Höstföräldrar 2023

H kommer snart stå upp, det är såå nära att han drar sig upp, styrkan har han, han är bara lite försiktig och det är jag faktiskt lite glad att han är.

Idag har vi haft lite sent halloween mys med några vänner och deras barn och H levde verkligen livet med alla barn. Dock var det jobbigt och han däckade i min famn strax efter att alla åkt hem. Nu är han pigg efter nästan två timmars vila. Undrar när han somnar för kvällen idag.

Vi har en ettåring här hemma nu och vad mysigt det är. Han förstår så mycket av det man säger och har 4-5 ord han själv kan säga. Fortfarande så otroligt busig men samtidigt mycket mer förnuftig och eftertänksam än vad storebror var. Tror det är därför han inte går själv ännu, med gåvagn och längst möbler går bra men släpper man honom så han ska stå själv sätter han sig trots att han inte tappar balansen. Väntar på det plats på förskola. Den vi helst vill ha hade fullt när jag pratade med dom sist, jag hoppas de flyttar upp något barn till större avdelning så att han kan få börja där.

Jag var ifrån H och storasyster torsdag/fredag pga att jag lite akut fick operera bort gallblåsan. Trodde först jag skulle opereras på torsdag morgon och få komma hem på kvällen men så blev det inte utan klockan sex på kvällen var det dags. Var så, så rädd att amningen skulle störas men tji fick jag.

Att åka hem blev heller inget att tänka på då jag mådde pyton av morfinet och hade väldigt ont efter operationen. Idag mår jag dock bättre.

H har haft det jätte bra med pappa och storasyster dessa dagar dock. De har verkligen bondat när jag var borta :heart

H gillar än så länge inte snö. Var över till grannen idag en sväng så barnen fick leka lite. Han satt mest i snön men med händerna rakt ut som en krabba :rofl: tills han blev tacklad av grannens 3 åring och blev då så klart super ledsen. Sen satt han lite och lekte med någon bil tills han fick en bandyklubba i huvudet. Då gav vi upp.

Försök nummer två gick absolut inte bättre. Tänkte dra han i pulkan men så klart välte han och far med ansiktet rätt ner i snön sen var det roliga slut. Det kommer troligen bli bättre bara han kommer upp och går men han verkligen fryser fast så fort han får ytterkläder på sig. Jag kan faktiskt inte låta bli att skratta lite. Han är så olika sin syster som älskade att vara ute, eller ja vara ute gillar han, bara han slipper sitta på backen.

Mitt barn gillar inte heller snö @et_flickan
"Det är för kallt mamma".

Tror han måste vänja sig med kläder också. Vi är verkligen inga ute människor på vintern. Håller oss helst inne. Vantar till exempel avskyr han att få på sig om det inte är tunna fleece/ullvantar. Men skalvantar, usch vad han skriker när de åker på.

H gillar än så länge inte snö. Var över till grannen idag en sväng så barnen fick leka lite. Han satt mest i snön men med händerna rakt ut som en krabba :rofl: tills han blev tacklad av grannens 3 åring och blev då så klart super ledsen. Sen satt han lite och lekte med någon bil tills han fick en bandyklubba i huvudet. Då gav vi upp.

Försök nummer två gick absolut inte bättre. Tänkte dra han i pulkan men så klart välte han och far med ansiktet rätt ner i snön sen var det roliga slut. Det kommer troligen bli bättre bara han kommer upp och går men han verkligen fryser fast så fort han får ytterkläder på sig. Jag kan faktiskt inte låta bli att skratta lite. Han är så olika sin syster som älskade att vara ute, eller ja vara ute gillar han, bara han slipper sitta på backen.
R avskyr verkligen att vara utomhus. Inomhus är han en liten raket som springer runt och klättrar på allt, väldigt morsk och fysisk. Utomhus är han genomynklig och storgråter om han inte får bli buren. Han har liksom kunnat gå i flera månader men utomhus bara sitter han ner. Vi trodde att det kanske var skorna, eller overallen, eller vantarna, men inomhus går han med alla de grejerna på sig också (även om han inte direkt uppskattar dem).

Vi har gård och brukar vara ute mycket, storebror älskar att vara utomhus. Just nu funkar det för att lillebror sover både för- och eftermiddag, så vi passar på att vara utomhus då.

R avskyr verkligen att vara utomhus. Inomhus är han en liten raket som springer runt och klättrar på allt, väldigt morsk och fysisk. Utomhus är han genomynklig och storgråter om han inte får bli buren. Han har liksom kunnat gå i flera månader men utomhus bara sitter han ner. Vi trodde att det kanske var skorna, eller overallen, eller vantarna, men inomhus går han med alla de grejerna på sig också (även om han inte direkt uppskattar dem).

Vi har gård och brukar vara ute mycket, storebror älskar att vara utomhus. Just nu funkar det för att lillebror sover både för- och eftermiddag, så vi passar på att vara utomhus då.

Får jag säga att det är skönt att inte vara ensam med att ha en liten som inte gillar att vara ute?

Då är det väl bara att hålla ut och hoppas att han uppskattar utomhuslivet när han blir lite äldre. Han älskar ju att sitta i vagnen och spana och inomhus ränner han omkring med både vantar och overall han också så det är väl bara en grej kanske.

I natt fick jag sova fem timmar i streck men vaknade sen halv tre av att H skrattade i sömnen. Vände mig om och tittade på honom och fick världens leende tillbaka. Där och då insåg jag att nu blir det inte så mycket mer sömn, han var klarvaken, måste ha drömt något jätte roligt. Fyra somnade han om men då var jag pigg. Snark!

H har förstått nu hur kul det är att gå. Så nu ställer han sig på knä och piper när han vill gå. Tog ett tag innan vi förstod vad han ville så det var en mycket frustrerad grabb hemma ett par dagar med tröga föräldrar som inte fattade någonting. Jag hoppas han går själv innan jul men så mycket som han tränar så gör han nog det.

Idag ringde förskolan och vi ska på introduktions samtal på torsdag. Är verkligen min lilla grabb så stor att han ska börja där redan?

Idag ringde förskolan och vi ska på introduktions samtal på torsdag. Är verkligen min lilla grabb så stor att han ska börja där redan?
Det går fort! Vi har fått plats på vår förskola, R börjar i slutet av mars. Det är jag inte riktigt redo för, men R kommer älska det. Pappan vann dessutom fighten här hemma om vem som skulle ta inskolningen :cautious:

Det går fort! Vi har fått plats på vår förskola, R börjar i slutet av mars. Det är jag inte riktigt redo för, men R kommer älska det. Pappan vann dessutom fighten här hemma om vem som skulle ta inskolningen :cautious:

Min första började när hon var 18 månader så H känns för liten. Samtidigt blir han ju 15 månader så det skiljer ju bara tre månader. Jag har inte råd att vara hemma längre. Måste jobba/studera/sälja min själ för nu är det fattigt.

H går ju inte heller ännu så bara det känns inge bra. Är verkligen kluven om han är redo eller ej men det får jag ta upp med förskolan på torsdag. Eller så är det jag som inte är redo.

Vi tar inskolningen tillsammans jag och maken. Det gjorde vi med storasyster också så det känns bra att göra detsamma nu. Men hon var ju sjukt lätt att inskola. Gick in, vinkade till oss, levde livet. Tog två dagar sen var det klart. Nåt säger mig att H inte riktigt är lika lätt.

Vi har också fått plats på förskolan och J börjar 8:e januari. Då är han 14 månader men vi har inte råd med att jag är hemma längre än så och jag är säker på att det kommer gå jättebra. Blir samma förskola som storebror gick på så känns jättebra.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
24
· Visningar
1 060
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 152
Senast: Derivata
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
3 657
Senast: Ninnurur
·
Övr. Barn På återbesöket hos ögonläkaren bestämdes att mitt barn ska ha ögonlapp för ena ögat. Fyra timmar per dag, varje dag, i minst tre månader...
Svar
11
· Visningar
1 375
Senast: enough
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka