Sv: Höstmammor 2010
kl
Nu har Maja äntligen börjat förstå det här med att ta sig framåt =) Hon kryper inte, men hon ålar och hon puttar upp sig i något som kan likna en krypställning ibland. Ibland när hon sitter lutar hon sig långt över ena benet, och det ser ut som om hon kommer börja hasa på det viset ganska snart.
Hon står korta stunder själv, och när hon står mot någon möbel släpper hon ofta taget och står så en stund. Sen vänder hon sig plötsligt och vingligt om och börjar spatsera iväg (vilket såklart slutar med att hon faller handlöst om inte jag är där). Hon har verkligen noll koll på sin kropp =) När hon går och man håller i henne behöver man däremot inte ge mycket stöd, så själva gåendet är hon stadig i, men hon gör så häftiga, plötsliga rörelser som liksom vinglar till det hela
Vi har varit i skärgården hos min mormor några dagar och haft underbart väder. My har älskat det, men Maja har varit grinigare än vanligt. Hon saknade nog sin gåstol och sin hemmamiljö, för hon var extremt lycklig när hon kom hem =)
Maja har inte fått någta tänder än, och blir nio månader om två dagar. Jag har länge trott att tänder varit på g då hon är svullen i underkäken, men icke. Nu tror jag dock att de faktiskt börjar närma sig på riktigt =)
Vi har flyttat ner vårt sovrum på nedre plan och ni kan inte ana hur underbart det är! Det är så svalt och skönt där nere, så jag förstår inte alls hur vi tänkte med sovrum på övre plan! My sov första natten i eget rum natten till idag, och det gick hur bra som helst. Maja sov också bättre än på länge, trots ett hiskeligt åskväder precis vid husknuten!
Maja babblar som en liten galning. Att döma av alla ljud hon får fram blir hon nog lika tidig som My med att prata. Hon säger redan "titta", "mamma", "pappa" och "dä", och så en miljon andra olika läten =)
Maten går bra oftast. Välling är ingen favorit men vi fortsätter att försöka varje dag, tillslut kanske hon vill dricka den. Det hade varit så skönt att få bort sista grötmålet då hon blir så kladdig när hon äter.
//Julia