Höstmammor 2010

Sv: Höstmammor 2010

Min dotter blir 6 månader om några dagar. 6 mån kollen har vi inte hunnit med än...

Har haft total kaos här hemma då det gäller mat och nätter.
Jag har varit jättedålig på det där med smakportioner nu när det är andra barnet, har blivit någon gång nu och då och hon har totalt hatat det! Hon har nästan bara levt på ersättning.
Mitti allt fick hon för sig att ge upp att sova på nätterna utan bara tjorva och äta hela tiden (från att han vaknat bara en gång).
Vi började då med vällig för att vi tänkte att hon kanske helt enkelt behöver något mer regält på kvällen. Det gillade hon faktiskt! MEN nu blev plötsligt ersättning pyton tyckte hon och fick för sig att dagtid var det bara "riktig mat" som gällde. Skedde över natten en total omvändning vilket betydde att magen tjorvade och det blev skrik och grinig och dåligt med sömn!
När magen nu kommit igång och magen funkar som den ska så fortsatte den dåliga sömnen och vi valde att pröva att lägga henne i eget rum och vips! Nu vaknar hon bara en gång igen och sover då mellan ca 7 på kvällen till 6 på morgonen (mat vid 2-3 tiden).

Mat en för hennes del ser nu ut följande:
07.00 200 ml välling
10.30 en halv burk med puré (helst något med kött)
14.00 en portion gröt med lite frukt puré
16.30 en halv burk puré
18.30 300 ml välling
02.00 200 ml välling

Mirifax: Lugn bara lugn, jag kan garantera att han kommer att äta mat så småningom! Jag hade kört på att ge honom det han vill ha och samtidigt erbjuda vanlig mat varje dag vid en bestämd tid och se om han vill ha. Prova olika konsistenser och smaker, löst eller lite hårdare, bitar i eller slätt, bitar av mat att plocka med osv. Maja ville ha det nästan rinnande i början och helt utan klumpar, medan My ville ha med lite bitar i från början.

My ville bara äta banan i början så då fick hon det och det gick ju bra med henne också!

Jag tror att man ska satsa på att inte stressa kring maten, ge barnen det de tycker är gott och göra matstunden till en trevlig upplevelse. Små barn har inget konsekvenstänkande dså du behöver inte vara orolig för att han ska koppla typ : om jag inte äter maten får jag mer frukt istället.

och jag ammade nästan fullt när Maja var 6 månader, och det är fullt normalt!

Skedde över natten en total omvändning vilket betydde att magen tjorvade och det blev skrik och grinig och dåligt med sömn!
När magen nu kommit igång och magen funkar

Vad gjorde du för att få igång magen? Här går magen trööööögt!!! Kör med messmör, katrinplommonpuré varje dag, plus att jag ammar och att hon får så mycket vatten som hon vill ha när hon äter lite annat under dagen. Frågade på BVC i tisdags om lactulos men det avrådde hon ifrån.

Ni andra som har haft tröga magar får också gärna svara!!

Vad gjorde du för att få igång magen? Här går magen trööööögt!!! Kör med messmör, katrinplommonpuré varje dag, plus att jag ammar och att hon får så mycket vatten som hon vill ha när hon äter lite annat under dagen. Frågade på BVC i tisdags om lactulos men det avrådde hon ifrån.

Ni andra som har haft tröga magar får också gärna svara!!

Hon kan vara lite trög än men inte mer än att hon måste ta i lite. Var som att magen neutraliserade sig efter ett tag.
Min son har haft stora magbekymmer (han är 2 år nu) så illa att han flera gånger blivit förstoppad och fått feber. Han har fått lactulos från ca 9 månaders ålder när det varit som värst.
Har nog egentligen inget bra svar på din fråga mer än om det blir riktigt illa, ge lactulos!

Jag har provat att mixa lasagne som varit hemmagjord bara, förutom köpematen. Det gick ner litegrann, men ingen större hit det heller.
Jag tycker det är svårt att få till en bra konsistens på hemmagjord barnmat. Det blir stabbigt och grynigt när jag gör det. Då spär jag ut med vatten och en dutt olivolja. Hur gör ni? Har ni mycket vatten när ni spär ut?
Hur fryser ni in den hemmagjorda maten?

Jag har köpt hem ingredienser till att laga lite fisk imorn till Lowe, tänkte försöka göra något i stil med den fisken du berättade om att My gillade.

Nu har jag grejjat halva lördagkvällen med egengjord barnmat.
Blev en fiskpuré helt kopierad av Freyja_bus, torskfilé, dill, citron, mjölk, mjöl/maizena. Fcik till en riktigt bra konsistens så det kanske mest är när jag gör egengjorda köttfärsrätter det blir så grynigt och stabbigt (?).
Sen kokade jag potatis, ärtor och morötter och fryste in, var för sig.
Ett himla baltande, och dum som jag var så passade jag inte på att göra en kycklingrätt när jag ändå var igång. Fast kastrullerna räckte inte. :p
Lite roligt var det allt ändå, man känner sig lite duktig haha. Nåde honom om han inte äter det här nu :devil:

Ja visst känner man sig duktig =) Och sen blir man jättesur då barnet otacksamt vägrar äta all god mat man gjort, haha!

Så hur gick det, åt han?

Jag tycker att det är lättare att få till bra konsistens på rotfrukter och fisk/kyckling än köttfärsrätter. Kycklinggrytan som jag skrev om blir också bra konsistens, men har man i ris så blir det ju små mini risgryn i också, för de blir liksom inte helt mosade. Jag brukar spä ut med rätt mycket vatten och har i smör och/eller rapsolja (smakar inte lika mycket som olivolja). I köttfärssåsen sist hade jag i lite creme fraiche också för att få en lite jämnare konsistens.

Men det hela blir ju snabbt lättare, för det är bara i början de behöver ha det sådär slätt!

Nope det föll inte herrn i smaken. Bara gröt och desserter på burk som han äter. Mosad banan var inte gott heller. Kanske är han känslig för klumpar än så länge.

Kan man ge gröt morgon/kväll och ev också till lunch om han ratar lunchmaten? Alltså man erbjuder lunchmat, äter han inte den kompliterar man med gröt och dessert.
Jag ammar på eftermiddagen, kvällen och flera gånger på natten.

Maja får gröt på morgonen och på kvällen. Vi erbjuder alltid lunchmat men hon äter sällan mer än någon sked, vi ger inte gröt istället. Det känns som det blir lite för mycket med gröt tre gånger/dag.

Jag känner lite så jag också. Ammar nu efter lunchen om han ätit dåligt. Men han är en raketätare och jag undrar hur mycket han får i sig. Speciellt nu när han verkligen kryper också, han borde ju göra sig av med massor av energi. Gröt borde ju vara mer mättande än bröstmjölk.

Synd att han inte gillade det...det gör inte Maja heller. Men kycklinggrytan och spagetti och köttfärssås är två höjdare!

Tre gröt/välling mål per dygn är väl rekommendationen, så det går väl bra att ge morgon, lunch och kväll. Vi ger gröt morgon, mellis och kväll (ibland skippar vi kvällsmålet om middagen blir sen, eller mellisen om vi inte är hemma och det blir amning istället). Om man inte vill att det ska vara tre pulvermål, kan man ju göra ex mannagrynsgröt som blir relativt slätt, eller koka havregrynsgröt själv och mixa den (gör den lös så är det lättare).

Nestlé har några bra burkar från 5-6mån som är helt släta, och Hipps burkar är också helt släta. Ellas kitchen är också bra, lite grövre konsistens men ändå inga bitar, och bättre smak än burkmaten. De gillade Maja som var jättekänslig för bitar!

Provade en burk från Nestlé idag som var slät. Sötpotatis & Nötkött. Det gick inte heller ner. Provade till och med att ge kallt för att se om han gillade det mer då. Men inte det heller.
Han är genomförkyld nu, men desserten gick ner. Jag ger ca 1/3 stor burk. Men eftersom han är täppt så borde han ju inte känna smak?! Att han ratade maten då som var lika kall som desserten.

När vi åt kvällsmat mosade jag en banan till honom och vi gav honom en brödskiva han kunde balta med. Inte mycket kom ner i magen. Men han fick gojjsa iallafall :) Brödet var grovt så tanken var inte att han skulle äta det heller. Han gnagde lite.

Jag vill nog inte ta en till paus från ätandet nu igen. Men vi får ta det lugnt och försöka litegrann varje dag och sen sticka till honom lite gurkstavar osv och framförallt så får nog jag räkna med att amma längre än dom 6-7 månaderna jag hade planerat.

Dagsfärsk bild på matvägraren! :)
32401036.jpg

Senast ändrad:

Skönt o höra att det inte bara är här det är som det är :) Återkommer med potatisen, om det fungerar vad ger du henne mer att pilla med? (Antar att det måste vara mjukt eftersom han inte kan tugga eftersom han inte har några tänder)

Maja får smaka på allt, förutom sånt som inte bebisar får äta såklart (salt, spenat, houng osv). Tänker bara på att det ska vara mjukt så att det inte fastnar i halsen eller stenhårt så det blir mer att gnagga på.

Idag har hon "ätit" nudlar, banan, lite bröd och nektarin. Andra dagar har hon fått en tunntunn skiva kött/kyckling, morot (både rå att gnagga på och kokt mjuk), en kokt broccoli/blomkål bukett, en "korv" köttfärs.
Jag tror inte att hon får i sig så mycket men intresset finns där iaf, vilket det inte gör om jag försöker mata henne. Känns så tråkigt när man fixar med mat och sen äter hon en, två skedar. Googla på BLW så finns det tips på mat.

Ajda- Kanske vore något för Lowe att också prova, att äta själv alltså.

Han är så himla söt lilla Lowe:)

Här går det ganska bra, vi är friska från magsjukan nu jag och Ted.
Usch stackarn bara kräktes så fick börja om från början och enbart amma honom igen så det var ju ett bakslag.
Tog över en vecka innan vi kunde sakta börja lite smått med gröt igen.

Nu äter han gröt morgon och kväll men har inte börjat med vanlig mat igen men ska försöka göra det imorgon.

Välling har vi börjat lite med, köpte sån färdigblandad sempers, den gillade han både kall och ljummen.
Han fick den först i pipmugg men sen testade vi nappflaska(som han bara tuggat på och lekt med när han fått vatten i den) och han greppade den direkt själv t.o.m och började klunka när han fick smak på det.

Så vi köpte sånt semper pulver, men då helt plötsligt ville han inte ha:eek: först tror jag det var lite för varmt men inte så han brände sig men sen fick man nästan tinga i honom som om han inte förstod hur man skulle klunka/suga utan bara tuggade på den(har fått upp en liten bit av en framtand med).

har testat två gånger men han vill inte ha utan dricker efter mycket om och men kanske en halv dl max sen är det stopp och han vill bara ha tutten.

jag förstår ingenting:(....

Sen vaknar han ju fortfarande rätt ofta på nätterna så tänkte ju ge välling vid 22-23 när vi går och lägger oss så kunde han kanske sova längre på det men jag tyckte inte det blev någon skillnad(den gången vi fick i honom av färdigblandningen men gav bara en halv dl då för att vänja in honom så de va kanske för lite?).

gröt äter han rätt mkt av nu vid 19 tiden men sover inte längre stunder för det...suck...
Går och lägger sig runt 20 sen sover han en timme ungefär, ammar(fast han är ju inte hungrig ju) och sen sover lite till i omgångar...i vagnen, tills vi går upp och lägger oss och han sover från ca 23-03 max...

efter det vaknar han varje timme till varannan resten av natten tills vi ger upp och går upp vid 9-10 på morgonen.

Det är superjobbigt att inte få sova ordentligt! Vi har ju också haft det tufft med sömnen, men det blir bättre, jag lovar!

Sen påsk har Maja verkligen börjat sova bättre. Hon vaknar fortfarande flera gånger per natt, men bara att få sova tre timmar i streck är ju fantastiskt =) Det vi gjorde var att låta Micke ta Maja på kvällarna och nätterna under en veckas tid när han var ledig. Han tog henne alltså alla uppvak och gav henne enbart till mig när hon behövde äta, med minst 3 timmars mellanrum. Vi la henne direkt i sin säng i sovrummet (istället för på soffan på kvällarna som vi gjorde innan), och när hon vaknar så försöker vi först att trösta i sängen. Går det inte så bär vi på henne tills hon somnar och lägger ner henne igen. En avgörande grej är att vi lägger henne på mage istället för på rygg, då sover hon betydligt bättre och djupare. När hon håller på och vaknar och är orolig brukar jag lägga en liten vetekudde bredvid henne och lägga en liten del över hennes rumpa så att hon känner det som att jag håller min hand på rumpan, då brukar hon sova bättre.

Spjälsängen står med öppen insida mot vår säng och på nätterna lyfter Micke över henne till mig när hon behöver äta och lyfter tillbaka henne när hon är färdig. Det fungerar faktiskt bra, hon sover längre mellan måltiderna nu. Tidigare kunde hon ju vakna flera gånger varje timme! Kan inte Jimmy ta Ted lite på nätterna?

Antagligen är inte Ted hungrig. Han vaknar säkert av olika anledningar; tänder, vana, orolig mage, drömmar osv. Använder han napp? Det är också en bidragande orsak till att Maja nu sover bättre; att hon plötsligt ville ha napp vid 7 månaders ålder.

Mina barn har heller inte sovit bättre på gröt/välling... My strulade massor med sömnen, men nu sover hon för det mesta hela nätterna! Så det blir bättre, men det är kämpigt när man är mitt i det. När Maja var ca 7 månader kände jag det verkligen som att jag inte skulle palla en enda natt till... särskilt efter att båda barnen och maken varit magsjuka och jag haft en hel del sömnlösa nätter!

Jag är bara så fånigt rädd att han ska sätta i halsen. Han pillade glatt på med potatisen, han såg väldigt förvånad ut när han fick in den i munnen och kände smaken :D Var nog inte alls vad han förväntade sig.. Jag ska googla runt lite och se vad jag hittar för bra tips! Han vill gärna pilla i gröten med och stoppa i munnen...

I lördags tänkte jag prova ge honom något helt annat så han fick semper pasta med grönsaker.. fullt med klumpar! Jag blandade ner lite persika/päron i de första skedarna och sedan har han ätit pastan med grönsakerna med god aptit, igår en halv burk, börjar tro det är potatis/rotfrukter han inte tycker om! Har kollat innehållsförteckningen med, för kanske kan man prova röra ihop detta själv :)

Hur gör ni med hållbarheten på matburkarna? På en del står det 24 tim, på en del 2 dygn (de med mat i), nu sist så har jag gett i 3 dagar (det stod 2 dygn), men har varit noga med att ställa in den direkt igen i kylen och använda rena skedar att sleva upp med från burken. Känns så dumt att kasta när det är halva burken kvar.. Fruktburkarna är det ju längre hållbarhet på öppnade och det kan man ju förstå...

Algot sover nu ibland hela nätterna (lägger honom efter gröten 20.00, ammar honom 21.30 sen sover han till mellan 05.00-07.00 då han vaknar och vill bli ammad, men ibland vill han bli ammad mitt i natten med). Jag njuter så länge det varar och de nätterna jag kan sova en hel natt :)

I dag är det regnigt och tråkigt väder ute, tänkte baka lite bullar och ha mys, kanske tända en brasa och få upp lite skön värme här inne :) Har nyss stickat klart en strumpa till honom.

Hur gör förresten ni som har pojkar? Jag håller på att bli galen när det gäller att hitta ex. skor och kläder. I alla affärer (eller i många) finns det hur mycket som helst till tjejer men inte till killar. Jag har letat sandaler nu ett tag, var på HM och där fanns typ tio par till tjejer och ett par snörskor till killar (det var alles).. Verkar som att det finns ett överflöd med grejor till tjejer och typ inget till killar... Har ni något bra tips? Jag använder gärna neutrala kläder (gillar typ villervalla) men nu har jag snart allvarliga funderingar på o köpa vita sandaler med rosa blommor på till honom för sådana finns det hur många som helst att välja på..

Och jag tycker det är tvärtom med kläder och skor :) Men då är 90% av barnutbudet här till tjejer fullt med spets och rosetter och det vägrar jag. Men jag tittar inte så noga på vilken avdelning jag köper på, tar det som är fint.

kl

Lowe har ätit mat idag!!! :banana:
Provade att lägga upp maten på tallrik och desserten bredvid. Sen körde jag 50/50 mat/dessert på skeden. Några skedar emellanåt med bara dessert och bara mat. Han åt med god aptit.
Såhär gjorde vi ju med gröten också, hoppas det håller i sig.

Känner igen det där med vällingen, Moa får också lite välling på kvällen innan hon ska sova för att fylla ut lite extra men hon dricker oftast bara 60-70 ml. Sen vill hon ammas, igår drack hon lite mera för då hade jag i messmör i vällingen, och det tycker hon om (och gör ju så magen håller sig igång).

kl
Moa vill inte äta särskilt mycket mat sedan några dagar tillbaka, men jag tror att det är någon tand som stör så att det gör ont. Och amma funkar väl sådär på dagarna, hon har ju inte tid att vara stilla! Men jag erbjuder henne iaf gröt morgon och kväll och sen lite mat mitt på dagen.

Däremot förstår jag inte hur jag ska kunna natta henne i sängen längre. det är hopplöst, vill ju helst inte amma henne till sömns utan lägga henne i sin säng innan hon somnar. Men då blir hon ju som en duracellkanin och far runt och rullar omkring och är heeeeelt vild!!! Och efter ett tag så blir hon skitarg och somnar absolut inte. När hon väl sover sen så vänder hon sig gärna till mage och sover, men det är väl bara att ta bort kudden egentligen så kan hon sova så??

Toppen :) :banana: Sådär gör jag med med allt han äter... men har nu kunnat ta lite mindre efterrätt varje gång, mest gör jag så i början så att han ska "komma igång"

Liknande trådar

Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
653
Senast: Bufera
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 370
Senast: Derivata
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 475
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Hej! Återvänder till buke efter ganska många års uppehåll då jag minns att det fanns många kloka människor här. Vår münsterländertik...
Svar
0
· Visningar
331
Senast: Annique
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka