Höstmammor 2010

Sv: Höstmammor 2010

Typiskt nog blev overallen såld. En didrikson i nyskick för 250kr. Var för bra för att vara sant.
Känns som det behövs en rejäl overall om det blir ännu en vargavinter och Lowe kommer nog mest sitta på rumpan i snön även om han säkert kommer kunna gå. Den måste vara varm och vattenavvisande.

Jag har också börjat fundera i overallbanor. Var och tittade på en PoPoverall i strl 74 idag, men insåg att den inte kommer räcka längei vinter. Så jag tror jag kommer satsa på en 80, för 86 blir nog för stort. Hon är ju inte så stor vår tjej även om jag tror att hon ha växt bra på sistone.
Dagen efter jag skrev det där om frukost så har hon börjat äta som en häst, av ALLT! Frukost består numera av både gröt, macka och ägg (om jag kokar, blir väl några ggr i veckan åtminstone). Jag tror att det var ena framtanden uppe som sprack genom så därför var hon inte så sugen på mat, men nu är hon hungrig som en häst! Det går väl iofs åt en massa energi nu när hon aldrig är stilla. Det är full fart från morgon till kväll, tur hon sover två rejäla stunder än så man får vila lite ;)

Kan det vara någon tillväxtperiod nu också som gör att hon äter så mycket?

Vad skönt att hon äter bra. Min Maja äter fortfarande som en mygga, fast just idag har hon ätit ganska bra för att vara henne. Vi åt lunch på McDonals, storasyster fick ett Happy meal men ville bara ha pommes. Maja åt halva hamburgaren, praktiskt om dom äter olika saker :)

Hon vaknar fortfarande ofta på nätterna och vill ha mat, hade tänkt att hon skulle sluta nattäta men eftersom hon äter så dåligt är hon nog hungrig.

Häromdagen bröt första tanden igenom och man ser att den andra tanden kommer snart. Båda framtänderna uppe kan man se att dom är på gång. När hon och Emilia blir lite osams om någon sak blir Maja galen och riktigt hugger sin syster i benet/armen. Två små tjejer med humör verkar jag ha fått, blir spännande (eller inte :)). Men Maja är mycket lugnare än Emilia. När E var lika gammal som Maja är nu hade hon börjat gå och gav sig krypade iväg på egna äventyr medan Maja helst håller sig nära. Hoppas det håller i sig så jag slipper jaga barn åt olika håll sen.

Maja vill mest gå hela tiden nu, börjar bli rikigt stabil om man bara håller i en hand. Stå själv tror jag hon egentligen kan men hon tycker att det är så roligt att slänga sig framåt så hon försöker inte stå själv.

kl

Roligt att läsa om alla småttingar som börjar bli så stora! Tänk att de närmar sig året nu!

Maja är 11 månader och hon är fortfarande världens goaste, gladaste lilla unge. Pigg och alert och nöjd med livet för det mesta. Hon har helt klart humör också, hon blir arg när My tar saker ifrån henne, eller om t ex My får bada och inte hon, eller om det inte går tillräckligt fort att få fram det där bröstet som hon längtar efter hysteriskt mycket när hon märker att det är på g...:D

Maja reser sig mot allt, går längs möbler och står utan stöd långa perioder, och sätter sig sedan på rumpan. Hon rumphasar med en väldig fart och klarar att ta sig över de flesta hinder hon stöter på, t ex trappan till entrén eller upp på madrassen i lekrummet. Hon älskar att ta sig in under stolar och bord, men blir arg om hon inte hittar ut sen. Hon kan gå mellan mig och Micke om vi sitter en bit ifrån varandra, men det är för det mesta rätt vingligt och det är nog ett tag kvar tills hon går på riktigt.

Maja leker väldigt mycket nu. Hon ger saker till en och vill få tillbaka det samtidigt som hon säger "titacktack", hon vill att My ska kasta bollar åt henne som hon ska hämta, hon älskar att leta tittut " tittaaaaaaaaa" både med sig själv och med andra, och hon sitter gärna och leker själv med olika föremål som t ex bollar (stor favorit), spelkort, klossar och diverse "stapelgrejer", låtsasmat, böcker och lära gå vagnen. Hon kan vinka, klappa händerna, låta som en indian, hytta med fingret och säga "titititi" på ett förmanande sätt, banka med händerna, slå sig för öronen, peka på lampan, näsan och mamma, skaka och nicka på huvudet på "kommando", och hon förstår ord som t ex "kom", "maja", "My", "vatten"och "boll". Hon säger "titta dä" och "mamma", "pappa" sa hon mer förr, men inte så mycket nu.

Maten går det bra med, förutom vällingen. Hon äter oftast såhär:
ca 06 Ammas
ca 08-09 Frukost bestående av bebisgröt eller turkisk yoghurt, frukt, smörgåsrån/macka.
ca 11-12 Lunch, ungefär 50/50 burkmat/hemlagat mängd motsvarande en stor burk. Hon verkar tycka om det mesta. Frukt.
ca 14-15 Mellis, samma som frukost eller fruktmos med havregryn
17-18 Middag, samma som lunch
19-20 Truga med välling. Om hon får hålla flaskan själv äter hon bättre än om vi försöker hålla i den, men aldrig mer än ca 70ml, och oftast inte mer än 50ml. Rätt ofta inte mer än 30ml... :mad:
22 ammas
ca 03 Ammas (En bra natt alltså, annars händer det ofta att jag får amma ca 4-5 gånger per natt)

Vi har provat att låta henne äta middag istället för mellanmål och sen låta det gå tre timmar och prova att ge välling då hon garanterat är hungrig, men icke. Då går det nästan bättre att göra som ovan. På natten vill hon absolut inte ha välling eller vatten, bara bröstet som gäller. Jag vill gärna att hon ska ta välling av praktiska själ, och för att jag tror att hon skulle bli mer mätt än när hon ammas, då jag knappt har någon mjölk kvar. Hon vaknar fortfarande mycket under nätterna och vi får bära och bära och bära för att hon ska komma till ro utan bröstet. Jag hoppar runt mellan olika sängar hela nätterna. Micke och Maja ligger i våran säng, My i sin säng och jag i en säng i ett annat rum. My drömmer massor just nu så jag springer ofta in till henne, och så går jag in till Maja när hon behöver äta och för att avlösa micke med bärandet om hon vaknar mycket. Jag är rätt trött vid det här laget :crazy: Tur att Micke har några veckors semester kvar fortfarande, så kanske vi kan få lite ordning på nätterna!

Annars är det rätt mammigt just nu och bärselen är flitigt använd. My har nyligen upptäckt att det är rätt mysigt att bli buren på ryggen, så nu växlar jag mellan att bära ungarna hela tiden =)

Mellan My och Maja fungerar det fortfarande väldigt bra. My knuffas ibland (efter att ha sett hur kusinen gör), men det är ändå rätt lite och hon är väldigt kommunikativ så det känns som att vi kan prata med henne på ett bra sätt så att hon förstår att det inte är ok. Hon säger ofta att hon älskar sin syster, och hon delar ut många pussar och kramar. Hon tycker inte om när Maja gråter och blir ofta väldigt beskyddande om något annat barn knuffar Maja eller på något sett gör Maja ledsen. De är så söta tillsammans =)

Det där sista märker vi också av, även om Emilia ofta är väldigt "tuff" och hårdhänt mig Maja så märks det också hur mycket hon tycker om henne. Gråter Maja så hämtar hon napp, hon vill ofta kramas (vilket inte Maja tycker om) och pussas (det gillar Maja mer). Hon tycker inte heller att något annat barn ska komma nära hennes Maja.

Här är det väldigt fullt ös nu hela tiden, ska åka till IKEA o köpa lite grindar att sätta upp ;)

Algot rumphoppskryper i full fart nu om dagarna, det allra roligaste är att smita bort till vårt spritskåp och plocka ut flaskorna som klingar (låter värre än det är..!), ligga tvärs över katten, klappa på katten eller varför inte bada i katternas vattenskål (så att man sedan kan bada på golvet i stället.. :laugh:)

Två tänder har tittat upp och maten har fungerat lite si och sådär. Han har bestämt sig för att han inte ska amma (jag som tänkte amma till han var ett år...), men han bara slutade rätt upp och ner och väljer i stället att bli förbannad om jag ens försöker lägga honom vi bröstet (man kan undra om mjölken surnat?!?, så sista veckan har han inte blivet ammad alls.. ). Han äter hemmalagad mat och burkmat, lite vad som serveras. Potatis är väl fortfarande inte någon favorit medans mat med pasta i står högt upp på tycker om listan.

Algot älskar att sitta framför mig i sadlen när jag sitter på hästen, han håller sig fast runt hornet och skrattar stort.

Tyvärr har det strulat ihop sig ordentligt med min gamla häst, tjejen som tagit honom fungerar inte alls (mycket snack om kunskap o träning som hon inte behärskade, tydligen.. :devil:). Så i morgon ska han lämnas till ett annat ställe och de köper honom rakt av. Hoppas det fungerar...

Tråkigt med hästen, men skönt att du slipper ta hem honom och börja om igen med försäljning.

Det där med kattskålen känner jag mycket väl igen! Fast här är det kattmaten som är intressantast :crazy: Riktigt äckligt när man glömt ställa upp skålarna på bänken när Lowe är vaken.

Lowe har varit supergnällig senaste 2 veckorna. Men igår ÄNTLIGEN bröt fösta tanden igenom :banana:

Maja har också badat i hundarnas vattenskål ett antal gånger nu hemma hos pappa :) Lycklig unge som först sitter och plaskar i skålen och sen på golvet :)

Idag blir Maja 11 månader, dags att börja planera 1 års kalaset. Men jag kan inte förstå det, min lilla bebis kan inte bli 1 år om en månad :confused: (fast inte ledsen gubbe)

Hon får tänder i rasande fart nu, tre tänder på bara några veckor och den fjärde tittar nog fram närsomhelst. ¨

Hon har inte gjort så mycket framsteg när det gäller att gå och stå. Hon kan stå en kort stund om hon gör det av "misstag" men så fort hon märker att hon står själv sätter hon sig ner. Gå gör hon bra med sin gåvagn och om hon får hålla i ett finger. Tror det dröjer innan hon går, hon vågar inte försöka.
Skillnad mot storasyster som alltid varit väldigt tuff. Maja ger sig aldrig iväg på några egna äventyr, hon håller sig i närheten. Storasyster gav sig iväg så fort hon kunde krypa.

Däremot har hon utvecklats massor på annat, hon har lärt sig klappa händer, vinkla, skaka på huvudet och pratar massor. Det märks att hon försöker härma ljud men annars säger hon inget man förstår. Hon leker också på ett helt annat sätt. Härmar Emilias lekar så gott hon kan. Favoritekarna är spela fotboll (hon är riktigt duktig på att sparka) och att lägga saker i andra saker, tex klossar i en hink och sen flytta dom mellan olika burkar, kasta saker är också roligt. Hon älskar också en liten fugur vi har som spelar en melodi när man trycker på en knapp.

Sover gör hon fortfarande inte bra, vaknar flera gånger och senaste tiden har hon även haft svårt att somna om. Ligger och vrider och vänder på sig och är väldigt orolig (kanske tänderna). Sover två gånger under dagen, ett pass på förmiddagen (ca 30 min) och ett på eftermiddagen (1-1,5h). Somnar runt 20 och vaknar vid 6.
Senaste dagarna har hon fått för sig att hon bara kan somna i famnen och då går det på några minuter. Tidigare har det inte varit några problem alls att lägga henne direkt i sängen. Men lite mysigt är det att bära runt henne, lite jobbig bara om man är själv med barnen vid sovdags.

Maten är också som innan. Hon äter väldigt lite, mata henne kan man glömma helt. Nu har hon också kommit på att det är roligt att kasta iväg maten. Får vara glad för det lilla som faktiskt hamnar i magen, det som mest hamnar där är korv, potatis och broccoli. Sen kex, majskrokar och frukt.

Hon dricker 2,5 dl vällning på kvällen, 2x150 ml ersättning på natten, 2 dl vällning till frukost och sen ca 2x150 ml ersättning under dagen. Ganska mycket ersättning för en 11 månaders alltså men jag är glad att hon fortfarande gillar flaskan så hon får i sig lite näring iaf.

Senast ändrad:

Ja, de börjar bli stora de små liven :-) Vi var på tiomånaders kontroll idag och fick godkänt. Nästan 73cm lång och vägde 9215g. Ligger under kurvan men följer sin egen kurva fint.

Algot har börjat få ett himla humör. Han Rumphoppkryper och står gärna upp och flyttar sig längs med soffan. Han kan gå korta bitar med sin lära gå vagn. Det är inte klokt vad han lär sig massa fort. Han tycker också om att flytta saker från en låda till en annan. Han kryper runt i köket med saker och lägger dem i lådorna o skåpen när han lyckas öppna dem...

Han har börjat krångla med maten. Men jag tror jag gett honom för mycket så han är så hungrig. Sen håller han med på att få tänder.

Han säger mamma, "att" när katterna går förbi eller han klappar dem och nu har han börjat säga "ov", vovve. Han lär sig snabbt :)

Vi ger honom välling vid klockan 19 och lägger sedan honom och sen sover han ca 12 timmar innan han vaknar. Då får han en flaska välling till frukost. Sedan äter han en burk mat till middag och en till kvällsmat. Han får ibland efterrätt eller vanlig joggi till mellis, det gillar han.

Vilken lyx med den sömnen :)

Senaste två nätterna har Maja sovit lite bättre, bara vaknat 2 gånger och somnat om efter lite ersättning. Hoppas det är på väg åt rätt håll nu.

Freyja- Hur är era nätter nu?

Vi var på 10-månaderskontroll igår och fick också godkänt.
Lowe vägde 9,9kg och var 76cm lång. Ett snäpp över medelkurvan på längden och precis på kurvan på vikten.

Han är förkyld nu så han är en riktig gnällspik. Han har varit det i 1,5 vecka och det har inte blivit något bättre så jag hoppas det vänder snart. Nätterna är sådär. Han vaknar några gånger och har svårt att andas genom näsan och knölar runt.
Maten går det bra med iallafall. Såhär äter han nu:

Frukost: Gröt och en macka
Ev mellis (beror på hur han sover): Frukt, macka eller turkist yoghurt med fruktpuré.
Lunch: Det vi äter oftast eller en stor burk mat.
Mellis: Frukt, macka eller turkisk yoghurt med fruktpuré.
Middag: Det vi äter eller en stor burk.
En flaska välling innan han ska sova.

Nu står han lull ordentligt. Ett steg kan han ta, sen tappar han balansen och sätter sig på rumpan.
Han har börjat säga "mamma" eller mamamamama.

Kl

Jag har ju glömt uppdatera efter vår 10-månaderskontroll. Hon vägde ganska precis 8 kg, det var omöjligt att mäta henne på längden så det fick vara för den här gången. Men tydligen "ska" dom kunna klappa händerna vid den här åldern och det gör inte Moa så där fick hon bakläxa. Supersport tycker jag, att det ska finnas ljuspunkter som barnen ska klara. Man ser väl på barnet om det verkar utvecklas normalt ändå?

Annars är det full fast, favoritsysslan är att plocka med skor, det är onödigt att ställa skorna i skohyllan. Men hon är lite feg så hon vågar inte riktigt stå själv. Kommer hon på att hon inte håller i sig så blir hon jättskraj. I helgen som var bröt andra framtanden uppe igenom så nu har hon fyra tänder i ett riktigt huggbett.

Hon äter oftast bra, ungefär så här:
6-7 Vaknar och allas
9 Frukost, gröt smörgås och ev ägg
12 Lunch med lite fruktpure efter
14.30-15 Mellis, favoriten nu är turkisk yogurt med frukt i
18 Middag, samma som lunch
19-19.30 Välling, ca 200 ml

Äter inget på natten nu, och jag funderar på om det ens kommer särskilt mycket då på morgonen heller längre, det känns inte som att hon sväljer så mig och jag kan utan problem hoppa över en dag utan att jag känner någon skillnad just. Så jag får väl.börja.gå upp och ge riktiga frukosten direkt och sedan smyga in någon mellis. Men det har ju.vart så skönt att inte behöva kliva upp direkt på morgonen. Jag börjar ju skolan igen i oktober så det gör ju inget om vi slutar amma nu tycker jag.

Om en vecka ska vi åka till annons familj och släkt över helgen och jag trevlig redan för bilresan (40 mil). Moa tycker inte det är någon höjdare att åka bil i vaken tillstånd och hon lär inte sova i fem timmar. Tips? :)

Vi har 5-6 h till sambons föräldrar och har åkt den sträckan ganska många gånger. Vi brukar åka på kvällen så Maja (och storasyster) sover större delen av resan.

Algot ville varken klappa händerna/ klossarna mot varandra eller plocka upp pärlan med pincettgreppet. Men han klarade sig ändå. Han roade sig kungligt med att fara runt och dra ut deras lådor i stället och försöka ta deras papper :crazy: Jag tyckte det var en aningens pinsamt, men de tyckte det var bra för då kunde de se hans utveckling, de tom stoppade klossarna på lådhandtagen för o se om han reste sig och tog dem, mycket riktigt gjorde han det ;)

Vi har också en unge som inte tycker om att åka bil långt i vaket tillstånd. Vi åkte bland annat till Gotand i somras och till färjan tog det ca tre timmar. Jag ger honom hans leksaker en och en efterhand som han börjar lessna... Men blir han sedan riktigt förbannad är det bara att hålla i hatten och köra... :grin: Sist vi skulle åka till Ullared hade jag laddat och tagit ett gammalt skosnöre som jag skulle binda i babyskyddet (bågen) och till det hade jag letat upp en massa saker som jag kunde trä på som han kunde sitta och pilla med. Men helt oslagbart är det som turbo skriver.. köra när han är trött då sover han..

Hur har ni gjort med bilbarnstol/babyskydd? Algot har fortfarande sitt babyskydd (Acta graco Logico) och får plats bra idet, ,men det känns snart som att det är dags att byta. Men den stolen (Maxi cosi mobi) vi tittade på var inte förrän från 9kg, och först nu väger han 9,2....

Hm, våra nätter är väl inte så uppiggande direkt =)
Det har varit lite till och från, men Maja har aldrig någonsin sovit mer än tre timmar i streck, och har hon sovit så länge som just tre timmar, har vi blivit förvånade =)

Maja verkar påverkas mycket av sina tänder, och hon har hittills bara fått två stycken, så när de växer sover hon otroligt dåligt. Nu i tre nätter i rad har hon vaknat med 30-60min mellanrum och varje gång hon vaknar måste man upp och gå med henne för att hon ska somna om. Hon brukar somna ganska snabbt, men ofta vaknar hon om man lägger ner henne för tidigt, så man får ändå gå en stund så att hon somnat till lite djupare.

En normal natt när hon inte har ont av växande tänder brukar hon somna vid 19:15, vakna till och bäras omkring vid ca 20:30 och 22 (det har hänt att hon sovit oavbrutet mellan 19:15-22, men det är väldigt ovanligt). Ammas vid ca 23, bäras omkring vid ca 01, 03-03:30, ammas ca 05-05:30 och sen upp vid 06:30. Kul va?

Annars rullar det på här hemma!

"Skönt" att höra att det finns fler med jobbiga nätter. Pratar en del med grannen och hennes bebis (nu 7mån) har sovit hela nätter sen hon var 2 v gammal. Blir lite avvundssjuk men dom kanske får jobbigare på andra sätt senare istället.

Nu ikväll tog Maja sina första steg. Hon har gått länge med gåvagn (även med Emilias ostabila dockvagn) och gör det väldigt stabilt och bra. Men hon har inte rikigt vågat släppa taget varken för att gå eller stå själv.

Nu ikväll stog hon ganska länge själv brevid sambon så jag provade att locka henne till mig och hon gick dom steg som krävdes. Inte alls vingligt utan helt stabilt och säkert. Nu får vi se om hon vågar försöka mer själv.

:) Mys!

Algot har varit sjuk nu i några dagar och vi fyllar honom med bricanbyl, mollipect och alvedon. Hoppas det ska bli bättre snart.. Han sover i alla fall på nätterna igen så han håller nog på att bli bättre (i helgen fick vi köra långa runder med honom i bilen på natten, ovanligt här)...

Jag avskyr när folk säger och verkar så nöjda med vad deras barn gör (lite solsidan över det hela.. ). Alla barn är olika och lär sig olika saker olika fort.. en del äter själva fort, andra vill ammas, vissa sover, vissa gör det inte. Visst man är ju jättestolt över sitt barn och blir jätteglad för alla framsteg de gör :)

I morgon ska vi föresten till bm och sedan funderar vi på att starta bebisverkstaden igen, mys det med, men lite otäckt och skrämmande på samma gång, men mest spännande:)

Liknande trådar

Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
653
Senast: Bufera
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 366
Senast: Derivata
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 475
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Hej! Återvänder till buke efter ganska många års uppehåll då jag minns att det fanns många kloka människor här. Vår münsterländertik...
Svar
0
· Visningar
329
Senast: Annique
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben
  • DIY hästvård