värt att utstå dina otrevligheter för det.

Vilken hästägare vill betala för att få en timmes ovett serverat tillsammans med skoningen?

Här får jag nog ta och sträcka upp en hand :)! Jag skulle gladeligen bli serverad
en skopa ovett över bristande hovvård om jag hade gjort mig förtjänt av det.
Förhoppningsvis så hade jag lärt mig något som min häst har glädje av.
Sedan så tycker inte jag att det är ok att länka till Gylles tråd, det är hennes tråd och den skall hon få ha ifred.
Hälsningar Kryddan

en skopa ovett över bristande hovvård om jag hade gjort mig förtjänt av det.

Men vill du inte veta vad du borde göra i stället också?
Och inte bara få en utskällning för att du inte fattar.

Det är skillnad på att bli uppläxad och få lära sig veta bättre och på att bara få en hög med oförskämdheter.

Jo jag tyckte också att det blev fel att korsa ihop trådarna.
Så därför startade jag den här med hopp om att samla ihop det som inte hör till era trådar här i stället.

Jag borde bara kommit på det tidigare.

Räcker det att jag ber om ursäkt här eller bör jag göra det i de andra trådarna också?

Ursäkta, det var en dålig idé och jag ångrar mig.

Hovarna är kanske inte perfekta, men å andra sidan är det inte lätt att bedöma helheten på hovarna utan att se dem live. Lite utflytningar här och där, som kosmetiskt skulle kunna åtgärdas genom att raspa lite på hovens utsidor.

Jag undrar ifall hästen är bekväm både före och efter verkningen? Om hästen inte är mindre bekväm efter än före verkningen, så har du inte gjort något gravt fel.

Generellt sett tycker jag att det ser ok ut. Ut och rid om hästen är bekväm och låt hästens hovar mot underlaget sköta resten. :)

*delvis KL*

Jag tycker den här tråden är enormt fascinerande, och tyvärr visar på att för vissa (INTE alla) är det viktigare att hacka/kritisera än komma med konstruktiv kritik.

Ofta påstås något, och när då en användare lägger upp en bild eller frågar (om redan befintlig bild) 'hur ser man det?' så blir svaret 'det borde du fatta själv'.

Är det inte bättre att endera vara tyst, eller så svara 'ordentligt', typ hästen är åt helvete verkad för att bla bla, och du kan se detta pga det och det?

Jag vet inte vad IU tycker men jag tycker det är jättetrist när det kommer ett påstående, som sen inte backas upp. Jag fick det i annan tråd, ang hovarna på ponnyn. (Inte av användare som än figurerat i den här tråden dock). Ett uttalande i stil med 'byt hovslagare' typ. Jag frågade vad som föranledde kommentaren, och fick ett svar jag inte kunde förstå, och bad personen förklara på vilken/vilka bilder h*n tittat, och vad på dem man kunde se som föranledde att det skulle vara si och så? Jag fick inget svar.

Då 'byt hovslagare' är ett ganska okonstruktivt svar, och ponnyn dessutom är 'besedd' av tre oberoende hovslagare varav två är klinikhovslagare, som inte haft något att anmärka, så hjälper det ju - tydligen - inte byta hovslagare heller.

Jag är fortfarande uppriktigt nyfiken i vad personen ansåg sig se i bilderna och hur, men lär väl aldrig få svar. Och det där är så typiskt Buke nuförtiden. Om jag i mitt ex fått svaret 'kolla på bild 3, om du tänker dig en linje från kotan till marken och så bla bla bla bla, ser du?', och jag hade sett det personen menade - då hade jag kanske tagit ännu en opinion. Men när det är 'byt hovslagare, jag kan magiskt se på bilderna att det är Y problem, men jag tänker inte förklara hur, och har tre hovslagare sagt si, så har de fel - allihop', ja då lägger man det ju till handlingen.

Så, är det inte bättre, både för tråden och dess andra läsare, och IU att faktiskt svara så gott det går efter bilderna?

(Jag kan för lite för att säga ngt vettigt, men den känns för lång på alla ledder hoven, men mer åsikt kan jag inte ha, så är knappast ngn nytta)

Lite utflytningar här och där, som kosmetiskt skulle kunna åtgärdas genom att raspa lite på hovens utsidor.
Ja jag såg det på bilderna.
Jag skall raspa litet på det nästa gång som jag tar in hästen.
Och så tror jag att jag skall ta bilder på mina verkningar för att se det i en annan vinkel.
Vissa saker blev tydligare på bild.

