Höstföräldrar 2020

Status
Stängd för vidare inlägg.
Spökveckorna har kommit tror jag. Illamåendet har mer eller mindre försvunnit, vilket är så skönt efter att ha mått skit sen vecka 7. Nu blir det istället att man inte direkt känner sig gravid 😂 förutom det faktum att dom vanliga jeansen inte längre går att knäppa :angel: vecka 14+3 här.
Haha, what, vi är på exakt samma dag 😍
Jag sa precis till min sambo att det känns så märkligt, känner mig inte gravid alls, bara tjock.
 
Haha, what, vi är på exakt samma dag 😍
Jag sa precis till min sambo att det känns så märkligt, känner mig inte gravid alls, bara tjock.
Åh men vad kul!! 😍 Hahha precis det säger jag med! Jag ser absolut inte gravid ut utan bara tjock och känner mig också väldigt tjock 😂 det är inte förrän bulan blir ordentligt framträdande som man känner sig gravid på riktigt 😅
 
Jag hade missat att folsyra endast ger effekt mot ryggmärgsbråck till och med vecka 12, och äter fortfarande ganska dyra vitaminer (Natalben). Järn ska jag börja äta från vecka 20, 25 eller 30, kommer inte ihåg vad barnmorskan sa 🤔.
D-vitmin äter jag extra året om redan.

Vad äter ni för vitaminer nu under graviditeten? 😊
 
Jag hade missat att folsyra endast ger effekt mot ryggmärgsbråck till och med vecka 12, och äter fortfarande ganska dyra vitaminer (Natalben). Järn ska jag börja äta från vecka 20, 25 eller 30, kommer inte ihåg vad barnmorskan sa 🤔.
D-vitmin äter jag extra året om redan.

Vad äter ni för vitaminer nu under graviditeten? 😊

Jag äter 2 st ACO Gravid om dagen och ibland tar jag en Omega 3. Har börjat ta en järntablett varannan dag nu (är i v 19) för jag har varit så överjordiskt trött den här veckan. Tror man brukar säga att man kan behöva järn från vecka 20, men det är ju rätt individuellt.
 
Tar folsyra, apotekets gravidvitaminer och Omega varannan dag, är lite dålig på att äta fisk nämligen :o.

Köpt hemofer och tagit ett par dagar pga trötthet, tänkte om det är järnbrist. Min mage tål inget annat järnpreparat. BM rekommenderade natalben, men eftersom jag nu köpt nåt jag vet magen klarar är jag inte så säker på att prova nåt nytt.
 
Jag hade missat att folsyra endast ger effekt mot ryggmärgsbråck till och med vecka 12, och äter fortfarande ganska dyra vitaminer (Natalben). Järn ska jag börja äta från vecka 20, 25 eller 30, kommer inte ihåg vad barnmorskan sa 🤔.
D-vitmin äter jag extra året om redan.

Vad äter ni för vitaminer nu under graviditeten? 😊
Jag äter också natalben men tar bara ett par gånger i veckan nu tills dom är slut. Annars brukar jag bara ta lite extra d-vitamin. Kommer börja ta järn från vecka 20. Usch, längtar inte direkt :p magen mådde sådär av en tablett niferex om dagen sist.
 
Nu kom jag på att Niferex pajade min mage sist. Men, de innehåller 100 mg järn vs Natalbens 30 mg. Undrar om det räcker med 30mg eller om de tänker att man ska äta mer än så i tillskott 🤔
 
Nu kom jag på att Niferex pajade min mage sist. Men, de innehåller 100 mg järn vs Natalbens 30 mg. Undrar om det räcker med 30mg eller om de tänker att man ska äta mer än så i tillskott 🤔
På vårat MVC rekommenderar dom bara niferex. Fast man kan tycka att det borde vara detsamma om man äter exempelvis natalben från graviditetens början än att bara ta järntillskott från vecka 20.
 
Alltså, jag har varit så sjukt trött de senaste dagarna. Känner mig helt urlakad och färdig som människa. Jag är inte sova-trött utan mer trött i kroppen liksom. Blev sjukt flåsig av att cykla i en dryg timme i fredags och blir andfådd av att bära upp vår son för trappan. Inte likt mig. Har dessutom haft huvudvärk till och från i 2 veckor och det släpper bara med 2 Alvedon och ibland hjälper inte ens det...

Tog blodtrycket igår och det såg fint ut. Kom inte ihåg exakt vad det låg på. Hb låg på 132 sist jag var hos bm men tänkte börja med niferex varannan dag för att se om det hjälper.

Jag är inte förkyld men nästäppt (vilket jag var även förra graviditeten). Tänk om jag har Corona? 😫

Mvh Trött
 
Läste att kroppen jobbar extra mycket nu, ökar blodvolymen bland annat. Du kanske behöver ta lite extra tid till vila?

Jag är också ovanligt flåsig, har gått från cykelvasankondis till att flåsa när jag skrapar golvet i duschen 🙈. Ska ut på räcercykeln i veckan, räknar med att bli ifråncyklad. Tycker också magen börjar bli i vägen nu! Den putar rejält!
 
På tal om att bli lite ledsen för uteblivet grattis så berättade jag för min mamma i fredags. Hennes första ord? "Dom rekommenderar ju inte att man ska bli gravid nu under pandemin".

Inte helt förvånad över hennes uttal, hon blev väldigt pessimistisk när pappa gick bort för snart 6 år sen.
Sen hann hon nog tänka lite på det hela och kommenterade att det blir spännande med ett till barnbarn osv.
Men jag hade ju hoppats på lite mer glädje direkt :p.
 
På tal om att bli lite ledsen för uteblivet grattis så berättade jag för min mamma i fredags. Hennes första ord? "Dom rekommenderar ju inte att man ska bli gravid nu under pandemin".

Inte helt förvånad över hennes uttal, hon blev väldigt pessimistisk när pappa gick bort för snart 6 år sen.
Sen hann hon nog tänka lite på det hela och kommenterade att det blir spännande med ett till barnbarn osv.
Men jag hade ju hoppats på lite mer glädje direkt :p.
Skönt att hon blev mer positiv efter en stund.

Vi har pratat ganska mycket om det uteblivna grattiset från svågern med familj. Sambon är också ganska ledsen och besviken.

Självklart kan man inte räkna med att lla blir uppriktigt glada men man kan väl för tusan klämma fram ett grattis liksom.
 
Läste att kroppen jobbar extra mycket nu, ökar blodvolymen bland annat. Du kanske behöver ta lite extra tid till vila?

Jag är också ovanligt flåsig, har gått från cykelvasankondis till att flåsa när jag skrapar golvet i duschen 🙈. Ska ut på räcercykeln i veckan, räknar med att bli ifråncyklad. Tycker också magen börjar bli i vägen nu! Den putar rejält!

Jag måste hela tiden säga till sambon att cykla lugnare så att jag orkar med, får typ sammandragningar i uppförsbackar (vet inte om det är det men känns lite som mensvärk) och då drar han ändå sonen i cykelkärran 😜

Men, måste nog försöka ta det lite lugnare. Men, är ju lättare sagt än gjort med en 13 månaders. Även om sambon tar honom mesta tiden så är det ju ändå fix med mat, stod, plock och tvätt och vi måste ju hjälpas åt om vi båda ska orka.
 
Alltså hur tänker ni andra med Corona? Vad jag har förstått så är man inte i riskgrupp som gravid, men kan man verkligen veta det? Jag tänker de som var i början av sin graviditet när det drog i gång i Kina i december får ju barn framåt sensommaren...

Jag försöker att inte oroa mig men gör det lite ändå. Dels inför allt som har med förlossningen att göra och att sambon kanske inte får vara med på bb och på ultraljud och aurora men också för att själv bli sjuk.

Jobbar ju inom vården men med barn och inte på vårdavdelning så är inte så utsatt men kan inte komma ifrån att jag träffar mycket olika folk på en vecka. Läste i SvD att i Norse rekommenderar de inte att gravida ska jobba med riskgrupper (vilket jag i några fall gör) och inte alls med patientarbete efter v.28. Detta för att minska risken att drabbas. Vet inte hur jag ska tänka? 😔
 
Jag måste hela tiden säga till sambon att cykla lugnare så att jag orkar med, får typ sammandragningar i uppförsbackar (vet inte om det är det men känns lite som mensvärk) och då drar han ändå sonen i cykelkärran 😜

Men, måste nog försöka ta det lite lugnare. Men, är ju lättare sagt än gjort med en 13 månaders. Även om sambon tar honom mesta tiden så är det ju ändå fix med mat, stod, plock och tvätt och vi måste ju hjälpas åt om vi båda ska orka.
Förstår att det är mycket att göra med en sån liten. Vad mysigt med två i så lika ålder sen😍. Min 19-åring var på väg hemifrån, men blev av med jobbet nu i och med corona. Nu hjälper han till med hushållssysslor istället (kock), väldigt tacksamt!
 
Alltså hur tänker ni andra med Corona? Vad jag har förstått så är man inte i riskgrupp som gravid, men kan man verkligen veta det? Jag tänker de som var i början av sin graviditet när det drog i gång i Kina i december får ju barn framåt sensommaren...

Jag försöker att inte oroa mig men gör det lite ändå. Dels inför allt som har med förlossningen att göra och att sambon kanske inte får vara med på bb och på ultraljud och aurora men också för att själv bli sjuk.

Jobbar ju inom vården men med barn och inte på vårdavdelning så är inte så utsatt men kan inte komma ifrån att jag träffar mycket olika folk på en vecka. Läste i SvD att i Norse rekommenderar de inte att gravida ska jobba med riskgrupper (vilket jag i några fall gör) och inte alls med patientarbete efter v.28. Detta för att minska risken att drabbas. Vet inte hur jag ska tänka? 😔
Vet heller inte riktigt hur man ska tänka. Om man blir "vanligt väldigt sjuk" kanske det inte är någon fara, men jag har också tänkt på att det ju inte kan finnas så mycket forskning. Undrar om bebisen föds immun om mamman smittas under graviditeten 🤔.
 
Förstår att det är mycket att göra med en sån liten. Vad mysigt med två i så lika ålder sen😍. Min 19-åring var på väg hemifrån, men blev av med jobbet nu i och med corona. Nu hjälper han till med hushållssysslor istället (kock), väldigt tacksamt!
Ja, det är lite skillnad på åldersskillnad med 13 månader och 19 år 😜 Vad tycker han om att få ett småsyskon? Hade han fått barn tidigt hade de ju kunnat bli typ lika gamla?

Ja, usch vad Corona ställer till det på olika sätt! Hoppas att det löser sig för honom med nytt jobb snart! I vanliga fall är det väl ett bristyrke?
 
Ja, det är lite skillnad på åldersskillnad med 13 månader och 19 år 😜 Vad tycker han om att få ett småsyskon? Hade han fått barn tidigt hade de ju kunnat bli typ lika gamla?

Ja, usch vad Corona ställer till det på olika sätt! Hoppas att det löser sig för honom med nytt jobb snart! I vanliga fall är det väl ett bristyrke?
Han har lite dålig koll på det här med bebisar, men tycker att det ska bli kul. Jag har en 14-åring också (som inte hjälper till så mycket precis) hon är också glad! 😊

Ska bli väldigt spännande att bli mamma igen nu, i ett helt annat skede i livet! Men känner mig också lite off, jämfört med er lite yngre som har småbarn och koll på mycket. Senast idag såg jag reklam för barnvagn och tänkte "vad är det där för rymdfarkost" 🤣.

Jag tror arbetsmarknaden sett bra ut innan, han har haft sommarjobb och jobbat vartannan helg sen början av gymnasiet.

Hoppas verkligen corona lugnat sig lite tills vi ska föda. Restriktionerna på BB kanske inte släpper på bara ett halvår, men bättre med så lite folk där som möjligt för de små tänker jag.
 
Alltså hur tänker ni andra med Corona? Vad jag har förstått så är man inte i riskgrupp som gravid, men kan man verkligen veta det? Jag tänker de som var i början av sin graviditet när det drog i gång i Kina i december får ju barn framåt sensommaren...

Jag försöker att inte oroa mig men gör det lite ändå. Dels inför allt som har med förlossningen att göra och att sambon kanske inte får vara med på bb och på ultraljud och aurora men också för att själv bli sjuk.

Jobbar ju inom vården men med barn och inte på vårdavdelning så är inte så utsatt men kan inte komma ifrån att jag träffar mycket olika folk på en vecka. Läste i SvD att i Norse rekommenderar de inte att gravida ska jobba med riskgrupper (vilket jag i några fall gör) och inte alls med patientarbete efter v.28. Detta för att minska risken att drabbas. Vet inte hur jag ska tänka? 😔
Jag är ännu inte så orolig, trots att jag har nedsatt immunförsvar pga mediciner och därmed är i riskgrupp. Inte för egen del i alla fall, skulle jag bli dålig skulle jag nog bli mer rädd att barnet kan ta skada på nåt vis.
 
Han har lite dålig koll på det här med bebisar, men tycker att det ska bli kul. Jag har en 14-åring också (som inte hjälper till så mycket precis) hon är också glad! 😊

Ska bli väldigt spännande att bli mamma igen nu, i ett helt annat skede i livet! Men känner mig också lite off, jämfört med er lite yngre som har småbarn och koll på mycket. Senast idag såg jag reklam för barnvagn och tänkte "vad är det där för rymdfarkost" 🤣.

Jag tror arbetsmarknaden sett bra ut innan, han har haft sommarjobb och jobbat vartannan helg sen början av gymnasiet.

Hoppas verkligen corona lugnat sig lite tills vi ska föda. Restriktionerna på BB kanske inte släpper på bara ett halvår, men bättre med så lite folk där som möjligt för de små tänker jag.
Men hur gammal är du då?
Tycker inte jag är yngre med mina snart 37 år :p.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 394
Senast: Calmiche
·
Övr. Barn Jag börjar bli såpass gammal att det börjar bli osannolikt att jag skulle hinna skaffa barn med en partner. Jag måste ju då först hitta...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 121
Tjatter Har med stort intresse läst igenom ca de 10 första sidorna på tråden om Särbegåvning, vilket gjorde att några frågor dök upp. Ska läsa...
Svar
3
· Visningar
1 031
Senast: Gry
·
Kropp & Själ Jag behöver råd från någon som upplevt liknande. (Inte, ”jag har aldrig haft ont av min kopp, möjligen obehag, det går skitsmidigt, du...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
6 567
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp