Hovar i balans! Eller inte?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hovar i balans! Eller inte?

Nu så har jag varit ute och verkat en unghäst.
Här är litet bilder:
http://s39.photobucket.com/albums/e180/Inte_Ung/Hovar/?albumview=slideshow

Kan ni se vad som är vad?
Och är dessa hovar i balans?

Observera den fuktiga fläcken på golvet på en av bilderna.

Har ni några hovbilder att visa?
Både i balans och utan balans.

Nej, hovarna är inte i balans. Det finns mycket mer att ta på hovarna. Fast givetvis är det alltid så att man inte vågar och känner sig osäker när man inte är van. Fast det är bättre att fila av lite när hoven börjar bli för lång mellan hovslagarens besök, än att låta hoven vara ännu längre. Med tiden kan man lära sig att våga ta mer.

Tån är för lång. Mer kan tas av underifrån och framifrån. Om man tar mer underifrån, så kommer vita linjen att krypa längre bak på hoven och man kommer att se att det även går att ta på framsidan.

Det som många som provar att fila lite i början gör fel är att man tänker verkning som något man bara gör underifrån. Korrigering sker i stor utsträckning även av hovväggarnas utsida. Men vill inte ha utflytningar, eller brutna vinklar på utsidan av hoven. Varken konkavt eller konvext. En kortad tå får inte vara bara att ta rakt av framifrån, utan skall fasas ut längst hela utsidan av hovväggen för att ge en rak hovvägg vinkel ända från kronranden. Men vid verkning så tar man först underifrån, så att det är plant och korrekt. Sedan kan man se vad som behövs tas på utsidan.

Det som man inte heller tänker på är att hovens in- och utsida kanske inte skall vara lika hög på den individuella hästen. Eller så kanske utsidan av tån skall tas mer än insidan osv. Detta kan man lära sig av en duktig hovslagare för sin egen häst. Men att sedan överföra detta till nästa häst, göres inte. De allra flesta hästar dock behöver en något lägre insida på fram och utsida på bak, om man tittar på hoven upplyft. Nedsatt i backen skall det givetvis vara rakt över alla leder i benet.

Speciellt hb ser bekymmersam ut på dessa bilder. Med utfluten innanvägg som vrider hoven i märklig vinkel.

När man skall se om hovar är i balans så är det mycket svårt att se om man inte får se hela benet. Man vill se lederna ända från bringan ner till hoven, hur de staplas och hur vinklarna går genom benet. Först då vet man om hoven är i balans. Så en hov som är mer verkad om man bara visar hoven är det inte alltid säkert att man vet om det är korrekt med bara en hovbild. Det kan vara en korrekt formad hov, men fel till just den hästen ben. Men här var det inte svårt att då så lite var bortverkat och man kan se hur just den hästen sliter.

Så till de som gnäller (läste en liten bit) om att man lägger ut bilder och pratar hov. Varför inte? Att söka kunskap är aldrig fel och att våga fila lite, är inte heller fel. Så länge man söker kunskap brett och även med de kunniga. Själv gör jag det mesta med hovar själv nu för tiden. (Kanske inte en hovböld). Mina kunskaper om hovar har fått växa fram och jag konsulterar allt mer sällan min duktiga hovslagare. Nu för tiden så kommer han bara då och då och tittar och tar en liten slant för det. Och visst kan jag lägga ut fötterna på min nuvarande unghästs verkning, om någon skulle var intresserad.

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

Har invändningar mot att rekommendera att ta mer o att raspa mkt på hovväggen- det hårdaste som ska skydda mot slitage.

Nu handlar det förvisso om unghästar som bara går på mjuk mark, men om de sen ska ridas bör de ha slitmån o då de inte går på sulan tål de i många fall även ett visst mått av ridning på grusvägar.

Korta in tån- varför?
Om man sänker tån har den fortfarande ett yttre skydd o den blir inte långtåad, utan rundfotad.

Om man tittar på en barfotahäst så sliter de oftast ner sidorna iom att trakten skyddas av trakt, hörnstöd o strålen. Det blir då sällan breddning/ utflytning.

Om man raspar bort det hårdaste materialet så kommer hoven inte att tåla hur mkt som helst. Att bara fila till en gnutta- ej raspa o vara observant om den börjar att bryta- funkar bäst.

De flesta hästarna klarar av att i perioder ha ngt mer hov att stå på, än när ägarna vill ha ner den till ett minimum o ändå rida på den på alla sorters underlag. Självklart börjar den att ömma:mad:

Är hoven mkt blöt o då utsätts för slitande underlag- fattar man själv att det är som att rida på en rejäl rasp:grin: inte bara på sandpapper.

Folk har tydligen glömt hur det var att själv gå barfota:cool:
Gräs, sand o asfalt- helt OK, men vasst grus, större stenkross:eek:

Tack. Traktstöden skall verkas från tyngdpunkten upp till mitten i kurvan där trakten svänger ner och blir stöd du skall inte ta mer när du ser lamell randen det är lite stökigt men med lite träning så går det .
Jag tog bara det som stack upp ovanför sulan.
Lika mycket bak som fram.
Ingen lamellrand i sikte alls.

Hästens hovar växer mycket symetriskt vilket jag är tacksam för.
Om hovslagaren har verkat förra gången så kan jag i princip ta 3mm runt om och det blir rätt.
Om inte sulan har tjockat på sig som i vintras då.

Jag borde ta bild på hela benen alltså.
Det kan jag göra när jag raspar av kanterna i dag.

Det verkar råda delade meningar om huruvida man skall raspa på hovväggarnas utsida.
Men mina hovslagare brukar korrigera även så.
De raspar hoven så att den blir symmetrisk.

*Knapplån*
Jag hoppas att alla förstår att det är 2 hovar före och efter verkning.

Med tanke på dina problem- skulle inte stråle med dess fåror skäras rent
Vilka problem då?
Men även hovslagarna vill att jag tar mera i strålarna än vad jag brukar göra.
Så att fårorna blir mera öppna.
Jag brukar småskära i dem i samband med kratsning om där blir fickor och så.

Tycker att det låter lite märkligt att de unga hästarna blir påverkade av verkningen-även om det är till det det bättre.
Varför då?
Överrullningen blir ju omedelbart bättre och den kant som jag har klippt bort hindrade glidmomentet i nedslaget.
De rör sig friare i hagen när inte kanten ger ett tvärstopp i varje nerslag.

Vill komma med försla som du kan anta om du vill.

Föreslår att du raspar med hela järnet från trakterna och i tån så får du den plan. Men eftersom du skulle behöva ta mer i tån så raspa där först, innan du lägger på hela raspen. Du ser på hoven när du raspat på hela hoven, från trakten till tån.

Ingen fara att du tar mer i tån blir bättre för hästens belastning. Samt ta och raspa på utsidan där hoven flutit ut. För att minska "utpressningen".

Troligtvis så kan det nästan räcka med tån för att få hoven plan. Du ser ju om du tar för mkt skulle det blöda så är det inte hela världen, naturligtvis, beror det på hur mkt, men lite så spelar det inte så stor roll. Du vet säkert om din häst har en tunn eller lite tjockare sula. Hästen kan blli lite öm i fötterna, men låt vila i ett par dagar så brukar det hjälpa och gå över.

Lycka till.

Ps får säkert en massa påhopp av vissa som gladeligen varit på mig innan. Men bryr mig inte.:laugh: Ds

Skulle aldrig heller yttra mig om jag inte hade erfarenhet av det jag gör, och att det skulle skada.

Vilka problem då?
Men även hovslagarna vill att jag tar mera i strålarna än vad jag brukar göra.
Så att fårorna blir mera öppna.
Jag brukar småskära i dem i samband med kratsning om där blir fickor och så.

Varför då?
Överrullningen blir ju omedelbart bättre och den kant som jag har klippt bort hindrade glidmomentet i nedslaget.
De rör sig friare i hagen när inte kanten ger ett tvärstopp i varje nerslag.
Hur sätter dina ner fötterna- i HAGEN:rofl:
blir det tvärstopp bör de nog undersökas:angel:

Hur sätter dina ner fötterna- i HAGEN
Med undersidan mot marken.

blir det tvärstopp bör de nog undersökas:angel:
Ja och det som stoppar, hovväggen som sticker ner, bör tas bort.
Hovväggen blir som fals av halkskydd som stoppar upp glidmomentet.
På samma vis som broddar gör.
Och det blir inte bra.

Läs gärna Coaris förklaring på vad överbroddning är.
I det här inlägget:
http://www.bukefalos.com/f/showpost.php?p=12618036&postcount=56

Han kan mycket när han vill, den käre Coari, tyvärr så vill han alldeles för sällan.

Hehe, mysko svar. Jag tror nog att TS inte är bosatt där ute. Hehe;)

Föreslår att du raspar med hela järnet från trakterna och i tån så får du den plan.
Men behöver den vara helt plan på en barfotahäst?
Vissa påstår att den skall vara just sådär litet konkav.
Vad är egentligen bäst?
Om jag skulle ha satt på en sko så hade jag sparat mera på mitten eller vågat ta mera i tån.
För en sko hade ju skyddat en sula som verkats litet tunn.

Samt ta och raspa på utsidan där hoven flutit ut. För att minska "utpressningen".
Så du tycker också att det är bra att raspa hovens utsida till symmetri.
Nu är det så många som tycker det att jag kommer att göra det.

...skulle det blöda så är det inte hela världen,
Jo - för då får jag ont i magen.
Så det går inte.

Du vet säkert om din häst har en tunn eller lite tjockare sula.
Sulan är jättetjock.

Tack!
Och välkommen i tråden.

Nyviken amatörfråga, men verkar sulan tunn i tån, eller törs du bara inte ta? Tänker på fbl här, honom får man ta ner sulan lite i tån på, annars blir det som du beskriver. Så om den har tjock sula så borde det ju vara lugnt ta där. Om du tar lite lite och känner så sulan inte sviktar, så är ju risken för blodvite liten?

(Nu får jag väl pisk, men..)

Nyviken amatörfråga, men verkar sulan tunn i tån, eller törs du bara inte ta?

Jag är bara feg.
Sulan är tjock, nästan för tjock.
Tidigare så har jag lämnat sulan i tår och bara kapat litet på tåns hovvägg och då har sulan nötts bort av sig själv.
Det har tilltalat min feghet.

Men ta lite, känn (tryck hårt med tummen), ta lite, känn. Då törs tom jag ta ner sulan i tån på fbl - och det vill inte säga lite =) *peppar*

Törs du verka fullblodets sula, men ej slå på tappskor fast den blir svinhalt utan:confused:.

Ja ja. NU har du slagit på EN:bow:

Slagit på mer än en iofs, hela tre stycken totalt. Kors i taket :devil:

Och ja, jag törs ta ner sulan inför att slå på tappsko. Eller jag skulle våga det annars med men då behövs det inte.

Jag karvar tusen gånger hellre i sula - där man SER och KÄNNER vad man gör, än slår sylvassa sömmar på 'måfå', dvs utan att de eller känna om jag hamnar rätt eller sömsticker honom förrän det isf är försent. Nu har jag aldrig *ta i trä* sömstuckit, men jag är livrädd, då han måste sömmas väl 'långt in' (även för hovis alltså).

Skulle aldrig ens försöka slå på tappsko på ponnyn (när han är skodd), men försiktigt ta ner sula skulle jag utan problem göra närhelst hovis sa till (nada behov dock, han nöter ju när han är barfota).

Skillnaden är ungefär som att cykla med fri sikt och backspeglar eller vingla runt med ögonbindel..

Men det beror ju litet på hovväggarna också.
Mina hästar har jättetjocka hovväggar så det är ganska så lätt att spika rätt i dem.

Absolut, svaret gällde mina, vilka axel vet har tunna, tunna väggar båda två. Dock kunde ni andra ju inte veta det.

Men gäller alltså för fbl att han har tunna, tunna väggar och dessutom är skodd med hel sula. Dvs jag ser inte genom sömhålet i skon var jag är och spikar utan får be en bön och hoppas på det bästa typ. Vilket jag tycker är sanslöst läskigt. Speciellt när det är hovvägg borta. Han är dock DRÖMpatienten att slå på tappsko på, han står som en staty hela tiden.

Ponnyn har också tunna väggar (även om de blivit bättre), dessutom är han tre år, inte skodd alls nu men tidigare skott några svängar bara - har då haft sulor så samma 'siktproblem'. Står fint tills han ledsnar, och har en tendens att ibland kunna prova dra åt sig foten, dvs där skulle jag inte alls våga. (När hovis skor håller jag i det lilla krypet, han är inte riktigt tillförlitlig fastknuten. Inte för han har problem stå uppbunden, utan för han blir som en korsning av en ål och en myra när han lessnar. Därför brukar matte hålla i, och morra elakt eller till och med ta ett lite tag om näsan när han börjar sprattla..)

Ja det beror ju jättemycket på hovväggarna, det är inte kul att slå på tappsko på fullblod med tunna väggar.... däremot tex våra fd ponnyer med rejäla hovväggar var en helt annan sak:bow:

Ja med sula är det ju mycket svårare.
Mina hästar har så bred vit linje och tjocka väggar att jag kan sikta med skon utan sula först och titta i hålen.
Och sedan veta att med sula så är jag ändå i vita linjen med hela sömhålet.
Första sömmen kan man ju också titta efter på genom att dra undan skon från hoven när bara spetsen av sömmen sitter i.

Jo, när jag skaffade tappskokompetensen hade jag ett kallblodstravarsto. Skitkvalitet på hovarna (som kex ungefär) men tjocka fina hovväggar. Där var jag inte orolig. Inte ens när hon hade sula, även om jag föredrog när hon var utan.

Men boysen här får hovis (kanske inte numera med ponnyn, inte skodd sen i vintras) sömma otäckt långt in även han, och nu har jag aldrig sömstuckit, 'värsta' som hänt är endera att sömmen vägrar komma ut, eller att den kommer ut på tok för lågt, men tycker ändå det är otäckt. Månne helt i onödan, men som sagt - jag slår på om jag måste och/eller hoven är hel. Men drar mig när det är trasat (även om jag - mycket stolt - gjorde det på trasig hov sist)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 679
Senast: skuggi
·
Hästvård Anonymt nick. Postar aldrig i de här forumen så om jag lagt tråden fel får moderator gärna flytta den. Vill börja med att säga att...
2
Svar
23
· Visningar
6 903
Senast: akleja
·
Hästvård Jag har gjort bort mig riktigt ordentligt när det kommer till hovslagare. Sedan min perfekta hovis slutade sko i slutet av förra året...
2
Svar
37
· Visningar
4 432
Senast: Alexandra_W
·
Övr. Hund Ja, jag tyckte hon förtjänade en egen tråd. Hämtade ju hem en missbildad schäferblandisvalp för drygt en vecka sen. Som skänktes bort...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
12 652
Senast: Malinois
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar