Höstföräldrar 2017 del 2

Dels så sitter inte barnet i en helt ergonomisk position. Det blir inte heller lika ergonomiskt för den som bär (men det förutsätter ju att man har en ergonomisk sele).

Sen är det för att det inte ska bli för mycket intryck att sitta vänd ut mot "världen". Men där är det ju väldigt stor skillnad på att vara hemma och ute på stan. Sen är det också mycket svårare att kommunicera (bebisar söker kontakt ofta!) om de sitter vända utåt.

Lite samma tänk som varför man inte ska ha framåtvänd vagn för tidigt :)

All right! Vi har mest gjort det hemma när vi t.ex städar och hon inte vill ligga i babygymmet eller liknande.

Igar var vi pa babyträff. Även om jag känner att jag vill vara lite mer social är det svart att börja prata med "okända" människor. Träffen är varje mandageftermiddag och en gang i manaden är ngn inbjuden för att prata om ngr tema. Igar var var en läkare inbjuden för att prata om vaccination. Det är sa mkt vaccinationsmotstand här sa även om det är självklart för oss sa blir jag ända ofta osäker sa det var skönt att höra läkaren berätta. Hon berättade bla att mot mässling har bebisarna ett skydd fran mammans antikroppar i ungefär 9 manader därefter är bebisen ganska oskyddat tills man vaccinerar. Därför har dom from iar infört att man kan vaccinera mässning redan vid 9 manader (1 ar är det annars här). Hon berättade även att mot kikhosta har bebisarna ett väldigt kort skydd fran mamman och vaccinets skydd gar även ur efter ngr ar. Jag har själv haft kikhosta som barn och trodde jag var immund men det var jag tydligen inte och borde ha vaccinerat mig.
Pa kvällen pratade dom sen pa nyheterna om hur mkt kikhosta ökar.

Samtigt som babyträffen är finns även möjlighet att träffa en barnmorska/barnsjuksköterska. Igar var den barnmorskan där som tog hand om oss efter förlossingen. Roligt att träffa henne och prata lite. Passade pa att väga och mäta Ida ocksa. Hon är nu 65,5cm lang och väger 6,5 kg.
Imorgon ska vi till barnläkaren igen, far se hur vikt/längd ändras pa tva dagar :) (3,5 manad gammal)
Första sprutan mot Pneumokoker och tredje och sista rota star pa planeringen.

Igar var vi pa babyträff. Även om jag känner att jag vill vara lite mer social är det svart att börja prata med "okända" människor. Träffen är varje mandageftermiddag och en gang i manaden är ngn inbjuden för att prata om ngr tema. Igar var var en läkare inbjuden för att prata om vaccination. Det är sa mkt vaccinationsmotstand här sa även om det är självklart för oss sa blir jag ända ofta osäker sa det var skönt att höra läkaren berätta. Hon berättade bla att mot mässling har bebisarna ett skydd fran mammans antikroppar i ungefär 9 manader därefter är bebisen ganska oskyddat tills man vaccinerar. Därför har dom from iar infört att man kan vaccinera mässning redan vid 9 manader (1 ar är det annars här). Hon berättade även att mot kikhosta har bebisarna ett väldigt kort skydd fran mamman och vaccinets skydd gar även ur efter ngr ar. Jag har själv haft kikhosta som barn och trodde jag var immund men det var jag tydligen inte och borde ha vaccinerat mig.
Pa kvällen pratade dom sen pa nyheterna om hur mkt kikhosta ökar.

Samtigt som babyträffen är finns även möjlighet att träffa en barnmorska/barnsjuksköterska. Igar var den barnmorskan där som tog hand om oss efter förlossingen. Roligt att träffa henne och prata lite. Passade pa att väga och mäta Ida ocksa. Hon är nu 65,5cm lang och väger 6,5 kg.
Imorgon ska vi till barnläkaren igen, far se hur vikt/längd ändras pa tva dagar :) (3,5 manad gammal)
Första sprutan mot Pneumokoker och tredje och sista rota star pa planeringen.

Vilket bra upplägg på träffarna! Intressant det där med vaccinationsmotstånd, jag fattar verkligen inte hur folk kan låta bli att vaccinera sina barn...

Vi har också varit på BVC. Väger nu drygt 8 kg och är 64 cm. Pratade om mat och att smaka på olika saker, ska bli kul att testa! Nästa gång är det dags för vaccination igen.

Ja vid såna tillfällen gör det knappast någon skada, är ju inte så stor skillnad från att sitta på ärmen och är ju i en känd miljö :)

Nej precis. Sist vi var på Ikea fick hon också sitta framåtvänd. Hon pratade och tyckte livet var toppen :laugh: Men det är väl inget man ska utsätta dem för varje dag förstås.

bvc i måndags, och 3 månader idag :) 5,6 kg och 56 cm :) överlevde första sprutorna ganska bra ändå :)
jag har kommit in i en ond cirkel med amningen nu, det har alltid kommit mer i det högre bröstet, så nu när hon sover så bra på nätterna måste jag alltid ta det högre först så att det inte sprängs ;) hon vill bara ha ett bröst per gång på natten så det vänstra blir inte ammat alls lika mycket på, vilket ju givetvis gör att det blir ännu mindre i det :( ska försöka vända på cirkeln, vi får se hur det går :)

Plötsligt händer det! Lilla S har hittills aldrig somnat för natten före midnatt. Snarare haft sin prime timme ungefär till dess :p Men igår somnade hon på soffan vid 21:30 och bara sov och sov. Vi var helt förvirrade och visste knappt vad vi skulle göra av kvällen :p

Eftersom detta kom lite oväntat var vi tvungna att byta blöja osv innan vi gick och la oss och då vaknade hon. Men somnade sen igen och sov natten igenom :up:

Ikväll är jag själv med båda barnen så hoppas nu detta var början på ny vana och inte tillfällig förvirring!

bvc i måndags, och 3 månader idag :) 5,6 kg och 56 cm :) överlevde första sprutorna ganska bra ändå :)
jag har kommit in i en ond cirkel med amningen nu, det har alltid kommit mer i det högre bröstet, så nu när hon sover så bra på nätterna måste jag alltid ta det högre först så att det inte sprängs ;) hon vill bara ha ett bröst per gång på natten så det vänstra blir inte ammat alls lika mycket på, vilket ju givetvis gör att det blir ännu mindre i det :( ska försöka vända på cirkeln, vi får se hur det går :)
Ja natten styr ju mycket av produktionen dessutom. Om du bara kan mjölka/amma/pumpa ur det värsta i höger och sedan låta henne ta vänster? Så det inte spänner för mycket i höger men inte triggar ännu mer produktion heller, fin balansgång :)

Vi har några tråkiga nätter bakom oss. Hon har äntligen börjat somna i sin egen säng (utan torktumlare :up:) och sover väl kanske lite mer oroligt där. Vaknar en del och ska äta och får fortfarande problem vid 3-4 tiden med gaser i magen :grin: inte så att hon blir ledsen men hon väcks av det. Längtar veeeerkligen till magen stabiliserat sig lite.

Igår sov bebis bara några powernaps under dagen (hon brukar sova ett längre pass på 3-5 h annars) eftersom vi var iväg och träffade en kompis med sin lilla bebis först och direkt efter åkte vi på föräldraträff. Kl 21 på kvällen däckade hon mer eller mindre i barnvagnen. Vi hade inte mage att väcka henne när vi skulle gå och lägga oss så vi bar upp liggdelen med bebis i till vårt sovrum sen fick hon sova där tills hon vaknade kl 3. Efter amningen fick hon sova resten av natten i sin säng :)

Här packas det inför helg i sommarstugan (som funkar som vinterstuga också :D ). Det är ju helt hysteriskt, blir ju lika mycket saker när man är borta två nätter som en vecka typ :nailbiting:

En sak som jag funderat på när jag träffar andra med bebisar är att många vågar ha tjocka vinteroveraller på bebisarna i babyskyddet när de åker bil :confused: Jag har blivit itutad sen långt tillbaka att man absolut inte ska ha tjocka kläder innanför bältet, inte ens som vuxen.

E brukar ha pyjamas och en ulloverall från pop innanför bältet och en fleecefilt utanför bältet. Vantar och tossor brukar hon också ha. Mössa har hon till och från bilen (hon sitter i baksätet och blir vansinnig om mössan glider ner över ögonen). Hon har aldrig varit kall i det.

Hur klär ni era små under bilfärd?

En sak som jag funderat på när jag träffar andra med bebisar är att många vågar ha tjocka vinteroveraller på bebisarna i babyskyddet när de åker bil :confused: Jag har blivit itutad sen långt tillbaka att man absolut inte ska ha tjocka kläder innanför bältet, inte ens som vuxen.

E brukar ha pyjamas och en ulloverall från pop innanför bältet och en fleecefilt utanför bältet. Vantar och tossor brukar hon också ha. Mössa har hon till och från bilen (hon sitter i baksätet och blir vansinnig om mössan glider ner över ögonen). Hon har aldrig varit kall i det.

Innekläder + filtar efter temperatur :angel: Min bebis är väldigt varm av sig, har aldrig haft tjock overall eller utekläder. Mössa när vi är ute annars såklart men int i bilen då han också blir vansinnig om han blir för varm eller om mössan halkar ner. Vi fick en tjock, söt overall av svärfars sambo, den har inte kommit till användning. Använder knappt de söta koftorna och de vita luddiga jackorna med öron heller.... Body och byxor eller one piece har vi klarat oss långt med:D

Oftast i innekläderna + mössa och sockar ev en kofta. Har en filt en "babywrap" (heter det sa, min hjärna star still) i babyskyddet sa den lägger jag ven runt överkroppen. Är det rikitgt kallt lägger jag en ullfilt över ocksa. Ida skulle aldrig ens fa plats med tjock vinteroverall i, tror jag inte iaf, vi har ingen tjock overall ens.

Vi ammar bara pa höger bröst pa natten, orkar inte halla pa och byta sida, mina bröst verkar ha anpassat sig till det. Fast jag tror inte att hon direkt äter pa natten, jag är mest henne napp da.

@Lakritsnapp vi gör likadant som @Jordgubblime . Vanliga innekläder plus en filt utanpå bältet. Har ibland en sån där halsduk man drar över halsen. Bilen står oftast i varmt garage och blir snabbt varm dessutom.

Hennes morföräldrar tycker ibland synd om henne som har så lite kläder. Att hon svettas och blir supervarm med mer kläder verkar inte gå in...:meh: provade ha en overall i vagnen en gång, stackaren var alldeles dyblöt på ryggen när vi kom hem sen!

Vi ammar bara pa höger bröst pa natten, orkar inte halla pa och byta sida, mina bröst verkar ha anpassat sig till det. Fast jag tror inte att hon direkt äter pa natten, jag är mest henne napp da.
De är så fantastiskt att de ställer in sig:) En del ammar höger på natten och vänster på dagen t.ex.
Jag finner detta med amning otroligt fascinerande:D Tänk vad våra kroppar kan!

Promenad.webp
promenad.jpeg
Idag fick vi sällskap av vår 31-åriga "hund" igen på promenaden. Jag funderar på att lära honom att putta på vagnen i uppförsbackarna :idea: :D

Jag tror problemet är att många inte har blivit itutade det. Jag har sagt det till många som inte haft någon aning.

Vi har babywrap så förutom den så brukar hon ha vanliga kläder, sockor, vantar, balaclava. Är det väldigt kallt har vi en ullfilt också.

Vi har inte heller någon "tjock" overall alls. Ullfleece är den varmaste vi har :)

Här ammas det bara på vänster bröst på natten. Orkar inte heller byta och samsover och liggammar. Men tror inte heller att hon äter så mycket.

Liknande trådar

Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 504
Senast: BusBarro
·
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 713
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 160
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 608
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Hiss och diss del 5
  • Sytråden del 4