Höstföräldrar 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Angående att köpa saker så behöver vi i princip inte köpa mer än blöjor och sånt som inte kan användas begagnat. Har ju allt kvar från sonen, sen har jag och syster fått tre barn omlott med dryga året emellan alla så vi återanvänder såklart en massa från varandra :) kläder kommer man väl inte kunna låta bli, men även om det skulle råka bli en flicka så får hon definitivt överleva med att ärva storebrors garderob :p (den är rätt massiv :o)

Alltså det här med smak och lukt är ju fascinerande. Jag har alltid hatat kaffe, men nu när jag är gravid går det bra att dricka. Te däremot, vilket jag i normala fall gladeligen bälgar i mig ett par liter om dagen av, vill jag absolut inte ha, mår illa vid blotta tanken. Samma med ostbågar. Vanligtvis kan jag trycka en påse på en kväll, nu vill jag inte ha något sådant alls. Helst skulle jag bara äta Granny smith-äpplen. Väl kylda.

Jag klarar inte lukten av mogen banan :wtf:
Har däremot inte fått avsmak för något och heller inget ökat begär efter något.

Viktnedgång under graviditet lär ju inte vara så bra, dock verkar de vara just de som händer mig. Just nu minus 2 kg från startvikten (men enligt alla appar borde jag gått upp kring fem kg) inget medvetet val, utan fått medicin som håller sköldkörteln i skick och rör just nu på mig mycket mera, börjat cykla till jobbet vilket blir en mil/dag, mycket spring på jobbet, ca 6000 steg osv.mjobb i stallet även om jag just nu inte rider så aktivt. Tidigare haft ett stilla liv med studier.

Äter som en häst och verkligen inte "kalorisnålt" har stort sug på kolhydrater, så tror kroppen behöver de för tillfället.

Men är de nått jag bör tänka på?

Viktnedgång under graviditet lär ju inte vara så bra, dock verkar de vara just de som händer mig. Just nu minus 2 kg från startvikten (men enligt alla appar borde jag gått upp kring fem kg) inget medvetet val, utan fått medicin som håller sköldkörteln i skick och rör just nu på mig mycket mera, börjat cykla till jobbet vilket blir en mil/dag, mycket spring på jobbet, ca 6000 steg osv.mjobb i stallet även om jag just nu inte rider så aktivt. Tidigare haft ett stilla liv med studier.

Äter som en häst och verkligen inte "kalorisnålt" har stort sug på kolhydrater, så tror kroppen behöver de för tillfället.

Jag har gått max två kg sedan inskrivning, hade gått ner när jag var hos BM i torsdag, jag är i vecka 31. I mitt fall är det för jag äter för lite. Men min BM oroar sig inte, inte jag heller, jag har ganska stor övervikt från början. Bebisen tar vad den behöver, men jag känner personligen att jag bör äta mer för att få mer ork i vardagen. Jag äter gravid-vitaminer, omega 3 och järntabletter.

Nej. Ingen fara att gå ner i vikt under graviditet så länge du inte blir undernärd eller äter minimalt just för att gå ner.
Se till att äta bra mat bara så spelar det mindre roll. Jag gick tex bara upp 1 kg till vecka 22 under min andra graviditet men slutade på +16 kg ändå. Eller så går du inte upp ett gram. Så olika och ändå fullt normalt ;)

Nu är jag överviktig till att börja med, men min BM sa att rekommendationerna för viktnedgång (för överviktiga) har ändrats en del. Jag ska/får inte gå upp något (:grin:) och det gör inget om jag går ner. Kommer inte banta men försöka tänka ännu mer på vad jag stoppar i mig och försöka röra på mig mera. Min förra fullgångna graviditet gick jag upp 3 kg fram till v.37 , sen svällde jag upp av allt vatten och landade på +10 totalt. Har inte haft så smal midja på åratal som jag hade några dagar efter förlossningen när gravidmagen började sjunka O_o
Denna graviditet är startvikten ca 5 kilo mer än förra, hoppas verkligen att jag kan hålla mig på samma nivåer som sist.

Sen håller mina bröstvårtor att ta kål på mig! :eek: de är så fruktansvärt känsliga, har aldrig varit med om något liknande! Vaknar på natten om jag ligger på mage och de ligger lite på fel sätt, känns som de ska slitas av!
:arghh:

Min garderob blev plötsligt dubblerad efter att en kompis som fick barn förra året lämpade av en gigantisk kasse mammakläder. Fick också en kasse med bebiskläder, så vi kommer nog inte behöva köpa särskilt mycket kläder själva i början. Mannens bror har två små och hans sambo hade visst också plockat ihop en massa grejer.

Graviditeten verkar annars rulla på och jag mår fortfarande illa nu i vecka 17 men kräks inte så ofta... Eller i alla fall inte varje dag. :) Apropå vikt så gick jag ner några kg när jag mådde som värst och inte kunde äta, just nu ligger jag på normalvikt.

Har ju "några" extra kg att ta av. Men man blir ju lite stressad av at läsa att om man går ner i vik frigörs en massa gifter och förs över till fostret. Men tänker inte så mycket på vad jag äter, äter nog mera nu än innan (har iofs levt flera år på runt 1700 kcal/dag) fortfarande vrålhungrig dygnet runt, så äter och äter.

Men om man år från absolut stillasittande till ett rörligare arbete, visserligen sitter jag vid datorn, men är ofta uppe var 10 min och för prover mm, så borde ju kroppen förbränna bättre. Och medicin mot sköldkörteln, gått från Tsh på 5,3 till 2,3

Akut klädkris. Plötsligt slog de om till 20 plusgrader. Efter mycket grävande hittade jag EN tunika som passar. Och har inte möjlighet att handla nått före nästa vecka. Eller var in en snabbis till kapphal idag efter jobbet, har presentkort där, men de hade inget som passade. Noll tunikor och alla t-skjortor fungerar ungefär en vecka :cry:

Men hörni.... Vi är ju inte nyste föräldragruppen längre! Vintertråden är dessutom långt in i januari. Tänk att hösten närmar sig med stormsteg, om mitt pyre skulle bestämma sig för att komma ut redan nu så har den endå goda chanser att överleva -vilken svindlande tanke, hel ofattbart!

Men hörni.... Vi är ju inte nyste föräldragruppen längre! Vintertråden är dessutom långt in i januari. Tänk att hösten närmar sig med stormsteg, om mitt pyre skulle bestämma sig för att komma ut redan nu så har den endå goda chanser att överleva -vilken svindlande tanke, hel ofattbart!

Eller hur! En kompis till mig plussade precis, bf 12/2!!! Just nu går tiden sakta däremot... Rul 9/6 och jag vill att det ska vara dags nuuuu.

I övrigt mår jag just nu väldigt bra! Har en söt liten mage, kan ha alla mina kläder (inte stänga alla byxor däremot, gummisnodd är bra grejer), inte illamående... Dock såklart orolig som alltid över att något ska vara fel!

Jag vet :nailbiting:
Och snart kommer sommarbebisarna att komma. Jag har 52 arbetsdagar kvar. Om mindre än tre månader har jag gått hem på semester och planerar inte ens komma tillbaka till nuvarande jobbet.
Tiden går för fort!!!

Ja tiden rullar på... Jag tyckte det gick så trögt i första trimestern men nu går det fort :o

Idag är de 3 månader till BF! Så snabbt de går :nailbiting:
Vissa nätter sover jag som innan men har haft några jobbiga nätter där jag bara vänder mig hela tiden. Tur det är rätt lugnt i resten av livet just nu. Annars börjar bebis trycka på revbenen på höger sida och de drar lite i magen när jag cyklar ibland.

Vi var på profylax i söndags och killen var så duktig. Han var jättetveksam innan men verkade förstå hur bra detta är för mig. Jag som är så smärtkänslig i vanliga fall klarade att han nöp mig i låret och armen så himla hårt, bara genom att andas rätt. Så de känns bra. Sålänge smärtan kommer gradvis och inte överraskar mig..
Killen är så kär i magen! Blir typ avundsjuk. Nästan så magen får pussar före mig. Varje morgon får han en spark på örat när han säger godmorgon.

Vi har än bara köpt begagnat, de går hur bra som helst. Finns jättemycket saker ute och ibland gäller de att vara snabb bara. Saknar skötbord nu sen är jag nöjd för tillfället. Vill ha med lådor och de försvinner så fort så scannar blocket dagligen.

Här är en bild på magen för några dagar sedan. Växer varje dag nu känns de som. Jag är rätt nöjd med storleken för tillfället men får nog vänja mig vid tanken att den blir mycket större..
Vet inte vad som hände den ville inte ladda upp så ni får trycka på länken istället.
url]
lvyhochdvhevbx
http://www.ladda-upp.se/bilder/lvyhochdvhevbx/

Nu hänger jag på er här inne, var på RUL igår och allt ser jättefint och normalt ut och det är en liten flicka :love: Hon var lite envis och ville ligga vänd inåt min rygg så det var lite svårt att få till nån profilbild, men det gick till slut ;) annars så sprattlade hon på med både ben och armar, men vända sig ville hon knappt!

Lite kul att jag och HeleneK har samma datum! Vi blev inte flyttade på RUL, mycket p.g.a att vi har gjort IVF så då har man ju rätt bra koll från början när det blev till så att säga :D

Augusti

28/8 - fritz_92, första barnet, 23 år
31/8 - morgaine

September
4/9 - sandra87_, 29 år, andra barnet, pojke
7/9 - AVB, första barnet
10/9 - ls, första barnet, 27 år
16/9 - eddisson, första barnet, 31 år
20/9 - kossankaj, första barnet, 30år
20/9 - sona
21/9 - viadukt, 29 år, första barnet, flicka

Oktober
25/10 - HeleneK, första barnet 34 år
25/10 - Ms_Antrop, 31 år, första barnet (sambons femte), flicka

November
5/11 - pajaztar, första barnet, 30 år
7/11 - Ravishing, första barnet, 26 år
12/11 - Terqa, andra barnet, 33 år
20/11 - Jast87, andra barnet, 28 år
22/11 - vinkelina, första barnet 31 år

Idag är de 3 månader till BF! Så snabbt de går :nailbiting:
Vissa nätter sover jag som innan men har haft några jobbiga nätter där jag bara vänder mig hela tiden. Tur det är rätt lugnt i resten av livet just nu. Annars börjar bebis trycka på revbenen på höger sida och de drar lite i magen när jag cyklar ibland.

Vi var på profylax i söndags och killen var så duktig. Han var jättetveksam innan men verkade förstå hur bra detta är för mig. Jag som är så smärtkänslig i vanliga fall klarade att han nöp mig i låret och armen så himla hårt, bara genom att andas rätt. Så de känns bra. Sålänge smärtan kommer gradvis och inte överraskar mig..
Killen är så kär i magen! Blir typ avundsjuk. Nästan så magen får pussar före mig. Varje morgon får han en spark på örat när han säger godmorgon.

Vi har än bara köpt begagnat, de går hur bra som helst. Finns jättemycket saker ute och ibland gäller de att vara snabb bara. Saknar skötbord nu sen är jag nöjd för tillfället. Vill ha med lådor och de försvinner så fort så scannar blocket dagligen.

Här är en bild på magen för några dagar sedan. Växer varje dag nu känns de som. Jag är rätt nöjd med storleken för tillfället men får nog vänja mig vid tanken att den blir mycket större..
Vet inte vad som hände den ville inte ladda upp så ni får trycka på länken istället.
url]
lvyhochdvhevbx
http://www.ladda-upp.se/bilder/lvyhochdvhevbx/

Så fin babybula du har

Här sparkas det också friskt på sambon. Hon drar igång så fort det blir lite tryck på magen. Jag har lyckats känna hennes huvud genom magen också. Så litet!!

Nu hänger jag på er här inne, var på RUL igår och allt ser jättefint och normalt ut och det är en liten flicka :love: Hon var lite envis och ville ligga vänd inåt min rygg så det var lite svårt att få till nån profilbild, men det gick till slut ;) annars så sprattlade hon på med både ben och armar, men vända sig ville hon knappt!

Lite kul att jag och HeleneK har samma datum! Vi blev inte flyttade på RUL, mycket p.g.a att vi har gjort IVF så då har man ju rätt bra koll från början när det blev till så att säga :D

Augusti

31/8 - morgaine

September
7/9 - AVB, första barnet
20/9 - sona

Oktober

November
Välkommen!!
Undrat när du tänkt dyka upp :D

Om jag ska uppdatera om livet så är dey judt nu tungt. Jag är van att köra på i 120 men nu måste jag lära mig att säga stopp, stanna, nej. Detta har lett till att jag är sjukskriven den här veckan efter att förra var helt galen på jobbet. Jag är livrädd att stressa bäbisen så jag vågar inte chansa på att jag håller ihop.

Istället skruttar jag på här hemma. Ger hunden massor av extra tid och ägnar tankar åt graviditeten. Jag tycket den lille rör sig för lite/ sover för mycket. Men jag har bestämt att jag inte kan oroa mig så mycket. Nästa vecka är rutinkoll så då ska jag ventilera lite tankar. Just nu kan det röra sig lite intensivt någon minut för att sedan vara still i flera timmar. Den håller mig inte vaken på nätterna alls nu faktiskt.

Kan min psykiskiska trötthet också gör barnet passivt?

Augusti

31/8 - morgaine

September
7/9 - AVB, första barnet
20/9 - sona

Oktober

November

Välkommen. :heart

Hoppas inte det är ett omen att varje gång den uppdateras så halkar jag bak på 28 igen. Tycker 24 låter bättre. :o

@viadukt Tack så mycket. :D
Hur vet du att de är huvudet du kännt? Känner massa men vet inte vad som är vad. :p
igår såg min klasskamrat två stolar bort att de sparkade till under lektionen. Genom kläderna :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 160
Gravid - 1år Hallå! Gammal hemvändande medlem med nytt användarnamn :) Väntat på att en vintertråd ska starta, men nu tar jag tag i saken själv...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 341
Hemmet Jag har kommit över några fina gamla trämöbler, uppskattningsvis från senare delen av 1800-talet. De är rejäla och (så gott som) hela...
Svar
3
· Visningar
293
Senast: MML
·
Skola & Jobb Då jag inte är direkt anonym här på forumet så vill jag inte gå in i detaljer kring min egen situation. Men jag startar ändå en tråd med...
Svar
1
· Visningar
492
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix