Höstföräldrar 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
När räddar man ofödda barn? Från vilken vecka? Tänker på det här med minskade fosterrörelser och så, när det är läge att ta kontakt vid oro. Går barnet ändå inte att rädda så känns det ju inte så väsentligt men är i v. 24 nu och gissar att det sakta börjar närma sig den tid då barnet kanske går att rädda utanför livmodern.

När räddar man ofödda barn? Från vilken vecka? Tänker på det här med minskade fosterrörelser och så, när det är läge att ta kontakt vid oro. Går barnet ändå inte att rädda så känns det ju inte så väsentligt men är i v. 24 nu och gissar att det sakta börjar närma sig den tid då barnet kanske går att rädda utanför livmodern.

Från vecka 23. Där går också gränsen för när man ska höra av sig till förlossningen och inte gynakuten om det skulle vara något.

Precis som imogen skriver så försöker man rädda fostret från v 23, iallafall i mitt landsting.
Blev tillsagd väldigt ordentligt av BM att ringa vid minsta ändring av fosterrörelser eftersom jag känt henne sen v 17.
Nu är jag i v 30 (hoppade in från sommartråden).

Nu är vi hemma från RUL. Det var en envis liten rackare som vägrade lägga sig tillrätta så vi kunde ta alla mått. Men könet var barnmorskan ganska säker på och vi ska troligtvis få en lite flicka :love:
Lite chockad blev jag, var så säker på en pojke. Men det känns jättekul, önskade nog lite att det skulle bli en flicka.

Vi har fått en ny tid nästa vecka för att förhoppningsvis få alla mått klara.

Augusti
28/8 - fritz_92, första barnet, 23 år
31/8 - morgaine

September
4/9 - sandra87_, 29 år, andra barnet, pojke
7/9 - AVB, första barnet
10/9 - ls, första barnet, 27 år
16/9 - eddisson, första barnet, 31 år
20/9 - kossankaj, första barnet, 30år
20/9 - sona
21/9 - viadukt, 29 år, första barnet, flicka

Oktober
24/10 - HeleneK, 35 år, första barnet, flicka
25/10 - Ms_Antrop, 31 år, första barnet (sambons femte), flicka

November
5/11 - pajaztar, första barnet, 30 år
7/11 - Ravishing, första barnet, 26 år
12/11 - Terqa, andra barnet, 33 år
20/11 - Jast87, andra barnet, 28 år
22/11 - vinkelina, första barnet 31 år

Ändrar mitt datum en dag.

När kan man se kön på ultraljud? De hade rätt ny teknik med både 3D och 4d som ingår. Och på en av 3d bilderna finns nått som vi ev tolkar som snopp. Bilden är tagen som om man står vid babyns fötter och tittar över magen upp mot huvudet.

När kan man se kön på ultraljud? De hade rätt ny teknik med både 3D och 4d som ingår. Och på en av 3d bilderna finns nått som vi ev tolkar som snopp. Bilden är tagen som om man står vid babyns fötter och tittar över magen upp mot huvudet.

När jag var på RUL frågade BM om vi inte tittade kön vid senaste UL, har för mig att det var v. 13-14. Men vet inte om hon var snurrig eller om det går att se redan då. Har dock ett svagt minne om att det stod i min app vid den tiden att bebis könsorgan var utvecklade då.

Augusti
24/8 - fritz_92, första barnet, 23 år
31/8 - morgaine

September
7/9 - AVB, första barnet
20/9 - sona

Oktober

November

Ändrar min en gång till och hoppas den stannar där :D

Fick lite ont i ryggen igår. Har avmaskat hästarna så mockade hela hagen och sen direkt till bodybalance passet. De kändes bättre under träningen men när jag åkte hem sen kändes det! I varje kurva med bilen och när jag gick från bilen och in. :p var bara en punkt på vänster sida och hade antagligen kännt av det även innan graviditeten men kanske lite extra nu.
På träningen kände jag verkligen att magmusklerna börjar bli mer motsträviga. Dock är jag vigare än nånsin så vissa saker kändes super.

Berättade för killen igårkväll att jag drömde om Bob igår natt så imorse hade han också drömt om hen.
Jag hade kommit med barnet redan fött och lagt den i soffan där han satt. Helt naken så han tyckte de skulle bli kallt för bebis. :p:heart

När jag var på RUL frågade BM om vi inte tittade kön vid senaste UL, har för mig att det var v. 13-14. Men vet inte om hon var snurrig eller om det går att se redan då. Har dock ett svagt minne om att det stod i min app vid den tiden att bebis könsorgan var utvecklade då.
Det går att se om man har "tur", men det finns ingen garanti att man kan se tydligt såpass tidigt.

Nu är vi hemma från RUL. Det var en envis liten rackare som vägrade lägga sig tillrätta så vi kunde ta alla mått. Men könet var barnmorskan ganska säker på och vi ska troligtvis få en lite flicka :love:
Lite chockad blev jag, var så säker på en pojke. Men det känns jättekul, önskade nog lite att det skulle bli en flicka.

Vi har fått en ny tid nästa vecka för att förhoppningsvis få alla mått klara.
Haha, likadant för oss! Lillan ville absolut ligga vänd inåt min rygg hela tiden så det var inte helt lätt att få till allt :p dock lyckades det efter lite puttande :angel:

Det går att se om man har "tur", men det finns ingen garanti att man kan se tydligt såpass tidigt.
Vi tänkte inte ens på att man kan se. Men visade bilden åt min man och frågade vad han såg. (Samma som jag)
Vi har haft gissningstävling här hemma och jag menar pojke men han tror flicka innan han såg bilden.

Augusti
24/8 - fritz_92, första barnet, 23 år
31/8 - morgaine

September
7/9 - AVB, första barnet
20/9 - sona

Oktober

November

Ändrar min en gång till och hoppas den stannar där :D

Fick lite ont i ryggen igår. Har avmaskat hästarna så mockade hela hagen och sen direkt till bodybalance passet. De kändes bättre under träningen men när jag åkte hem sen kändes det! I varje kurva med bilen och när jag gick från bilen och in. :p var bara en punkt på vänster sida och hade antagligen kännt av det även innan graviditeten men kanske lite extra nu.
På träningen kände jag verkligen att magmusklerna börjar bli mer motsträviga. Dock är jag vigare än nånsin så vissa saker kändes super.

Berättade för killen igårkväll att jag drömde om Bob igår natt så imorse hade han också drömt om hen.
Jag hade kommit med barnet redan fött och lagt den i soffan där han satt. Helt naken så han tyckte de skulle bli kallt för bebis. :p:heart

Jag har också känningar i rygg och bäcken. Får anpassa träningen en hel del, mår inte bra av frontböj och tyngre marklyft t.ex., kan inte sitta för länge heller. Mina magmuskler jag också börjat tackla av. Får nu kämpa för att vidhålla den bra funktion jag ändå har.

Galopparbete får jag ont av också.

Jag har också känningar i rygg och bäcken. Får anpassa träningen en hel del, mår inte bra av frontböj och tyngre marklyft t.ex., kan inte sitta för länge heller. Mina magmuskler jag också börjat tackla av. Får nu kämpa för att vidhålla den bra funktion jag ändå har.

Galopparbete får jag ont av också.

De är psykiskt jobbigt att kroppen inte längre gör som man vill men de är inte för evigt och man får en fin belöning när de är klart. :)
Galoppen är inga problem än som tur är men trava nedsuttet har jag inte klarat på minst 2 månader, ibland går kortakorta stunder bra. En dag kunde jag inte ens skritta men antar bebis låg konstigt då för nästa dag var de som vanligt igen. :p
La mig för att vila en stund efter tentan. Gick sådär..

