@Imogen, hoppar in från sommartråden för att säga att en avhandling från Göteborgs universitet förra året visade att hälften av alla kvinnor som fött vaginalt har bestående men 6 månader efter förlossning.
Aha! Den ska jag titta närmare på
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
@Imogen, hoppar in från sommartråden för att säga att en avhandling från Göteborgs universitet förra året visade att hälften av alla kvinnor som fött vaginalt har bestående men 6 månader efter förlossning.
@inverterad men nu har jag googlat och googlat utan att hitta något som stämmer in på det så du får gärna hjälpa mig om du vet vad det är för något
https://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/31701/1/gupea_2077_31701_1.pdf
Maria Gyhagen heter författaren och den kom 2013, inte 2015 som jag skrev först.
Ok! Den hittade jag men trodde inte att det var den eftersom varken utgivningsår eller vad som studerats stämde
Den studien studerar ju vissa typer av förlossningsskador hos kvinnor som födde barn 1985-1988 och deras besvär 20 år efter förlossningen. Inte för att det är ointressant, men det säger ju väldigt lite om dagens förlossningsvård
Det är ligamenten runt livmodern som ger den huggande känslan när man reser sig. Är för att livmodern växer. Kan hända även när man vänder sig i sängen.
Aha, ja du kan ju ha sträckt dig också. Jag kan fortf få ligamentshugg när jag reser mig ur fåtöljen trots att jag födde för 8 mån sen. Men de är inte lika kraftiga som under graviditeten. Men det förvånar mig att det fortf kan hålla på.Trodde de sluta göra ont för länge sedan. Känns som att ligamentet blev tre meter längre på vänster sida idag. Antagligen hade jag bara väldigt otur och sträkte mig i en konstig vinkel
Det är ju en av de första longitudinella studier om förlossningsskador som gjorts, av vad jag förstår - så det är väl ganska relevant när man pratar om förlossningsvård? Och det verkar inte vara ett område som har beforskats särskilt mycket tidigare. Nej, året rörde jag ihop, och sex månader vet jag inte heller var jag fick det ifrån, men själva resultaten stämmer ju. Gällande förlossningsskador på kvinnor i nutid hittar jag en hel hel del på ämnet, exempelvis http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1080/00016340701832661/full (svårt att hitta fulltext om man inte har ett universitetsinlogg verkar det som - och det är 2008 det gäller), https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ktlinjer-mot-svara-forlossningsskador_GZ10375 (har dock inte letat upp själva studien som hon hänvisar till).
Aha, ja du kan ju ha sträckt dig också. Jag kan fortf få ligamentshugg när jag reser mig ur fåtöljen trots att jag födde för 8 mån sen. Men de är inte lika kraftiga som under graviditeten. Men det förvånar mig att det fortf kan hålla på.
Jag har rul på onsdag, vill gärna veta kön om det går att se! Är nyfiken.V19 idag, det rullar på fort tycker jag! Har rul nästa fredag, går på sparlåga tills dess innan jag sett att allt är bra. Vi ska ta reda på kön om det går, hur har ni gjort?
Finns det länk till den undersökningen?@Imogen, hoppar in från sommartråden för att säga att en avhandling från Göteborgs universitet förra året visade att hälften av alla kvinnor som fött vaginalt har bestående men 6 månader efter förlossning.
Länken finns längre upp på denna sidan men undersökningen gäller bestående men 20 år efter förlossningen (gjord 2008 och undersöker kvinnor som födde barn 85-88).Finns det länk till den undersökningen?
Om det finns statistik på det vet jag inte, men jag har en väninna som är barnmorska och som nu bytt jobb pga av utbrändhet och frustration. Hon berättade att det är så och att hon blev väldigt stressad av att känna att hon inte kunde ta ansvar för två patienter samtidigt.Så det finns alltså statistik som säger att i snitt så finns det ingen barnmorska närvarande under hälften av tiden av krystningsfasen? Det låter ju smått sanslöst om det stämmer. Att det inte finns någon närvarande hälften av hela förlossningen låter ju däremot inte så konstigt, en sådan kan ju pågå i dygn.
Att barn skulle plockas ut i förtid med sugklocka för att barnmorskan har ont om tid låter ju också helt galet
http://www.bt.se/boras/barnmorskor-slar-larm-kan-inte-mota-behovet-hos-patienterna/Länken finns längre upp på denna sidan men undersökningen gäller bestående men 20 år efter förlossningen (gjord 2008 och undersöker kvinnor som födde barn 85-88).
Har du en länk till det du skrev om sugklocka och frånvarande barnmorskor?
V19 idag, det rullar på fort tycker jag! Har rul nästa fredag, går på sparlåga tills dess innan jag sett att allt är bra. Vi ska ta reda på kön om det går, hur har ni gjort?