Höstmammor 2010

Sv: Höstmammor 2010

Är det inte nån sån separationsfas som kommer i den där åldern?

Jag hoppas verkligen att det blir bättre snart, jag förstår inte hur du orkar vakna en gång i timmen, I BÄSTA FALL! Jag är trött som ändå bara är upp en gång per natt, men hon har ju som standard att vakna kl 6 och det dödar mig snart. Jag får oftast lov att sova med henne första passet annars är jag död när det blir eftermiddag.

Så hur du klarar det, som dessutom inte kan sova på dagen, ja de förstår jag inte...! En stor eloge till er!

Jag tror det är någon så fas just nu, att dom blir mer medvetna om att mamma/pappa kan försvinna.

Jadu, man har inte så mycket annat val än att klara det :)
Vi har ändå varit bortskämda med att Maja sov bra hennes första 8,5 månader.
Maja har börjat sova lite längre på morgen iaf, hon tycker inte det är morgon vid 5 länge utan vid 6-6.30.

Vissa dagar är jag så trött att jag somnar liggandes på golvet i lekrummet när barnen leker.
Storasyster har nyligen börjat sova hela nätter, hoppas Maja gör det också om senast 1,5 år.

Jag tror också det är en fas. Hur sover hon om hon delar säng med dig? Om hon vaknar och märker att du ligger tätt intill och bara kan hålla lite om henne.

Lowe sover ganska bra. Han somnar runt 20 om kvällarna och vaknar kanske 1-3 gånger om nätterna. Första uppvaket flyttar vi över honom till våran säng för varken Niclas eller jag är sugna på att stå vid spjälsängen och försöka söva honom då. Ibland vaknar han bara för han tappat tutten på nätterna.
Men ungen har blivit så morgonpigg... jag blir tokig! Även om han sovit dåligt under dagen och man gissar att han kommer sova till 8 iallafall så slår han upp ögonen vid 6.30. Det är ju inte hutlöst tidigt, men jag är inte pigg då. Oftast väcker mina barn varandra så det är fullt ös direkt.
Imorse vaknade han 4.50 och sätter sig direkt upp och ler. :devil: Vet inte vad som hände egentligen då. Han har en tendens att direkt ska sätta sig upp när han vaknar o då blir han ju önnu piggare. Han somnade väl om vid 6.45 och sov till 8 då syster yster vaknat. Jag vägrar gå upp så tidigt. Innan 6 är det natt!

Annars är han också lite känslig nu. Han jagar mig hela tiden och illvrålar om jag går iväg från honom. Typ ut i trädgården och hänger tvätt eller om jag sätter ner honom på rumpan när han är trött.
Jag har burit ganska mycket sista tiden känner jag för jag har ont i rygg och nacke.

Keilir: Fy vad tråkigt med din häst :( Så hemskt, man vill inte ens tänka på det.

Usch,det är jobbigt när de sover dåligt...jag vet hur det är. Jag snittar nog på ca fyra timmars osammanhängande sömn per natt, o då är detändå bra mkt bättre än för ett par månader sedan. Hoppas att våra major inser det underbara med att sova läääänge snart!

Ajda: har ju inte svarat dig ang maten. Färskpotatis har jag aldrig hört något om, vad är det som skulle vara farligt? Vi kör med turkisk yoghurt eftersom maja älskar det, vilket känns viktigast. Hon är ju ändå såpass gammal att hon kan äta mjölkprodukter, så som mellanmål tycker jag att det känns helt ok. Ang frukt så brukar jag mixa ihop det hon ska äta, blir det frukt över får my eller jag äta upp det :)

Kl
Maja börjar kännas så stor nu. Hon går enstaka steg utan stöd sen någon vecka tillbaka, o hon är fortfarande världens gladaste unge! Hon har lätt att roa sig själv, är otroligt envis och har börjat leka på ett helt annat sätt än tidigare. Hon pekar på lampan o näsan när man frågar var de är, leker tittut, ställer sig upp o kastar sig på rumpan o garvar gärnet, och säger titta, dä, mamma o pappa. Hon vill vara med.på allt med my o härmar allt hon gör :) hon älskar att bada o hasar sig ut på rumpan ivattnet när vi är på stranden, o sen sitter hon där o plaskar o är lycklig :) hon är verkligen helt orädd!

Vällingen går det inte så bra med. Jag hade verkligen velat att hon tar välling för det blir svårt att få till sista grötmålet med allt kladd o trötta barn. Vi äter middag mellan fem o sex o då är hon oftast inte så sugen på att äta igen vid sju... Men det hade ju varit käckt om det slank ner lite välling då eller senare under natten så hon kunde sluta äta på mig varannan- var tredje timme hela nätterna...men vad gör man när hon pustar o fräser l spottar

Skriver från mobilen så det blev lite tokigt på slutet. Hon blir iaf jättearg av vällingen o man kan ju inte tvinga henne liksom. Ibland när vi försöker lite för ihärdigt tänker jag att hon kommer få men för livet...

Maja har fått massa svamp i hela munnen.oxå, inte så kul...

Julia

Skriver från mobilen så det blev lite tokigt på slutet. Hon blir iaf jättearg av vällingen o man kan ju inte tvinga henne liksom. Ibland när vi försöker lite för ihärdigt tänker jag att hon kommer få men för livet...

Maja har fått massa svamp i hela munnen.oxå, inte så kul...

Julia

Det hade Moa också förut, ganska länge sedan nu. Har du fått sånt där lila som du ska pensla med? Då gick det över fort hos oss iaf. Mineralvatten som dom säger ska hjälpa hjälpte då inte oss ett dugg.

Vad duktig din Maja är, hon har lärt sig mycket väldigt fort va? (eller så är det jag som inte hänger med).

Ajda- Hemma har vi provat att låta Maja sova i vår säng men hon sover inte bättre där, men det är skönt att slippa gå upp. Nackdelen är att båda störs mer när hon vaknar än om hon ligger i sin säng och den som har "Majanatt" går upp till henne. Men nu när vi är hos pappa är det svårare. Jag och Emilia sover i pappas dubbelsäng och Maja i en resesäng. Jag vågar inte lägga M i dubbelsängen på kvällen och sen är det svårt att flytta henne (hon blir klarvaken om man flyttar henne). Men jag hoppas att det vänder och blir bättre snart.

Märker ändå nu vilken skillnad att ha sambon hos sig, även om det mest är några timmar på kvällen så är det en stor hjälp. Min arm håller på att gå av av allt bärande och tröttheten är stor. Men vi har det ändå härlig nu i Sverige, så underbart att leka på lekplatsen och prata med folk. Maja var också lite på golvet och kröp idag. Men maten som började lossna lite innan vi åkte är nu tillbaka där vi var innan. Tror hon fått i sig 2 skedar gröt, två makaroner och lite tomatsås, tre skedar fruktpuré och lite riskaka idag. Tur att hon dricker ersättning och välling iaf. Även om det märks att hon tappat mycket på viktkurvan är hon iaf inte mager.

Förstår att det är tungt med allt ansvar och kånkande själv. Fungerar det inte med sele när hon vill bli buren? Här hemma är två mammagrisar för tillfället och på nätterna är det i princip bara jag som duger, så det är rätt kämpigt nu...

Ja, det har hänt mycket med Maja sista månaden... men så har det varit helatiden. Det har stått still rätt länge för att sedan bara "poff" hända jättemycket. Idag gick hon flera steg, och inte bara mot mig utan även bort från mig mot soffan =)

Hon är verkligen ett litet charmtroll, särskilt när hon leker tittut och när hon ska ställa en massa saker på huvudet (kan vara allt från en leksak till ett melonskal eller en gurkbit). Hon skrattar så härligt och har verkligen roligt åt sig själv =)

Här kommer en liten färsk bild från i måndags

På 8månaders kollen för Ted så vägde han 9050gram och var 71cm lång han äter som en häst, fullkomligt älskar mat är så glad för det, han äter en hel vuxen potion gröt + hemmalagad mango pure på det ca en halv dl-1dl och mjölk såklart på det.

Han älskar min hemmalagade mat med och mellisarna, så dricker han antingen vatten eller hemmagjord pärondricka:)
Han gillar hittils all mat han fått och äter det mesta, jag ammar bara 1-2gånger/dygn nu och ytterst sällan om dagarna.

han äter gröt vid 18 tiden sen går han och lägger sig, sover till 22 då får han välling 220ml sedan sover han till ett tiden ibland 3 men då får han bara nappen och somnar om sen sover han till 6 ungefär då ammar jag sen någon gång mer innan vi går upp vid 9-10 tiden på förmiddagen.

han sover ett pass efter frukost och ett pass efter middag ca 30min-1h.

Nu kryper Ted med och sätter sig på knä utan att hålla sig i, han sätter sig lätt upp från krypställningen nu med och han har ställt sig upp i spjälsängen med stöd en gång.

Glömde säga lite vad han äter...
till frukost brukar han få ett ägg, en eller två leverpastejmackor och mosad banan i naturell yogurt(inte så mkt så det blir rinnigt)

till middag äter han potatis/ris/pasta pure, köttfärs/falukorv/kyckling/lax/tonfisk och morot/palsternacka/brokkoli/ärtor alltså inte allt utan varierar men han har testat fler saker detta var vad jag kom på för tillfället...lagar maten själv.

mellis är en drös med olika frukter som jag lagat..bland annat, mango, vilda bär, päron, hallon(egenplockade mumsiga) osv...

sen havregrynsgröt till kvällsmat med någon frukt på, ibland rivet äpple

sista målet är ju vällingen från 8mån.

den 11e augusti är min lille kille 9månader.

Jag tycker det där med egen mat är svårt, algot tycker inte så mycket om hemmalagad mat, jag får liksom inte den så slajmig som burkmaten så han klöks o har sig när det kommer hårdare klumpar.. Jag har försökt att göra sås som bas men sist mixade jag i för mycket ris så då blev det strävt ändå tyckte han... Något han älskar nu när det är vamt ute är att jag kokar o mosar äpple o banan eller tar något annat bär eller frukt o blandar ut med naturell joggi.. det tycker han är mums till mellanmål (har funderat kring det där med mejeriprodukter, en del säger man ska o en del att man inte ska ge det när de är små, BVC tanten tyckte det gick bra så vi kör på...)

har du inte stavmixer?
sen ska du se till att koka maten länge så den blir mjuk och spara kokvattnet att ev späda med.
sen ett tips...man ska alltid tillsätta olja eller matfett till små barn i hemmalagad mat och konsistensen blir mkt bättre med.

ja vår bvc har sagt att vi efter 8mån kunde börja med yoggi och så mjölk i gröten men inte o dricka.

Oj, sex små tänder :) Algot håller just på att få sin första och den andra har man kunnat börja skymta. Vi var ju hos tandläkaren för en månad sedan o fick lära oss hur man skulle ta hand om dem, antar att det snart är dags att ta fram tandborsten...

Algot vägde 8090g o var 70cm lång på sin 8 mån kontroll. Han är en ganska liten kille.

Han äter med all mat nu (det har släppt) och tuggar glatt i sig delade frikadeller o klumpar. Han äter lunch vid 10.30, mellis runt 14, lunch igen 16.30 (ca), gröt 19.30 (ca) och sedan får han välling runt 22. Vi har börjat ge honom gröt eller välling till frukost med. Jag ammar honom en gång vid 05 på morgonen och sedan vid 08 igen. Han älskar broccoli :) Jag har börjat göra en del mat själv och ibland köper jag på burk. Det är hutlöst dyrt att bara köpa allt i burk.. blir bättre att göra själv... Godare med känns det som...

Vi åker på semester snart till Gotland en vecka, jisses vad mycket packning det är som ska med. Vi brukade klara oss med ganska lite innan, nu är det blöjor, vagn, resesäng m.m. Men jag hoppas vi får en fin vecka... Behövs för vi har hållt på att ordna med stallet hur länge som helst nu (det vi inte hann med i fjor innan A kom)

kelilir: Usch vad tråkigt med hästen :crazy: Jag har faktiskt varit o lämnat min pålle hos en tjej som ska ha honom på foder i två månader för att känna sig för. Jag hoppas de kommer gilla varandra så hon köper honom sedan. Det går väldigt bra med hästen jag fått hem, hon är en riktig pärla :)

När du böandar äpple, päron och banan använder du då hela frukterna? Och fryser in resterna? Eller skär du bara bitarna du sk aha och lämnar sen resten av frukten i kylen? Jag tycker frukten blir så trist om man skär i den och sen sparar resten. Därför brukar jag oftast ge bara banan eller bara nektarin. Men det känns lite tråkigt också.

jag brukar mest koka frukterna sen göra pure och sen frysa in i bitar man kan ta fram o bland annat blanda ner i gröten.
annars brukar jag riva ett halvt äpple ibland ett helt, det går ju bra o spara med gladpack ett dygn och sen ta andra halvan.
banan sparade jag i kylen i början när han bara åt en halv nu sätter han ju i sig en hel. banan har jag aldrig testat att frysa tror den blir brun och konstig då.

En annan matfråga, hur gör man nu med potatis? Jag har alltid hört att bebisar inte ska äta färskpotatis. Det blir ju rätt dåligt mos av också. Ska man vänta till i höst nudå innan man kan göra potatisrätter. Eller kan man köpa en bakpotatis och skära i små bitar och koka?

det har jag inte haft en tanke på har kokat sen kan man ju bara mosa med en gaffel nu när de är så stora man måste ju inte purea mos. man kan ju äta ris, pasta, bulgu osv istället annars under sommaren om man vill men jag tyckte de gick bra med potatisen annars med.

Lowe dricker inte heller välling. Ibland gör han det, men frivilligt utan några protester och en rejäl portion har väl hänt ett fåtal gånger. Jag struntar i vällingen nu faktiskt! Han får gröt på kvällen som sista mål. Han står sig från ca 20 till morgonen då vi äter frukost. Vällingen är ju smidig annars när han är trött och man tänker att han kan dricka en flaska och somna till. Men icke, han far o fäktar som en tok istället om man ger.

vilkern tid äter ni frulle?
har du testat ge han vällingen tidigt på morgonen då kanske går bättre om han är mer hungrig? annars skit i att truga det ger nog bara motsatt effekt.

prövade att göra havregrynsgröt till lowe igår och idag med mosad banan i. Han vägrade. Jag hade svårt att få grynen helt krossade i morteln och det var väl konsistensen han reagerade på. Får försöka med en beredare i helgen om jag får bättre mjöl-konsistens då.

vet du, just med mosad banan i gröt det gillade inte ted heller han rös i hela kroppen det är nog det enda han inte gillat jag tror det inte smakar bra helt enkelt jag tror inte vi hade gillat banan i gröt heller låter inte rätt på något sätt.
hur gör du gröten?
tänk 1, 2, 3....1dl havregryn, 2dl vatten och så 3minuter i micron och öppna o rör lite emellanåt använd ett djupt stort fat och så lite mjölk på och kanske lite hemmagjord mango pure, lite färska hallon, körsbär, päronpure eller vad som kan tänkas vara gott:)
det är gottiga grejer tycker Ted:)

hihi busunge du får fota när hon går:) kan man säga att hon lärt sig gå redan?
hur gammal är hon nu? när lärde sig my gå?
hon är jättelik pappa på den bilden:)

kl

Imorgon blir Maja 10 månader, tiden går så fort bara 2 månader till hon fyller 1 år.

Senaste 1,5 veckan har hon varit väldigt lätt att lägga. Lägger henne runt 19.30, hon dricker sin välling, vänder sig om, kramar sin hund och somnar sen. Fast just idag gick det inte så enkelt men håller tummarna för att det var tillfälligt.

Storasyster tog sina första steg precis innan hon blev 10 månader men Maja har en bit kvar till dess. Maja är inte alls lika framåt och har så bråttom med allt som sin storasyster. Maja är mer nöjd med det hon kan och har inte samma drivkraft att lära sig nya saker.

Maja just nu

* Kryper med bra fart, busar gärna med Emilia där dom jagar varandra
* Väldigt "mammig" och vill helst vara i knät famnen hela tiden, leka på golvet går bra så länge jag sitter brevid.
* Vaknar ungefär varannan timme på natten, men somnar oftast om ganska fort.
* Somnar runt 20.30 och vaknar vid 6- halv
* Sover 2 gånger/dag, oftast ett lite längre pass och ett kortare
* Äter fortfarande nästan ingen mat, tycker mest att det är roligt att slänga den på golvet. Men välling, ersättning, majskrokar, riskakor och frukt tycker hon om.
* Reser sig och går efter möbler.
* Kan stå själv några sekunder men tycker det är roligt att slänga sig framåt så jag tror hon kan stå mer själv om hon bara försökte
* Går balanserat och fort om man håller båda händerna och ganska stadigt men sakta när man håller i en hand.
* Säger mamamama och en del andra ljud
* Klappar ofta händerna, men inte på beställning
* Tycker att det är väldigt roligt att gunga, tittutlekar och att busa med Emilia.
* Inga tänder än

Idag blir Lowe 9 månader. Sista tiden har han lugnat sig betydligt. Nu tycker jag inte längre att han är sådär tidig som han varit innan.

*Han kryper snabbt, kryper gärna på händer och fötterna. Så han går på alla fyra.
* Han ställer sig upp och går med stöd.
* Han kan gå själv med sin gåvagn.
* Han kan stå några sekunder utan stöd, men sätter sig snabbt när han kommer på att han står utan stöd.
*Pincettgreppet har börjat ta vid. Han kan plocka mat med tummen och pekfingret, men använder sig av hela handen när det ska in i munnen.
* Han vet mycket väl att han heter Lowe. Det har han vetat ett tag nu.

Maten går det faktiskt jättebra med numera. Så skönt! Han äter alltid en mängd som motsvarar en stor burk barnmat. Oftast blir det tyvärr burkmat. Nu när det är sommar och sol vill man inte stå vid spisen och göra storkok. Men sista dagarna har han ätit fläskfilégryta och kotlett med potatis med stor aptit. Kul! Macka och rån med smör älskar han.

Kl

Vad roligt det är att läsa om era små. M har hunnit bli 9 månader hon också, och många tycker att hon ser så rolig ut när hon i storlek ser ut att vara mycket yngre än vad hon är men är så framåt och alert. Vi träffas an del i föräldragruppen och M är absolut den som har mest fart och fläkt just nu, och hon är väldigt pratig och påhittig.

Dock så gillar hon inte frukost nå vidare värst, om det inte serveras ägg. Vanligtvis äter hon havregyrnsgröt med någon frukt i. Men i helgen så tänkte jag testa och se om hon åt mer om hon fick mannagrynsgröt men det var ungefär lika intressant. Macka är inte heller så gott, även om hon får sitta och plocka själv. Yogurt fick hon imorse och då skulle jag fjäska till riktigt och hade tom i lite sylt som ju är mkt sötare än fruktpure, men nja...
Jag ammar ju direkt vi vaknar, mellan 6 och 7. Sen brukar frukosten bli runt 8-9. Så jag vet inte, kanske är hon inte tillräckligt hungrig? Men hon har ju kunnat äta gröt som en häst förut?
Jag kan ju inte föda upp henne på ägg? För så mycket ägg vill jag ju inte ge... Har ni några tips? Mat i övrigt äter hon bra av, så länge det inte är fisk.

Jag skulle serverat ägg till frukost och försökt lirka i lite gröt också.

kl

Jag har börjat fundera i banorna VINTEROVERALL!
Ska man satsa på storlek 80 eller 86?

Lowe var 74cm på 8 månaderskontrollen. Han blir 1år 7e november.
Först tänkte jag satsa på 86, men frågan är nog om den inte är förstor ungefär hela vintern. Han kommer ju inte kunna röra sig då. Har hittat en begagnad didrikson i strl 80. Kanske det är att satsa på istället?
Tuva är född i augusti och hon hade 74/80 i sin overall när hon var 1,5 år. Den var precis lagom och i slutet av vintern fick det gå, men det hade inte skadat om hon haft en större storlek då. Men 86/92 hade varit för stort.

Maja var 75 cm på 8 mån kontrollen. Vi har en overall i 74 hemma och den tror jag kommer passa (den passade Emilia förra vintern). Men jag tror vi kommer komplettera med en i 80 också, 86 tror jag blir för stort.

Liknande trådar

Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
653
Senast: Bufera
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 366
Senast: Derivata
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 475
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Hej! Återvänder till buke efter ganska många års uppehåll då jag minns att det fanns många kloka människor här. Vår münsterländertik...
Svar
0
· Visningar
329
Senast: Annique
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben
  • DIY hästvård