Jag undrar ifall hästen är bekväm både före och efter verkningen?
Hästen är betydligt bekvämare efter verkning.
Hovkanterna hugger i underlaget när den springer och det är ju borta nu.

Det är en oinriden "unghäst" som borde varit inriden redan.

Så, är det inte bättre, både för tråden och dess andra läsare, och IU att faktiskt svara så gott det går efter bilderna?

jag kan inget om hovar och har aldrig påstått ngt annat heller. Men jag känner mig inte diskvalificerad som hästägare för det.

Jag håller med dig och tycker att flera diskussioner har varit ganska tråkiga den senaste tiden. Om man tycker att man kan ngt om hovar och det är uppenbarligen så att det finns användare här som kan det så kan man ju antingen välja att svara på ett konstruktivt sätt eller så är det kanske bättre att låta bli?
Varför måste man hela tiden visa att man är överlägsen alla andra? Vem vinner ngt på det annat än den som skriver och trycker ner alla andra. Mig imponerar det inte på.

Nej inte för att jag vet - trodde det var en kuggfråga

Men de har ofta så välutvecklad stråle

Bruksnordisar har enligt min erfarenhet bra fötter men inte så bred stråle

Menar du att bredden på strålen skulle vara rasbetingad:confused:

TS: Jag har sett långt värre verkningar, men jag skulle absolut inte säga att det är en färdigverkad hov. Hur kommer det sig att du inte verkat något alls på traktstöden och sulan runt strålen? Jag skulle säga att "scoopen" mellan trakthörn och tå är som den ska, möjligen överdrivet stor. Tårna behöver kortas på samtliga bilder, görs det så löser det sig av sig självt.

"Ju mer man lär sig desto mer inser man hur lite man vet"...
/Migo

Senast ändrad:

Jag skulle säga att "scoopen" mellan trakthörn och tå är som den ska, möjligen överdrivet stor. Tårna behöver kortas på samtliga bilder, görs det så löser det sig av sig självt.

"Ju mer man lär sig desto mer inser man hur lite man vet"...
/Migo

Varför skall det vara en "scoop" mellan trakthörn och tå?

Menar du att bredden på strålen skulle vara rasbetingad:confused:

Enligt min erfarenhet så har vissa raser i allmänhet ngt gemensamt

jag tror att en erfaren hovis får vissa associationer om jag skriver typiska fullblodsföttter etc.

Både vad det gäller kvalitet och form. Av någon anledning så ser en galoppsko helt annorlunda ut i formen än en travsko

Sedan är man man mogen som människa, och har läsförståelse så inser man att jag skriver i allmänhet och förstår skillanden mellan det och achtung alla rasfötter är seriegjutna i samma form

Hur kommer det sig att du inte verkat något alls på traktstöden och sulan runt strålen?
Det har jag - massor!
Jag vågade inte ta mera just nu på en gång.
Och hoppas att den naturliga nötningen skall fixa litet av det.
Annars så får jag ta mera om någon vecka när jag ser hur det blev.

Tårna behöver kortas på samtliga bilder, görs det så löser det sig av sig självt.
Samma här - litet för feg.
Vågar inte skära i sulan.

Antingen så reder det ut sig eller så får min hovslagare verka en gång mellan mina verkningar för att ta det som jag inte vågar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 679
Senast: skuggi
·
Hästvård Anonymt nick. Postar aldrig i de här forumen så om jag lagt tråden fel får moderator gärna flytta den. Vill börja med att säga att...
2
Svar
23
· Visningar
6 903
Senast: akleja
·
Hästvård Jag har gjort bort mig riktigt ordentligt när det kommer till hovslagare. Sedan min perfekta hovis slutade sko i slutet av förra året...
2
Svar
37
· Visningar
4 432
Senast: Alexandra_W
·
Övr. Hund Ja, jag tyckte hon förtjänade en egen tråd. Hämtade ju hem en missbildad schäferblandisvalp för drygt en vecka sen. Som skänktes bort...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
12 652
Senast: Malinois
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben