Höstföräldrar 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
https://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/31701/1/gupea_2077_31701_1.pdf

Maria Gyhagen heter författaren och den kom 2013, inte 2015 som jag skrev först.

Ok! Den hittade jag men trodde inte att det var den eftersom varken utgivningsår eller vad som studerats stämde :)

Den studien studerar ju vissa typer av förlossningsskador hos kvinnor som födde barn 1985-1988 och deras besvär 20 år efter förlossningen. Inte för att det är ointressant, men det säger ju väldigt lite om dagens förlossningsvård :)

Ok! Den hittade jag men trodde inte att det var den eftersom varken utgivningsår eller vad som studerats stämde :)

Den studien studerar ju vissa typer av förlossningsskador hos kvinnor som födde barn 1985-1988 och deras besvär 20 år efter förlossningen. Inte för att det är ointressant, men det säger ju väldigt lite om dagens förlossningsvård :)

Det är ju en av de första longitudinella studier om förlossningsskador som gjorts, av vad jag förstår - så det är väl ganska relevant när man pratar om förlossningsvård? Och det verkar inte vara ett område som har beforskats särskilt mycket tidigare. Nej, året rörde jag ihop, och sex månader vet jag inte heller var jag fick det ifrån, men själva resultaten stämmer ju. Gällande förlossningsskador på kvinnor i nutid hittar jag en hel hel del på ämnet, exempelvis http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1080/00016340701832661/full (svårt att hitta fulltext om man inte har ett universitetsinlogg verkar det som - och det är 2008 det gäller), https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ktlinjer-mot-svara-forlossningsskador_GZ10375 (har dock inte letat upp själva studien som hon hänvisar till).

Det är ligamenten runt livmodern som ger den huggande känslan när man reser sig. Är för att livmodern växer. Kan hända även när man vänder sig i sängen.

Trodde de sluta göra ont för länge sedan. Känns som att ligamentet blev tre meter längre på vänster sida idag. Antagligen hade jag bara väldigt otur och sträkte mig i en konstig vinkel

Trodde de sluta göra ont för länge sedan. Känns som att ligamentet blev tre meter längre på vänster sida idag. Antagligen hade jag bara väldigt otur och sträkte mig i en konstig vinkel
Aha, ja du kan ju ha sträckt dig också. Jag kan fortf få ligamentshugg när jag reser mig ur fåtöljen trots att jag födde för 8 mån sen. Men de är inte lika kraftiga som under graviditeten. Men det förvånar mig att det fortf kan hålla på.

Det är ju en av de första longitudinella studier om förlossningsskador som gjorts, av vad jag förstår - så det är väl ganska relevant när man pratar om förlossningsvård? Och det verkar inte vara ett område som har beforskats särskilt mycket tidigare. Nej, året rörde jag ihop, och sex månader vet jag inte heller var jag fick det ifrån, men själva resultaten stämmer ju. Gällande förlossningsskador på kvinnor i nutid hittar jag en hel hel del på ämnet, exempelvis http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1080/00016340701832661/full (svårt att hitta fulltext om man inte har ett universitetsinlogg verkar det som - och det är 2008 det gäller), https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ktlinjer-mot-svara-forlossningsskador_GZ10375 (har dock inte letat upp själva studien som hon hänvisar till).

Nej jag tvivlar inte alls på innehållet i studien! Och den är säkert högst relevant i ämnet förlossningsvård. Men det säger ju ingenting om att det skulle vara värre idag än på den så kallade stenåldern :)

Sen måste jag säga att när jag skrev att jag inte hört om någon som haft förlossningsskada så var inte urininkontenens något jag tänkte hörde dit :) (menar alltså att mitt påstående blir svårt att jämföra då, inte att det inte skulle vara ett problem)

Var inte meningen att kapa tråden! :o

Aha, ja du kan ju ha sträckt dig också. Jag kan fortf få ligamentshugg när jag reser mig ur fåtöljen trots att jag födde för 8 mån sen. Men de är inte lika kraftiga som under graviditeten. Men det förvånar mig att det fortf kan hålla på.

Ligamentshugg har jag upplevt som just hugg. Detta verkar mera ihållande när jag reser mig. Pga min sjukdom har jag lättare för att dra leder ur led....

Men skall på kontroll i morgon så får ta upp de då

Jahapp, hann inte mer än återhämta mig från magsjukan så drar jag på mig en stukning med avslitet ledband :banghead:
Min förra graviditet stukade jag min andra fot riktigt illa och har idag, tre år senare, fortfarande problem och ett envist blåmärke kvar. Verkar vara meningen att jag ska ha sargade fötter som gravid :cautious:

Idag ska vi göra ett extra UL då bebis låg lite dumt till och det inte gick att få alla måtten. Denna gång ska min mamma följa med istället för sambon. Det är mammas födelsedag och jag tror inte att hon skulle kunna tänka sig en bättre present. Hon själv har fött tre barn (jag har alltså två syskon) men hon har bara gjort ett enda ul och det gjorde hon när hon väntade mig för att de misstänkte tvillingar. Tänk vad saker förändras, hon gjorde ett ul på tre barn, jag ska idag göra det fjärde ultraljudet med mitt första barn, hahaha!

V19 idag, det rullar på fort tycker jag! Har rul nästa fredag, går på sparlåga tills dess innan jag sett att allt är bra. Vi ska ta reda på kön om det går, hur har ni gjort?

Någon som vet i vilken vecka man brukar få komma till specialmödrarvården, om man skall höra dit. Står rekommendation i mina journaluppgifter men barnmorskan vifta bort det med "vi får se hur de går"

Skall på kontroll idag och funderar om jag skall ta upp det igen. Har högre blödningsbenägenhet, risk för förtidig förlossning, svår att sy/bedöva mm. Vet att inte alla med min sjukdom går till spec.mödr. Men jag har de rekommenderat

Finns det länk till den undersökningen?
Länken finns längre upp på denna sidan men undersökningen gäller bestående men 20 år efter förlossningen (gjord 2008 och undersöker kvinnor som födde barn 85-88).

Har du en länk till det du skrev om sugklocka och frånvarande barnmorskor? :)

Så det finns alltså statistik som säger att i snitt så finns det ingen barnmorska närvarande under hälften av tiden av krystningsfasen? Det låter ju smått sanslöst om det stämmer. Att det inte finns någon närvarande hälften av hela förlossningen låter ju däremot inte så konstigt, en sådan kan ju pågå i dygn.

Att barn skulle plockas ut i förtid med sugklocka för att barnmorskan har ont om tid låter ju också helt galet :o
Om det finns statistik på det vet jag inte, men jag har en väninna som är barnmorska och som nu bytt jobb pga av utbrändhet och frustration. Hon berättade att det är så och att hon blev väldigt stressad av att känna att hon inte kunde ta ansvar för två patienter samtidigt.
Det finns många artiklar om detta på nätet och det har startat något som heter barnmorskeupproret på grund av att det är såhär. Googla ordet så får du upp massor av info.

V19 idag, det rullar på fort tycker jag! Har rul nästa fredag, går på sparlåga tills dess innan jag sett att allt är bra. Vi ska ta reda på kön om det går, hur har ni gjort?

Samma situation för mig! Ska på onsdag, är i v 18+0 idag. Vi kommer nog kolla om vi kan får reda på könet! Varför inte liksom... Är dock lite orolig inför att den ska leva/allt ska se bra ut. Önskar jag kunde vara lite coolare.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 152
Gravid - 1år Hallå! Gammal hemvändande medlem med nytt användarnamn :) Väntat på att en vintertråd ska starta, men nu tar jag tag i saken själv...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 334
Hemmet Jag har kommit över några fina gamla trämöbler, uppskattningsvis från senare delen av 1800-talet. De är rejäla och (så gott som) hela...
Svar
3
· Visningar
293
Senast: MML
·
Skola & Jobb Då jag inte är direkt anonym här på forumet så vill jag inte gå in i detaljer kring min egen situation. Men jag startar ändå en tråd med...
Svar
1
· Visningar
492
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka