Höstmammor 2010

Sv: Höstmammor 2010

ja det där skitet med skruveriet hjälper ju ingetning de sitter lika illa för det, antingen sitter de bara högre eller så sitter de ännu mer kutade med ryggen, jättekonstigt utformad.

men tipsar igen, det som funkade för oss var att luta själva stolen mycket mer med hjälp av det främre stödbenet(mot sätet).

men vill fortfarande köpa en annan...

Har ni en bilstol i varje bil?
funderar på om vi ska behålla den gamla men köpa en ny till bilen vi använder mest.

Vi köpte för någon vecka sedan en Britax HIway i kristianstad, de kostade 2199kr (eller 2299kr) och då monterades stolen på plats. De hade erbjudande på fjolårets färg så länge lagret räcker... Finns nog några stolar kvar..

Det är en väldigt bra sida, hsr beställt allt möjligt därifrån. Packar bra, och snabba leversnser. Jag hade beställt därifrån!! Synd att dom inte hade det erbjudandet förut när vi skulle köpa stol.
Tror vår kostade 2600, men då var det några hundra rabatt.

Vi har en hiway i lilla bilen där hon bara åker 5 min om dagen, från dagis. I våra stora bil har vi en Maxi cosi mobi som vi är jättenöjda med. Hiwayen är det inte heller något fel på, men hon åker för lite i den för att riktigt kunna utvärdera den.

Vad jag har förstått så är det dock den som är bland de minsta stolarna på marknaden, alltså att de tar minst plats i bilen. Det var därför vi köpte en till vår andrabil.

kl

Idag fyller Lowe 1 år! :eek:
Vi har firat bara familjen idag med tårta och lite paket. Igår var släkten här och uppvaktade honom. Han var inte det minsta intresserad av några paket, inte pappret eller snörena heller. :rofl:

Roligaste leksakerna överlag nu är saker man trycker på knappar så spelar dom.

Jag som skrev att han inte hade fler tänder på G hade fel, han fick 2 stycken där uppe för 1 vecka sen. Set ut att vara en till på väg där uppe.

Han är jämt snorig kraken. Han har varit det i 2 månader nu. Ingen feber förutom i s amband med att tänderna träder fram. Men det är tjockt vitt varje morgon som rinner. På nätterna täpper det till så han vaknar ofta och man får pilla in nappen. Lite jobbigt då det blir många avbrott i sömnen.
Vi ska till BVC nästa vecka så då ska jag ta upp det här med konstant snorig. Det var likadant i våras. I somras var han dock bra.

Grattis Lowe!

Maja är också konstant snorig och hostig. Lagom när vi tror att det är på väg att bli bra så blir det värre igen.

Grattis Lowe:)
Ted fyller på Fredag, tänk vad fort tiden gått, nyss satt vi här med bebisarna i magarna och nu har det redan gått ett år sedan de FÖDDES...helt otroligt.

men det blir bara roligare och roligare.
Ted sa "pappa" idag mycket högre och tydligare än han sagt innan och mamma säger han massor.
Även massa andra ljud och ord:)

Han går nästan hela tiden nu kryper bara små sträckor om han vill komma snabbt fram.

När det är fruktstund är det roligast att stå upp och böja sig ner och ta en mandarinklyfta/bit och så ställa sig igen(fruktstund på golvet).

Han älskar frukt, speciellt mandarin och kiwi.
Han älskar fisk speciellt lax och även kyckling, potatis är godare än ris och pasta.
Grönsaker gillar han alla.
Men vissa saker märks att han inte tycker lika mycket om. förut åt han ju allt med samma min dvs det skulle gå jättefort.
Han älskar fortfarande gröt där ska det hivas in i ett.

vad får era bebisar i 1års present???

Av oss fick Lowe träklossar, en pyjamas, en större lastbil med en till bil på släpet som lät och duplo. Duplot dröjer det nog ett tag till innan han kommer bygga med. Just nu river han mest runt med dom och slår med dom, river allt vi bygger gör han dock. Men det är svårt att köpa saker när dom är 1 år. Då leker man ju inte så mycket än.

Algot fyllde ett år i lördags, han fick klossar och en sådan briosak som man trär kulor på tunna rör, han fick en sak som han kan vrida på saker o trycka på en knapp så det låter.. Av mormor och morfar fick han en bobbycar, av moster ett puzzel och av faster en låta man lägger typ olika figurer i genom locket. Av farmor och farfar fick han lite pengar på ett bankkonto. Jag och mannen fick ett annat glatt besked samma dag så det var lite roligt :love:

Igår fick vi besked på förskoleplacering, det blev som jag önskade.. En liten förskola med en avdelning som ligger på vägen till mitt jobb (mannen kan med hämta och lämna, men det blir en liten omväg, jag jobbar kortast dagar). Vi ska hälsa på innan jul och sedan ska han inskolas i mellandagarna. Jag börjar ju jobba den 9/1 och då ska han vara inskolad och klar är tanken. Det är en förskola med uteprofil och de jobbar mycket med miljö och uteverksamhet om jag förstått det hela. Där går ca 20 barn allt som allt. Tänk vad tiden går fort :)

Grattis Mirifax!

Idag var det dags för 1 års kontroll med spruta.
Lowe var 76cm lång och hade inte växt något alls på längden sen förra gången. Men då var det ett rejält hack upp på kurvan så sköterskan trodde vi hade varit lite väl optimistiska då och dragit ut honom lite mer än tidigare gånger. Förra gången hade han växt 4 cm på 2 mån. Jag upplever att han växt om man ser på kläderna, så han kanske var 74cm förra gången om man hade mätt likadant som vi gjort tidigare.

Han väde 10240gram.

Eventuellt blir det en allergiutredning på honom då han jämt är täppt och snorig. Har varit det hela hösten och inte varit bra nån dag och det var likadant förra våren. Jag skojar inte, HELA våren var han snorig och hela hösten nu.

Är han bara snorig eller hostar han också? Tycker du att det är lika hela tiden eller är han bättre ibland och sämre ibland?

Vi har egentligen tid hos barnläkaren för vaccinering på torsdag (mässling, röda hund, påssjuka) men det känns inte aktuellt med vaccinering nu när Maja snorar och hostar hela tiden. Tror vi går dit och pratar om hur hon mår istället.

Eftersom Maja hade RS-virus när hon var 3 månader så är jag lite orolig att hon nu har någon "biverkning" av det.

Grattis :)

Vi var så tråkiga att Moa fick ett litet skruttigt paket av oss, och det var en bok. Sen sätter vi in pengar på hennes fond istället. Är inget hon riktigt behöver just nu så då köper vi inget heller.
Av alla andra önskade vi oss kläder, vi tycker hon har så mycket grejer redan så det blev jättebra med kläder i större storlekar. Men det där med paket var ju ingen höjdare, inte ens snöret :) Det är roligare att få gå omkring, vi måste forfarande hålla ett finger. Moa är så himla feg, hon skulle kunna gå och är hur stadig som helst men en riktig fegis, men snart släpper det nog. Hon har ju rest sig upp och gått längst saker sedan 7 mån ungefär så nu får hon minsann börja gå själv snart! Vi trodde ju att hon skulle gå jättetidigt, men tji fick vi!

På 1-årskontrollen vägde hon 8790 g och var 73 cm. Så på längden är hon inte så liten men på bredden (det är svårt med byxor, är dom lagom långa så är dom stora i midjan). Det var första gången pappa var själv på kontroll och han är jätte spruträdd, men han klarade iaf att hålla henne utan att svimma :) Jag har ju börjat plugget igen så nu är pappan hemma. Förhoppningsvis får vi veta snart hur det ser ut med vår förskoleansökan.

Oh hihi gulligt att hon håller ett finger:) lägga gärna ut en bild på henne att varit kul att se vet inte om jag sett henne?!

Ted går själv nu hela tiden jag tycker det är svårt bara att säga från när de började gå?

han kör barnvagnen ute och tränar att gå med stövlar för det är ju mycket svårare.
vi missade 1års kollen så ska dit om 2veckor.

Ted hade ett jättebra kalas, fick pengar som han ska spara, inte mkt kläder då vi har så mycket, han fick lite roliga leksaker istället som är lite utvecklande för han hade mest bebis leksaker lite rensade vi bort.
sen fick han en jättefin mini fotölj hihi han såg ut som en kung i den.

Nu märks det att han förstår mer och mer.
han härmar mycket i talet och härmar ljuden nästan identiskt, det är svårare med ord men han försöker hela tiden.

Grattis :)

ViDet är roligare att få gå omkring, vi måste forfarande hålla ett finger. Moa är så himla feg, hon skulle kunna gå och är hur stadig som helst men en riktig fegis, men snart släpper det nog. Hon har ju rest sig upp och gått längst saker sedan 7 mån ungefär så nu får hon minsann börja gå själv snart! Vi trodde ju att hon skulle gå jättetidigt, men tji fick vi!

.

Så var Maja också. Gick tidigt bra med stöd och längst möbler men vågade inte släppa. Runt 1årsdagen tog hon första stegen själv men sen hände inte mer. För någon vecka sen (hon är 13 månader nu) kom hon på att hon vågar själv och nu går hon mest hela tiden och är jätteglad.

Han är lika i snoreriet. VArken bättre eller sämre vissa dagar, konstant halvtäppt. Han hostar litegrann. Man hör att han har slem i halsen ibland som han hostar bort.

*kl*

Tack! Vi får se om det går vägen... :)

Ajda Usch vad tråkigt... Jag tänkte med på djuren. Men de borde ju kunna göra ett pricktest och kolla? De frågar jämt om Algot och djur när vi är på barnkliniken och jag får lika ont i magen varje gång. Men han har ju bara problem med sin andning när han är förkyld och är ju inte förkyld och snorig alltid... Kan hålla tummarna och hoppas att det bara är 125 envisa förkylningar som avlöser varandra!

Kelilir Jag ser lite fram emot att börja jobba, det börjar kännas som att det ska bli skönt att vara vuxen "på riktigt" igen, eller hur man ska säga... Jag pluggade ju lite i somras och det fungerade bra.

Vi har också problem med byxorna, de som är lagom i benen är ofta stora i midjan. Jag har köpt begagnade POP byxor på tradera till honom för de har ofta resår man kan spänna in i midjan så blir de lite mindre. Annars är det hopplöst, funderar snart lite på att köpa skärp till honom, för mata mer än vi gör nu.. det går nog inte, han blir nog som sin far, lång och smal med världens ämnesomsättning...;)

Alla Vi har fått "möblera om" bland Algots sprutor så när han var 11 månader fick han påssjuka- mässling- rödahund eftersom vi åker till Kanarieöarna en vecka i början på december. Läkaren tyckte det var klokt eftersom det finns mässling i europa typ. Så han ska få sista stelkramp (och vad det nu mer är i) nu i slutet på månden i stället. Men så slipper han ju MPR sprutan när han är 18 månader (då de brukar få den här)..

Algot går inte heller själv. Han har gått länge med läragåvagnen och längs med möbler och väggar. Men själv, icke.. Han vill helst att man ska hålla båda fingrarna. Sen kan han stå rakt upp och ner o hoppa jämfota mer eller mindre, knasunge :love: Jag tror att han kommer gå rätt som det är när vi minst anar det, ibland tar han små trevande steg själv när han har bråttom och glömmer att hålla i sig. Det kommer nog när det kommer :)

Liknande trådar

Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
653
Senast: Bufera
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 366
Senast: Derivata
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 475
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Hej! Återvänder till buke efter ganska många års uppehåll då jag minns att det fanns många kloka människor här. Vår münsterländertik...
Svar
0
· Visningar
329
Senast: Annique
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka