Igar var vi pa babyträff. Även om jag känner att jag vill vara lite mer social är det svart att börja prata med "okända" människor. Träffen är varje mandageftermiddag och en gang i manaden är ngn inbjuden för att prata om ngr tema. Igar var var en läkare inbjuden för att prata om vaccination. Det är sa mkt vaccinationsmotstand här sa även om det är självklart för oss sa blir jag ända ofta osäker sa det var skönt att höra läkaren berätta. Hon berättade bla att mot mässling har bebisarna ett skydd fran mammans antikroppar i ungefär 9 manader därefter är bebisen ganska oskyddat tills man vaccinerar. Därför har dom from iar infört att man kan vaccinera mässning redan vid 9 manader (1 ar är det annars här). Hon berättade även att mot kikhosta har bebisarna ett väldigt kort skydd fran mamman och vaccinets skydd gar även ur efter ngr ar. Jag har själv haft kikhosta som barn och trodde jag var immund men det var jag tydligen inte och borde ha vaccinerat mig.
Pa kvällen pratade dom sen pa nyheterna om hur mkt kikhosta ökar.
Samtigt som babyträffen är finns även möjlighet att träffa en barnmorska/barnsjuksköterska. Igar var den barnmorskan där som tog hand om oss efter förlossingen. Roligt att träffa henne och prata lite. Passade pa att väga och mäta Ida ocksa. Hon är nu 65,5cm lang och väger 6,5 kg.
Imorgon ska vi till barnläkaren igen, far se hur vikt/längd ändras pa tva dagar
(3,5 manad gammal)
Första sprutan mot Pneumokoker och tredje och sista rota star pa planeringen.