Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
@viadukt, hoppar in från sommartråden-16 o tipsar om lactulose för hård mage. Min mage blir stenhård så fort jag blir gravid tydligen...:/ med lactulose blir den dock kanon vidrig sörja men helt klart värt det, får som du riktig magknip/kramper för att det står helt still annars, inte skoj!
@Is känns som du måste bo inte alltför långt från mig
(Tillhör vintertråden 16/17)
För mig var lactulos ett skämt. Det enda som hände var att jag fick ont i magen.@viadukt, hoppar in från sommartråden-16 o tipsar om lactulose för hård mage. Min mage blir stenhård så fort jag blir gravid tydligen...:/ med lactulose blir den dock kanon vidrig sörja men helt klart värt det, får som du riktig magknip/kramper för att det står helt still annars, inte skoj!
För mig var lactulos ett skämt. Det enda som hände var att jag fick ont i magen.
Nej. Det funkar helt enkelt inte för alla.Laktosintolerant?
Jo det är känt vad förändringen beror på.Det är ju gräsligt om förlossningsvården i Sverige är så dålig att så många verkar få skador. Vad beror det på? Finns det någon som har en aning?
När jag födde barn på Hedenhös tid - var det inte någon i min bekantskapskrets som fick skador (som gav någon form av men efteråt) av vaginal förlossning och vi pratade ändå vitt och brett om det. Däremot var det två med knepiga skador efter snitt.
Vad fick de för skador av sina snitt?Det är ju gräsligt om förlossningsvården i Sverige är så dålig att så många verkar få skador. Vad beror det på? Finns det någon som har en aning?
När jag födde barn på Hedenhös tid - var det inte någon i min bekantskapskrets som fick skador (som gav någon form av men efteråt) av vaginal förlossning och vi pratade ändå vitt och brett om det. Däremot var det två med knepiga skador efter snitt.
Den enas urinblåsa blev sönderskuren också (märktes först efter ett par dygn och många liter urin i buken) - den andra fick kraftiga sammnväxningar och blev dessutom inkontinent - det senare kunde rättas till men inte det förstaVad fick de för skador av sina snitt?
Konstigt att de inte märkte att de skar sönder urinblåsan!Den enas urinblåsa blev sönderskuren också (märktes först efter ett par dygn och många liter urin i buken) - den andra fick kraftiga sammnväxningar och blev dessutom inkontinent - det senare kunde rättas till men inte det första
Den enas urinblåsa blev sönderskuren också (märktes först efter ett par dygn och många liter urin i buken) - den andra fick kraftiga sammnväxningar och blev dessutom inkontinent - det senare kunde rättas till men inte det första
Jag är trött och seg idag. Tycker det är skitjobbigt att jobba... Trivs inte alls med det här inrutade kontorsarbetslivet. Har iaf berättat för chefen om graviditeten, det var inga problem. Är fler som kommer vara föräldralediga i höst. Funderar på hur jag ska lägga upp det. Idag känns det som att jag bara vill säga upp mig och ta ledigt resten av året typ...
Det är ligamenten runt livmodern som ger den huggande känslan när man reser sig. Är för att livmodern växer. Kan hända även när man vänder sig i sängen.Tror jag just stukade livmodern eller nått (mer troligt sträckte magmuskler)
Aj tusan vad de skar till när jag steg upp. Och nu hugger de varje gång jag reser mig, vilket typ sker var 5 min.
Det är ju gräsligt om förlossningsvården i Sverige är så dålig att så många verkar få skador. Vad beror det på? Finns det någon som har en aning?
Jo det är känt vad förändringen beror på.
Nr 1 är underbemanning och pressat schema. För att forcera förlossningarna så att de tar mindre tid ger man värkstimulerande som gör att det går fortare- kroppen hinner inte med och spricker lättare. Plus att en barnmorska samtidigt skall övervaka två förlossningar dvs i snitt halva tiden finns ingen bm där som instruerar när det är dags att hålla igen eller krysta.
Sugklockor ökar också risken för skador och de används också oftare när man vill skynda på.
Kombinera detta med ökad födelsevikt (medan kvinnorna visserligen är lite större men inte så mycket större än våra mammor) så har man receptet för bristningar och annat som vården dessutom är ovilliga att korrigera i efterhand. Hu!