Höstföräldrar 2017

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har/ska ni göra KUB-test?
Vi har funderat lite på detta och tänker att det är ju inget som skadar?

Vi gjorde KUB. Såhär i efterhand har vi ingen aning om vad vi skulle göra om vi fått hög sannolikhet men det behövde vi inte fundera på nu.

Idag åker jag på skidsemester, ska bli otroligt roligt! :D Går in i v 15 idag.
 
Vad roligt att vi börjar bli så många i tråden! :love:

Jag går in i v16 idag, sjukskriven sedan den 6/3 pga yrsel, illamående och kräkningarna från helvetet.
Käkar olika mediciner för eländet och har nu hittat en kombination som håller det till ett konstant åksjuke/magsjukeillamående men som håller kräkningarna någorlunda i schack. :up:
Känns oerhört trist att spendera den här "den bästa tiden i livet" som ett kolli i fosterställning i soffan, sovandes 14-16h/dygn, men lever ännu på hoppet att det ska ge med sig så att jag kan avsluta utbildning och jobba några månader till innan bebis kommer.

Mer positivt är att jag hittat inspirationen vid symaskinen igen de stunder om dagarna när jag kan sitta upp. Syr lapptäcken (hur många kan en bebis behöva, minst 15 va? :D:p ) och kläder till både liten och bonussonen. :heart

Vi valde att avstå KUB, dels för att vi inte löper större risk än någon annan (trots att jag har en morbror med Downs, detta är dock fastslaget att det berodde på den "normala risken" och inte ärftlig genetik.) och dels för att det inte görs här på ön. För att få göra testet krävdes alltså att vi åkte till Stockholm, en resa med bl.a. ~4h på båt = otänkbart jobbigt med mitt mående.
Sambon kände mest att "jag bryr mig inte om vårt barn får Downs, kommer ju älska det lika mycket ändå!" och jag, som alltid sagt att jag skulle avsluta en ev graviditet med Downs, känner nu typ samma sak.
Är isåfall betydligt mer rädd för andra funktionsnedsättningar.
 
@Nixehen Jag håller med, kul med så många i tråden! :) Jag går in i vecka 19 idag (18 fulla veckor har alltså gått). Började dagen med att spy:meh: Det känns som att så fort jag försöker äta "bra" grejer så protesterar magen och jag spyr. Ex, idag försökte jag äta nötter och sånt till frukost pga bra fetter och allt det där. Spyr direkt. Äter sen en vit macka, går hur bra som helst.:cautious: Hur ska jag kunna äta vettigt om min mage vägrar arbeta ner det?:arghh:
 
Jag har gatt in i v.13 och illamandet är nästan helt borta, lite svagt bara pa kvällarna (verkar hänga ihop med trötthet). Men fogarna har börjat göra ont redan nu, känns inte sa bra. Och om jag stressar eller sa spänner det i magen.

Vi gjorde Nupp (alltsa kub fast utan blodprov) med första barnet för 8,5 ar sen, det erbjöds alla i mitt landsting da, vi gjorde det utan att tänka sa mkt, ville mest ha ultraljudet.

Med barn 2, 3 och nu 4 har vi avstatt. Vi skulle iaf inte ha gatt vidare med fostervattenprov eller sa om risken var hög, barnet är välkommet hos oss oavsett. Känner att sa mkt kan ga fel ända sa att utesluta tre kromosomförändringar ger en falsk säkerhet att allt är bra.

Eftersom jag numera bor i Österrike och det görs fler ultraljud ända sa tänker jag att sannolikheten att hitta ngt som inte ser bra ut är stor ända. Finns det tveksamheter sa skulle vi be om ett större, avancerat ultraljud pa sjukhuset. Mest för att kunna välja "rätt" sjukhus utifran problem. Varat närmaste sjukhus är litet och har ingen barnklinik sa skulle barnet visa sig ngt som kräver direkt vard skulle via aka till Innsbruck och föda där istället.

Imorgon har jag nästa ultraljud och da ska jag ge läkaren titta lite extra om alla organ ser bra ut.
 
@Nixehen Jag håller med, kul med så många i tråden! :) Jag går in i vecka 19 idag (18 fulla veckor har alltså gått). Började dagen med att spy:meh: Det känns som att så fort jag försöker äta "bra" grejer så protesterar magen och jag spyr. Ex, idag försökte jag äta nötter och sånt till frukost pga bra fetter och allt det där. Spyr direkt. Äter sen en vit macka, går hur bra som helst.:cautious: Hur ska jag kunna äta vettigt om min mage vägrar arbeta ner det?:arghh:

När jag var gravid med J och spydde flera gånger om dagen i 20 veckor var det bara att gilla läget. Han ville tydligen bara ha gul föda, så jag levde på potatismos, ost, majs, aprikoskräm och fryst mango i typ två månader. :arghh:
 
När jag var gravid med J och spydde flera gånger om dagen i 20 veckor var det bara att gilla läget. Han ville tydligen bara ha gul föda, så jag levde på potatismos, ost, majs, aprikoskräm och fryst mango i typ två månader. :arghh:

Vad tycker han om gul mat idag? :D (och kanske framför allt vad tycker du om det? :p )
 
Vad tycker han om gul mat idag? :D (och kanske framför allt vad tycker du om det? :p )

Haha, han ÄLSKAR fortfarande gul mat. :rofl:
Jag har samma inställning som innan.

Fröet i magen nu gillar tydligen senap? Det har jag ALDRIG tyckt om innan (trots gult!) och nu kan jag liksom gå och längta efter senap...
 
Min bebis vill inte ha Choklad, kakor, glass eller andra söta bakverk, däremot fruktigt söt som sötad yoghurt och Juice. Känns inte heller helt logiskt. Överhuvudtaget känns det här bebisen mer tydlig med vad den vill ha och inte ha än dom tidigare tre bebisarna. Framförallt med hur mkt och när den vill att jag äter.
 
Får väl se om jag kikar in här i tråden frpn måndag. Är beräknad 31/8 och har RUL på måndag. Risken att bli inflyttad i September är överhängande. Gör inte mig nåt, har alltid drömt om ett höst barn. Kanske för att jag själv fyller år i September :D

Ang mat och vad kroppen vill ha finns här ingen logik.
Mår som ett as och lite till. Varit sjukskriven sen Januari.
Min kropp vill bara ha potatismos. Och saltgurka, men bara sån saltgurka som finns på Mcdonals hamburgare :confused:
Isglass är perfekt när inget annat går ner, men bara om den är röd?? Piggelin eller liknande går inte alls..
 
@Rosen-Knoppen Du är välkommen hit, jag själv är ju egentligen beräknad till 30 augusti men eftersom det verkar som att många förstföderskor går över tiden så hoppade jag in här direkt i stället :D

Nu har både du och @Blueberry skrivit om potatismos så nu vill jag med ha det! Faktiskt en "maträtt" som går ner:o Jag köpte hem ett 8-pack av mini-twister häromdagen och de är så mumsiga; kalla och goa!
 
Funkar hyfsat att jobba ändå :) Konstant lätt illamående och yr (men inte alls som tidigare) och känner av cystan mer i slutet av dagen men hyfsat hanterbart. Ligger dock och sover/kräks i princip hela tiden jag är hemma. Fattar inte varför jag mår mest illa på natten, har prövat sova sittande men är samma....

Är i v.12 så förhoppningsvis klingar det av mer och mer enligt "manualen" :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 032
Övr. Hund Har skrivit en tråd innan om detta, men måste skriva igen. För drygt en vecka sen fick min hund somna in.. hon skulle fylla 12 i...
Svar
11
· Visningar
5 271
Senast: fejko
·
  • Låst
Gravid - 1år Får väl ta mod till mig och vara först ut med den här tråden :o Plussade imorse och borde enligt sista mens vara bf 16/9. Andra barnet...
99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
94 057
Senast: Monkie
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 101

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp