Sv: Höstmammor 2010
Ja, man ska vara glad för att man fått friska, härliga barn! Det är ingen självklarhet...
KL
Här rullar livet på! Hösten har gått i ett rasande tempo, jag tycker det känns som att det var sommar alldeles nytt och kan knappt förstå att det snart är jul.
Maja blir 15 månader i dagarna och hon är en helt fantastiskt härlig liten filur! Go och glad, lättflirtad som få, självständig och tusen gånger mer envis än vad jag någonsin trott att en unge kan vara!
Hösten har verkligen haft sina tydliga perioder. Det var en tuff tid när vi skulle skola in My på förskolan i september. Allt vändes upp och ner, massor av frustration kom fram och My fick en stark seperationsångest som fortfarande sitter i till viss del, även om det blivit mycket, mycket bättre. Efter fem veckor (då jag var med i på förskolan i fyra veckor) bestämde vi oss för att strunta i det. Hon skulle ändå bara gå 15 timmar och det var enbart för att vi trodde att hon skulle gilla det eftersom hon är så "tidig" och leker avancerade lekar och tycker det är så kul att leka med andra barn. Men nu blev det inte så, så nu är hon hemma ett år till och så får både My och Maja börja till nästa höst, då 3,5 och 2 år gamla.
Hur som helst, inskolningsperioden var tuff, delvis för att jag fick hänga på förskolan hela dagarna och inte kunde spendera så mycket tid med Maja (som var hemma med Micke för det mesta) och dels för att My på hemmaplan blev som en helt annan unge. Hon var riktigt dum mot Maja så det var mycket gråt och skrik hela eftermiddagarna... När vi avslutat förskoleförsöket så blev det snabbt betydligt lugnare och det kändes roligt och lätt igen. Sen kom det en till period med mycket syskonkonflikter och nu håller vi nog på att ta oss ur den igen.
Maja vill fortfarande amma rätt mycket. Hon har helt lagt av nappen och ser mig mer som en levande napp än som en som hon kan få bröstmjölk av. När hon väl bestämt att hon vill ha bröstet finns det liksom INGET som kan få henne på andra tankar. Hon skriker "Tutte dääää" och gråter och nyper mig i halsen, bokstavligt talat försöker lyfta fram bröstet och slänger saker omkring sig om jag försöker ge henne något för att avleda. När jag är på offentliga ställen och Maja bara "out of the blue" kommer på att hon ska ha tutte, så blir det lätt att jag ger mig. Samma sak om jag är hemma själv och ska försöka få lite tid med My också..då orkar jag bara inte ta fighten. Dels för att det tar så lång tid innan det går över, och dels för att My blir minst lika klängig och grinig som Maja när Maja är på det humöret. Det blir en konkurens om mig och Maja drar fram sitt "hemliga vapen" som My inte har...vilket skapar frustration hos My såklart.
Hur som helst har jag nu bestämt mig för att det får vara nog. Det blir en sådan begränsning för oss alla och inte minst för Maja själv, så nu har hon inte fått amma på två dagar, och hittills har det gått över förväntan! Tack och lov jobbar Micke bara en natt denna veckan, så då ska det kanske gå vägen =)
Maja har krånglat en del med maten nu en period. Hon hade tredagarsfeber för ett par veckor sedan och sen dess har hon ätit dåligt. Särskilt dåligt äter hon med mig. Om jag inte är hemma säger Micke att det inte är några problem alls att mata henne, men om jag finns i huset kan han inte få i henne mycket utan att det blir lesset, och om jag ska få i henne något måste jag distrahera henne med massa annat, typ pennor att röja med eller andra saker att plocka med. Sjukt frustrerande! Men det går väl över förhoppningsvis...Det är verkligen ett stressmoment för mig nu, särskilt när jag är ensam med barnen. Jag vet att jag egentligen inte borde bli stressad, men det blir jag. Dels för att hon är så liten och ju behöver få i sig mat, och dels för att själva situationen blir så knepig och jobbig.
Men men, överlag går det jättebra! Barnen är för det mesta nöjda och glada och tycker mycket om varandra. My är i en fantastisk ålder just nu (fyller 3 i slutet av jan) och Maja är hur kul som helst. Ska bli roligt att få följa deras utveckling nu och se när de börjar leka på lite mer lika villkor!
//Julia