Höstmammor 2010

Sv: Höstmammor 2010

Maja sover fortfarande 2 gånger/dag, jag har för mig att storasyster bara sov en gång/dag när hon var runt 1 år.
Maja sover oftast 1,5 h på förmiddagen och sen begränsar jag eftermiddagspasset till 30-40 min annars är hon inte trött på kvällen. Det verkar som hon går mer och mer mot att bara sova det första passet för det blir senare för varje dag, men jag vill helst att hon sover som hon gör nu ett tag till annars blir det så dumt med tiden när vi ska hämta storasyster på dagis. Som det varit senaste tiden har M sovit 10-11.30, det blir perfekt då med att vakna, äta lunch och sen gå till dagis.

Algot sover bara en gång mer dag ochhar gjort så sedan i somras.. Han sover då ca 1,5 - 2 timmar. Hans dag ser ut unigefär såhär nu:

Vaknar någon gång mellan 7.30-9.30 (för det mesta runt 8.00-8.30)
Får en flaska välling och en smörgås med ett 1/2 glas mjölk.
Mellis vid 10.30 om han vaknat tidigt. Annars lunch vid 11.30. Om han vaknar tidigt lägger jag honom att sova middag ca 11.00 och om han vaknade sent får han sova middag vid 12.
Midag när han vaknat eller mellis när han vaknat beroende på när han somnat.
Kvällsmat med oss vid 17.30 när mannen kommer hem från jobbet.
Välling vid 19.30 och sedan lägger vid honom.

Han sover oroligt på nätterna och vi vaknar av att han skriker kanske 2 minuter ett par gånger varje natt. Sedan blir det knäpp tyst och han somnar om så vi behöver inte gå bort till honom. Jag vet inte om han drömmer eller inte hittar sin snuttefilt, eller om han är ledsen i sömnen. Eftersom han somnar igen lika snabbt som han skriker vill vi inte gå bort o störa honom.

Han har även börjat kladda med maten. Han vill inte ha burkmat och pillar bara lite med vår mat. Men han har inte smalnat av så jag försöker tänka att det nog snart blir bättre. Har gett honom ordentligt med mellis när det strular. Han blir också kräsnare och kräsnare.

Han är en försiktig herre och går utan problem med läragå vagnen och när man håller honom i handen, han har börjat gå lite när man bara håller honom i en hand men han tycker det är lite otäckt och sätter sig gärna på rumpan meddetsamma... Han står upp av sig själv nu.

http://www.facebook.com/media/set/?...0284493083466.354180.614413465&type=3&theater Så här stor och söt är han nu :love:

Sedan ska jag åka till jobbet på torsdag och förhandla med min rektor. Hon har frågat om jag inte kan ta en förskollärartjänst till våren fast jag har en lärartjänst. Det vill jag inte. Grejen är att min vikarie har en tjänst på förskolan och rektorn tycker hon ska ha kvar min tjänst eftersom vi (jag och min man) "nog ändå snart ska skaffa ett barn till". Så kan jag ta vikariens tjänst. Jag pratade med facket i fredags och det känns skönt o veta att jag har rätt till min lärartjänst (har ju räknat på att lämna algot på min 35 timmars tjänst och inte en 40 timmarstjänst samt att jag ska ha sport, påsk och sommarlovet)

Vi anväder fortfarande babyskyddet (maxi-cosi cabrio fix), men har även köpt nästa stol som står i källaren och väntar (en britax hi-way). Vi hade egentligen tänkt att använda Britaxen nu men vi glömde spännbanden i Sverige så vi väntar på att min pappa ska skicka dom.

Fram till i fredags har Algot åkt i sitt baby skydd, acta graco logico s. I fredags åkte vi och köpte en ny bilbarnstol eftersom det börjat bli lite bökigt att få ner honom i babyskyddet med vinterkläderna på.

Vi köpte Britax Hi-way efter att ha valt mellan den och maxi cosi mobi. Skillnaden var enligt de i affären att maxi cosin går att tippa när barnet somnat och att det var lite mer plats för benen i Britaxen när de blir större. Sedan var Maxi cosin 700kr dyrare så vi valde Britaxen. Vi tänkte att har han kunnat sova i samma ställning innan går det nog nu med, vi åker ju väldigt långa streckor med honom så ofta... Sedan var det ett plus med benplatsen på britaxen när han blir större... :)

Delvis KL

Vi har en Britax hiway till båda våra, och är nöjda. My bytte stol när hon var 7 månader har jag för mig, och Maja när hon var 11 månader.

Här hemma rullar det på. Maja (13,5 månad)har en enorm egen vilja, och är sjukt självständig, vilket gör hennes starka vilja ännu starkare =) Hon har börjat prata mer och mer, dvs det kommer några nya ord och mängder av nya ljud. Ord hon säger är b la "mamma", "pappa", "titta", "där", "tutte" "bwum bwum" (bil) och "appa" (klappa). Hon härmar My massor, och det är liksom som att hon plötsligt bara kan en massa nya saker. Med My såg man hela tiden gradvis hur hon lärde sig nya saker, men med Maja är det bara "poff" så har hon snappat upp något nytt. Hon masserar mina fötter när man börjar sjunga "vyss lull lilla palt" (för det lärde sig My på förskolan och har lekt det rätt mycket), hon låtsasäter all låtsasmat i deras lilla lekkök, hon ritar teckningar, hon gör dansen till en sång där man först hoppar och sen lägger sig ner platt på golvet (Hoppa stutsa hela dagen lång, låtsas att du är en luftballong...), och är liksom helt med på liknande lekar. Jätteskoj!

Hon älskar att titta på foton av sig själv och av övriga familjemedlemmar, och hon kommenderar oss mellan alla olika kort som hon vill peka på :D "DÄ" säger hon bestämt och pekar, och om man inte går dit omedelbart så vrålar hon "DÄÄÄÄ DÄÄÄÄ" och sprattlar förargat med hela kroppen. Sen pekar hon på ett kort på sig själv och så klappar hon sig själv på kinden och säger "maja". :love:

Just nu är det många tänder på G, hon är svullen som attan i munnen, och därför strular hon lite med mat och sömn. Men för det mesta går det väldigt bra allting.

My och Maja är mycket mer samspelta nu och det bråkas inte lika mycket om alla saker som för ett tag sen. Det är skönt. I dag på öppna förskolan tog My Maja i händerna och dansade med henne när vi hade lite sångstund, och de var så goa och söta så jag bara smälte =)

//Julia

Vi har bytt stol, det blev en kamp med skrik bara för hon tyckte det var såå tråkigt att åka i babyskyddet. Vi har ställt den stolen borta hos mina föräldrar så är hon där och dom behöver åka med henne så kan dom ta den stolen. Annars har vi en Hi-Way, verkar vara poppis i den här tråden :) Den fungerar väldigt bra för oss! Speciellt då vi inte har en jättestor bil (Volvo V50) så är det toppen att den inte tar så mycket plats. Vi kikade även på en multi-tech men nej, den var så klumpig, men säkert bra den med!

Vi har en actra graco både baby skyddet(som är upp till rätt stora bebisar så han har det i ena bilden och den nya i andra bilen) och bilbarnstolen..

men hur gör ni som har två bilar eller har ni en vanlig o en barnbil?

vi är jättenöjd med babyskyddet men mindre nöjd med barnstolen som vi köpte ny så vet inte riktigt om vi ska byta...eller inte..
han sitter helt konstigt i barnstolen han sitter lixom ovanpå den inte i den...

fördelen är ju att det är en av få märken där de kan sitta bakåtvända till vad är det, 25kg? 4år iaf är det väl.

vi har använt båda sedan han var ca 6månader men babyskyddet fungerar fortfarande nu när han är 11månader.

Är det en akta graco cosmic comfort ni har?
Vi har den till storasyster och är inte helt nöjd med den, hon "tappar" huvudet när hon sover. Jag håller med dig om att hon sitter på stolen mer än i men hon verkar själv nöjd och säker är den ju.

Maja har äntligen börjat äta ordentligt, men hon är kräsen och äter inte mycket men nu äter hon lite vid varje mål iaf så vi har kunnat dra ner på ersättningen ganska mycket.

Inatt sov hon 7h i sträck, det var rekord. Skulle vara skönt om det var en ny vana men vågar inte hoppas på det. Hon får alltid somna i sin säng i eget rum men brukar komma över till oss när hon vaknar på natten.

Hon är inte riktigt lika klängig längre men vill ha väldigt mycket närhet och gos. Konstigt nog gillar hon inte alls bärselen, jag tror hon känner sig för fast i den.

Gåendet har inte lossnat än, hon går fem steg och sen väljer hon att krypa. Det hon går är väldigt stadigt och stabilt men det verkar som hon inte riktigt litar på att hon kan gå mer. Står gör hon mycket själv nu så gåendet kommer kanske igång snart.

Hon har också börjat prata, "auto" (bil), tack, dato (dator), hedda (hejdå), hallå och ibland mamma (men det är mest när hon vill ha ngt att dricka :)).

Hon har två små söta egenheter, när det är sovdags och vi drar ner hennes persien vinkar hon. Hon ska också blåsa på allt och så skrattar hon ett speciellt skratt efter det. Alla hon håller i handen ska hon blåsa på men även om hon ser något roligt ute så blåser hon :)

Precis som Frejyas Maja härmar min Maja sin storasyster mycket. Storasyster lagar låtsatsmat som hon sen serverar Maja vid bordet, Maja "äter" glatt :). Jaga varandra är också roligt, men det slutat oftast med tårar från Maja.
Det är roligt att dom leker så mycket mer med varandra nu men det är också mycket bråk om leksakerna.

Vi går på föräldra-barnträff varannan torsdag förmiddag och dom säger att det märks att Maja har en storasyster. Medan dom andra barnen snabbt släpper en leksak håller Maja hårt i den hon var och blir arg när någon försöker ta den från henne.

Om jag skulle sammanfatta Maja så är hon: Mycket humör och envis som en åsna (precis som storasyster), kräsen, gosig och vill ha mycket närhet, lite osäker och vågar inte rikigt ta kontakt med andra eller ge sig iväg på egna utflykter (senaste torsdagsträffen satt hon i mitt knä hela tiden).

Just nu är det många tänder på G, hon är svullen som attan i munnen, och därför strular hon lite med mat och sömn. Men för det mesta går det väldigt bra allting.

Min Maja verkar ha det lugnt med tänder just nu, men hade riktigt jobbigt fram till förra helgen. En envis framtand som inte ville bryta igenom så hon var svullen och hade ont. Men nu är den igenom och jag hoppas resten av tänderna väntar lite.

Till er andra också: Hur många tänder har era barn nu? Gör ni något för att lindra det onda när tänderna kommer?

Vår lilla tjej har precis fått sin 6:e tand. Hon fyller 1 år den 5:e nov. Innan den här senaste kom fram var hon lite bökig på nätterna men inte så farligt ändå...

Algot har 4 tänder, två uppe och två nere. Men jag börjar fundera på om det är fler på gång för han har varit väldigt dålig i magen.

Han ville helst inte äta när de andra tänderna kom, gick bäst med joggi, frukt och kall mat. Annars ger jag honom någon alvedon om han verkar ha ont.

Kelilir: Algot fyller ju med 1 år den 5 november :)

Algot kan leka långa stunder själv om dagarna med sina saker och det kan vara ganska skönt. Han sover fortfarande hela nätterna (för det mesta).

Han tycker mycket om djuren och skrattar stort när han ser hästarna (som han får åka på när vi är ute), och katterna. I förra veckan hittade jag honom halvvägs upp i trappan till ovanvåningen :o, det var en katt högst upp, givetvis.. det är då man känner sig som en dålig mamma utan koll.. Men vi åkte o köpte en grind meddetsamma. Har varit en dörr ut till hallen där trappan är som jag glömt stänga vid tillfället. Bättre med grind...

Är det en akta graco cosmic comfort ni har?
Vi har den till storasyster och är inte helt nöjd med den, hon "tappar" huvudet när hon sover. Jag håller med dig om att hon sitter på stolen mer än i men hon verkar själv nöjd och säker är den ju.

Ja exakt en sån är det vi har.
Ted kunde inte sova i den ja för huvudet åkte ju fram men vi löste det genom att vinkla stolen mera i "bakåtlut" genom att ta det där grejset där man spänner bältet och vinkla upp den mer och sen emot ryggstödet så att hela stolen blir med "liggande" om du förstår.
det funkar bra men det tar ju enorm plats, den som ska sitta framför får ju sitta med benen i hakan:( har ni med det problemet?

ja ted sitter helt bredbent på den lixom uppe på och ibland sitter han helt snett, jättekonstigt.

sen hade ju råd och rön gjort ett test på actra graco en liknande modell och de kom fram till att de var en av de säkraste men de hade även mkt giftiga cancerframkallande gifter i klädseln???

Flikar bara in lite ang barnstolar, det som gjorde att vi inte köpte en acta ccs var just att det var så dålig lutning på den och försäljaren varnade för att skruva på skruven. Det man gjorde då var att höja sitsen vilket gör att stolen får lägre kanter och sidokrocksskyddet blir sämre, så det kanske är bra att tänka på.

Vi har en acta graco cosmic och jag är inte så förtjust i den. Upplever också att barnet sitter PÅ den istället för i.

Men barnen har inte klagat över att sitta i den och den ska ju vara säker så...

Det är ju absolut en säker stol, men skyddet försämras om man skruvar på ratten och därigenom höjer sitsen, det gör ju att sidorna blir lägre i förhållande till sitsen.

Jag tycker inte heller att det gör någon skillnad för hur barnet sitter när man vrider på ratten förutom att barnet hamnar ännu mer PÅ stolen istället för I. Men Emilia tappar huvudet lika mycket oavsett lutning, men tyckte jag att hon satt bättre när hon var mindre.

Hej ni kunniga angående bilbarnstolar..
såg detta
Verkar det bra, men sen verkar det som att det är den "äldre" modellen som de säljer ut?

vågar man skicka efter på nätet sådär, är det en tillförlitlig sida?

vad kostade den när ni köpte den?

Hur vet man egentligen vilken bilstol man ska välja? vi har för tillfället inte jättestora bilar och actra graco comfort stolen tar stor plats och när den sitter i baksätet kan ingen sitta i framstolen framför,den är så tajt mot instrumentbrädan.

Liknande trådar

Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
653
Senast: Bufera
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 366
Senast: Derivata
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 475
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Hej! Återvänder till buke efter ganska många års uppehåll då jag minns att det fanns många kloka människor här. Vår münsterländertik...
Svar
0
· Visningar
329
Senast: Annique
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad Gör Ni På Toaletten?
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Textilåtervinning

Hund, Katt, Andra Djur