Du menar att bara EN av dina vänner klarat sig utan skador? :nailbiting:
Jag läste någonstans att statistiken bara tar upp stora skador så det är många fler som är skadade egentligen.
Statistiken stämmer inte på mina vänner heller, det är många fler än bara några procent som fått skador. Vill åka till Polen, där klarar sig tydligen de flesta kvinnor utan skador. Fast det får man inte göra tyvärr.

Jag har också svårt att sova, bebisen verkar vara som piggast vid två på natten. :D

Det är ju gräsligt om förlossningsvården i Sverige är så dålig att så många verkar få skador. Vad beror det på? Finns det någon som har en aning?

När jag födde barn på Hedenhös tid - var det inte någon i min bekantskapskrets som fick skador (som gav någon form av men efteråt) av vaginal förlossning och vi pratade ändå vitt och brett om det. Däremot var det två med knepiga skador efter snitt.

Undrar hur de skall gå. I morgon natt skall jag vaka (sista delen i en praktik jag missat) skiftet är 21-07. Jag är ingen kvällsmänniska i vanliga fall, men nu är de riktigt hemskt. Orkar inte ens hålla mig vaken till 21:30

De är psykiskt jobbigt att kroppen inte längre gör som man vill men de är inte för evigt och man får en fin belöning när de är klart. :)
Galoppen är inga problem än som tur är men trava nedsuttet har jag inte klarat på minst 2 månader, ibland går kortakorta stunder bra. En dag kunde jag inte ens skritta men antar bebis låg konstigt då för nästa dag var de som vanligt igen. :p
La mig för att vila en stund efter tentan. Gick sådär..

Ibland känns det verkligen som värsta åskovädret i magen! Det är himla mysigt tycker jag. Min bebis har varit lite lugnare i två dagar men jag tror hon legat mer vänd inåt. Känns liksom mer dovt när hon sparkar. Svarar alltid direkt med en karatekick om jag buffar på henne lite. Så jag antar det är ok.

Nu ska jag iväg med en kompis och titta på häst på andra sidan Sverige. Får se hur ryggen ska må av 10 timmar bil!!

Vi fundera lite smått på hur vi delar upp ledigheten. Har jag otur finns ingen förlängning av mitt kontrakt efter 12.8 (vikarie) och jag är ingen hemmamänniska direkt.

Funderar om jag skulle vara hemma 6 månader med babyn (till 1.6) och hoppas på sommarvikariat så får mannen vara hemma 3 månader över sommaren plus en semestermånad. "Alla andra" här omkring brukar annars ta att mamman är hemma 9 månader.

Vi fundera lite smått på hur vi delar upp ledigheten. Har jag otur finns ingen förlängning av mitt kontrakt efter 12.8 (vikarie) och jag är ingen hemmamänniska direkt.

Funderar om jag skulle vara hemma 6 månader med babyn (till 1.6) och hoppas på sommarvikariat så får mannen vara hemma 3 månader över sommaren plus en semestermånad. "Alla andra" här omkring brukar annars ta att mamman är hemma 9 månader.
Jag planerar att vara hemma ett år. Om jag får läge att söka jobb på hemorten och skulle få det så får det bestämma hur länge jag blir hemma.

Dagens. Har inte kastat upp en gång. Men idag var de nära. Bara för att mannen SA att de finns "slem i avrinningshålet" i kylen

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 157
Gravid - 1år Hallå! Gammal hemvändande medlem med nytt användarnamn :) Väntat på att en vintertråd ska starta, men nu tar jag tag i saken själv...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 341
Hemmet Jag har kommit över några fina gamla trämöbler, uppskattningsvis från senare delen av 1800-talet. De är rejäla och (så gott som) hela...
Svar
3
· Visningar
293
Senast: MML
·
Skola & Jobb Då jag inte är direkt anonym här på forumet så vill jag inte gå in i detaljer kring min egen situation. Men jag startar ändå en tråd med...
Svar
1
· Visningar
492
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka