Höstföräldrar 2017 del 2

Här har vi haft en härlig natt, eller inte :p Magen verkar bråka med lilltjejen för hon pruttar massa men bajsar inte och skriker mer än vanligt. Sliter och drar i bröstet när hon ammas och blir frustrerad.

Hon sov ganska mycket i vagnen igår på dagen men kvällen var orolig och sen tog det till 03:30 innan hon sov så att jag kunde lägga ifrån mig henne. Sen sov hon till 7, åt och somnade om till 9:30. Sen dess har hon varit vaken. Verkar jättetrött men får inte ro att sova... Mamman är också jättetrött ;)

Oj vilken gårdag.. 3-månaders vaccin i onsdags, onsdags kväll kom febern. August ville mest sova igår och var inte så matintresserad, höll dock humöret uppe när han väl var vaken. Men alltså anspänningen när ens älskade unge är sjuk :cry: Min mamma var här och höll mig sällskap stor del av dagen, jag var ständigt orolig och kunde inte slappna av.
-Mamma är det här tillräckligt kissig blöja efter 2 timmar? Visst han har sovit, men ändå?
-Mamma ska vi ge alvedon, vilken?
-Äter han tillräckligt? Ska jag försöka få i lite mjölk på en sked?

När kvällen kom var jag sååå trött och hade så ont i huvudet. Sambon skulle såklart iväg på kurs. August märkte väl min trötthet och vägrade äta när jag tyckte vi skulle lägga oss :arghh: Bara skrik och gnäll så fort jag ens knäppte upp bh:n... Ett tag kände jag för att bara lämna honom i vardagsrummet och gå och lägga mig i sängen med öronproppar :cry:

Inatt har han ätit helt okej och nu vid 6 hade han ingen feber och åt som en häst. Jag har fått sova och mår mycket bättre. Men usch mina nerver klarar inte ett sjukt barn :o Vill bara glömma av gårdagskvällen, hur jag mådde och vad jag kände.

Och jag är oerhört tacksam över att min mamma var här och var så lugn hela dagen, fast jag vet att hon är exaaakt lika nojjig som mig egentligen. Jag har ju ärvt det nånstans ifrån :angel:
Jobbigt att oroa sig men skönt att ha någon hos sig med lite mer vana av barn:up:
Sambon ska troligen iväg lite längre perioder i sträck under våren, känns som om det är som upplagt för att oroa sig när jag i så fall blir själv hemma... Men det är ju ett tag kvar så vi hinner ju lära känna bebis mer innan dess :)

Här har vi en hes och hostig bebis, och det låter inte bra. Vi är hårt luttrade med en storebror som har både förkylningsastma och krupp, och vi har anat tendenserna hos B. Det senaste dygnets hostattacker är helt klart bekymrande.

Under dagen ska vi till barnakuten för undersökning.
Usch, känns så hemskt när det inte går att hjälpa dem heller. Eller förklara för dem vad som händer.
L har varit liiite täppt i näsan igår och idag, men verkar mest komma på kvällen och morgonen så är nog bara en lätt förkylning. Dock nog så jobbigt när jag hör att han får kämpa lite med andningen...
Hoppas på snabbt tillfrisknande för B!

Här har vi haft en härlig natt, eller inte :p Magen verkar bråka med lilltjejen för hon pruttar massa men bajsar inte och skriker mer än vanligt. Sliter och drar i bröstet när hon ammas och blir frustrerad.

Hon sov ganska mycket i vagnen igår på dagen men kvällen var orolig och sen tog det till 03:30 innan hon sov så att jag kunde lägga ifrån mig henne. Sen sov hon till 7, åt och somnade om till 9:30. Sen dess har hon varit vaken. Verkar jättetrött men får inte ro att sova... Mamman är också jättetrött ;)
Fy vi hade en liknande dag igår, inget dög. Vaken och skrikig hela dagen, självklart var sambon borta heeela dagen och kom hem sent. Idag när han är hemma har bebis hittills varit hur snäll som helst:D
Hoppas du/ni får en chans att vila lite under dagen:)

Gissa vilka som inte får åka hem från Centralsjukhuset?

B blir inlagd för observation och för säkerhets skull. Hon ska testas för RS, men de har främst siktet inställt på kikhosta eftersom att hon är ”för ung” för krupp och inte fullt vaccinerad mot kikhosta än.

Är natten lugn får vi komma hem i morgon. Provsvar på måndag. Hon har inte feber och är inte snorig. Hostig, lite hes, emellanåt ”tutig” inandning och kraftiga/otäcka hostattacker med några timmars mellanrum.

Nu håller vi ALLA tummar för en lugn natt, okej?

Gissa vilka som inte får åka hem från Centralsjukhuset?

B blir inlagd för observation och för säkerhets skull. Hon ska testas för RS, men de har främst siktet inställt på kikhosta eftersom att hon är ”för ung” för krupp och inte fullt vaccinerad mot kikhosta än.

Är natten lugn får vi komma hem i morgon. Provsvar på måndag. Hon har inte feber och är inte snorig. Hostig, lite hes, emellanåt ”tutig” inandning och kraftiga/otäcka hostattacker med några timmars mellanrum.

Nu håller vi ALLA tummar för en lugn natt, okej?

Krya på er! Hoppas de tar väl hand om er.

Hur mar hon Blueberry?

Min 2:a hade rs när hon var 3 manader, vi var inlagda en vecka. Det var inte alls roligt. Hon var inte heller snorig men hade feber första dagarna.
Krupp har 3:an, hon var 8 manader vid första "anfallet", men det var helt annorlunda typ av andning/hosta jämfört med rs.

Vi har tagit oss igenom magsjuka pa 4 av 6 familjemedlemmar, de tva minsta är än sa länge friska. Men fy vilket virus, jag har aldrig varit sa sjuk som vuxen, tur att det värsta gar fort över men det är först nu ngr dagar senare som det känns som mjölken kommit tillbaka ordentligt.

Vi festar till det med en natt till på avdelningen. Hon hade en riktigt otäck hostattack för en timme sedan, och jag vet ju att natten och morgonen är värst. Det känns tryggt att stanna här.

@Blueberry Tråkigt att hon inte blivit bättre. Har ni fått svar på vad det är?

Vi har det bra förutom att hon har väldiga krångel med gaser och då främst på natten. Vi kör magdroppar, minifom och pysventil och vissa nätter är bättre än andra men man måste oftast upp en gång per natt med henne pga gaserna. Någon mer som har erfarenhet av detta? Som allra helst kan säga att det går över snart :angel:

Vi har det bra förutom att hon har väldiga krångel med gaser och då främst på natten. Vi kör magdroppar, minifom och pysventil och vissa nätter är bättre än andra men man måste oftast upp en gång per natt med henne pga gaserna. Någon mer som har erfarenhet av detta? Som allra helst kan säga att det går över snart :angel:

Hon har medicinerats mot kikhosta, och det har blivit bättre, så jag gissar på det. Provsvar kommer antagligen i dag. Nu väntar vi på ronden så att vi får grönt ljus för att åka hem.

Bonnie är en ganska pruttig bebis, och en del bara är så. Nu har hon ändrat sin magrutin en del i och med att systemet har börjat mogna och det kan vara lite turbulent för liten bebismage att lära sig sånt. Magmassage ett par gånger om dagen, "cykla och trampa"-gympa och grodgrepp fungerar oftast bra. Och så brukar jag se till att rapa henne efter att hon har ätit.
Och ja, det kommer med största sannolikhet att gå över.

Ammar du? Kanske kan det isf vara mjölk som ger henne gaser.
Om du ger ersättning kanske en annan ersättning.

Här fortsätter vi med knasig dygnsrytm. Klockan 3 kunde jag somna ordentligt. Kvart över sex vaknade sonen :grin: Ammade henne halvt i sömnen (alltså hennes sömn) vid 8:30 innan vi skulle gå med storebror till förskolan. Sen dess sover hon än. Så hon sover liksom jättebra men kunde gärna få tidigarelägga det hela ett par timmar...

Hon har medicinerats mot kikhosta, och det har blivit bättre, så jag gissar på det. Provsvar kommer antagligen i dag. Nu väntar vi på ronden så att vi får grönt ljus för att åka hem.

Bonnie är en ganska pruttig bebis, och en del bara är så. Nu har hon ändrat sin magrutin en del i och med att systemet har börjat mogna och det kan vara lite turbulent för liten bebismage att lära sig sånt. Magmassage ett par gånger om dagen, "cykla och trampa"-gympa och grodgrepp fungerar oftast bra. Och så brukar jag se till att rapa henne efter att hon har ätit.
Och ja, det kommer med största sannolikhet att gå över.

Inte så insatt i kikhosta, läste lite på 1177 om det nu. Skönt att ni verkar fått bukt på det och hoppas ni fått åka hem idag.

Magmassage kör vi minst två gånger per dag och många gånger har det bra effekt. Grodgreppet har jag försökt mig på, kanske ska satsa mer på det. Jag har börjat lära mig hur hon ser ut när hon ska bajsa men det finns inte en chans att jag ska hinna få av byxa, body och blöja innan hon är klar :laugh: Rapa försöker jag göra också, upplever att det blivit bättre sedan jag la ner lite mer tid på det. Hon sväljer nog en hel del luft när hon äter är jag rädd.

@turbofling Ja jag ammar. Har läst lite om mjölkallergi men jag vet inte, borde det inte vara "värre" då? Hon har bara problem på natten/tidig morgon.

Måste nog prova ny blöjsort. Just nu läcker det varje gång hon bajsar och det är inte lite utan mer i stil med mer bajs på ryggen än i blöjan :yuck:

Lösningen är inte det vanliga att gå upp en storlek, om något så är blöjorna åt det stora hållet nu. Så får kanske se om någon annan sort sitter bättre på henne...

För oss hjälper det jättebra att alltid sätta henne upp lite efter varje måltid. Jag sitter i soffan, med fötterna på bordet, en kudde i knät och henne vänd mot mig. Hon sittligger alltså på kudden i skräddarställning, mot mig. Mina ben är böjda. 9/10 gånger så pruttar och bajsar hon då. Rapar gör hon mest när hon ligger på mage.

För oss hjälper det jättebra att alltid sätta henne upp lite efter varje måltid. Jag sitter i soffan, med fötterna på bordet, en kudde i knät och henne vänd mot mig. Hon sittligger alltså på kudden i skräddarställning, mot mig. Mina ben är böjda. 9/10 gånger så pruttar och bajsar hon då. Rapar gör hon mest när hon ligger på mage.
Något liknande har jag också provat mig fram till, just att han får vara lite upprätt när han tar en paus i ätandet och/eller efteråt. Ibland sätter jag honom upp på amningskudden, ibland med ryggen mot min mage och grodhåller lite, ibland räcker det att höja upp huvud och axlar lite för att det ska komma rap/bajs/prutt. Eller lägger honom på mage på min mage när jag sitter/halvligger kan också hjälpa.
Ska prova din variant också, låter skönt för armar och axlar på mig, de är lite trötta:)

Liknande trådar

Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 504
Senast: BusBarro
·
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 712
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 160
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 608
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar