Höstmammor 2010

Sv: Höstmammor 2010

Algot fick en hoppgunga i påskpresent av sin mormor och morfar (bortskämd unge ;)) och han har inte kunnat börja använda den förrän nu eftersom han varit för liten och inte nått upp till hålen för armarna. Han tycker det är jätteroligt och skrattar stort. I hoppgungan står det att barnet får väga max 12kg. Han vägde ju 7,7 för två veckor sedan. Jag tror inte att den kostat mer än typ 200kr för där brukar mina föräldrar sätta gränsen för att det ska bli rättvist och alla få lika mycket.

Kl

Jag ammar ju hyffsat mycket fortfarande, och ser det som preventivmedel ( även om det ju inte är säkert ), men nu när dottern äter mer och mer mat så ammar man ju mindre och mindre.

Så till frågan, vad använder ni för preventivmedel?

Min dotter är nu 6 ½ månad och äter bara vanlig mat fortfarande, faktiskt vältigt skönt. Var på kontroll för 2 veckor sedan och gav mig en stor chock när vågen visade 8650g! Inte undra på att det näst intill är omöjligt att bära henne i bilstolen!

Hon har kommit på att man faktisk kan rulla sig fram på golvet och sitter superstadigt! Det där med att krypa är nog en bra bit bort än. åstolen är rolig då hon springer helt galet i den för att försöka hålla samma tempo om sin storbror! ;)

När det gäller p-medel så valde jag nu att pröva p-ring (hade för lääände sedan p-piller men blev konstig i huvudet av alla hormoner och prövade minipiller efter sonen men de blödde jag konstant av så jag ville pröva något annat nu) och är så otroligt nöjd, funkar kanonbra för mig!!!

Hmmm... hade inte vågat lita på amning som p-medel, men o andra sidan har jag trots helamning haft både mens och äl sedan Algot var tre månader.. Och som barnmorskan sa, man har ju alltid en äl innan man får mens. Jag har satt in en kopparspiral. Har haft två innan och då har det fungerat bra. Nu har jag dock problem med stört blödningar, är det någon som fått ändrad menscykel efter att fått barn?

Vi vill ju gärna ha syskon men inte hur tätt som helst ;) Som funderingarna ser ut nu så tänkte vi att spiralen kunde tas ut i höst, Algot tog ju nästan ett år att göra så vi vill ha tid att försöka lyckas så att jag kan behålla sgi och slippa jobba heltid under den tiden. Men det vet man ju aldrig... det kan ju ta två år eller ett försök :cool: Efter prat med barnmorskan tyckte hon kopparspiral var bäst eftersom vi vill ha ett barn till och då var det bäst att inte ha p-medel med hormoner eftersom det kunde ta längre tid för kroppen att ordna till när man slutat med det...

Avhållsamhet är preventivmedlet här, jag tror vi har haft sex fyra eller fem gånger sen Maja tillverkades och dom gångerna har vi använt kondom.

Med två små barn orkar vi inte ha några aktiviteter mer än slöa framför Tv´n på kvällen, dessutom är Maja väldigt lättväkt så senaste två gångerna vi har försökt har hon vaknat. Den lilla lusten som fanns försvinner fort då.

Men jag tror det blir (koppar?)spiral för mig senare om vi tröttnar på kondom.

Jag har tidigare ätit p-piller, vilket iof har fungerat bra men storasyster blev till trots att jag åt dom så det känns inte som ett bra alternativ.
Har även provet p-ring men det fungerade inte alls bra, ömma bröst, "mensvärk" hela tiden och allmän obehagskänsla i kroppen,

Hmmm... hade inte vågat lita på amning som p-medel, men o andra sidan har jag trots helamning haft både mens och äl sedan Algot var tre månader.. Och som barnmorskan sa, man har ju alltid en äl innan man får mens. Jag har satt in en kopparspiral. Har haft två innan och då har det fungerat bra. Nu har jag dock problem med stört blödningar, är det någon som fått ändrad menscykel efter att fått barn?

