Höstföräldrar 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
När man vet att man kommer bli fruktansvärt illamående av att äta pizza, men ändå hänger med ett gäng från jobbet på pizzakväll... Vad tänkte jag med :banghead:? Eftersom vi inte har berättat för någon ännu så blev jag tvungen att fejka samtal hemifrån och skynda hemåt. Kräktes upp hela pizzan och vad som såg ut som större delen av min lunch i en rabatt ett kvarter ifrån restaurangen. Inte mitt stoltaste ögonblick.

Det märkliga är att trots att jag mår illa nästan hela tiden glömmer jag ofta bort att jag är gravid. Varken känner mig gravid eller ser gravid ut i övrigt, så igår var jag till exempel på vippen att tacka ja till att springa Göteborgsvarvet i maj tillsammans med en kompis :rofl:. Kom i sista sekunden på att jag då förhoppningsvis är gravid i 25:e veckan och även om jag eventuellt fortfarande löptränar då ska jag nog inte räkna med att jag fortfarande springer halvmaran...

Haha samma här! Var iväg på middag i ett väldigt lyhört hus idag, men jag lyckades styra upp en promenad där jag var tvungen att gå tillbaka och kissa bara :yuck::p så himla less på detta krökande! Tack och lov går ju illamåendet över när man får kräkas, än så länge....

Bli ni också erbjudna ul i vecka 12-13? Tydligen rättså nytt här men helt perfekt för oss vi vill gärna se bebis men inte behöva fatta ett beslut som de skulle kunna bli med KUB :)

Här blir vi erbjudna UL i vecka 12, men jag ombokade mitt så att jag fick det tidigare då jag var orolig efter en blödning. När allt såg bra ut så blev det inget i vecka 12 utan vi får vänta till RUL i vecka 17-18. Har inte haft några fler blödningar och har symptom (om än inte mycket) som tidigare, så nu försöker jag lita på att allt är bra, men känns länge att vänta en månad till innan vi får nytt UL. Annars känner jag som du, att det skulle vara perfekt att få se bebis igen utan KUB, då vi valt att inte göra det.

Denna foglossning alltså :wtf: Förra graviditeten fick jag problem med det efter vecka 20 nån gång, men nu har jag redan haft problem i 2-3 veckor. Går snart in i vecka 13. Förstod att det kunde komma tidigare denna gång ,men tycker att detta är lite överdrivet :meh: Fått avboka hopplektioner på ridskolan och senaste dressyrlektionen för några dagar sedan var inte heller direkt angenäm. Funderar på om jag redan måste sluta rida alltså.. Känns inte kul, men det är heller inte kul att skrika av smärta när man behöver ändra sovställning om natten eller när man kliver in i bilen. Kanske är bäst att "spara sig" till sådana måsten. Är rädd för att bli stillasittande, men ser inte något alternativ nu. Har i alla fall fått lite bättre aptit, om än inte som vanligt. Nu ligger jag på cirka 6 kg minus, men gissar att det vänder snart. Vi bakade bullar igår och de gick ner bra :D

Men vad jobbigt med foglossning redan @Höstbebis18 ! Hoppas det ändå håller sig på en rimlig nivå framöver så du inte behöver bli allt för begränsad.

Jag funderar fram och tillbaka på hur mycket jag ska träna framöver. Vill ju absolut inte riskera någonting och blir nervös av att googla och läsa om att löpning ger ökad risk för missfall, samtidigt som det känns så underbart att komma ut och springa :love:. Finns ingenting som får mig att må lika bra och jag har ju sprungit i många år, så jag intalar ändå mig själv att det är ok med några mil i veckan så länge jag lyssnar på kroppen.

Har bokat in ett UL till nästa måndag då jag är i vecka 15. Om allting ser bra ut då och NIPT-resultatet ser bra ut så ska jag börja berätta för de närmaste iaf. Har verkligen njutit av att få ruva på den här hemligheten tillsammans med maken, men det börjar väl bli dags att inse att graviditeten inte kommer vara osynlig för alltid :angel:.

Men vad jobbigt med foglossning redan @Höstbebis18 ! Hoppas det ändå håller sig på en rimlig nivå framöver så du inte behöver bli allt för begränsad.

Jag funderar fram och tillbaka på hur mycket jag ska träna framöver. Vill ju absolut inte riskera någonting och blir nervös av att googla och läsa om att löpning ger ökad risk för missfall, samtidigt som det känns så underbart att komma ut och springa :love:. Finns ingenting som får mig att må lika bra och jag har ju sprungit i många år, så jag intalar ändå mig själv att det är ok med några mil i veckan så länge jag lyssnar på kroppen.

Har bokat in ett UL till nästa måndag då jag är i vecka 15. Om allting ser bra ut då och NIPT-resultatet ser bra ut så ska jag börja berätta för de närmaste iaf. Har verkligen njutit av att få ruva på den här hemligheten tillsammans med maken, men det börjar väl bli dags att inse att graviditeten inte kommer vara osynlig för alltid :angel:.
Om du är van att springa så är det ingen fara. Tom vid ivf säger de att man ska leva som man brukar och lyssna på kroppen.

Om du är van att springa så är det ingen fara. Tom vid ivf säger de att man ska leva som man brukar och lyssna på kroppen.

Jo, min BM säger också att jag kan fortsätta springa så länge det känns bra, men dessvärre är jag något av en sucker för vetenskapliga artiklar och kunde självklart inte låta bli att läsa igenom den danska studien som visade ett tydligt samband mellan hård träning och missfall. Jag har dragit ner så pass mkt på löpningen att jag inte går omkring och oroar mig hela dagarna, men jag har mina stunder då jag får för mig att jag trots allt utsätter fostret för en risk :crazy:.

Sjuk känsla. Har hittills varit så rädd för minskade symtom, MA och allt sånt, men just nu är jag inte det minsta orolig.

Har kraftiga symtom som blir värre varje dag, trots att det idag är den dagen som förra graviditeten tog slut. Det är nästan löjligt så ont jag har i brösten, magen spänner, och nu mår jag så illa att jag sitter och suckar hela tiden.

Oavsett hur det går är det ganska skönt att kunna vara så avslappnad som jag är nu.

Sjuk känsla. Har hittills varit så rädd för minskade symtom, MA och allt sånt, men just nu är jag inte det minsta orolig.

Har kraftiga symtom som blir värre varje dag, trots att det idag är den dagen som förra graviditeten tog slut. Det är nästan löjligt så ont jag har i brösten, magen spänner, och nu mår jag så illa att jag sitter och suckar hela tiden.

Oavsett hur det går är det ganska skönt att kunna vara så avslappnad som jag är nu.
Är imponerad av att du kan vara avslappnad :up:.

Jo, min BM säger också att jag kan fortsätta springa så länge det känns bra, men dessvärre är jag något av en sucker för vetenskapliga artiklar och kunde självklart inte låta bli att läsa igenom den danska studien som visade ett tydligt samband mellan hård träning och missfall. Jag har dragit ner så pass mkt på löpningen att jag inte går omkring och oroar mig hela dagarna, men jag har mina stunder då jag får för mig att jag trots allt utsätter fostret för en risk :crazy:.
Med hård träning brukar man mena typ elitsatsning. Stod det någon definition på hård träning i artikeln? Annars brukar man rekommendera normal motion vid graviditet :)

Med hård träning brukar man mena typ elitsatsning. Stod det någon definition på hård träning i artikeln? Annars brukar man rekommendera normal motion vid graviditet :)

Hård träning inkluderade löpning bland annat och det var inte definierat som elitträning utan i princip jogging och uppåt. Jag är (alldeles för) påläst om motion under graviditet, problemet är ju att det inte är är etiskt rimligt att göra interventionsstudier på gravida i största allmänhet, så att kunna fastslå kausalitet är förstås inte särskilt enkelt.

Hård träning inkluderade löpning bland annat och det var inte definierat som elitträning utan i princip jogging och uppåt. Jag är (alldeles för) påläst om motion under graviditet, problemet är ju att det inte är är etiskt rimligt att göra interventionsstudier på gravida i största allmänhet, så att kunna fastslå kausalitet är förstås inte särskilt enkelt.
Om deras definition på hård träning är från jogging så hade jag inte lagt någon större tankekraft på den artikeln.

Om deras definition på hård träning är från jogging så hade jag inte lagt någon större tankekraft på den artikeln.

Den inkluderade 90.000 kvinnor, så vi pratar en av de största studierna som gjorts på gravida och träning och en av de mest omtalade. Uppdelningen gjordes helt enkelt i kategorierna ingen träning/lätt träning/hård träning, så det handlar nog mest om ett sätt att göra en rimlig indelning i en så pass omfattande epidemologisk studie :).

Den inkluderade 90.000 kvinnor, så vi pratar en av de största studierna som gjorts på gravida och träning och en av de mest omtalade. Uppdelningen gjordes helt enkelt i kategorierna ingen träning/lätt träning/hård träning, så det handlar nog mest om ett sätt att göra en rimlig indelning i en så pass omfattande epidemologisk studie :).
Men man måste ju definiera vad man menar med lätt träning/hård träning. Även ingen träning behövs många gånger förtydligas. Det blir ju väldigt svårt att jämföra om man skriver att hård träning är allt från jogging och uppåt. Det blir ju en väldigt stor skala där vardagsmotionären buntas ihop med elitidrottaren. Eller missförstår jag dig nu?

Tex brukar det vara vanligare med skador om man springer mer än 7 mil i veckan. Där är ju definitionen rätt så klar.

Men man måste ju definiera vad man menar med lätt träning/hård träning. Även ingen träning behövs många gånger förtydligas. Det blir ju väldigt svårt att jämföra om man skriver att hård träning är allt från jogging och uppåt. Det blir ju en väldigt stor skala där vardagsmotionären buntas ihop med elitidrottaren. Eller missförstår jag dig nu?

Tex brukar det vara vanligare med skador om man springer mer än 7 mil i veckan. Där är ju definitionen rätt så klar.

Nu var det ett tag sedan jag läste studien men självklart fanns det definitioner. Det blir ju lätt grovhuggna kategorier när man gör epidemilogiska studier eftersom det bygger på självrapporterade data (här gjorde man telefonintervjuer, rätt ambitiöst för en så stor studie!). Jag har ju själv tidigare tränat väldigt mycket, så att läsa studier inom ämnet är något av en favoritsysselsättning :D . Jag tror inte elitidrottarna utgör något problem i en studie på närmare 100.000 kvinnor, det är trots allt väldigt ovanligt med elitidrottande under graviditet. Nåväl, strunt samma, jag har valt min strategi och håller mig till max 3 mil löpning i veckan och känner mig ändå någorlunda trygg med det. Helt enkelt ett av många ställningstagande man får göra som gravid.

Hej från sommartråden!

Jag läste också den studien och avstod träning på grund av den till ungefär vecka 10 för att jag nojade så. Det ångrar jag ändå en del, för nu (vecka 25) går det inte alls att träna sånt jag gillar som t ex löpning:( och tar jag i det jag orkade styrkemässigt innan graviditeten får jag betala med mitt bäcken... Jag mår förvisso oförskämt bra ändå, men jag tror jag hade haft mindre ont om jag vågat träna som vanligt.

Tillslut resonerade jag i alla fall som så att om svensk sjukvård inte rekomenderar gravida att avstå träning kan denna studie omöjligt ha ett medicinskt värde. Hur ser t ex metadatan ut?

Det som rekomenderas från sjukvården är att inte träna sig för personbästa utan underhålla det man har. Det sägs även att det inte går att träna sig till missfall om fostret är okej. Min barnmorska har endast uppmuntrat till att fortsätta leva som vanligt och absolut träna, har en normal första graviditet.

Jag hoppas du vågar fortsätta träna som vanligt så länge du orkar! Bebisen har det bra där den är, är bara din kropp som kan "ta stryk" så lyssna noga på den om fogar och rygg säger ifrån.

Jag har funderat ett par varv och kommer leva som vanligt så långt de är möjligt!
Rider lagdressyr och kommer vara i vecka 22 på finalen! Hoppas verkligen de går vägen :D

Hej från sommartråden!

Jag läste också den studien och avstod träning på grund av den till ungefär vecka 10 för att jag nojade så. Det ångrar jag ändå en del, för nu (vecka 25) går det inte alls att träna sånt jag gillar som t ex löpning:( och tar jag i det jag orkade styrkemässigt innan graviditeten får jag betala med mitt bäcken... Jag mår förvisso oförskämt bra ändå, men jag tror jag hade haft mindre ont om jag vågat träna som vanligt.

Tillslut resonerade jag i alla fall som så att om svensk sjukvård inte rekomenderar gravida att avstå träning kan denna studie omöjligt ha ett medicinskt värde. Hur ser t ex metadatan ut?

Det som rekomenderas från sjukvården är att inte träna sig för personbästa utan underhålla det man har. Det sägs även att det inte går att träna sig till missfall om fostret är okej. Min barnmorska har endast uppmuntrat till att fortsätta leva som vanligt och absolut träna, har en normal första graviditet.

Jag hoppas du vågar fortsätta träna som vanligt så länge du orkar! Bebisen har det bra där den är, är bara din kropp som kan "ta stryk" så lyssna noga på den om fogar och rygg säger ifrån.

Jag har som sagt dragit ner från 7 till 3 mil per vecka och det känns ändå som en lagom kompromiss för min del. Är i 14e veckan nu och hoppas kunna springa halva graviditeten iaf. Men nog är det svårt att inte noja i detta informationssamhälle :crazy:.

Jag har som sagt dragit ner från 7 till 3 mil per vecka och det känns ändå som en lagom kompromiss för min del. Är i 14e veckan nu och hoppas kunna springa halva graviditeten iaf. Men nog är det svårt att inte noja i detta informationssamhälle :crazy:.

Ja de är ju de som är de värsta! Och skulle nått dessutom hända skulle man ju anklaga sig själv direkt...

Ja de är ju de som är de värsta! Och skulle nått dessutom hända skulle man ju anklaga sig själv direkt...

Ja men precis! Logiskt skulle man ju förstå att det högst troligen inte har med träningen att göra, men när man väl fått till sig information som ändå antyder att det eventuellt kan finnas ett samband så skulle man ju likt förbannat grubbla sig halvt tokig om någonting hände. Google är på gott och ont, som alltid.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 222
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 349
Senast: cirkus
·
  • Låst
Gravid - 1år Nu startar jag denna tråd även om de är lite tidigt. De måste ju finnas någon/några fler än bara jag som ska ha barn i höst :D...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
153 962
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år OBS Försök att hålla denna tråd ren från grattis och liknade och bara hålla er till en lista. Jag kopierade in den sista listan...
27 28 29
Svar
569
· Visningar
99 216
Senast: Plussat
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V