Höstmammor 2010

Sv: Höstmammor 2010

Maja är också lite småsjuk, snorig och hostig. Hade två jobbiga kvällar/nätter i helgen. Natten till idag sov hon som vanligt (iof dåligt men hon var inte hysteriskt ledsen iaf). Är Algot mycket sjuk (med tanske på medicinerna)?

Spännande med bebisverkstad. Jag har blivit sugen på en till, men sambon är nöjd med två. Även om jag lyckas övertala honom om en till så får det vänta till Maja är minst 3 år. Jag vill jobba lite mellan och orkar inte med en till så tät (vi har 19 månader nu mellan våra). Om 3 år kanske jag tycker det är skönt att barnen blivit större så jag inte ens behöver övertala sambon.

Algot har inte så mycket feber (legat runt 38-38,5 sedan i lördags) men han är väldigt trång i luftrören så att när han blir förkyld så börjar han rossla som bara den o hosta. Sist vi var på bvc tyckte läkaren att vi kanske ska kolla upp om det är förkylsningsastma, men så länge vi klarar oss hemma själva med bricanyl (vidgar luftrören) och molipect (slemlösande och hostdämpande) så skulle vi köra på det. Jag funderar på att ringa ner o prata med dem i morgon om inte febern försvinner (han var feberfri i går em/kväll) men i morse hade han feber igen. Men det verkar vara "normalt" att de har lite feber ett tag (orolig kycklingmamma är jag och han är inte speciellt påverkad. Äter lite sämre och leker lite mindre).

Jo, spännande med bebisplaner.. men det tog ju nästan ett år att tillverka Algot så vi räknar med att det här projektet kan ta tid ;) Jag är med sugen på tre, men mannen tycker att om det blir en flicka nästa gång så kan det kanske räcka med två... Jag har två syskon så jag tycker tre är rätt lagom :angel: Men man vet ju aldrig hur förutsättningarna ser ut när man kommer i det läget...

I december ska vi åka till kanarieöarna, det ska bli varmt, skönt o mysigt :)

Jag förstår hur du menar med skryt. Men samtidigt vill man ju så gärna dela med sig av barnens framsteg. När jag skriver vad Lowe kan menar jag verklgen inte med att skryta.
Däremot om man alltid påpekar vad duktig och problemfritt ens barn är som aldrig skriker, sover så bra, älskar dagis, äter bra och allt, går tidigt, pratar bra, aldrig trotsar osv osv.... så blir man ju lite... matt. :grin:

Lowe var supersmidig när han var mindre. Förutom med att komma igång och äta. Men han var glad och nöjd i stort sätt jämt. Sov väl som dom flesta ammande bebisarna gör på nätterna... vaknar för att tutta både 3,5 och 7 gånger per natt.
Men ju större han blir desto mer humör har pojken :D På gott och ont! Ibland vill man slita sitt hår när han blir tokig för han inte får bli buren, riva i soppåsen, dra ut kanalkortet i boxen.

Sen i måndags har han äntligen varit glad om mornarna! :banana: Han har avrit förkyld över 2 veckor och innan dess var det tänder som besvärade honom så han har varit jättegnällig överlag. Nu far han och Tuva runt med 2 små pallar som Lowe skjuter framför sig så han kan gå runt. Gå-vagnen är tydligen inte lika bra :)

Vad spännande med bebisverkstad!
Här blir det nog inga fler, som det känns just nu.
Sambon har börjat på ett nytt jobb som innebär att han jobbar i stockholm eller utomlands mån-tors. Så jag har fullt upp om dagarna med barnen och 3 hästar varav en skadad som jag åker iväg med till kiropraktor och veterinär i örebro med titt som tätt.
Igår åkte jag själv med hästen till örebro (ca 12 mil) och självförtroendet steg till topp. Fixade att lasta, backa o allt :D

Senast ändrad:

Jag är med impad och förstås av släpkörandet :), vi har en boj bravo, boogie och när vår gamla bil gick sönder tog min man BE kort så han får dra den (vi kalkylerade ut att det var billigare att hon tog det än att jag skulle göra det :angel: ). Till våren ska vi väga ner släpen och regga den så att jag med får dra den, men jag blir alltid nervös när det är backa inblandat. Men, men självförtroendet behöver kanske tränas...

Det är som dig jag menar med skryt, ibland träffar man dem som aldrig verkar ha problem och deras bebisar både äter och går när de är ett halvår (minst) :grin:

Vad jobbar din sambo med om han reser så mycket? Det måste vara tufft att dra runt allt själv. Är du hemma heltid eller började du jobba lite smått i somras?

Algot har med ett rysligt humör nu för tiden och han sitter a l d r i g stilla.. Man kan hitta honom i andra änden på huset om man vänder ryggen till i 10sek. Samma sak när vi går till ÖF. Han pillar med allt och ställer sig upp mot vad han hittar. Han går med läragåvagnen. Han är en riktig sötis och idag i affären var det en gubbe med rullator som kom och sa vilka underbara ögon han har, eehhh, tack sa jag och Algot sken som en sol (det är de stunder som väger upp när det är jobbigt :) )

Sambon jobbar med data typ... svårt att förklara. Han jobbar med att lära ut ett nytt datasystem på olika fabrikslager. Jättekul, eller hur? :grin:
Han har bara jobbat 2 veckor än så länge så jag har väl inte hunnit få spunk på allt än. Min snälla mamma och svärmor ställer upp och har barnen så jag kan åka till hästarna och mocka och fixa i lugn o ro. Eftersom min ridhäst är skadad rider jag inget nu. Då är det inte så tidskrävande.
Det är mest jobbigt psykiskt. Vara själv nästan hela veckan. (Nu har han jobbat mån-fre), ingen att prata med om kvällarna, alltid lägga barnen själv, laga mat och fixa allt osv. Sen att hästen är skadad är också skitjobbigt verkligen. Att man måste fara och flänga och behandlingar hit och dit. Nu ska vi iväg den 5e oktober och förhoppningsvis dröjer det till nästa gång efter det.

Vi har också en boogie, men med våran bil (toyota avencis) behövs inget e-körkort. Det är precis på håret men det går. Jag har inget BE kort.

Min grannes man är borta väldigt mycket (dom har en 4 åring och en 7 månaders bebis) och jag är så imponerad av henne som orkar med det. Nu är jag lika imponerad av dig, som dessutom har hästarna. Tur att du har mamma och svärmor som kan hjälpa dig.

Kommer sambon alltid jobba så här eller är det bara en period?

Förstår att det är jobbig att vara själv, jag tycker det är så tråkigt att vara ensam på dagarna och då kommer min sambo ändå alltid hem på kvällen.

Nej det är ingen period utan det är såhär hans jobb ser ut. Men det är inget jobb som kommer vara förevigt. Jag tror dom kör det här i 5 år, sen ska allt vara klart.

Jag är rätt sällskapssjuk av mig så som sagt det är inte jättekul att vara hemma ensam om kvällarna (och dagarna med för den delen). Men jag har mina närmaste vänner osm också är föräldralediga så vi träffas endel om dagarna.

Jag tror jag kommer komma in bättre i det ju mer tiden går. Jag längtar tills Lowe lärt sig gå ordentligt. Det blir lite lättare att knalla bort till dungen då och pula lite än att dra med sig emmaljungan överallt och knöla. Så man hittar på en hel del , annars blir det långa dagar.

Jag funderar med på det där med att lärat sig gå, slippa asa, kånka och bära runt. Idag har Algot varit med ute i stallet och fixat iordning det sista till hästana kommer hem i eftermiddag/kväll. Vi ska rida hem dem från sommarbetet, äntligen. Ska bli så skönt att få hem dem här hemma. Blir mina två plus en inaccordering.

Nu har det hänt här, det med stort d som jag tvekat så länge inför. Algot har flyttat till sitt eget rum och sover både middag och på natten där inne. Jag har haft seperationsångest men för honom var det nog typ inget speciellt med det. Vi har haft problem med att jag drömmer mycket på nätterna och både pratar och skriker (sist var det visst halmbalarna som låg på fel ställe :D) och väcker honom. Hans rum är i andra delen av huset men vi har babyvakten på (även om vi nog hör honom ändå). Han har sovit middag där i en vecka och i fredagsnatt flyttade han dit. Han har sovit som en stock i två nätter (till och med längre än han brukade innan på morgonen). Liten kille börjar bli stor :love:

Vad roligt att det funkar så bra! Vi har inte vågat oss på det än... Moas rum fungerar perfekt att hänga tvätt i :o Eftersom vi inte har så stort hus så är plats en bristvara så det är nog mer av praktiska skäl som hon inte fått flytta dit. Nu har jag börjat fundera på om det inte vore värt att prova att flytta in henne dit eftersom hon vaknar någon/några gånger på natten och det har blvit en vana (tyvärr) att hon hamnar i vår säng efter att hon vaknat till mitt i natten. Och jag tror hon har lärt sig att hon får ligga där om hon vaknar!

Imorgon börjar jag plugga igen (!), jag tror inte jag har fattat det riktigt! Går ut direkt på 10 v praktik så det blir som att jobba heltid direkt och pappan ska vara hemma nu till efter nyår. Det känns faktiskt lite skönt, sista tiden känns det som att man bara fixar mat, städar och byter blöja. Ska bli skönt att vara lite mera "jag" och sen tycker jag det ska bli jättebra att pappan får prova på att vara hemma en längre period än bara på helgen (då ju jag också är hemma ofta).

Annars så är Moa jättemammig, hon är som en riktig igel på mig. Men är jag inte hemma eller i närheten så går det ju bra. Men när hon väl ser mig sen så är det som att hon klagar på mig fär att jag har vart borta! Ska bli intressant att se hur det blir när jag blir borta hela dagarna.

Vet inte om jag skrivt heller, det var ju länge sen nu men på 10 mån-kontrollen vägde hon 8 kg, och mäta henne gick bara inte, hon vägrade ligga stilla ens en millisekund. Så vi får väl se hur lång hon är på 1-årskontrollen istället. Helt sjukt, snart är hon 1 ÅR!!!!:o

Lowe är också som en igel på mig om dagarna. Om han leker lite för sig själv och man råkar visa sig så blir det pippel och gnäll direkt och hon kommer krypandes mot mig.

Kl

Jag har ju glömt uppdatera efter vår 10-månaderskontroll. Hon vägde ganska precis 8 kg, det var omöjligt att mäta henne på längden så det fick vara för den här gången. Men tydligen "ska" dom kunna klappa händerna vid den här åldern och det gör inte Moa så där fick hon bakläxa. Supersport tycker jag, att det ska finnas ljuspunkter som barnen ska klara. Man ser väl på barnet om det verkar utvecklas normalt ändå?

Annars är det full fast, favoritsysslan är att plocka med skor, det är onödigt att ställa skorna i skohyllan. Men hon är lite feg så hon vågar inte riktigt stå själv. Kommer hon på att hon inte håller i sig så blir hon jättskraj. I helgen som var bröt andra framtanden uppe igenom så nu har hon fyra tänder i ett riktigt huggbett.

Hon äter oftast bra, ungefär så här:
6-7 Vaknar och allas
9 Frukost, gröt smörgås och ev ägg
12 Lunch med lite fruktpure efter
14.30-15 Mellis, favoriten nu är turkisk yogurt med frukt i
18 Middag, samma som lunch
19-19.30 Välling, ca 200 ml

Äter inget på natten nu, och jag funderar på om det ens kommer särskilt mycket då på morgonen heller längre, det känns inte som att hon sväljer så mig och jag kan utan problem hoppa över en dag utan att jag känner någon skillnad just. Så jag får väl.börja.gå upp och ge riktiga frukosten direkt och sedan smyga in någon mellis. Men det har ju.vart så skönt att inte behöva kliva upp direkt på morgonen. Jag börjar ju skolan igen i oktober så det gör ju inget om vi slutar amma nu tycker jag.

Om en vecka ska vi åka till annons familj och släkt över helgen och jag trevlig redan för bilresan (40 mil). Moa tycker inte det är någon höjdare att åka bil i vaken tillstånd och hon lär inte sova i fem timmar. Tips? :)

Det där med klappa händerna kan ju inte stämma att alla barn SKA kunna göra, de flesta kanske men inte alla.
Ted gör inte det heller men han slår saker ihop/på saker med föremål så det var tydligen "samma sak" så de reagerade inte så mycket.

Han gör andra saker istället:)

Han har börjat säta mamma väldigt tydligt nu och även paba paba har han börjat med i dagarna, han säger titta och vad dä och massa andra saker vi inte förstår.
Han har börjat skaka på huvudet när vi säger nej och han vet att han inte får.
Ibland skakar han när han tittar på något som om han funderade på att göra något han inte får hihi.

På 10mån kollen vägde han 10 245gram om jag inte minns fel och var 73cm lång.

Han äter bra som alltid, jag har slutat amma för ca 1 ½mån sen det kom inget när jag ammade(på morgonen bara) och han bet mig för han blev arg så jag slutade och det blev nog en perfekt avvänjning för jag kände inget efteråt och han hade helt enkelt sinat mig på ett bra sätt.

såhär ser hans rutiner ut nu 11mån den 11/10

ca tider.

06=vaknar och vill ha nappen
08=vi går upp och leker lite
09=frukost med smörgås/leverpastej, ägg eller ostsmörgås och yogurt(sockerfri givetvis) och banan i.
10-11= Ted vilar
12=middag, lite olika hemmlagade varianter
13-14= vilar
15=mellis, ofta banan eller annan frukt
18=havregrynsgröt med hemmalagad sylt(utan socker)
22=välling 220ml

Ted har 8tänder nu med 2 till på gång.

Han kryper runt nu som en liten toke jättesnabb och han är så kramgo och pussig, öppnar munnen och ska ge en massa pussar och dreglet bara rinner.
dscn2841_169047646.jpg
mammas gullunge

Skönt att läsa att det är fler som iglar till bebisar, Maja har varit lite så senaste halvåret men nu är det extremt. Hon måste tom sitta i mitt knä när vi är på golvet och leker. Jag kan inte ens resa mig upp för att hämta en sak 2 m bort.

Jag måste sitta på golvet för att Moa ska kunna vara på golvet, hon sitter inte hos mig hela tiden men då och då måste hon komma en sväng och "tanka" lite. Nu har jag börjat skolan så då blir hon nästan ännu värre när jag väl kommer hem, det är BARA jag som gäller... Men har man varit borta en hel dag från henne så känns det faktiskt helt okej, jag saknar ju henne :love:

Nu längtar jag bara tills jag ska ställa av hästen. Hon är bara fyra så om en vecka ungefär ska jag ställa av henne 8-10 veckor... Det ska bli skönt. Man hinner inte riktigt med nu (jag avskyr verkligen när det blir "halvdant") när min VFU-plats ligger 4 mil bort så jag åker buss/tåg.

1 årskontroll idag.

Vikt: 9,5 kg
Längd: 78 cm
Huvud: 44,5 cm

Skönt att hon går upp i vikt bra trots att hon äter så dåligt.
Hon och storasyster hade exakt samma förhållande mellan längd-vikt men Maja är både längre och tyngre (men mindre huvud).

Sen var det vaccineringm och det var inte roligt alls. Hoppas hon inte mår dåligt, efter förra gången hade hon väldigt ont i benen.

kl

Nu har det äntligen börjat släppa lite med gåendet för Maja! I går och idag har hon gått långa streckor själv och själv valt att gå istället för att krypa om hon ändå stått upp. Superkul, känns som att det kan vara dags nu =) Det blir så väldigt geggigt med en rumphasande bebis ute i lervällingen... fast nu får jag väl en bebis som ramlar pladask ner i lervällingen istället antagligen med tanke på att det kan ta lite tid att vänja sig vid att gå i ojömn teräng och med skor på :D

Maja är nöjd med livet. Hon är en riktig mammagris hon med, men fungerar väldigt bra med sin pappa också. Särskilt om inte jag är med, då är det egentligen mycket mindre problem med henne än om jag har hand om henne och My. När hon är med mig så blir hon så klängig och hon kan bara fokusera på bröstet och har svårt att tänka på något annat...haha, denna lilla tuttlisa!

Sen snart två veckor har vi delat på familjen på natten. Micke och Maja sover på övervåningen och jag och My sover på undervåningen. Och hör och häpna, plötsligt sover vi allihop jättebra! Maja somnar vid 19-19:30 och vaknar i regel en gång vid 21:30 och en gång vid 03 (då dricker hon också en flaska välling!), och vill sedan upp vid 06:30. Detta är ju helt enormt! Så de nätter som My sovit hela natten har jag fått EN HEL NATTS SÖMN! För första gången sen My föddes för drygt 2,5 år sedan... helt galet! Jag känner mig som en ny människa =)

Dock jobbar ju Micke mycket nätter, så då har jag ju båda barnen nere hos mig, och då är det ofta rätt kämpiga nätter. Jag märker att det går åt rätt håll med Maja, för hon sover bättre första delen av natten, men mellan 03-06:30 blir det tjugoelvatusen uppvak och en massa tuttande fortfarande. Men men, vi håller som sagt på att försöka bryta vanan.

Annars flyter allt på som vanligt tycker jag. Maja äter i regel bra, hon sover 1,5-2 timmar efter lunch och är väldigt enkel och lättroad. Hon tar mer plats nu och har en enorm vilja, och My tycker inte alltid att det är så skoj...så Maja blir rätt tålig kan man ju säga =)

Vad skönt att ni verkar ha hittat något som fungerar för sömnen. Min Maja sover bara sämre och sämre men jag tror det är tänderna som ställer till det, idag såg jag att en väldigt envis framtand har brutit igenom så jag hoppas på bättre nätter nu (till det är dags för nästa tand).

Här bli lillasyster också tålig. På föräldra-barnträffen sa dom att det märks att Maja har en storasyster, hon håller stenhårt fast i leksakerna och skriker som en stuken gris om någon försöker ta saker från henne. Vi har mkt bråk om leksaker här hemma, Emilia har inte riktigt vant sig än vid att Maja inte längre släpper ifrån sig saker direkt.

Har det inte släppt med maten än med Maja? Hur äter hon om hon får pilla och gegga i sig själv?

Lowe äter så gott som bara vår mat nu och då får man inte mata. Då bara kniper han ihop munnen och vänder bort huvudet. Så han gojsar i sig själv. Mat överallt, men han är glad och äter jättebra. Ibland ger vi burkmat om det kör ihop sig lite, då får man mata, men lirka endel och ibland blanda med efterrrätt fortfarande :p

Freyja: Gud vad skönt att det börjar ordna upp sig med sömnen!

KL

Lowe har så gott som lärt sig gå nu. Sista 5 dagarna har det släppt massor. Idag började han gå direkt på morgonen. Tidigare har han mest krypit på mornarna när han är lite trött, men idag är han på hugget. Många vurpor blir det :) Ute går han inget dock, det lär väl ta ett tag till.

Det har blivit bättre med maten men hon äter fortfarande väldigt lite. Äta själv är det enda som går.
Igår åt hon mycket till lunch, spagetti och köttfärssås. Mycket för henne var kanske en halv dl.

Gå har inte riktigt lossnat här, hon går några steg tex mellan soffbordet och soffan eller mellan oss men inte mer. Däremot har hon börjat stå mycket mer själv nu.

Ted fyller snart 1år tiden går så snabbt.
Han står massor nu, ställer sig upp från huk och rakt upp med eller utan saker i händerna och utan att hålla sig i och tvärtom ner för att ta upp saker.
Han har gått något enstaka steg framåt utan stöd, och idag verkade han mer vågad och det var nog riktigt nära att han vågade sig på att gå, det verkar som att han bara inväntar rätt dag för tillräcklig balans tror jag att han har.
Men han får ta det i sin egen takt han går när han är redo.

han har slutat prata så mkt nu på det senaste, verkar focusera mer på att gå istället.
men han härmar ljud och rörelser destå mer istället.
han har lärt sig vinka(med hela armen) och han pekar på först lampan sen även på andra saker som man ska berätta vad det är.

sen har han börjat få lite problem med sovandet på fm, sover era barn både fm och em pass fortfarande när slutar de med sånt egentligen?
men han verkar ju trött då behöver de väl sova?

med maten har han börjat bli lite mer kräsen eller kräsen o kräsen man börjar se vad han gillar o gillar mindre, han äter inte riktigt lika mycket heller utan lämnar lite ibland.
men han går upp rejält i vikt..på bara en månad nu hade han ökat 300gram(tror det är hyffsat mkt nu när de inte ökar lika snabbt) från 10 300(någonting) till 10 600(någonting)gram på 11mån kollen.
tjockisen..:)

men de börjar nog smalna av lite nu för det syns att han blivt längre och mer avsmalnad.
usch kommer sakna bebistjockheten jööö...

Liknande trådar

Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
653
Senast: Bufera
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 366
Senast: Derivata
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 475
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Hej! Återvänder till buke efter ganska många års uppehåll då jag minns att det fanns många kloka människor här. Vår münsterländertik...
Svar
0
· Visningar
329
Senast: Annique
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gps tracker för Android?
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Värma spenat?

Hund, Katt, Andra Djur