Höstmammor 2010

Sv: Höstmammor 2010

Usch vilken jobbig sits, tankarna går ju sådär nu när man har barn, allt kostar ju.
Jag har 2 islandshästar och en minishettis hingst.
En 11åring som helst med går i skogen och så min 4års hingst som jag ska rida in min framtid lixom.
Sen minishettisen 12år.
Jag har dem hemma på egen gård, du med eller?

vad ska du plugga och hur länge? kan inte den äldre lämnas ut på foder tills du studerat klart då och börjat jobba igen?
tiderna förändras ju...uppenbarligen och det kan ju förändras igen och då kanske man ångrar att man sålde dem.

hur gammal är han och vilket pris tänker du dej?
för det är kanske rätt många som säljer nu och då får man tyvärr vara beredd på att sänka MEN aldrig så man drar till sig konstigt folk.
Men det kan ju faktiskt finnas bra ägare men som kanske inte är gjorda av pengar.
men visst man ska ha råd att ha dem också och det är ju oftast dyrare än själva inköpet egentligen.

jag tror nog inte att jag hade sålt till en turridning, det är lite som ridskola, väldigt ensidigt arbete även om de kanske hinner rida dem även andra dagar och rida dem lite mer varierat/jobba igenom dem och så, så är det ju mkt rötägg som rider dem ofta och ensidigt rakt fram ofta i grisepass om de inte har 100% koll vilket folk inte brukar ha även om de är lite duktigare.
grisepass är ju inte jättebra för kroppen.

jag menar, de som kan något om tölt de har ju oftast egna hästar eller rider andras privat.

skitsvårt.

Senast ändrad:

Skitsvårt!! Jag är lite i samma sits men det är för att jag har en bångstyrig unghäst som kräver sju dagar i veckan jobb och jag inte känner att jag hinner med honom. Har inte annonserat ut honom men förra helgen var det några här och tittade ändå. De ville ha honom men det kändes inte bra (ett företag som rider till och säljer vidare, skyhög förmedlingsavgift och det finstilta i kontraktet, nej tack!). Kruxet är att jag skulle vilja köpa en färdigutbildad häst men de kostar mycket mer än jag har råd med just nu kan man säga. Alltså har jag nu börjat lägga upp utbildning och träning och tänkt att jag får ta mig i kragen o göra det bästa av det hela. Han är väldigt trevlig o rida men ett J-a kr-kpu-ver på marken i mellanåt.

Om det hade varit ett bra ställe med bra rekommendationer hade jag nog funderat på att det var ok att lämna dit ändå. Det viktiga är ju att han kommer må bra utifrån sina förutsättningar! Han trivs i skogen, då är det kanske det han ska få göra? Sedan är ju turridning kanske inte så roligt med olika ryttare som inte kan så mycket (jag vet inte mycket om islandshästar) men det måste ju finnas bra och dåliga ställen... Hur används hästarna på island? Kortare turer/ längre dagar? Hur gamla är hästarna på turridningsstället? Håller de? Är de i bra skick? (jag utgår ifrån det för jag tror inte du hade övervägt att lämna honom där annars :)).. Sen så tycker jag inte att man ska sänka priset så att man skänker bort hästen, som Gullan skriver.. det kan dra till sig skumma filurer...

*kl*
Algot växter som bara den nu och är inne i en enorm utvecklingsperiod!! Han älskar att sitta upp, ta tag i saker och verkligen vara med. Han blir väldigt arg om han inte får som han vill (typ sitta med min telefon i munnen eller dra i sladdarna till datorn :p). Maten går det sakta framåt med, vi har börjat med lite mer bitar i den nu, det funkar hyfsat ok.. blandar ut den med lite efterrätt så det ska glida ner lättare.. men han grimmaserar o fryner med näsan ;)

Jag har börjat plugga lite på högskolan och hans pappa är hemma med honom de dagarna, det har fungerat lite sisådär, man får tänka på hur många mer timmars träning man haft när han jobbat.. Jag tror det är jättebra att de är hemma utan en mamma som lägger sig i, de är jätteduktiga tillsammans :)

Sedan har han börjat att få en tand som spricker igenom, den första. Han har haft feber och varit lite gnällig så han har fått alvedon. Det går lite upp och ner så jag utgår ifrån att det är tanden som spökar för han är pigg och glad annars. Ett riktigt charmtroll. Han har slutat vråla när han ser svärföräldrarna med när han sitter i mitt knä och det är ju ett steg framåt :bow:

Jag skulle lita helt på magkänslan, jag har lärt mig att den oftast har rätt.

Men om hästen trivs bäst med att gå i skogen kanske inte den turridningen är så dum för honom ändå. Kan du åka dit och titta lite hur dom har det?

+ er andra.

Jo, hästarna på stället är både i fint skick och vissa är faktiskt till åren också så nog verkar det som att dom håller länge. Jag har ridit en tur med dom, fast på min egen häst och jag tyckte det kändes som att dom gör lite annorlunda. Rider i bredd och sådär så hästarna tyckte det var roligt liksom och det är ju det som gör att jag känner att det kanske skulle bli bra. Och eftersom dom har mycket turer som är flera dagar så blir det ju mycket folk som kan rida, annars klarar man inte en sådan tur.

Hästen är född 1999, så han är ju inte heller purung längre (men i sina bästa år ;)) och har ju inte gått hårt på något sätt så han kommer ju hålla läääänge till. Och jag har haft honom ute för 60 000 för det tycker jag absolut att han är värd, även om jag hade kunnat gå ner till 55 om det känns rätt. Men som sagt, ingen som ens härt av sig, varken mail eller telefon. För jag är säker på att hade någon kommit och tittat och provat så hade dom inte kunnat motstå, för han är helt enkelt underbar så länge man bara lullar i skogen och fullkomligt älskar att bli ompysslad. :love:

Ni hör ju, det låter ju inte som att jag vill sälja och det vill jag ju inte heller, men måste som sagt... Lämna ut på foder känns inte som någon alternativ, man vet ju inte vad man får tillbaka. Och jag kommer nog inte få mer tid till att ha två hästar ju äldre Moa blir heller...

Hej alla hur går det med era små?

Jag tänkte höra med er, ger ni färdigköpt gröt(alltså pulver) eller lagar ni gröt av havregryn bara?

Jag lagar mkt mat själv och fryser in i iskuber känns så dumt att köpa gröt då på något sätt, gröt är ju gröt och det gör man ju egentligen på havregryn?!

läste dessutom på förpackningen och i princip består köpgröten av vetemjöl, äpplejucekoncentrat(de med smak av äpple), och diverse annat.
men inte konstigt man upplever gröten som degig, det är ju en deg...inte gröt ju?!

vilken sorts välling använder ni?

Jag ger bebisgröt till maja än så länge. Har testat vanlig havregrynsgröt för ett tag sen men det ville hon inte ha. Mannagrynsgröt äter hon dock så det varvar vi lite med.

Fördelen med färdig bebisgröt tycker jag är att den är mjuk o fin i konsistensen och att den är berikad med järn, vilket är viktigt för de små. Man kan naturligtvis fixa järn på annat sätt, genom ex jordgubbar och aprikos på gröten, men det är ju enkelt när det redan är fixat och klart i köpegröten :)

My slutade äta bebisgröt när hon var runt elva månader.

Välling dricker inte maja, men my har alltid druckit sempers välling.

Kl
Maja mår bara bra. Hon har äntligen.fått sina första tänder som irriterat henne länge. Hoppas att det bidrar till lite bättre sömn, för det har verkligen varit helt hopplöst nu. Hon vaknar hela tiden, och,jag får väl sova fyra timmar osammanhängande om jag har tur.
Hon vill amma tusen gånger varje natt och gärna ett par gånger varje dag, trots att hon äter vanlig mar med tre timmars mellanrum!

Jag tror inte att maja kommer krypa. Hon ålar på mage ocn hasar pårumpan och börjar bli riktigt snabb på det. Hon skrattar mycket och är väldigt nöjd för det mesta. Hon älskar att leka med spelkort som vi lagt i en liten påse, de kan hon sitta länge med! Hon vill gärna sätta lock på burkar, leka tittut, stapla ex klossar på varandra, leka med nappen (stoppa nappen i tex min mun och sen ta den igen),susa runt i gåstolen och att undersöka en öppnad diskmaskin ;) hon vinkar, klappar händ er rna och skakar på huvudet :)

Jag använder bara köpgröt, tycker dem är så smidig och Lowe gillar den. Välling tycker han inte om, men vi lirkar i nestlés. Ger inte varje dag, beror lite hur kvällen ser ut och vad han ätit innan.

*kl*

Jag har slutat amma nu sen 1,5 vecka tillbaka. Det gick jättebra att sluta. Nu äter han ingenting på natten och vaknar han till på natten får han sova hos oss och det räcker att lirka in nappen så sover han sen. Halleluja!

Annars är han helt skållad fortfarande, han har lyckats ramla ur sängen 2 ggr, igår ramla han ur barnvagnen när karln stod bredvid (karlar....suck). Som tur var så var det mjukt fall och det gick i slow motion. Han klättrar upp i trappen såfort man missat att stänga grinden... ja han är överallt! Vi är med och parerar men han är snabb som en vässla.
Maten börjar gå bättre nu och vi har ökat på och ger honom ungefär en hel stor barnmatsburk nu och ½-1/3 efterrätt. Hemmagjord köttfärssås gillar han också.
Han har varit lite grinig sista 4-5 dagarna, han brukar aldrig vara det. Men han har blivit lite snorig och geggig i ögat så kanske är en förkyldning som ligger och gror. Han är fortfarande tandlös men jag ser inga tecken i munnen på att någon tand är på G.

Jag har bara gjort egen gröt, och mat för den delen (povade en burk här om dagen men det dög inte så hon har väl fått smak på det hemlagade). Men jag har testat dom två provpåsarna som man har fått hemskickade, men nja.. Några tuggor sen ville hon inte ha mer, och just den där äpplegröten man fick prov på så reagerade jag också på att det var till största delen vetemjöl. Jag skulle ju aldrig komma på tanken att göra mjälgröt till mig själv så varför ge barnet (nu låter jag som värsta prettomorsan, men alla får ju såklart göra som dom vill :)).

Jag har kört havregrynen i mixern så dom blir lite finare, eller med morteln. Sen har jag i fryst frukt i kuber, då blir gröten i lagom temperatur, praktiskt och bra. För järnets skull så brukar jag även ha i någon tsk paltbröd som jag krossat. Den blir mjukt när man kör i micron så det märks inte. Brukar ha i det en gång om dagen bara.
Sen brukar jag göra polentagröt också. Det är superenkelt och bra så man har något att variera sig med.

Annars är det full fart hos också, fast inte riktigt som hos Lowe tror jag :D Moa kryper några steg nu, sen kommer hon på nya trick varje dag. T ex att fnysa med näsan så hon ser ut som en gris, att leka indian och att ruska på huvudet. Men det är ju bara supergulligt :love:

Jag ammar morgon och kväll, och en gång på natten. Hade gärna ammat någon mer gång på dagen men hon vill inte, och äter bra med mat så då får det väl vara. Hon dricker välling också. Vi kör nestle, både majsvälling och god nattvällingen som dom har. Den gillar hon inte så mycket så vi brukar blanda lite med majsvällingen. Och eftersom hon har vart lite trög i magen så har vi brukat ha i lite messmör i vällingen och det har gjort att hon har börjat gilla den mer och att hon blivit bra i magen. Hon ville ju inte ta flaska förut men det går bra nu med en Tommee Tippieflaska, även om hon är lite noga med vem som håller i flaskan (mamma, pappa och mormor duger).
Jag har börjat jobba varannan helg och det är både skönt och tråkigt. Skönt att komma bort lite och att få lön, och sen är det superbra att Moa får mer tid med bara pappa. Men självklart skulle man ju vilja vara hemma med sin ögonsten hela tiden :angel:

Vad jag önskar att jag hade din energi att fixa all egen barnmat och gröt.

Jag brukar dock variera köpegröten med äpplegröt (som innehåller vetemjöl) och havregröten (innehåller havremjöl). Idag köpte vi mannagryn som vi tänkte variera med.
Jag ska ta mgi i kragen och göra lite egen barnmat igen också. Nu är jag själv hemma med barnen mån-fre den här och nästa vecka + att det visst ska bli jättevarmt igen.. får se hur mycket energi det finns över att ställa sig vid spisen och dona allt för mycket :p

Även om det kommer att vara tufft att vara själv med barnen så länge så ska det faktiskt bli skönt att slippa karln ett tag :p
Han storhandlade åt oss idag så jag förhoppningsvis ska slippa behöva åka till affären med båda barnen i veckan. Det brukar gå bra, men jag blir gör stressad av det.

NU ska jag gå och lägga mig och förhoppningsvis sova som en stock inatt. Har varit jätte trött hela dagen och mitt humör har varit i botten. Karln får sota för det då :angel: och Lowe höll jag på att få damp på när jag skulle söva honom för han bara nöp mig i överarmarna hela tiden=AJ!!!
Han nypa hela hela hela tiden... inte skönt alls.

Här har vi också en liten vilding, hon kryper inte så fort men ska upp och klättra på allt och ställer sig upp mot precis allt (och allt fungerar inte så bra att ställa sig mot). Hon gör sin syster galen genom att ta allt och pilla på allt.
Roligt att utvecklingen går framåt men jobbigt också att försöka hindra "olyckor" hela tiden och trösta när jag inte hunnit med. "Maja kaput macht" säger storasyster ofta ("Maja gör trasigt" betyder det)

Vi var i Italien förra veckan och Maja älskade att sitta i vattenbrynet och plaska med vatten och leka i sanden.

Maten håller på att göra mig tokig, ungen äter inte.
Trodde vi kommit på ett knep men det fungerade två dagar och nu vägrar hon allt vad mat heter. Gröt går motvilligt ner, ibland. Banan, vattenmelon och riskakor äter hon och så ersättning och välling till kvällen. Men med hennes tempo känds det som hon behöver börja äta rikigt mat också. Jag börjar faktiskt bli lite orolig, "babyhullet" försvinner lite för fort.

Vi ger lite olika typer av gröt, hemmagjort (mest mannagryn), risgröt med frukt och olika sorters köpgröt. Välling äter hon sempers milda havrevälling (köper med när vi är i Sverige), ersättning är det Hipp.

Hon har sovit sämre ett tag nu, vaknar ganska ofta med brukar somna om igen. Har trott tänder varit på gång ett tag men än har ingen kommit igenom, tyckte jag kände lite vasst i munnen men när jag kände igen så var det inget.

Senast ändrad:

Jag tror det är näst intill omöjligt att hinna med, eller framförallt ORKA med att fixa allt själv när det är andra barnet. Får vi ett syskon så tror jag inte jag kommer fixa det heller, även om man skulle vilja!

Hur har det gått med hästen?

*kl*
Algot har börjat åla sig om kring på golvet, eller skjuta sig fram baklänges. Han förflyttar sig korta bitar. Han har inte fått kläm på hur han ska ta sig framåt än. Han Försöker dra sig framåt på saker som kommer i hans väg. Sen ligger han o pillar på små osynliga saker på golvet..

Vi tror han har någon tand på g, han har varit gnällig till och från nu ett tag och man kan se lite vitt på gång i nederkäken framtill. Han äter nu middag (burk), fast nu har vi en ny frys så jag ska försöka ta mig i kragen o laga lite mat till honom (han tycker fortfarande inte så värst mycket om kokt potatis men pasta o ris går bra, speciellt nudlar o skinka, pasta med olika grönsaker och köttfärsås med spagetti). Han får sedan eftermiddagsfika (joggi eller gröt) och välling (nestle god natt) innan han lägger sig. Därimellan ammas han vid 05, 09, vid middag/ på eftermidaggen någon gång och vid 21-22.

Han älskar fortfarande banangröten mest, sedan havregröt. Vi har köpt all färdig. Jag gillade inte heller provgröten i påsen, smakade lite på den o konstaterade sedan med att det var till större delen v-mjöl. Algot gillade inte heller den...

Sambon har varit ledig nu i två veckor när jag pluggat o ibland blir det hopplöst, man tycker inte att man gör så mycket om dagarna men det gör man. Städning, tvätt, matlistor... ska vara snäll nu men ibland hade det varit skönt om det hade hänt lite mer när inte jag är hemma. Han är jättebra på alla vis men ser inte riktogt alltid vad som behöver göras. Ber man om det så blir det gjort men hur roligt är det att känna sig som en tjatkärring?

Det vart ingen försäljning till turridningsfirman iaf. Han tyckte nog jag ville ha för mycket betalt... Så nu är vi tillbaka på ruta ett. Får väl testa att sänka priset lite till iaf och se om det iaf är någon som vill komma och titta.

Kl

När brukar man börja ge riktig mat både till lunch och middag?

Satte ut annons igen idag och det har ringt en idag som verkligen lät bra faktiskt. Får se om jag är ägare till en eller två hästar efter helgen :o
Jag som hade tänkt tävla en skojtävling 23 juli, det kanske inte blir något av :crazy:

hon tjejen som ev. ska ta min pålle på tillridning/försäljning kommer o provar på torsdag, sedan ska han veterinärbesiktigas på ferdag innan han åker dit. Sedan skulle hon ha honom en vecka o rida igenom honom innan han annonseras ut. Hoppas det går bra och att han blir såld nu när jag bestämt mig. Men jag kan inte ha så mycket häst och en häst jag inte kan lita på (han kör fulspel med jämna mellanrum).

Jag ska åka o titta på en ny häst på lördag. Men det är lite klurigt för om Faxe kommer hem igen (har plats till 1 sept) blir det en häst för mycket så vi får se hur det går.. Jag vill bara ha en häst som är arbetsnarkoman och som jag slipper "slås" med... Men jag kommer nog hellre släppa honom lite billigare om det kommer någon o tittar som verkar rätt.. Tufft ändå för jag har haft pållen sedan han var en vecka gammal, men nu har algot kommit o Faxes matte har blivet väldigt mycket försiktigare av sig och tycker att det som var en utmaning i fjor bara ska fungera nu.. Konstigt det där med mammahormoner o hur fokus på livet bara kan ändras från nästan en dag till en annan...... :crazy:

*fniss* Algot börjar bli stor... om en vecka ska han tydligen gå till tandhygenisten (eftersom han hunnit bli cirka ett år som det stod på kallelsen, i min värld är han "bara" åtta månader då), det blir nog bra för en enda tand det har han inte att visa upp ;)

Jaså. Här i Motala får inte barnen gå till tandläkaren förns dom är 3 år. Så ingen av mina har varit där än.

M sover två gånger på dagen nu, mellan 1,5-3 timmar åt gången. Dom gångerna hon sover 3 timmar så är det oftast på förmiddagen om hon vaknat tidigt på morgonen. Men hon sover inte så jättemånga timmar på natten så därför sover hon väl mera på dagen. Normalt nu på slutet så har hon somnat runt 20.30-21 och vaknar runt 6-7. Hinner med att äta en liten slurk där på natten också, men då är hon nog knappt vaken...

Kl
Jag har så fullt upp att följa alla nya intressanta trådar här på buke så jag inte har hinnit med och skriva här. Men jag hade en spekulant på hästen som provade i onsdags. Hon verkade dock inte så jätteduktig, men hon kunde ju rida såklart. Imorgon kommer en till (som var den som först hörde av sig) och på telefon lät det jättebra. Så jag hoppas hon gillar honom så att jag kan sälja honom till henne. Sen är det en tredje som också hört av sig men hon knde inte komma och prova förrän om två veckor och så länge kan man ju inte hålla dom som redan provat på sträckbänken om man skulle vilja ha en till "att välja på". För jag anser ändå att hemmet är viktigare liksom, än att jag får iväg honom snabbt och att det då inbte känns helt hundra.
Så vi får hoppas det går vägen imorgon :)

Annars håller iv mest på att smälta bort här hemma, det är såååå varmt inne att det är olidligt. Funderar på att köpa en AC och ha i sovrummet som får vara på under dagen så är det svlt och skönt tills man ska sova.

Vi har också varmt, men inne är det ok (tack för nytt välisolerat hus).

Maja har börjat somna allt senare nu på kvällarna (tidigare alltid runt 20) så jag funderar på om hon sover för mycket på dagarna.
Hon brukar vakna senast vid 6 på morgonen, sen brukar förmiddagarna se lite olika ut. Ibland är hon trött redan vid 7-7.30 och då brukar hon sova en kort stund och sen sov en stund till runt 11. Sen en gång till på eftermiddagen runt 15. Eller så
somnar hon runt 10 och sover 1-2 h, sen igen runt 13 men då brukar det bara bli en kort stund. Just dom dagarna blir det dumt för hon orkar inte vara vaken till kvällsläggningen och sover hon en stund senare så vill hon inte somna på kvällen.
Skulle vilja att hon sov lite längre där runt 13 men vi är inte helt överens om det.

Liknande trådar

Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
653
Senast: Bufera
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 370
Senast: Derivata
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 475
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Hej! Återvänder till buke efter ganska många års uppehåll då jag minns att det fanns många kloka människor här. Vår münsterländertik...
Svar
0
· Visningar
329
Senast: Annique
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka