Höstföräldrar 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Svarar ett allmänt inlägg på de allmänna frågorna :angel:

Jag har inte kollat försäkring ännu men kände att det är något jag vill ta tag i nu när jag blev påmind....

Jag smörjer magen och tänker att det blir knappast sämre, använder vanlig babyolja i durchen men har även en massageolja som påstår sig förebygga bristningar. Inga dyra produkter utan helt vanliga oljor, jag kan tycka att det är skönt att smörja/massera när det liksom stramar och nästan kliar. Hjälper de dessutom mot bristningar ser jag det som ett plus.

Telefonen bär jag i byxorna men IPaden har jag på magen till och från. Men tänker lite på strålningen faktiskt.

Drömde inatt att vi var på ultraljud och att de var tvillingar. Var jätteglad när jag vaknade tills jag insåg att de var en dröm

Ska man börja smörja in magen för att förhindra bristningar? Funkar det med vilken hudlotion som helst, eller ska det vara något speciellt?

Hoppar in från sommartråden.
Som dom andra säger så ska tydligen bristningar vara hormonellt styrda.
jag fick dock uppleva att huden faktiskt "sprack" i bristningarna om jag inte smorde magen. Troligen gjorde hormonerna min hud extra torr.
Så jag har smörjt mig med Bodyshops Body butter och fick mjuk och följsam hud och upplevde att jag fick mindre hudsprickor.

Ja det skadar ju inte att smörja :)

Alltså detta illamående. Håhå! Så fort jag stressar upp mig bara lite kräks jag. Suck och pust. Men jag har hört att det ska vara värt det, så kämpar på. Har snart en dryg vecka semester, ska bli så skönt.

Jag smörjer med olja också men för att det kliar så och känns skönare i huden efteråt. Bristningarna komme ju som många säger pga hormoner och/eller att huden sträcks för snabbt. Så kontrollerad viktuppgång är också rätt vettigt.

UL idag igen!
Även för remiss till psykolog nu om 1,5 vecka.

Angående försäkring har vi klart det. Även om de inte började gälla fören v. 21 eller va det var så ville jag ha det klart innan ultraljudet ifall de skulle hittat något, gör de det så räknas inte de om man betalar försäkringen efter man sett det.

Smörjer mig efter dusch och ibland emellan. Tror inte de är fel att hålla huden mjuk även om de är hormonellt.

Har upptäckt att de är bra med radio. Igår när killen kom hem hade han hört om förlossningar och att de var bra om det tog lite längre tid. :p när jag säger de går de inte riktigt in men när p4 säger något då måste de vara så. ;) lyssnade även på kropp och själ när han var i närheten så han fick höra lite mer om EC och var lite tygblöjor också. Så kanske kan gå omvända honom med det snart me. Han är ju typ rädd för bajsblöjor så de lät väl inte helt fel att slippa dem. :p jag tänker iallafall prova lite lätt och se om de kan passa oss. Tror tex urinvägarna mår bättre, vilket de även pratade om på programmet.

Någon annan som funderat på EC eller kanske tygblöjor?

Sitter och väntar på att åka till diabetessköterska. Vet inte varför det känns så otroligt jobbigt. Blev diagnostiserad med graviditetsdiabetes med sonen, trots att jag var under gränsvärdet, dock nära, vid belastningen. Hade fina värden hela graviditeten både på mitt vanliga blodsocker (fick fylla i hundrafemitielva listor att skicka in) och HBa1c (långtidsockret) var helt normalt, endast lite förhöjt sista veckan innan förlossning. Sonen var normalstor och hade helt normala värden när han föddes, så även jag.
Vid inskrivning denna gång hade jag 5.0 i blodsocker och ändå skrivs jag in som diabetiker direkt, ska inte ens göra nån belastning.
Vet som sagt inte varför det känns så jobbigt, nästan orättvist på nåt sätt, jag vet ju att det är för att hålla kontroll så att jag och bebis mår bra, men jag kan inte låta bli att känna mig lite överkörd, fanns liksom inga alternativ :(
Är jag bara känslig eller har min gravidhjärna en poäng?

Sitter och väntar på att åka till diabetessköterska. Vet inte varför det känns så otroligt jobbigt. Blev diagnostiserad med graviditetsdiabetes med sonen, trots att jag var under gränsvärdet, dock nära, vid belastningen. Hade fina värden hela graviditeten både på mitt vanliga blodsocker (fick fylla i hundrafemitielva listor att skicka in) och HBa1c (långtidsockret) var helt normalt, endast lite förhöjt sista veckan innan förlossning. Sonen var normalstor och hade helt normala värden när han föddes, så även jag.
Vid inskrivning denna gång hade jag 5.0 i blodsocker och ändå skrivs jag in som diabetiker direkt, ska inte ens göra nån belastning.
Vet som sagt inte varför det känns så jobbigt, nästan orättvist på nåt sätt, jag vet ju att det är för att hålla kontroll så att jag och bebis mår bra, men jag kan inte låta bli att känna mig lite överkörd, fanns liksom inga alternativ :(
Är jag bara känslig eller har min gravidhjärna en poäng?

När jag var hos BM senast så testade hon mitt socker. Jag frågade om jag skulle göra ett sådant glukostest och då svarade hon att hos dem så hade de tre olika anledningar till att man fick göra glukostestet. Det första var att man hade fött ett stort barn sen innan (detta är mitt första barn), det andra att man hade högre BMI än 35 (jag hade 34) och att sockertestet i fingret skulle visa 9 eller mer, jag hade 4. Så jag undrar lite varför de fick för sig att du hade gravid-diabetes? Låter knasigt.

När jag var hos BM senast så testade hon mitt socker. Jag frågade om jag skulle göra ett sådant glukostest och då svarade hon att hos dem så hade de tre olika anledningar till att man fick göra glukostestet. Det första var att man hade fött ett stort barn sen innan (detta är mitt första barn), det andra att man hade högre BMI än 35 (jag hade 34) och att sockertestet i fingret skulle visa 9 eller mer, jag hade 4. Så jag undrar lite varför de fick för sig att du hade gravid-diabetes? Låter knasigt.

Jag hade det min förra graviditet, har högt bmi så fick göra en belastning och hamnade då på 9.8 (gränsvärdet enligt de själva för diabetes är 10 men då jag var nära så fick jag diagnosen ändå)
Det är hela grejen nu att jag i princip förutsätts ha det nu med som jag tycker känns jobbig. Får väl se vad de säger på besöket

Jag hade det min förra graviditet, har högt bmi så fick göra en belastning och hamnade då på 9.8 (gränsvärdet enligt de själva för diabetes är 10 men då jag var nära så fick jag diagnosen ändå)
Det är hela grejen nu att jag i princip förutsätts ha det nu med som jag tycker känns jobbig. Får väl se vad de säger på besöket

Jag har också högt BMI. Sockret låg dock på 4,5 sist det mättes (i fredags) och det är väl bra om jag har förstått rätt?
Gjorde 2 belastningar förra gången med perfekt resultat. Första gången på rutin pga BMI och andra gången då de tyckte att bebis växte lite väl mkt.
Har fått en tid att göra det denna gång den 14 juni. Är så jäkla äckligt bara tycker jag. :yuck:

Har nu varit på besöket, kändes bättre än vad trodde. Var en väldigt bra sköterska som förklarade bra varför det är som det är. Tydligen är det så att om man har haft graviditetsdiabetes en gång så ligger anlaget latent kvar resten av livet och kan utlösas av diverse saker, graviditet då en av dessa. Hade dock väldigt bra värden så förhoppningsvis håller det sig så också.

Men varför skulle inte din mage bli som förr efter förlossningen? Det låter ju som om du har goda odds för det om du var så vältränad innan. Jag har många vänner som man inte kan se på att de fött barn, deras magar är helt platta eller som de var innan.
Jag känner som du inför förlossningen, är livrädd främst för skador som inte skall gå att återställa. Sedan är jag även rädd för smärtorna för jag har extremt bra känsel i kombination med rädsla för sprutor så jag tänker inte ta ryggmärgsbedövning och jag tål inte lustgas, blev jättesjuk efter jag fått det förut.
Så jag vill ha snitt, men vet inte hur svårt det är att få det. Fast det skall tydligen gå att få snitt baserat på enbart extrem rädsla.

Tänker du dig snitt i full narkos i och med att du vägrar ryggbedövning (som är det normala vid planerat snitt)?

/ hon som är snittad i full narkos ..

Angående försäkring har vi klart det. Även om de inte började gälla fören v. 21 eller va det var så ville jag ha det klart innan ultraljudet ifall de skulle hittat något, gör de det så räknas inte de om man betalar försäkringen efter man sett det.

Smörjer mig efter dusch och ibland emellan. Tror inte de är fel att hålla huden mjuk även om de är hormonellt.

Har upptäckt att de är bra med radio. Igår när killen kom hem hade han hört om förlossningar och att de var bra om det tog lite längre tid. :p när jag säger de går de inte riktigt in men när p4 säger något då måste de vara så. ;) lyssnade även på kropp och själ när han var i närheten så han fick höra lite mer om EC och var lite tygblöjor också. Så kanske kan gå omvända honom med det snart me. Han är ju typ rädd för bajsblöjor så de lät väl inte helt fel att slippa dem. :p jag tänker iallafall prova lite lätt och se om de kan passa oss. Tror tex urinvägarna mår bättre, vilket de även pratade om på programmet.

Någon annan som funderat på EC eller kanske tygblöjor?

Jag är lite inne på både EC och tygblöjor! Särskilt tygblöjor tycker jag verkar väldigt trevlig. Gillar naturmaterial och det känns väldigt främmande att stänga in bebis rumpa i en plastblöja.

Nu har jag köpt en tankini! Jag hoppas att den ska hålla hela sommaren (storleksmässigt). Jag testade att spänna ut magen så mycket jag kunde och den sitter jättebra. Det är inte mammakläder, men den är något rynkad i sidan, så den passar kulan perfekt.
(Andra bilden är när jag spänner ut magen, så stor är jag absolut inte än!)

MwNOUiIIJDNn7HIApa_FDuXMOKhqOy2eRPcfcnqKfFI

ccV6qNQGbjfzufJ_CM7YU-UwwB1Iaj6olDDHWZe6fes

Har du varit med om det? Hur var det?
Var det planerat så? Berätta gärna!

Båda mina barn föddes genom planerade snitt i full narkos. Det finns inget alternativ då jag inte får ta ryggbedövning (pga brott på ryggraden).

Jag är jättenöjd med mina snitt men jag hade valt att vara vaken om det hade varit ett alt för mig. Jag mår inte dåligt av narkos alls och är lättväckt, har inte behövt vara kvar på uppvak länge m.m, men det är ändå en stor grej. Kräver sjukt mycket personal (märkte jag nu sist) och det är ett sämre alt.

Är det just ryggbedövning du är rädd för?

Har du varit med om det? Hur var det?
Var det planerat så? Berätta gärna!

Jag blev akutsnittad under narkos. Det brukar man väl inte göra utan det var för att ryggbedövningen inte tog, vilket de märkte när de började "gräva runt" och jag började skrika. Jag mådde ganska bra efteråt, var ju väldigt sjuk så helt toppen mådde jag inte men just narkosen påverkade inte så mycket. Jag spydde en gång vilket jag alltid gör efter narkos. Har varit sövd några gånger tidigare och jag tycker det är skönt, slipper man "vara med" utan vaknar när allt är klart ;)

Fick stanna på uppvaket 4-5 timmar men det var för att min feber inte gick ner från 40-41 grader, annars blir man väl uppskickad därifrån rätt snabbt.

Jag hoppas på vanlig förlossning, men om de skall snittas vill jag bli sövd. Bedövning tar dåligt på mig, jag är troligen "svårsydd" och har ökad blödningsrisk.

Jag är lite inne på både EC och tygblöjor! Särskilt tygblöjor tycker jag verkar väldigt trevlig. Gillar naturmaterial och det känns väldigt främmande att stänga in bebis rumpa i en plastblöja.

Vet ju själv hur hemskt det är att ha binda de få gånger jag glömmer menskoppen, och tanken att mitt barn ska ha liknande fast dygnet runt i 2 år.. :down: De är ju ändå väldigt känsligt område av barnet.

Nu ska jag åka till stan och barnmorskan. Första besöket sedan inskrivningen. Känns som evigheter sen, och de var ju faktiskt ca 10 veckor sedan me..

Exakt en vecka kvar till ultraljud. Kommer bli låååånga dagar.

Funderar annars om jag överanalyserar, eller om jag känner fjärilsfladder av baby.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 157
Gravid - 1år Hallå! Gammal hemvändande medlem med nytt användarnamn :) Väntat på att en vintertråd ska starta, men nu tar jag tag i saken själv...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 338
Hemmet Jag har kommit över några fina gamla trämöbler, uppskattningsvis från senare delen av 1800-talet. De är rejäla och (så gott som) hela...
Svar
3
· Visningar
293
Senast: MML
·
Skola & Jobb Då jag inte är direkt anonym här på forumet så vill jag inte gå in i detaljer kring min egen situation. Men jag startar ändå en tråd med...
Svar
1
· Visningar
492
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Unghästfasoner?