Höstföräldrar 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Ravishing Jag är också lite orolig för det. Tänk om den inte lever? Tänk om den har något fel så att den måste tas bort? Usch. Men jag hoppas att allt ser bra ut...

@vinkelina Jag hör ju till spec-mvc, blev ditskickad tre dagar efter inskrivningen. Men har haft blodpropp så det var viktigt att få in mig på blodförtunnande fort.

Inte för att vara sån, men det känns som att diskussionen kring förlossningsskador just nu får väldigt mycket plats. Jag tycker absolut det är ett intressant ämne, men alla kanske inte vill läsa om det? Jag är orolig inför vaginal födael
@Ravishing Jag är också lite orolig för det. Tänk om den inte lever? Tänk om den har något fel så att den måste tas bort? Usch. Men jag hoppas att allt ser bra ut...

@vinkelina Jag hör ju till spec-mvc, blev ditskickad tre dagar efter inskrivningen. Men har haft blodpropp så det var viktigt att få in mig på blodförtunnande fort.

Det är hemskt påfrestande önskar det hade varit i början av v iaf... Eller idag för den delen haha :).

Inte för att vara sån, men det känns som att diskussionen kring förlossningsskador just nu får väldigt mycket plats. Jag tycker absolut det är ett intressant ämne, men alla kanske inte vill läsa om det? Jag är orolig inför vaginal födael

Det är hemskt påfrestande önskar det hade varit i början av v iaf... Eller idag för den delen haha :).
Ja men för min del är det oron för skador som gör att jag vill ha snitt. Fast det jobbiga är att man inte vet om allt kommer gå bra ändå, för isf är ju inte snitt det bästa.
Var hos Dr förra veckan och diskuterade problemet.
Jag fick veta att det finns alternativ till epidural och lustgas. Man kan få Ketoganinjektioner också, då får barnet en motgift-spruta när det kommit ut så går det. :) Det var goda nyheter, för Ketogan hjälpte fint mot missfallssmärtor för mig. Men jag trodde inte man kunde få det vid förlossning eftersom det går in inblodet.
Man kan öven få "kvaddar" med något injicerade under huden, fungerar som akupressur. Kände mig lite skeptisk till att det hjälper.. Någon som testat det?

Man kunde även låta förlossningen starta sedvanligt för att ge barnet effekterna av värkar och sedan snitta efter en stund innan det gått för långt. Det lät bra tyckte jag för jag är fortfarande rädd, trots samtalet. :(

Skulle gärna diskutera den här artikel och dina övriga påståenden, håller med om en del men är mycket tveksam till annat. Kanske kan vara värt att skapa en annan tråd om det finns intresse att diskutera? :) Diskussionen känns direkt olämplig i den här tråden.
Varför olämplig? Det är väl just trådens grupp som bör veta om riskerna så att de kan ta medvetna beslut om sin kommande stora händelse?

Så känner jag iaf, jag vill veta så mycket fakta det går så att jag får bättre chans att besluta vad jag tror är bäst.
Tidigare t.ex. hade jag ingen åsikt om värkstimulerande utan hade tagit emot det utan protester, men efter att ha läst många artiklar och studier vill jag inte ha det av slentrian.

Läkaren jag fick träffa ingav stort förtroende och verkade ta min oro på allvar kände jag.
Hon berättade att läkarna har möte varje dag där de redovisar hur dagens förlossningar gått, inkl vid vilka tidpunkter de sätter in värkstimulerande. Det gör de för att bromsa övernyttjande av det och för att bli tvungna att reflektera över när de anser det nödvändigt.
Lät väldigt bra tycker jag, börjar vackla liiiite ifall jag kommer våga eller inte. Man kan tydligen skriva förlossningskontrakt också, där man kommer överens om vissa saker och då får inte personalen ändra (om det inte gäller liv och död antar jag).

För min del får ni gärna prata om det, tycker det är intressant. Men det kan ju vara relevant att bryta ut ändå kanske? Det är ju inte bara vi i denna tråden som berörs av ämnet, så att säga.

@morgaine
Jag diskuterar också gärna innehållet i artiklarna (som väl endast delvis handlade om påståendena) men tycker inte heller jag att den här tråden är rätt plats.
Vi fungerar olika, vissa vill veta allt allt allt för att kunna hantera sin rädsla och för vissa är det katastrof att "oförberett" få reda på fakta som man inte alls är redo för just då. Så att säga att alla i gruppen behöver få reda på fakta för att kunna fatta motiverade beslut känns inte riktigt som att det gäller för just alla. (Nu tillhör ju inte jag tråden så jag ska definitivt inte bestämma sånt, bara funderar kring att det kanske inte är så självklart för alla). Att ventilera sin eventuella förlossningsrädsla i en sån här tråd är ju helt naturligt. Men en allmän diskussion om ämnet känns felplacerad :)

Ja men för min del är det oron för skador som gör att jag vill ha snitt. Fast det jobbiga är att man inte vet om allt kommer gå bra ändå, för isf är ju inte snitt det bästa.
Var hos Dr förra veckan och diskuterade problemet.
Jag fick veta att det finns alternativ till epidural och lustgas. Man kan få Ketoganinjektioner också, då får barnet en motgift-spruta när det kommit ut så går det. :) Det var goda nyheter, för Ketogan hjälpte fint mot missfallssmärtor för mig. Men jag trodde inte man kunde få det vid förlossning eftersom det går in inblodet.
Man kan öven få "kvaddar" med något injicerade under huden, fungerar som akupressur. Kände mig lite skeptisk till att det hjälper.. Någon som testat det?

Man kunde även låta förlossningen starta sedvanligt för att ge barnet effekterna av värkar och sedan snitta efter en stund innan det gått för långt. Det lät bra tyckte jag för jag är fortfarande rädd, trots samtalet. :(
För vissa unnar kvaddlar kanon, min mamma fick jättehjälp av det!
Kl
Jag har generellt stor kunskap för att vara amatör kring förlossningar, vet en hel del om förlossningsskador etc. Men i det skedet jag är Nu i min graviditet känns det jobbigt med diskussionen även om jag håller med om det intressanta med ämnet och framörallt relevansen. Men någonstans kanske man bör få välja själv om man vill läsa om det eller inte, vilket gör att en separat tråd kanske är bättre? Jag hade inte ens skrivit klart mitt inlägg utan bara råkade skicka utan att märka ... Haha !

@vinkelina Jag hör ju till spec-mvc, blev ditskickad tre dagar efter inskrivningen. Men har haft blodpropp så det var viktigt att få in mig på blodförtunnande fort.[/QUOTE]

Får kanske komma efter ultraljudet i vecka 22. Kanske. Trots att jag tog med alla papper idag om mitt tillstånd.

Hade rutinkollen för v.25 nu i går.... Min BMnhar somsagt semester så fick en vikarie.
Jag lovar att jag aldrig kännt mig så oviktig som vårdtagare i hela mitt liv. Jag ville gråta när jag gick där ifrån.

Så här gick samtalet:

BM: -Är det du som är Is? Bra gå in och ställ dig på vågen så kommer jag snart.
-vad stod vågen på?
Jag -72
BM -Är det första barnet?
Jag - Ja det är det så det är väldigt spännande
BM -ok lägg dig på sägen så ska jag ta blodtrycket och lite blodprover. Eva heter jag föresten.
- Hur mår du då?
Jag -ja jag är jättestressad, sjukskrev mig förra veckan för....
BM - schhh nu ska jag lyssna.
-Du ligger lite lågt i järnvärderna så köp järntabletter och ät en om dan i förbyggande syft.
-Du har lite lågt blodtryck men det är ingen fara.
-Barnets hjärta slår bra, hjärtfrekvensen ligger på den högre skalan men den motionerar ju där inne känner vi så det är fullt normalt.
- Du går var fjärde vecka här så jag bokar in dig på en ny tid.
Jag - Gör jag? Det här är ju första besöket sedan inskrivningen.
BM - ja här har du tiden, har du frågor om graviditeten får du vända dig till din ordinarie BM eller ringa förlossningen. Ha det bra.
—--------------

Så fick inte svar på något, va mest lite chockad över att hon inte frågade (eller ville lyssna) på något om hur jag mådde och gav mig inte chansen att berätta om stress, oro, sammandragningar, fosterrörelser, foglossningar, vart jag ska ringa när alla har semester och allt som jag ville prata om.
Något intyg fick jag inte heller och va så ställd att jag glömde fråga.

Känner mig uppgiven bara jag tänker på det. Jag får ringa min BM till veckan när hon är tillbaka från semestern.

Hade rutinkollen för v.25 nu i går.... Min BMnhar somsagt semester så fick en vikarie.
Jag lovar att jag aldrig kännt mig så oviktig som vårdtagare i hela mitt liv. Jag ville gråta när jag gick där ifrån.

Så här gick samtalet:

BM: -Är det du som är Is? Bra gå in och ställ dig på vågen så kommer jag snart.
-vad stod vågen på?
Jag -72
BM -Är det första barnet?
Jag - Ja det är det så det är väldigt spännande
BM -ok lägg dig på sägen så ska jag ta blodtrycket och lite blodprover. Eva heter jag föresten.
- Hur mår du då?
Jag -ja jag är jättestressad, sjukskrev mig förra veckan för....
BM - schhh nu ska jag lyssna.
-Du ligger lite lågt i järnvärderna så köp järntabletter och ät en om dan i förbyggande syft.
-Du har lite lågt blodtryck men det är ingen fara.
-Barnets hjärta slår bra, hjärtfrekvensen ligger på den högre skalan men den motionerar ju där inne känner vi så det är fullt normalt.
- Du går var fjärde vecka här så jag bokar in dig på en ny tid.
Jag - Gör jag? Det här är ju första besöket sedan inskrivningen.
BM - ja här har du tiden, har du frågor om graviditeten får du vända dig till din ordinarie BM eller ringa förlossningen. Ha det bra.
—--------------

Så fick inte svar på något, va mest lite chockad över att hon inte frågade (eller ville lyssna) på något om hur jag mådde och gav mig inte chansen att berätta om stress, oro, sammandragningar, fosterrörelser, foglossningar, vart jag ska ringa när alla har semester och allt som jag ville prata om.
Något intyg fick jag inte heller och va så ställd att jag glömde fråga.

Känner mig uppgiven bara jag tänker på det. Jag får ringa min BM till veckan när hon är tillbaka från semestern.

Men fy vilket dåligt bemötande du fick! Det är inte ok :mad:
Jag jobbar inom vården och blir uppriktigt arg och faktiskt ledsen när "kollegor" beter sig som skit. Bryr man sig inte om de man har framför sig så har man INTE där att göra. Jag har lovat mig själv att den dag jag inte längre orkar bry mig om varje patient jag möter och inte vill göra mitt yttersta så ska jag sluta jobba. Börja på ett lager eller liknande där kontakt med människor inte förekommer på samma sätt. Det är jobbigt ibland, eller ofta, men det är fasen en skyldighet jag har när jag är legitimerad!

Ang. diskussionen om förlossningsskador så tycker jag absolut att den är intressant och hör hemma i tråden då ämnet kommit upp. Däremot kan jag hålla med om att det troligtvis kan finnas intresse av andra som inte hittar hit att ta del av diskussionen.

Jag har fått besök till Aurora nu. Träffade psykolog i måndags, fick tid till mottagningen på sjukhuset nästa vecka. Bröt ihop totalt under psykologsamtalet. Har bara hört negativt om mottagningen på sjukhuset här i stan men försöker hålla modet uppe och tänka att loppet ännu inte är kört. Det finns fortfarande lite hopp att jag kanske ska få andas ut och kunna försöka se fram emot barnet. Just nu är allt bara mörkt. Ångrar typ allt. Vill ha det ogjort :cry:

Men fy vilket dåligt bemötande du fick! Det är inte ok :mad:
Jag jobbar inom vården och blir uppriktigt arg och faktiskt ledsen när "kollegor" beter sig som skit. Bryr man sig inte om de man har framför sig så har man INTE där att göra. Jag har lovat mig själv att den dag jag inte längre orkar bry mig om varje patient jag möter och inte vill göra mitt yttersta så ska jag sluta jobba. Börja på ett lager eller liknande där kontakt med människor inte förekommer på samma sätt. Det är jobbigt ibland, eller ofta, men det är fasen en skyldighet jag har när jag är legitimerad!
Ja och alltså, jag förstår att hon va stressad, hon sa själv att hon blev stressad av att vara på ett nytt ställe där hon inte hittade grejerna och hade problem med datasystemet mm men jag har verkligen inte jätte höga krav. Hade hon bara lyssnat ett par minuter och sagt typ "allt ser bra ut men är du fortsatt orolig eller känner att du behöver gå ner i tid på jobbet så brukar vi rekommendera...."

Nu kände jag bara det var 28 grader varmt, jag hade precis lett idrottslektion med 30 st 5åringar på en stekhet fotbollsplan (ca 15 min innan besöket) där jag tagit ut mig ordentligt och det hon kan säga att jag har lågt blodtryck och att hjärtfrekvensen på barnet var relativt hög men allt var endå normala värden.

Lågt blodtryck går i släkten och min pappa har hela sitt liv gjort en rad undersökningar pga sitt låga blodtryck som ställer till det lite då och då så känns inte som att det är jätteavlägset att min trötthet och orkeslöshet kan hänga ihop med blodtrycket men jag fick ju ingen möjlighet att prata om det.

Hörrni, jag skapade en tråd om förlossningsskador: http://www.bukefalos.com/threads/forlossningsskador.1406024/ Så kan alla intresserade fortsätta med det ämnet där!

Apropå något annat: ÄNTLIGEN fredag. Är ledig hela nästa vecka för jag och sambo ska gifta oss den 11, så vi har lite att fixa med :) Massa roligt händer nästa vecka, ska klippa mig på tisdag, RUL onsdag och sen bröllopet på lördag. Dock har min farbror-katt sprungit bort vilket dämpar glädjen lite :( Hoppas att han kommer hem snart (är polisanmäld mm och han är id-märkt och registrerad). Vill ju ha alla mina djur hemma! Mår faktiskt väldigt bra i min graviditet nu också, så skönt efter allt kräks och illamående.

Någon annan än jag som försökt sig på barnvagnsdjungeln? Ska åka och kolla lite idag, men det känns övermäktigt. Och alla sidor som är menade att hjälpa till gör mig bara ännu mer förvirrad :confused:

Någon annan än jag som försökt sig på barnvagnsdjungeln? Ska åka och kolla lite idag, men det känns övermäktigt. Och alla sidor som är menade att hjälpa till gör mig bara ännu mer förvirrad :confused:
Hoppar in från sommartråden, men jag tänkte på vad jag faktiskt skulle använda den. Och iom att vi bor på landet så ville jag ha en robustare sak med lufthjul. Det blev en Emmaljunga Mondial deluxe. Den är större (tyngre), och jag tycker den är sjukt snygg. Men hade jag ffr bott inne i stan så hade jag köpt en smalare, mindre med svängbara framhjul. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 150
Gravid - 1år Hallå! Gammal hemvändande medlem med nytt användarnamn :) Väntat på att en vintertråd ska starta, men nu tar jag tag i saken själv...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 334
Hemmet Jag har kommit över några fina gamla trämöbler, uppskattningsvis från senare delen av 1800-talet. De är rejäla och (så gott som) hela...
Svar
3
· Visningar
293
Senast: MML
·
Skola & Jobb Då jag inte är direkt anonym här på forumet så vill jag inte gå in i detaljer kring min egen situation. Men jag startar ändå en tråd med...
Svar
1
· Visningar
492
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix