Sv: Höstmammor 2010
kl
Roligt att läsa om alla småttingar som börjar bli så stora! Tänk att de närmar sig året nu!
Maja är 11 månader och hon är fortfarande världens goaste, gladaste lilla unge. Pigg och alert och nöjd med livet för det mesta. Hon har helt klart humör också, hon blir arg när My tar saker ifrån henne, eller om t ex My får bada och inte hon, eller om det inte går tillräckligt fort att få fram det där bröstet som hon längtar efter hysteriskt mycket när hon märker att det är på g...
Maja reser sig mot allt, går längs möbler och står utan stöd långa perioder, och sätter sig sedan på rumpan. Hon rumphasar med en väldig fart och klarar att ta sig över de flesta hinder hon stöter på, t ex trappan till entrén eller upp på madrassen i lekrummet. Hon älskar att ta sig in under stolar och bord, men blir arg om hon inte hittar ut sen. Hon kan gå mellan mig och Micke om vi sitter en bit ifrån varandra, men det är för det mesta rätt vingligt och det är nog ett tag kvar tills hon går på riktigt.
Maja leker väldigt mycket nu. Hon ger saker till en och vill få tillbaka det samtidigt som hon säger "titacktack", hon vill att My ska kasta bollar åt henne som hon ska hämta, hon älskar att leta tittut " tittaaaaaaaaa" både med sig själv och med andra, och hon sitter gärna och leker själv med olika föremål som t ex bollar (stor favorit), spelkort, klossar och diverse "stapelgrejer", låtsasmat, böcker och lära gå vagnen. Hon kan vinka, klappa händerna, låta som en indian, hytta med fingret och säga "titititi" på ett förmanande sätt, banka med händerna, slå sig för öronen, peka på lampan, näsan och mamma, skaka och nicka på huvudet på "kommando", och hon förstår ord som t ex "kom", "maja", "My", "vatten"och "boll". Hon säger "titta dä" och "mamma", "pappa" sa hon mer förr, men inte så mycket nu.
Maten går det bra med, förutom vällingen. Hon äter oftast såhär:
ca 06 Ammas
ca 08-09 Frukost bestående av bebisgröt eller turkisk yoghurt, frukt, smörgåsrån/macka.
ca 11-12 Lunch, ungefär 50/50 burkmat/hemlagat mängd motsvarande en stor burk. Hon verkar tycka om det mesta. Frukt.
ca 14-15 Mellis, samma som frukost eller fruktmos med havregryn
17-18 Middag, samma som lunch
19-20 Truga med välling. Om hon får hålla flaskan själv äter hon bättre än om vi försöker hålla i den, men aldrig mer än ca 70ml, och oftast inte mer än 50ml. Rätt ofta inte mer än 30ml...
22 ammas
ca 03 Ammas (En bra natt alltså, annars händer det ofta att jag får amma ca 4-5 gånger per natt)
Vi har provat att låta henne äta middag istället för mellanmål och sen låta det gå tre timmar och prova att ge välling då hon garanterat är hungrig, men icke. Då går det nästan bättre att göra som ovan. På natten vill hon absolut inte ha välling eller vatten, bara bröstet som gäller. Jag vill gärna att hon ska ta välling av praktiska själ, och för att jag tror att hon skulle bli mer mätt än när hon ammas, då jag knappt har någon mjölk kvar. Hon vaknar fortfarande mycket under nätterna och vi får bära och bära och bära för att hon ska komma till ro utan bröstet. Jag hoppar runt mellan olika sängar hela nätterna. Micke och Maja ligger i våran säng, My i sin säng och jag i en säng i ett annat rum. My drömmer massor just nu så jag springer ofta in till henne, och så går jag in till Maja när hon behöver äta och för att avlösa micke med bärandet om hon vaknar mycket. Jag är rätt trött vid det här laget
Tur att Micke har några veckors semester kvar fortfarande, så kanske vi kan få lite ordning på nätterna!
Annars är det rätt mammigt just nu och bärselen är flitigt använd. My har nyligen upptäckt att det är rätt mysigt att bli buren på ryggen, så nu växlar jag mellan att bära ungarna hela tiden =)
Mellan My och Maja fungerar det fortfarande väldigt bra. My knuffas ibland (efter att ha sett hur kusinen gör), men det är ändå rätt lite och hon är väldigt kommunikativ så det känns som att vi kan prata med henne på ett bra sätt så att hon förstår att det inte är ok. Hon säger ofta att hon älskar sin syster, och hon delar ut många pussar och kramar. Hon tycker inte om när Maja gråter och blir ofta väldigt beskyddande om något annat barn knuffar Maja eller på något sett gör Maja ledsen. De är så söta tillsammans =)