Vi vill ju gärna ha syskon men inte hur tätt som helst ;) Som funderingarna ser ut nu så tänkte vi att spiralen kunde tas ut i höst, Algot tog ju nästan ett år att göra så vi vill ha tid att försöka lyckas så att jag kan behålla sgi och slippa jobba heltid under den tiden. Men det vet man ju aldrig... det kan ju ta två år eller ett försök :cool: Efter prat med barnmorskan tyckte hon kopparspiral var bäst eftersom vi vill ha ett barn till och då var det bäst att inte ha p-medel med hormoner eftersom det kunde ta längre tid för kroppen att ordna till när man slutat med det...

Nej som sagt, det är ju inte alls säkert, och vi är inte så sugna på ett syskon så snart :crazy: Men vi har inte vart så ihärdiga heller som det kanske lät i mitt inlägg.
Funderade också på kopparspiral, gör det ont att sätta in? Jag är inte så sugen på hormoner, även om jag förut åt p-piller och det inte var några större problem så känns det inte helt okej att äta massa hormoner. Någon som vet hur hormonspiralen är i jämförelse med t ex p-piller och p-stav i mängden hormoner?

Senast ändrad:

Nej som sagt, det är ju inte alls säkert, och vi är inte så sugna på ett syskon så snart :crazy: Men vi har inte vart så ihärdiga heller som det kanske lät i mitt inlägg.
Funderade också på kopparspiral, gör det ont att sätta in? Jag är inte så sugen på hormoner, även om jag förut åt p-piller och det inte var några större problem så känns det inte helt okej att äta massa hormoner. Någon som vet hur hormonspiralen är i jämförelse med t ex p-piller och p-stav i mängden hormoner?

Jag läste på mycket innan (dock kommer vi inte skaffa fler barn) och jag ville ha något med låg dos hormoner då p-piller gjorde mig konstig. Insåg nästan direkt att kopparspiral var det bästa alternativet men de sas att den kunde göra ont att sätta in samt att man kan "stänkblöda".
P-ring den innehåller låg dos med hormoner. Det om gjorde att jag valde bort kopparsprialen var att jag ofta har oturen med att hamna på de där biverklingarna med att att blöda och jag har verkligen ingen lust att gå och småblöda hela tiden. Det som gjorde att det blev p-ring var att där har jag en regelbunden cykel och jag vet exakt vilken dag min mens kommer. Om jag vill kan jag lätt förskjuta min mens (tex som nu i sommar då det krockar med utlandsresan). Var orolig att p-ringen skulle kännas obehaglig men jag känner inte ens av den!

:bow::bow: Jag trodde nästan jag (vi) var onormal(a) för trots att spiralen är insatt och på plats sedan i januari har det inte gått hett till här heller precis. Den som lider mest av det och påtalar det ibland är sambon och även om viljan finns så gör inte orken det riktigt, hoppas dock att det ska bli bättre nu när det blir sommar och ledigt, ljusa kvällar och tja...

Det två första gångerna jag satt in spiral var innan jag födde barn, då gjorde det skitont. Nu när jag satt in efter att ha fött Algot gjorde det inte ont alls. Det har inte gjort ont överhuvudtaget att ta ut dem. Med de två första spiralerna har jag inte haft mellanblödningar och mensen har varit liten och kommit regelbundet. Nu har jag däremot fått problem med kraftiga blödningar under mens, men de kommer fortfarande regelbundet. Barnmorskan kunde inte svara på om det är spiralen eller kroppen som förändrats efter att jag fött barn. Min syster har en sån p-ring och hon är väldigt nöjd med den!

*kl*
Idag skiner solen och vi ska försöka vara ute så mycket som möjligt. I kväll ska jag rida en runda, har fått hit en tredje häst nu. Ett gammalt svenskt halblodssto. Fick åka och hjälpa kusinens sambo att aliva sin häst för en vecka sedan och sedan fick hennes andra kvarvarande häst flytta hem till oss. Detta har dock ställt allt på sin spets eftersom min valack har flippat ur totalt (nya hästen brunstar). Ska prata med tränaren och jag tror att jag bestämmt mig för att antingen lämna bort min häst på foder eller hitta en medryttare, för jag orkar inte utbilda en unghäst (det bara blev så himla uppenbart när Polly flyttade in, för henne kan man hoppa upp på och bara rida). Tiden finns inte och det jag tidigare tyckte om att göra och såg som en utmaning har jag bara inte ork med, det är jättejobbigt.. Annars är det bara jobbigt just nu också får vi se vad som händer, för lugnar han bara ner sig och blir trevlig igen är han välkommen att bo kvar om jag bara hittat någon som kunnat hjälpa mig ett par dagar i veckan, för hans hjärnceller behöver få jobba mer än jag hinner...

Avhållsamhet är preventivmedlet här också.
När jag ammar har jag verkligen noll lust. Precis likadant med Tuva. Nu när jag trappat ner och bara ammar en gång på eftermiddagen och sen sent på kvällen och nätterna känner jag att den börjar komma tillbaka lite.
Jag har varit hos barnmorskan och skaffat recept på p-piller, ska börja med dom när jag får första mensen om jag slutat amma helt då. Än så länge har jag inte fått min mens tillbaka.
Jag vill egentligen inte knapra hormoner, men tanken på att sätta in en spiral, ta ut den och faktiskt gå omkring och veta att jag har en metallgrej mellan benen :crazy: gör att jag hellre äter hormoner. :cool:

Skönt att det fungerar med maten nu.
Det har gått helt förbi mig att du har hästar. Vad har du för häst?

Jag och Lowe klarade av hovslagaren igår. Hon kom 10.30 så det är perfekt, för då sover han. Han sov igenom hela besöket i stort sätt, 1½ skoning. Fast Lowe är nöjd i vagnen om han får sitta upp och kika också, men man blir stressad ändå.

vem har du som hovis...hör inte riktigt hit men måste fråga;)

skönt lowe står ut med stillastående vagn...det gör inte Ted.

liten uppdatering från oss.

Ted har de senaste dagarna lärt sig massor av nya saker..
Han kan helt plötsligt sitta, och så har han börjat stå i krypställning.
Han käkar det mesta i matväg nu...äter 5-6 mål mat/dag...gröt till frulle,mellis, middag, mellis och så gröt till kvällsmat, sen får han välling första vaken passet sen ammar jag resten av natten...mellis består ibland av frukt och ibland av ammning lite olika men för det mesta är det ammning.

Han pratar massor och sitter och skriker massa ljud så man tror han är arg men det är bara som han testar rösten.

Linda Levin heter min hovslagare.

Lowe är helt galen här hemma. Nu ställer han sig upp mot allt! Jag var orolig för att han skulle vara för liten och inte kunna parera när han ramlade, så jag skulle få stå i giv-akt hela dagarna. Men han reder ut det bra, sätter sig på rumpan.

Maten har inte hänt något nytt med. Måste fortfarande blanda maten med dessert för han ska äta det. Välling tar han inte än. Ska prova idag igen.

Maja är en riktig finsmakare, vi har nu kommit på hur vi ska få henne att äta.
Det ska vara nylagat, gärna med mycket kryddor. Samma mat uppvärmd eller tinnad från frysen duger inte. Burkmat rynkar hon bara på näsan åt.
Vi åker snart till Italien på semester och det vore praktiskt om hon kunde tänka sig att äta burkmat då men nej, det har hon inga planer på. Som tur är hyr vi en stuga med kokmöjligheter.

Hon kryper mycket men har inte rikigt fått in tekniken än så det går inte så fort. Reser sig upp mot allt och försöker gå längst med möblerna.

Några kvällar nu har hon varit väldigt svår att lägga, hon ligger och gnuggar ögonen och är jättetrött men snurrar, spratlar, ställer sig upp. Allt för att inte somna, även sömnen sen när hon väl somnar är orolig.

Några kvällar nu har hon varit väldigt svår att lägga, hon ligger och gnuggar ögonen och är jättetrött men snurrar, spratlar, ställer sig upp. Allt för att inte somna, även sömnen sen när hon väl somnar är orolig.

Sådär är Moa också, nu gör jag så att jag lägger henne ner, sen håller jag en hand på bröstet på henne tills hon somnar. Då går det i regel ganska så fort nu. Annars så är det hopplöst! Hon bara far runt och somnar INTE! Så nu gör ag såhär, låter inte så trevligt kanske men annars så går det inte.

Kl
Här ammas det inte alls på dagen längre även om jag vill göra det. Hon fullkomligt vägrar att suga, eller förresten, att ligga ner så överhuvudtaget. Hon ser ju inget då! :grin: Men på kvällen, natten och morgonen duger det iaf än så länge så jag hoppas det räcker med det så att inte produktionen tar slut helt?
Hon gillar ju mat, det mesta slukar hon, förutom gröt. Det är ingen riktig hit längre även om man får i henne till slut.

Detta upplever vi just nu med...i vårt fall beror det nog på att han är så varm av sig och hatar att sova när det är för varmt han ligger i bara blöjorna och snurrar det är ju så varmt nu vart man än är...enda stället som är svalt är stallet tack o lov så lyckas vi bara få han att somna så sover han gott där ute på dagarna.
Men tog lång tid att få han att somna i spjälsängen ikväll och bara när fläkten blåser rakt på honom går det, men den "vandrar" fram o tillbaka så blåset är inte konsant så jag hoppas inte han blir sjuk av det, lr vad tror ni?

han sover gott nu iaf relativt sval av fläkten.

Idag har vi varit på 8 månaderskontroll.
Maja väger nu 8280 g och är 75 cm lång. Ligger en bra bit över medelkurvan på längden men har hoppat ner på viktkurvan (men det var inget att oroa sig för).

frågade om vatten eftersom Maja vägrar dricka annat än ersättningen och vi har så varmt nu men han sa att är hon törstig kommer hon dricka.

Men vad tråkigt våran barnläkare är. Han verkar inte lyssna på vad vi säger och hoppar över massa saker som ska göras. Vi har ett mutter-kind-pass (mamma-barn-pass) där det står vad som ska göras vid varje kontroll och så fyller läkaren i det. Nu har han skrivit i att Maja inte kan krypa, vilket hon kan (han frågade inte ens), att hon har pinsettgrepp (vilket hon inte har) och att hon var godkänd på flera saker som han inte ens kollade. Inte något att bli uppröd över egentligen men det känns lite tråkigt. Hela kontrollen var över på 5 min.

Tråkig läkare, och konstigt att han inte ens kan fråga om sakerna...? Det borde väl ligga i hans intresse att sköta sitt jobb riktigt och att allt stämmer med barnets utveckling, även om de ju är väldigt olika i den där åldern...

Kl
Måste fråga, dom flesta här kanske har bytt till sittdlen i vagnen nu? Hur har ni bäddat till det i vagnen. Vi har ett fårskinn i men jag tycker verkligen att det blir jättevarmt, svalkar det verkligen som alla säger?

Vi har bytt och har fårskinn. Jag upplever att han nog blir svalkad lite av det. Eller... inte svalkad direkt, men det blir ju en liten luftspalt i det iom att det är så fluffigt. Det är det jag antar är det som gör att det ska svalka. Om Lowe skulle sitta i sin sittdel utan fårskinn rakt på tyget som är syntetiskt antar jag att han skulle vara ännu klibbigare.

Turbo: Vilken tråkig läkare. Säger som Keilir, det är väl i hans intresse också att göra ett bra jobb!
Våran distriksläkare upplever jag också som stressad.

kl

Nu har Maja äntligen börjat förstå det här med att ta sig framåt =) Hon kryper inte, men hon ålar och hon puttar upp sig i något som kan likna en krypställning ibland. Ibland när hon sitter lutar hon sig långt över ena benet, och det ser ut som om hon kommer börja hasa på det viset ganska snart.

Hon står korta stunder själv, och när hon står mot någon möbel släpper hon ofta taget och står så en stund. Sen vänder hon sig plötsligt och vingligt om och börjar spatsera iväg (vilket såklart slutar med att hon faller handlöst om inte jag är där). Hon har verkligen noll koll på sin kropp =) När hon går och man håller i henne behöver man däremot inte ge mycket stöd, så själva gåendet är hon stadig i, men hon gör så häftiga, plötsliga rörelser som liksom vinglar till det hela :D

Vi har varit i skärgården hos min mormor några dagar och haft underbart väder. My har älskat det, men Maja har varit grinigare än vanligt. Hon saknade nog sin gåstol och sin hemmamiljö, för hon var extremt lycklig när hon kom hem =)

Maja har inte fått någta tänder än, och blir nio månader om två dagar. Jag har länge trott att tänder varit på g då hon är svullen i underkäken, men icke. Nu tror jag dock att de faktiskt börjar närma sig på riktigt =)

Vi har flyttat ner vårt sovrum på nedre plan och ni kan inte ana hur underbart det är! Det är så svalt och skönt där nere, så jag förstår inte alls hur vi tänkte med sovrum på övre plan! My sov första natten i eget rum natten till idag, och det gick hur bra som helst. Maja sov också bättre än på länge, trots ett hiskeligt åskväder precis vid husknuten!

Maja babblar som en liten galning. Att döma av alla ljud hon får fram blir hon nog lika tidig som My med att prata. Hon säger redan "titta", "mamma", "pappa" och "dä", och så en miljon andra olika läten =)

Maten går bra oftast. Välling är ingen favorit men vi fortsätter att försöka varje dag, tillslut kanske hon vill dricka den. Det hade varit så skönt att få bort sista grötmålet då hon blir så kladdig när hon äter.

//Julia

Kl

Åh, jag har beslutsångest.

Vet ju att flera här inne har islandshäst och jag har två stycken. Det är dock ohållbart både ekonomiskt nu när jag har börjat sko båda hästarna (den ena är bara 4 år ännu så hon har hittills vart barfota) plus att jag skulle vilja höja försäkringen på henne nu när jag håller på att rida in henne. Och när jag börjar plugga igen så kommer jag heller inte ha tid att rida båda ordentligt. Nu har jag den ena ute på försläljning och en turridningsfirma har hört av sig. Jag vet att han skulle trivas bra där, dom har inte så mycket "vanliga" turer som 2 och 3 timmar utan mer 3-4 dagar och med den energin han har så skulle han fixa det galant. Och eftersom han har bra vilja så kommer han ju också "slippa" dom här nybörjarna som inte kan rida alls.
En till anledning till att jag vill sälja honom är att han inte alls trivs på ridbana och tävling utan bara vill gå i skogen och där är han världens underbaraste.

Men, dilemmat är ju att jag inte riktigt känner att jag önskar någon häst ett turridningsliv, även om det såklart finns bättre och sämre ställen. Hur hade ni gjort? Har haft hästen ute på annons i ca 2 månader utan att en enda har ringt/mailat på honom. Ska man få lov att sänka priset så pass att det nästan känns som att man ger bort honom för att någon ska vara intresserad?

Liknande trådar

Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
653
Senast: Bufera
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 370
Senast: Derivata
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 475
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Hej! Återvänder till buke efter ganska många års uppehåll då jag minns att det fanns många kloka människor här. Vår münsterländertik...
Svar
0
· Visningar
331
Senast: Annique
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka