Höstmammor 2010

Sv: Höstmammor 2010

Det är svårt det där. Viss dagar så blir det att M också sover så att hon vaknar runt 14, 15 är på gränsen och då orkar hon inte vara vaken men sover hon så blir det en sen kväll. Så nu har vi bestämt att sover hon sent på eftermiddagen så får hon bara sova en kort stund, kanske 20-30 min. Då klarar hon att vara vaken tills hon ska sova "på riktigt". Men det är svårt, för väcker man henne så kan man ha en sur unge resten av kvällen, och det är inte roligt det heller... För enda skillnaden om hon somnar senare på kvällen är ju att hon sover färre timmar på natten, för hon vaknar ju i regel samma tid ändå.

Ang hästen så var spekulant 2 och provade idag. Han var ju bara såååå het idag, men det som är bra är ju att han är väldigt lydig för hjälperna så han drar ju aldrig iväg, men väldigt på. Så jag trodde aldrig att hon skulle låta så positiv efter ridturen som hon gjorde, så jag hoppas att hon vill köpa honom för det kändes mkt bättre med henne, även om jag tror att det fkommer att fuingera hos den andra också... Men om hon som provade idag inte vill köpa så står den andra köparen och flåsar. Det är nästan så hon har trakasserat mig, hon vill VERKLIGEN ha honom.

Idag kom det en tjej o provred här.. När hon gick o hämtade sin hjälm sa jag till min sambo att det där kommer nog inte gå så bra (hon var lite osäker o inte så van, men sa att hon helt klart letade efter en utmaning..), det gick inte bra, hästen kastade av henne två gånger sedan sa jag att det fick vara nog och tog in honom i stallet igen. Han har aldrig gjort som han gjorde idag någonsin med mig :confused: Men hon var dubbelt så stor så kanske det spelade in, hon var inte bestämd heller o lät honom stå o tugga på sin skjorta fast jag stod o sa hur viktigt det var med bestämdhet. Sedan skulle det komma några till o titta, men de hade inte kollat avståndet och hade nu kommit fram till att 43 mil enkel resa var liittee långt o köra. Så nu har jag en till som svarat på annonsen så får vi se. Men det känns skit. Han kommer bli en bra häst men behöver en fast hand och mycket träning. Svårt o hitta någon som har kunskapen o vill köpa honom, veterinären tyckte dock att jag satt honom för billigt, men det finns många hästar till salu och jag vet att han har sina fixidieer o alltid testar gränser på alla nya människor..

Sen har vi rört ihop det en aningens, var o provred igår o ska ta hem den hästen på foder till den 1 oktober. Det var en helt underbar häst :love: Så roligt har det inte varit att rida på länge!! Hon ska veterinärbesiktigas i morgon o kommer i veckan (träningsläger i helgen) Är inte faxe såld då så får vi se om vi kan skänka bort honom eller helt enkelt avliva honom så han inte blir någon vandringspokal (det är väldigt drastiskt och det är nog bara idag det känns så :cool:) Det måste väll finnas någon som passar honom och hans humör med??!!

Algot tycker inte om värmen alls, han är trött och gnällig. Sen sover han dåligt på nätterna o vi med i värmen. Det är kvalmigt. Igår var han hos mormor o morfar hela dagen när vi var o tittade på hästen, det gick jätte bra och han hade varit pigg o glad hela tiden o sovit middag som han skulle.. han börjar bli stor killen :)

Han sover annars middag en gång mitt på dagen ca 10.30-12, är vaken till 19 när han går o lägger sig och sover till klockan 07.30 ca, han ammar en gång på natten (runt 22 när vi lägger oss) och en gång på morgonen (vid 05). Ibland sover han en 30 min på eftermiddagen...

Det är svårt när hästarna är så där speciella... Men jag tycker som du att det borde finnas någon som söker just en sådan häst. Men hur ska man hitta just den? Det är frågan...
Hoppas det löser sig i slutändan!

Jag hade tur iaf, hon som jag ville skulle köpa vill ha honom, så nu ska ha besiktas och sen ville hon rida en gång till när hon tar hem honom. Jag hoppas han kan vara lite mer sig själv då och inte så het som han var sist.

Vad roligt att så många vill ha din häst :) Oftast nu hör man bara alla gnälla över hur svårsålt allt är.

Mirifax: Jobbigt med hästen. Inte kul att spekulanterna blir avslängda. Hoppas du hittar en ny matte till honom snart.
Nu vill jag inte vara fördomsfull, men jag tycker det är ett ganska vanligt fenomen jag hör att storhästar "testar" alla nya ryttare. Vad beror det på?
Jag har aldrig varit med om att en islandshäst bettet sig på sånt sätt med nya ryttare. Självklart testar hästarna också sina ryttare men inte på det sättet att dom bokstavligt talat slänger av dom eller ens försöker göra det.

kl

Nu har jag jobbat min första helg. Det gick super för Nicke med barnen i helgen. Jag trodde inget annat. Det var skönt för mig med att få lite miljöombyte. Det var riktigt roligt att träffa jobbarkompisarna, har saknat dom.

Och gissa vad min skållade unge gör nu? .... står lull! Galet!
Inte så att han står hur länge som helst, men han står och verkligen parerar och balanserar om man ställer honom upp.

Nu kör vi på en vecka själva igen när pappsen jobbar i Mariestad. Fast han skulle komma hem imorn efter jobbet och åka ons morgon för att sen komma hem på tors-kväll och jobba hemifrån på fredag. Det är tufft att vara själv med dom 5 dagar när dom är åspass små som dom är.

Idag har vi haft en helmysig dag. I förmiddags åkte vi till stadparken och lekte med min bästa kompis och hennes barn som är jämngamla med mina. Sen lunchade vi på pannkakor hemma hos dom och på sen eftermiddagen åkte vi till stallet. Där red Tuva på vår shettis och Lowe följde med i vagnen.

Ja, visst är det roligt :laugh:

Och vilken mysig dag det lät som att ni har haft!

Jag har ju glömt också att vi har vart på 8 mån-kontroll, och som sagt, det är en liten tjej vi har. Men hon äter ju som hon ska så jag vet inte vad jag ska göra. När börjar man fundera på om det kanske finns någon allergi eller så?

Hon väger iaf 7250 gram och är 66 lång. Viktkurvan följer hon jättefint, sin egen alltså. Men nu har det längden som började vika av, hade bara växt 2 cm på två månader ungefär. Nu är det iofs svårt att mäta, hon är ju inte samarbetsvillig direkt. Hur mycket "bör" dom växa på längden? Pappan är ju hyffsat lång, över 180 iaf och jag är 163 så vi är ju inte direkt korta heller.

Maja har också börjat att stå lite själv, hon släpper det hon håller i och står några sekunder till hon kommer på att hon inte håller i något, då sätter hon sig ner. Men det dröjer nog inte länge innan hon står helt själv. Jag tycker det går lite för fort samtidigt som jag längtar till hon blir större och mer självständig (jag har kommit fram till att jag inte är någon bebismamma).

Algot är 70cm lång (8 månaders kontroll idag), däremot hade hans viktkurva planat ut så vi ska ge honom lite mer mat... Svårt det där, ammar ju fortfarande så mycket han vill men vi försöker med mat, bäst tycker han om efterrätterna o mellis :)

Ajda Jag, vad är det med de stora drumlarna? Jag har nu (om hon går igenom vet. bes i dag klockan 14) köpt en Quarterhäst, ett sött sto, 1,48 cm i mkh, lugn o behaglig till sinns. Visserligen så är hon ganska outbildad men det är ingenting mot att behöva tampas med den stora lunsen. Hoppas nu bara att han blir såld och hittar vi inte någon som kan hantera honom får vi helt enkelt fundera på lösningar, viktigast är att han inte blir någon vandringspokal. Alltså ska vi åka till Gbg o hämta hem henne i morgon o sedan är det träningsläger fredag - söndag :) Skönt att ha en häst hemma som man inte behöver vara rädd ska skada någon!

Maja var 75 cm lång på sin 8 månadeskontoll, lång tjej. Längdkurvan går uppåt men på vikten planar ut rejält. Inget vi behövde oroa oss för tyckte läkaren. Mer mat är omöjligt att ge, Maja vill fortfarande inte äta mycket annat än sin ersättning. Det enda annat som går är sån hon äter själv och hon blir bättre och bättre på att få i sig. Nektarin och banan är hon riktigt duktig på att äta, inte mycket som hamnar utanför munnen då.

Keillir- Så länge hon följer sin kurva tycker jag inte att du behöver oroa dig, små får dom vara :)

Då slutar jag nojja :)

Mat älskar hon så hon äter ju som en häst. Så jag tror inte vi kan få i henne mera mat... Ammar ju bara på natten och morgonen, ibland på kvällen också, om hon vill. Oftast vill hon inte...

Spännande med en quarterhäst. SKa du rida traditionell ridning eller ska du rida western?

kl

Även här var det dags för 8 månaders kontroll på bvc. Lowe blir 8 månader imorn.
Han vägde 8940gram och var 72 cm lång. Vikten ser man nu börjar plana ut. Inte så konstigt med tanke på att han krypit ett bra tag och kinkat med maten fram till nu ungefär :p
Sköterskan var jättebra (min ordinarie var på semester, hon är den mest tafatta jag mött) och hon förespråkade att vi skulle försöka ge honom det vi åt i största möjliga mån, att burkmaten inte innehöll tillräckligt mycket för att dom ska öka på bra i vikt osv. Hon tyckte jag skulle sluta med köpegröten med och köra på havregrynsgröt istället med tex det en halv mosad banan i. Mannagrynsgröten vi testat lite med innehöll för mycket mjölk tyckte hon. SÅ nu ska jag väl mortla grynen och sen kanske ge leverpastejmackor istället om dagarna så han får i sig järn.

Jag hade tänkt ta tag i ett storkok idag på eftermiddagen, men tror ni jag kommer till skott? Nu har vi ätit lunch och Tuva och jag är stationerade framför pippi när Lowe sover. Borde dra ett varv med dammsugarn med och hänga tvätt. Tråkiga måsten!

När jag gör mannagrynsgröt brukar jag koka med vatten också. Om det tex ska vara 4 dl mjölk gör jag med 3 dl vatten och 1 dl mjölk + en klick smör. Smakar lika gott.

För att dom små ska få i sig järn så har jag krossat lite paltbröd och haft i gröten. Moa har ätit med lika god aptit. Sen är ju inte paltbröd något vi har hemma, men jag köpte det minsta paketet som finns och som håller länge... Annars funkar ju leverpastej också bra :laugh:

Jo, jag har börjat med westernridning för något år sedan (red dressyr innan) När lillkillen (som nu är stor) skulle ridas in så finns här en väldigt duktig westerntränare så intresset har väckts efter att ha legat slumrande i många år (red western för ca 10 år sedan under något års tid på min gamla häst, var med på några clinics och sedan på en medis häst), så nu satsar vi för fullt :) Ängla som den nya hästen heter är helt underbar, hon kom hem igår efter en resa på fyra timmar i transporten som hon gick på utan problem och stod sedan fint hela vägen (menar bara det!). Hon är dock engelskt riden och väldigt mycket tömkörd (färdig för inkörning) så att det blir spännande det här, fedag-lördag-söndag ska vi vara med på ett läger med bl.a. markarbete, cuttingmaskin (låsas kossa man ska fånga), trailbana (man rider över bommar, öppnar grindar, låsas bro m.m.) och miljöträning en skön början tillsammans!! :)

Turbofling Bra det där tipset med gröten, jag har funderat på att göra mannagrynsgröt till honom.. Han har fått vanlig havregröt när jag ätit och han suttit bredvid det gick jättebra...

*kl*
Jag tycker det där med egen mat är svårt, algot tycker inte så mycket om hemmalagad mat, jag får liksom inte den så slajmig som burkmaten så han klöks o har sig när det kommer hårdare klumpar.. Jag har försökt att göra sås som bas men sist mixade jag i för mycket ris så då blev det strävt ändå tyckte han... Något han älskar nu när det är vamt ute är att jag kokar o mosar äpple o banan eller tar något annat bär eller frukt o blandar ut med naturell joggi.. det tycker han är mums till mellanmål (har funderat kring det där med mejeriprodukter, en del säger man ska o en del att man inte ska ge det när de är små, BVC tanten tyckte det gick bra så vi kör på...)

Ett annat tips på bra mellanmål är att köra lite frukt (jag brukar ha äpple, päron och banan) i mixer (eller stavmixer) tillsammans med lite havregryn. Då får de i sig mycket frukt samtidigt som det blir lite mer matigt än bara frukt tack vare havregrynen.

Man kan ju lyxa till det också och göra en ordentlig smoothie med ex jordgubbar/andra bär, banan, havregryn och mjölk/sojamjölk/havremjölk/turkisk yoghurt. Det uppskattas här!

Annars älskar Maja naturell turkisk yoghurt, hon bara öser in =) Enkelt, mättande och nyttigt!

Ang hemmalagad mat så har jag blivit lite slapp på sista tiden. Jag tycker att det är svårt att hinna med, men eftersom Maja är nästan 10 månader nu så dröjer det ju inte länge innan hon kan äta det vi äter, så då blir det lättare. Just nu blir det mycket burkmat, men jag har bestämt mig för att göra nya storkok när jag kommer hem efter SM. Hon äter fortfarande ingen fisk. Idag försökte jag lura i henne lite tonfiskpasta, men icke...

Hon började dricka välling här för någon vecka sedan och drack (efter en kort protest) ca 1 dl varje kväll. Helt plötsligt så bara vill hon inte igen, det går bara inte. Hon spottar och fräser och gråter, och då vill jag inte fortsätta försöka... jäkla skit. Jag såg liksom ett slut på sömnlösa nätter framför mig... men nu är vi tillbaka vid att amma varannan timme igen. Suck. Dessutom äter hon på mig 2-3 gånger per dag, trots att hon äter alla mål vanlig mat utöver det... ja ja, jag får väl kanske vara lite hårdare, men det är ju mysigt också (under dagtid) och en enkel lösning ofta!

Idag var jag på en jobbintervju och ska kanske börja jobba 50% till hösten, för att sen övergå i 75% efter årsskiftet. Känns blandat, men kan nog bli skoj. Samtidigt älskar jag att vara hemma och vill gärna vara hemma läääänge till... men 50% känns ändå som en mjukstart och jag borde kanske ta chansen om jag nu får jobbet.

delvis kl

50% är väl toppen att börja med? Är det ett lärarjobb?

Idag gjorde jag den där torskrätten igen som du tipsade om för ett tag sen. Han åt bra :)
Jag ger också turkisk yoghurt ibland, men är lite kluven. Är det bra? Tänkte på att det är en mejeriprodukt.
När du böandar äpple, päron och banan använder du då hela frukterna? Och fryser in resterna? Eller skär du bara bitarna du sk aha och lämnar sen resten av frukten i kylen? Jag tycker frukten blir så trist om man skär i den och sen sparar resten. Därför brukar jag oftast ge bara banan eller bara nektarin. Men det känns lite tråkigt också.

En annan matfråga, hur gör man nu med potatis? Jag har alltid hört att bebisar inte ska äta färskpotatis. Det blir ju rätt dåligt mos av också. Ska man vänta till i höst nudå innan man kan göra potatisrätter. Eller kan man köpa en bakpotatis och skära i små bitar och koka?

Lowe dricker inte heller välling. Ibland gör han det, men frivilligt utan några protester och en rejäl portion har väl hänt ett fåtal gånger. Jag struntar i vällingen nu faktiskt! Han får gröt på kvällen som sista mål. Han står sig från ca 20 till morgonen då vi äter frukost. Vällingen är ju smidig annars när han är trött och man tänker att han kan dricka en flaska och somna till. Men icke, han far o fäktar som en tok istället om man ger.

prövade att göra havregrynsgröt till lowe igår och idag med mosad banan i. Han vägrade. Jag hade svårt att få grynen helt krossade i morteln och det var väl konsistensen han reagerade på. Får försöka med en beredare i helgen om jag får bättre mjöl-konsistens då.

Maja är tvärtom, hon älskar välling och dricker utan problem 2,5 dl på kvällen men hon är ju van vid flaska.

Igår gjorde jag äggröra till lunch, gjorde med ganska stora bitar och hon älskade det. Åt gjord på ett helt ägg och inte mycket hamnade på golvet. På kvällen åt hon bra av köttfärssås eller iaf köttfärsen, gjorde även här med lite större köttfärsbitar i så hon kan äta själv. Har helt gett upp det där med att mata henne, hon vägrar. Hon får pilla i sig det hon kan.

Hon är annars så söt, hon har blivit en väldigt envis och bestämd liten tjej. Vet precis vad hon vill, och helst vill hon vara ute. Vi har så pass varmt på dagarna så vi brukar hålla oss inne då och gå ut senare på eftermiddagen. Då kryper hon fram till altandörren, reser sig mot rutan och står där och slår och skriker och är jättearg. Hon lyssnar också jättebra när hon gör något hon inte får. Nyss pillade hon på dvd´n och jag sa, "Maja, nej. Hon tittade på mig och kröp sen iväg och gjorde annat.

Senaste veckan har sömnen blivit katastrof, och blir bara sämre. Inatt har hon vaknat varje-varannan timme och bara skrikit/gråtit och inte velat somna om. Hoppas det är något tillfälligt och går över snart (gärna innan vi åker till Sverige för då är jag själv med båda barnen och vi kommer sova alla i samma rum). Samtidigt som Maja började sova så här dåligt började Emilia helt plötsligt sova hela nätterna, alltid något att vara glad för.

En annan matfråga, hur gör man nu med potatis? Jag har alltid hört att bebisar inte ska äta färskpotatis. Det blir ju rätt dåligt mos av också. Ska man vänta till i höst nudå innan man kan göra potatisrätter. Eller kan man köpa en bakpotatis och skära i små bitar och koka?

Ska dom inte? Det har Moa fått flera gånger? :crazy:

Nu var de länge sen, och jag börjar med något tråkigt.

För två veckor sedan flyttade hästen jag sålde till ett toppenhem. Allt har fungerat jättebra, men idag ringer hon och berättar att han är död! :cry::cry:
Igår eftermiddfag har har fastnat (med tråden mellan hoven och skon på något vis) i elstängslet och dött. Han var död när hon hittade honom vid 20-tiden igår kväll. Vid kl 15 hade allt varit som vanligt så någon gång där mellan har det hänt. Mer än så vet jag inte än så länge, vi skulle höras om någon dag när det lagt sig lite.
Jag är så ledsen! Och jag tycker så himla synd om hon som köpte, som också var helt knäckt såklart. Det måste vara fruktansvärt att vara med om något sånt här, från att sväva på moln och verkligen vara superglad till att det händer något sådant..

Stackars häst, vilken död det måste ha vart. Jag hoppas verkligen att han inte fick lida llt för länge. Han fick verkligen sluta sina dagar alldeles för tidigt, han var ju bara 12 år. :cry: Livet är orättvist ibland.

M är det dock full fart på! Jag är glad över att hon fortfarande sover två rejäla (oftast) stunder på dagen så man hinner vila lite :o För det är verkligen fullt upp, hon kryper fort som attan och reser sig mot allt!

Men vad tråkigt med hästen, för er alla.

Maja är inne i någon period nu när hon bara vill vara nära, nära hela tiden. Lite jobbigt nu när jag är hos min pappa och har hand om båda barnen själv (eller lite hjälp av pappa och mina syskon men jag bara lite). På natten vaknar hon massor med gånger, har jag tur vaknar hon bara en gång varje timme.

Liknande trådar

Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
653
Senast: Bufera
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 370
Senast: Derivata
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 475
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Hej! Återvänder till buke efter ganska många års uppehåll då jag minns att det fanns många kloka människor här. Vår münsterländertik...
Svar
0
· Visningar
329
Senast: Annique
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka