När jag var på inskrivning klickade jag inte alls med barnmorskan. Men framför allt så vad jag mest hade frågor om var när jag skulle börja ta sköldkörtelprover osv. Jag fick ungefär noll förtroende för att hon hade koll på läget. Jag fick förklara för henne hur det hafe gjorts vid förra graviditeten och hon satt och läste högt ur deras riktlinjer...
Sen efter besöket lyckades hon väl strula till det mesta som gick att strula till. Bland annat blev det fel på remissen till inskrivningsproverna och helt plötsligt fick jag ett påminnelse-sms inför ett besök jag inte kände till. När jag ringde receptionen och frågade var ett ett "extra besök pga oro". Så hon hade bokat in någon annans besök på mig.
Här någonstans tröttnade jag och ringde mottagningen och ville byta barnmorska till hon jag hade förra graviditeten, men hon skulle gå i pension till sommaren. Sa att jag då ville byta till någon annan. Inga problem och honi receptionen föreslog "någon som är bra på ordning och reda" när jag beskrev problemen
Jag hade även några frågor om sköldkörtelproverna och den nya barnmorskan skulle ringa upp mig om det enligt receptionen.
Frid och fröjd trodde jag, tills igår när den gamla barnmorskan ringer upp mig om proverna. Det var väl ok förutom att hon avslutar samtalet med "ja och så ser jag att du har nästa besök med XX?". Ja svarade jag och gjorde det rätt tydligt att jag inte ville prata vidare om det...
Det måste väl ändå höra till nån sorts god ton att om någon vill byta till en annan barnmorska så börjar man inte fråga om det när beslutet redan är taget... Barnmorskan vid min förra graviditet avslutade första besöket med att säga att jag skulle fundera på om jag skulle trivas med henne som barnmorska och inte tveka att byta om det inte kändes rätt för det var så viktigt att man trivdes. Att hon skulle gå i pension
Ja ja, hoppas att allt detta tjafs är över och den nya är bra!