Höstmammor 2010

Sv: Höstmammor 2010

Känner igen det där med vällingen, Moa får också lite välling på kvällen innan hon ska sova för att fylla ut lite extra men hon dricker oftast bara 60-70 ml. Sen vill hon ammas, igår drack hon lite mera för då hade jag i messmör i vällingen, och det tycker hon om (och gör ju så magen håller sig igång).

kl
Moa vill inte äta särskilt mycket mat sedan några dagar tillbaka, men jag tror att det är någon tand som stör så att det gör ont. Och amma funkar väl sådär på dagarna, hon har ju inte tid att vara stilla! Men jag erbjuder henne iaf gröt morgon och kväll och sen lite mat mitt på dagen.

Däremot förstår jag inte hur jag ska kunna natta henne i sängen längre. det är hopplöst, vill ju helst inte amma henne till sömns utan lägga henne i sin säng innan hon somnar. Men då blir hon ju som en duracellkanin och far runt och rullar omkring och är heeeeelt vild!!! Och efter ett tag så blir hon skitarg och somnar absolut inte. När hon väl sover sen så vänder hon sig gärna till mage och sover, men det är väl bara att ta bort kudden egentligen så kan hon sova så??

Ted har ju inte heller kunnat sova i säng själv innan men det funkade att göra som så att jag ammar så han är mätt och lite "lullig" sen tar jag hans snuttefilt + ev napp om de tar det, och kramar/pussar honom och lägger ner honom och "nattar" bäddar över och pussar igen så han känner att det är mysigt där och där ska vi sova men att han endå är vaken så han vet vart han somnar men inte klarvaken.
sen lägger jag mig ner brevid så han inte ser mig för då kan han inte slappna av.
sen väntar jag och låter han ligga och prata o ha sig om han vill, har släckt i taket och pratar inte med honom alls efter att jag sagt godnatt.
sen brukar han somna efter en stund, börjar han gnälla så vaggar jag spjälsängen(har vyssanlull fötter på) och han brukar somna.

sen när han vaknar på natten tar jag ur honom och ammar i sängen o försöker hålla mig vaken sen lägger jag tillbaka då brukar han somna som en stock direkt i sin säng.

skulle han bli ledsen och börja gallskrika(lite skrik kan han göra precis innan han somnar men hör skillnaden om det är sova skrik eller om det är jag vägrar somna skrik/hysterisk) då tar jag upp honom(men drar mig för att göra det så han förstår att det är sova vi ska göra) sen så ammar jag honom igen så han är trött/gosig/tröstad sen lägger jag ner igen, ev bara tar upp o tröstar kan funka med...eller sätta in nappen om de tar den ev bäddar om dem igen och pussar igen.

men problemet för oss är att han vaknar så ofta...men han sover ju iaf i sin säng och det är så skönt att kunna röra sig och ligga som man vill= ovärderligt.

Vad söt hon är din Maja :)

________

När min Maja var mindre sa vi att hon var så lugn jämfört med sin storasyster. Det tar hon igen nu. Hon är inte still en sekund, sitta med henne i knät är omöjigt för hon ålar sig som en liten orm. Allt ska pillas och smakas på. Hon står på alla fyra så det dröjer nog inte länge innan hon kryper, annars drar hon sig fram på mage. Reser sig till knästående och har några gånger kommit upp helt. Står ganska stadigt med stöd och idag släppte hon även så hon stog helt själv en kort, kort stund. Går väldigt stadigt och stabilt om hon får hålla löst i händerna.

En av dom bästa sakerna hon vet är att sitta på storasysters boby-car, helst ska Emilia putta på också.

Maten börjar lossna lite, hon äter inte mycket men mer iaf. Favorit är risgröt med rivet päron i.

Jag har varit borta några dagar och kunde verkligen se hur snabbt det händer saker nu. Bara på 4 dagar har hon lärt sig massor nytt och blivit längre. Ska bli spännande att se hur mycket hon vuxit till nästa kontroll.

Gud så söt!!!

Kl

Här hemma är vi inte heller stilla mer än en sekund. Hon har börjat resa sig upp i krypställning men orkar än så länge inte stå särskilt länge. Jag passar på att njuta så länge.. :o Snart har man väl ingen aning om var hon är! Än så länge är hon ju "bara" superduktig på att rulla.

En matfråga, jag har ju gjort den mesta maten själv, men i helgen köpte vi en 6 mån-burk (Hipp) och den var verkligen helt slät. I veckan när jag gjorde pasta med grönsaker så inser jag att det var rätt mycket "klumpar" i det. Gör det något? Tänkte om det är nåt att magen inte är van vid klumpar eller så? Hon verkar hur som helst tycka mer om när det är lite klumpar så då kanske jag kan pröva 8 mån-burkar istället? Eller är det mer klumpigt i något annat märke?

Hipp är slätast om jag förstått rätt. Bitar eller inte spelar ingen roll, bara kolla vad bebisen tycker bäst om.

____

Jag skrev ju förut att Maja nog skulle börja krypa snart. En timme efter kröp hon sina första steg. Hon satt och lekte med en boll och den rullade iväg. Då kröp hon 3-4 steg mot bollen innan hon ramlade ner på magen. Dags att sätta upp trappgrinden på övervåningen.

Duktiga Maja!!

Kellir: Rullar din bebis också?

Maja har verkligen haft en "rullteknik" för att ta sig fram. Hon rullar in i köket, runt i köket (u format), ut ur köket, genom vardagsrummet och in i lekrummet med ett bra tempo! Nu den senaste tiden har hon dock minskat ner på sitt rullande, och nu verkar det som att hon satsar på att försöka lära sig krypa trots allt. Hon har ställt sig i något som iaf kan liknas en början till krypställning ett par gånger, och har börjat försöka dra sig frammåt istället för att rulla. Hon har blivit bra mycket mer stadig nu också, hon går med bara ett lätt stöd i händerna och har stått själv ett par gånger när jag släppt henne, men ingen särskilt lång stund än. Hon är långt ifrån att komma på hur man sätter sig upp själv, eller hur man ställer sig upp, iaf känns det så. Hon står en stund om man ställer henne mot en möbel, men hon har noll koll på sin kropp och kan plötsligt kasta sig åt något håll för att hon får något infall =) Det är verkligen skillnad på Maja och My! Men det är skoj att få se två så olika individer utvecklas!

Annars är det full rulle här hemma. Maja är helt galen i sin gåstol och susar fram genom rummen. My tycker att det är jättejobbigt, för det gör ont att bli påkörd. Maja börjar mer och mer visa vad hon vill. Hon blir ledsen om My tar något i från henne eller om hon inte når något hon vill ha.. men annars är hon mest bara supernöjd med livet. Det är så otroligt härligt! Maten går upp och ner, just nu äter hon inte några jätteportioner precis, men hon klarar av bitar bra nu och jag behöver inte komplettera så mycket med amning under dagarna, så nog får hon i sig tillräckligt. Nätterna är också bättre, även om det också går upp och ner.

I morgon ska vi till BVC och väga och mäta igen. Hon känns lite större, men jag tror fortfarande att hon är rätt liten. Vi får se vad de säger.

//Julia

Hon är långt ifrån att komma på hur man sätter sig upp själv, eller hur man ställer sig upp, iaf känns det så. Hon står en stund om man ställer henne mot en möbel, men hon har noll koll på sin kropp och kan plötsligt kasta sig åt något håll för att hon får något infall =) Det är verkligen skillnad på Maja och My! Men det är skoj att få se två så olika individer utvecklas!

Så är det här också, när Emilia var 7,5 månad (som Maja är nu) kunde hon ställa sig själv, gick med stolar som stöd, gick utmed möbler, sätta sig själv, klättra och kröp runt med full fart. Även om Maja börjar nu så är hon långt efter. Skillnaden mellan dom är att Emilia blev så arg när hon inte klarade något, hon försökte till det gick. Maja provar något och går det inte, ja då gör hon något annat som hon klarar. Häftigt att se skillnaderna.

Vad go hon ser ut!
Jag tycker inte hon ser speciellt liten ut(?). Inte så lång kanske, men hon har ju sånt där gött babyhull. När du skriver "liten" tänker jag som mager. Att hon är kort är väl inte så farligt? Är du och Micke långa?

*kl*

Lowe är helt skållad här hemma! Jag håller på att bli galen på honom emellanåt :D Han kryper nu helt och hållet, byter rum och ställer sig upp mot leksaker och om man ligger på golvet kommer han och klättrar på en. Igår fick vi sänka spjälsängen för i den reser han sig. Han ställer sig inte rätt upp än, men står på fötterna i en något framåtlutad ställning. Tack och lov ställer han sig inte mot möbler än.
Han är galen i hår, såfort jag lyfter upp honom tar han mantag och drar och borrar in sin lilla dregliga (han dreglar jämt) mun i halsen :love: och nyper en i halsen. Gör skitont!
I våran säng kan han inte vara still en sekund, han ska krypa iväg och knölar runt. Igår skulle jag ha honom i knät när jag skulle hälla upp D-vitaminen i en sked. Det gick inte! Han skulle slå och leka med flaskan och jag bara tappade ur d-vitaminen hela tiden.

Han sover i sin vagn om dagarna. Om han vaknar är han skitsnabb att vända på sig och ska krypa ur den genom suffletten.
Jag blir pärlsvettig på honom ibland :love: Han kunde väl lugna sig några månader. Fast han är go och glad nästan jämt. Maten går bra med nu när jag blandar med desserter på skeden.

Freyja: Vad söt hon är :)

*kl*
Här har det vänt med maten, när vi ska prova ny mat blandar jag i av efterräten första dagen (tar det på spetsen av skeden) och sedan är det inga problem, skönt :) Dock funderar jag lite på när det är lagom att utöka portionerna så att han får mer mat om dagarna, hur har ni gjort? Han får nu ca 1/3 burkmat (eller samma mängd hemgjort) och 1/3 burk efterrätt (eller hemgjord), till detta får han vatten. På kvällen sedan får han en portion gröt. Ammas resten, när är det dags att ge mer mat och vad kan i så fall vara bra att byta ut?

Algot är fortfarande en väldigt bekväm och maklig bebis, jag njuter så länge det varar :D Han ligger i sitt gym och pillar på saker och rullar från sida till sida (men inte runt). Han ligger helst på ryggen men även på magen när jag lägger honom så. Han sitter stadigt och står gärna i soffan med armarna på ryggstödet. Han är snabb som en liten vessla och tar allt han kommer åt när han får möjlighet, får han inte det han vill blir han lite arg. Det är väldigt roligt att ta tag och dra mig i håret allt vad han orkar (gissar om håret numera får vara i hästsvans?!)

Idag var han med i stallet och väntade på hovisen, lite svettigt dock för hon hade försovit sig och var en timme sen, som tur var hann jag gå in o amma honom så att han somnade inne innan hon kom. Han var lagom glad av att ha väntat så länge innan. Han är otålig den lille karbaten.. :love: Vi har fått hem en ny häst nu (min kusins sambo fick avliva sin ena häst i torsdags natt och då blev denna kvar själv) och i morgon ska jag ut en runda med henne för första gången, tanken är sedan att vi ska kunna rida ut tillsammans så att min ystra unghäst ska få lite mil i benen med ryttare på ryggen, blir säkert bra...

Skönt att det fungerar med maten nu.
Det har gått helt förbi mig att du har hästar. Vad har du för häst?

Jag och Lowe klarade av hovslagaren igår. Hon kom 10.30 så det är perfekt, för då sover han. Han sov igenom hela besöket i stort sätt, 1½ skoning. Fast Lowe är nöjd i vagnen om han får sitta upp och kika också, men man blir stressad ändå.

Normalt sett brukar jag boka in tider 11.00 för då sover Algot med, men idag skulle hon komma kl 10 i stället av någon anledning (nu hann hon ju bli 11 i alla fall... o då hade han somnat). Han brukar stå utanför stallet i sin vagn men idag hällregnade det. Typiskt!! Fast nu vill han helst inte vara i vagnen, han vill hellre titta på hästarna (eller katterna), han älskar djur och skiner som en sol när han ser ett.. Han kan ligga o pilla länge i katternas päls. Sen när han sitter o tittar på dem så pratar han en massa, undrar om han får några bra svar? ;);)

Jag har en shettis, en unghästkorsning (50% arab, 25% nordis och 25% svenskt halvblod) och nu då ett svenskt halvblod som inackordering....

Skönt att maten fungerar för er med nu!

Hon är verkligen go! Världens gladaste och goaste pussgurka :love:

Hon är ju rätt liten. Kort är hon, men hon hade faktiskt tagit igen sig en del på längden nu och ligger inte så värst långt under normalkurvan på längden just för tillfället, annars har hon legat på kurvan under normalkurvan. Idag, 8,5 månad mäter hon 69cm och väger 7,5kg. Så hon är nästan lika lång som My i samma ålder, men ett kilo lättare. De var i princip lika stora när de föddes, men sen har det skiljt ca ett kilo på dem hela tiden! Det är väl mest det att jag omges av bastanta bebisar och tycker att Maja känns så liten =)

Skönt att det fungerar bättre med maten nu (för dig med Mirifax!). Förstår att det är en hel del håll igång med en sån liten krypare! Maja kryper ju inte, men i övrigt så är hon också sådär snabb och börjar som sagt visa lite humör också. Hon älskar också hår, och grabbar tag i närmsta hår (idag fick hon ett härligt tag mellan mina ben i badet...AJ), något som inte alltid uppskattas av My =) Själv har jag klippt håret så att "problemet" blir lite mindre. Maja är väldigt gosig och vill gärna burra in sig sådär i halsen/håret som du beskriver att Lowe gör... så himlans mysigt!

//Julia

Hmm.. skulle jag klippa av mig håret ser det ut som en blandning mellan afrokryll och 80-tals kryll så jag tror jag låter bli :angel: Behöver ju inte skrämma honom ;)

Haha, man ska aldrig säga för mycket :)

Här har vi en som är skitförbannad för att hon inte kan krypa än, ge henne någon vecka så är de nog full fart! Skriker som en stucken gris när hon står och juckar!! :love:

Har ni använt hoppgunga? Hur lång är användningstiden? Vi funderar på om det är i senaste laget att köpa en nu, om hon ändå kryper snart?

Vi lånade en hoppgunga när Tuva var liten. Hon gillade den. Men hon kröp inte förns hon var ca 8 månader och hade då större behållning av den än vad tex Lowe har. Han är inte i behov av en känner vi då han ändå far runt och kan sysselsätta sig bra.

Jag skulle nog inte köpa en om jag vore dig.

Liknande trådar

Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
653
Senast: Bufera
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 370
Senast: Derivata
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 475
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Hej! Återvänder till buke efter ganska många års uppehåll då jag minns att det fanns många kloka människor här. Vår münsterländertik...
Svar
0
· Visningar
331
Senast: Annique
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30