Höstmammor 2010

Sv: Höstmammor 2010

Han är galet söt! Jag älskar hans hår. Du har rätt, han ser mycket yngre ut i mössan.

*kl*

Har börjat ge lowe lite mat nu på dagen. Idag fick hans rödspätta/grönsaker på burk, det gick rätt bra. Han åt en halv liten burk och fick äpple/banan efteråt.
Känns som pausen från smakisar gjorde honom gott. Vi hoppar över att ge enbart potatis, majs, broccoli osv osv i smakportioner nu. Han gillade ju inte det ändå :p

kl

Idag var vi och vaccinerade Emilia, passade på att lägga Maja på vågen. Hon väger 8,6kg (med kläder och blöja). Emilia vägde 8,8 kg på 1-årskontrollen och 12 kg nu. Undrar om Maja snart är ifatt Emilia?

Jag tror iaf att jag kan sluta oroa mig för att Maja äter dåligt (hon äter väldigt lite men tydligen tillräkligt).

Klart du inte behöver oroa dig, hon kommer garanterat äta bättre när hon blir äldre!

Maja åt också rätt kasst en period men nu efter magsjukan äter hon jättebra!

Här kommer några bilder (har dock fortfarande inte fått tummen ur och laddat över mina fina bilder...)

8 april

från 26 april

//Julia

KL

Idag har Algot varit på 6 månaders kontroll (vad tiden går fort, känns som att man varit mamma i en livstid och kan inte riktigt fundera ut/komma ihåg hur livet var innan.. :)).

Han var i alla fall 66,7cm lång och vägde 7220g (ökat ca 500g på fem veckor). Det var även läkarkontroll och han gick igenom besiktiningen, bortsett från att bandet under tungan är lite kort så det ska vi hålla koll på. Får han besvär av det så skulle det klippas upp. Tydligen kan det bli stuligt för dem att äte/prata men vi får se och håller tummarna hårt för att det inte ska behövas.

Han fick också andra vaccinationssprutan och han var jätteduktig. Tråkigt nog har han inte mått så bra i eftermiddag, men har fått lite alvedon och sover för stunden, hoppas han är piggare och gladare o inte så ledsen när han vaknar igen.. Nästa gång vi ska till BVC var det dags för BOEL test. Men det är nog inga problem alls...

När det gäller maten så går det sisådär.. han älskar gröt och fruktpurer (det som är riktigt riktigt slätt.. Denna vecka är det ärtvecka, och det är inte så gott tycker han men det går bättre för varje dag..

Sommaren har kommit ett tag och det är varm to skönt ute, skönt med att inte behöva bylsa på så mycket kläder. Igår var vi på återträff med föräldragruppen och det hade kommit två föräldrapar till med söta små bebisar (de var ju "bara" fyra månader ;))

Hade man kunnat trycka på gilla knappen hade jag gjort det ;) Varför ska man tjata med sådant som inte gillas? Jag ska prova koka lite köttgryta till algot med sötpotatis i, hittade ett recept som verkade enkelt.. Just nu kör vi ärtdieten här..

Vi var också på 6-månaderskontroll igår. Våran lilla tjej väger 6520 gram och är 64,5 cm. Så lite liten är hon men följer ju sin kurva. Är pigg och glad och är aldrig still (inte undra på att det inte fastnar så mycket).

Vi kör gröt på förmiddagen och på kvällen, mest majsgröt men nu så har jag även börjat ha i lite havregryn för att vänja magen lite långsammare. Det blev ju totalstopp och en helt hysterisk unge när hon skulle bajsa efter att ha fått havregröt, med majsgröt har det gått betydligt bättre. Men eftersom jag har mycket glutenintolerans i min släkt (dock inte jag) så tar vi det lite försiktigare i början nu och ser hur det går. För man måste ju börja lite. Sen får hon lite "mat" mitt på dagen och ammas där imellan. Sen har jag gjort lite kyckling och lite lax idag som hon ska få smaka så småningom. Favoriten hittills är klart broccoli!! :d

Hur har ni gett när ni börjat med kött, ska man ge det också som en ren smakportion eller tillsammans med potatis eller något sånt?

Annars så vaknar hon i princip alltid två gånger per natt nu, och det börjar bli jobbigt (jag vet att andra har det värre!). Vet inte om det är någon tand på väg upp och det är därför hon är lite bökig.
Däremot så fick jag ett infall att göra ett sista försök med nappflaska så jag köpte en tommee tippie (eller hur det stavas), och det funkar!!! Så nu skulle ju pappan säkert kunna gå upp någon natt, men då lär väl tuttarna sprängas istället!

Senast ändrad:

2 ggr per natt känns som himmelriket! :p
Lowe har vaknat ca 3-4 ggr senaste veckan och det har varit så skönt. Nu fick han spruta i måndags och har vaknat oftare och varit kinikgare och svårsövd om dagarna sen dess. Hoppas det haft med sprutan att göra så det ger med sig imorn helst.

Det var 6 månaders kontroll. Han vägde 8200gram och var 67,5 cm.

Han sätter sig upp själv hela tiden nu. Kryper på. Dock inte så att han drar genom hela rummen och huset. Utan det går sakta framåt och har tar några krypsteg i taget. Annars är som sagt att sätta sig upp själv som är det han tycker är roligast nu :D

Gröten på mornarna och kvällarna älskar han. Desserterna är också goda, lunchmaten smakar inget vidare enligt honom än så länge. Majskrokar är det tummen upp för också.
Jag funderar på att introducera välling snart. Har ni gjort det?

Du behöver inte ge bara kött/fisk när du introducerar det, utan lägg bara till det till övriga grönsaker och rotfrukter. Jag har gjort som så att jag kört grönsaker och rotfrukter tills det gått bra (inte mer än två veckor om ens det) och sen lagt till kött. Med båda barnen upplevde jag att de åt bättre så fort det blev riktig mat.

My älskade vit fisk, potatis, morot, palsternacka, ärtor och majs (fisken kokt med några bitar lök, citron, dill, morot) som jag mosade ihop med en bottenredd sås på smör, mjöl, mjölk, citron och dill.

Maja gillar inte fisk ännu, hennes favoriter är kycklinggryta (kokad kyckling med lite lök, morot, majs, ärtor, broccoli) som jag mixar ihop med ris, och spagetti och köttfärssås (som jag kokat från början istället för att steka lök och köttfärs).

kl

Maja växer och mår bra. Hon är världens gladaste, goaste unge! Hon äter som en häst (gröt morgon, lagad lunch + ev amning, gröt och frukt till mellis, lagad middag, gröt och amning på kvällen samt amning ca tre gånger per natt).

Hon rullar runt på golven och tar sig fram i stort sett obehindrat på så sätt. Hon har inga tänder ännu (är 8 månader), sitter superstadigt, vinkar och klappar händerna och är bara allmänt jättenöjd med livet. My är jättegullig mot sin syster och det känns verkligen väldigt lätt just nu på många sätt. Sömnen strular inte riktigt lika mycket, ofta sover hon 3 timmar i stöten vilket är en jätteskillnad mot tidigare!

//Julia

:laugh: Det tycker jag med! =)

Välling började vi försöka med när Maja var 6 månader. Hon drack ca 1 dl per kväll i ca tre veckor sen ville hon inte ha mer. I förrgår drack hon 1 dl igen för första gången sen dess, men igår ville hon inte ha, så jag vet inte hur det kommer bli. Det släpper nog så småningom.

Har du provat att ge både hemlagad och burkmat till Lowe? Maja var väldigt kräsen i början och ville bara ha HELT slät mat, och då fungerade bara Hipps burkmat och senare Ellas kitchen. Sen när hon förstod hur hon skulle hantera bitarna i maten fungerade inte burkmat längre, nu vill hon bara äta hemlagat.

Jag tror att alla "matbekymmer" ger med sig med tiden, det är bara att låta barnet styra och hänga på!

//Julia

Vi har börjat lite med välling till Maja vid läggningen. Just nu får hon 1 dl välling+ 1/2-1dl ersättning blandat. Bara välling tycker hon inte är så gott.

Vad man kan äta och inte har hon fortfarande bestämda åsikter om. Gröt äter hon på morgonen, men ibland bara ngr få skedar och ibland nästan en hel potion. Burkmat ratar hon helt. Hemmagjord smakar hon på iaf.
Fruktpuréer är gott. Förra helgen provade vi med yoghurt/frukt och det älskade hon, men sen skrek hon väldigt mycket timmarna efter det så jag vet inte om hon fick ont i magen.

Krypa verkar hon inte ett dugg intresserad av, hon har ställt sig på alla fyra någon gång men inte mer än så. I spjälsängen har hon ställt sig på knä och hon står ganska stadigt om hon har något att hålla sig i. Favoriten just nu är att storasyster håller ena handen och jag den andra och så går vi runt i trädgården. Min rygg tycker dock inte om det så vi går inte så mycket som barnen skulle vilja. Det fungerar för det mesta bra mellan systrarna, Emilia kan bli arg när Maja tar hennes saker men annars är det roligt att se att dom börjar roa varandra. Nu ikväll satt dom i soffan och lekte tittut.

Jag börjar tycka det är lite svårt att underhålla Maja, är Emilia hemma och vaken så är det inga problem men när Emilia är på dagis på förmiddagen vet jag inte rikigt vad vi ska hitta på. Hon är inte helt nöjd längre med att sitta på en filt och pilla med leksaker. Imorgon ska vi försöka komma iväg på föräldra-barnträff, men det är bara 1,5 h och precis när Maja brukar sova.

Maja sover väldigt bra på nätterna. Hon somnar vid 20, ev vaknar hon till något innan vi går och lägger oss men då räcker det oftast med att ge henne nappen så sover hon igen. Sen brukar hon äta en gång runt 1-2 men somnar direkt om när hon ätit färdigt. Sover till 6 ungefär och då är hon superpigg, ibland tycker hon att det morgon vid 5 också men då vägrar jag att vakna. Även Emilia har börjat sova bättre nu så sömnbrist kan jag inte klaga på.

Ikväll är sambon iväg och träffar några kompisar så jag passade på att titta på "en unge i minuten" på tv4 play. Jag vill uppleva den där känslan när man får upp en liten nyföding på magen igen.

kl

Jag är väl inte superaktiv i denna tråden. Har haft en fruktansvärt tuff start på föräldralivet men den senaste månaden har det börjat kännas bättre iallafall. Min son William fyller 6 månader om en vecka och jag tänkte bara visa hur stor han har blivit
489637434

Haft en katastrofamning, gav upp när han var 3 månader, försökte ge ersättning istället men han bara tokspyr, började ge smakisar när han var fyra månader så att han skulle få behålla någon mat och nu äter han stora luncher, fruktpureer lite då och då under dagen och gröt på kvällen. Känns som att vi håller på att fasa ut ersättning helt och hållet. Lite i tidigaste laget egentligen men det har bara blivit så. Han är nöjdare och gladare nu och följer sin viktkurva väl så jag tror inte att han går under bara för att vi har introducerat maten lite för fort.

Jaha, visa bild gick tydligen inte. Okej då får ni låtsas i stället. Ganska söt, mörkt hår och blå ögon.

Nu får jag bara bryt på det här med mat.. jag börjar snart tro att det är något allvarligt fel på ungen, eller att han är det envisaste som finns här hemma hos oss.. :crazy: Jag vet någonstanns att han är normal och att allt med mat är normalt men nu ger jag snart upp så får ungen bli frukterian!!!! För jag orkar snart inte hålla på mer... Han älskar gröt, han älskar allt med frukt i, han älskar vatten men han formligen HATAR all annan mat. Vi har provar med morot, potatisk, palsternacka och ärtor. Vad i hela friden gör jag galet++ jag funderar på om det är konsistensen och har provat ge honom på burk, jag har provat hemmalagat så fort det vankas smakis mitt på dagen kniper ungen i hop munnen och sätter hakan i vädret. Idag var vi inne på andra dagen med hemmalagad potatis/morots pure och jo det går, om jag lurar honom o sätter en liten klick äpple/banan pure på spetsen av skeden och ger honom bara äpple/banan puré i mellan.

Känner mig som en idiot, funderar på om jag "vant" honom vid frukten, men jag har innan hela tiden varit konsekvent och först ätit smakis och sedan frukt... Men har den lilla räkan listat ut detta? Eftersom jag är lika envis som honom har han inte fått frukten förrän han ätit upp smakisen. Det låter som vi har världens krig men det har vi inte, det är bara jag som är trött o ibland funderar jag på om jag har för stora krav på honom o bara ska ge honom frukt så kanske han lär sig äta det andra sen.. funderar på om det är konsistensen och jag ska prova ge honom klumpar i fruktpuren och börja träna honom på det... Jag ska i alla fall prova med lite riktig mat tror jag, både i burk och hemmagjord. Jag har en bra bok som heter andra mosboken och där finns det bra recept!

Vi har ju samma "problem" här, frukt och gröt äts med god aptit men inte mat. Det verkar som Maja tycker om smaken av vanlig mat men hon vill ändå inte ha.
Det går bättre om vi ger henne en bit potatis tex som hon själv får äta. Det är inte mkt som hamnar i magen då men hon får iaf känna smaken och intressera sig för mat. Har ni provat att ge honom saker att äta själv?

Jag försöker ta det lugnt och tänka att det kommer. Maja växer och utveckas bra så där behöver jag inte oroa mig.
Men ibland blir jag lite stressad av att höra att andra barn äter så mycket, men skönt att höra att det är fler som har samma "problem".

Han pillar jättegärna i sig smörgåsrån när han får det, jag ska prova ge honom en bit kokt potatis i kväll när vi äter och se vad han gör med den! Han går med upp som han ska och följer kurvan men jag ammar honom ganska mycket (så mycket han vill) fortfarande och det stressar mig, för det känns som att "alla andra bebisar ammas inte utan äter hur mycket mat som helst", fast den logiska delen av hjärnan säger att jag faktiskt får lov att skärpa mig för att de faktiskt inte är så...

Skönt o höra att det inte bara är här det är som det är :) Återkommer med potatisen, om det fungerar vad ger du henne mer att pilla med? (Antar att det måste vara mjukt eftersom han inte kan tugga eftersom han inte har några tänder)

Liknande trådar

Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
655
Senast: Bufera
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 370
Senast: Derivata
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 475
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Hej! Återvänder till buke efter ganska många års uppehåll då jag minns att det fanns många kloka människor här. Vår münsterländertik...
Svar
0
· Visningar
331
Senast: Annique
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka