Höstföräldrar 2016 del 2 (bebisarna kommer)

Var hos BM igår och lämnade nytt urinprov och som väntat var det inget protein i detta prov. Dock är mitt blodtryck fortfarande i dom övre regionerna av normalspannet, så det blir blodtrycks- och urin-koll en gång i veckan från och med nu. Har redan bokat in 3 veckors besök i förväg :D, sambon är inte helt lätt att boka in tider med alla gånger ;)

Har börjat fundera på när jag ska gå hem också, blir nog iaf en vecka innan BF. Med sparade semesterdagar troligen... eller är det dumt? Man har ju lite färre dagar året efter man kommer tillbaka från ledigheten eftersom det bara är dom första 120 dagarna som är semestergrundande.... Hmm..
Å andra sidan har du ju föräldraledigt att kunna spara och ta ut i framtiden om ni sparar dagar.

Tror ni mannen får slipa på komplimangerna? I går blev jag en gravid,handikappad blåval. (Hans kommentar, du är så stor då du är gravid,översattes till blåval i mitt huvud,han mena vacker. Handikappad då han lämna in arbetsansökan till ett handikappboende och tog upp att jag har en ovanlig sjukdom så han är van med "funktionsnedsatta". Ja gravid är väl rätt självklart)

Bra jobbat!
Måste säga att det skrämmer mig lite att bli ensam med bebis om några veckor när mannen börjar jobba igen.

Hon är 11 dagar idag och det är roligt att se hur utvecklingen redan går framåt sedan hon föddes. Längtar så till första leendet!
Igår hade vi första skrikiga kvällen med en bebis som bara var nöjd snuttandes på min bröstvårta och då med riktigt dåligt tag. Var troligtvis lite övertrött bebis. Idag kompenserade hon med att ligga vaken i mitt knä i två timmar och snacka lite efter ett bad :love:
Tack :) Jag har också tyckt (och tycker ibland fortfarande) att det här med att vara själv med bebis är läskigt. Men när man väl "tvingas" till det så inser man varje gång att det går ju riktigt bra :) Så oroa dig inte, det kommer gå toppen för dig också!

Å andra sidan har du ju föräldraledigt att kunna spara och ta ut i framtiden om ni sparar dagar.

Ja precis, men det känns ju som att jag inte har nån lust att börja ta ut dom innan bebis har kommit - "i onödan" eller hur man nu ska säga. Jag tar ju från BF hursom, men har ingen lust att ta innan.

Menmen, vi snackar ju inte om så många dagar så det spelar kanske ingen större roll. Jag har ju inget jobb som gör att jag kan gå på gravidpenning direkt, så jag får vackert ta FP eller egen ledighet ;)

Ja precis, men det känns ju som att jag inte har nån lust att börja ta ut dom innan bebis har kommit - "i onödan" eller hur man nu ska säga. Jag tar ju från BF hursom, men har ingen lust att ta innan.

Menmen, vi snackar ju inte om så många dagar så det spelar kanske ingen större roll. Jag har ju inget jobb som gör att jag kan gå på gravidpenning direkt, så jag får vackert ta FP eller egen ledighet ;)
Jag gick hem med gravidpenning idag och får tillägga att jag måste ta ut föräldradagar 14 dagar innan bf. Så var du glad att du inte behöver gravidpenning :)

Jag gick hem med gravidpenning idag och får tillägga att jag måste ta ut föräldradagar 14 dagar innan bf. Så var du glad att du inte behöver gravidpenning :)

Jo, jag är glad att jag kan jobba! Hade jag vart kvar på min gamla avdelning hade jag kanske behövt gå med gravidpenning från och med vecka 25 på grund av buller osv. Så det är mycket bättre att kunna jobba på tills slutet, men lite vill jag vara hemma och vila innan :)

Jag hade graviditetspenning 17 dagar och sen från 17:onde till 26:e utan inkomst. Får väl snåla lite. Ville inte ta ut dagar innan hon kom. Är glad att jag kunde jobba hela juli men var väldigt skönt att gå hem då.

Jag har ridit idag! Första gången sen juni. Kändes inte alls konstigt. Dock var han tvungen att testa mig och se om han fick bestämma nu.. :banghead: slutade med ryggning ca 300 m efter flera hopp ner i diket med taggtråd precis brevid samt lite stegringar..

Mamma gick promenad med Isabella sålänge och hon bara sov.
Jag fick sova 4 timmar i sträck inatt! Hon åt vid 21.30 och somnade ca 22. Vid 4 väckte hon mig nästa gång.

viadukt skrev:
Hon är 11 dagar idag och det är roligt att se hur utvecklingen redan går framåt sedan hon föddes. Längtar så till första leendet!

Sådana här kommentarer får mig att känna att vi typ hoppat över det där första utvecklings stadiet :o han är så stor på något sätt vår kille.

Redan på BB fick vi se första leendet ( och väldigt mycket grimaser :love:) men redan då fäste han också blicken på en snutte och följde den så mycket att han vred på huvudet när en sköterska förde den fram och tillbaka (hon va så farsinerad i att de funka så stackars Alfons fick se den där snutten flyga fram och tillbaka många gånger :angel:, men en äldre sköterska förklarade att det inte är helt ovanligt även om dom inte ser det så ofta) och när barnläkaren la honom på mage innan hemfärd så lyfte han huvudet vilket dom ska kunna när dom är 6 veckor.

Men han är världens goaste vår Lillkille, han älskar att pussas så när man ska rapa honom kastar han bak huvudet och vill få pussar istället.

I morgon är jag hemma första dagen ensam, min sambo har ju varit borta en del även under de här dagarna men imorgon börjar han jobba vilket gör att jag måste hantera hundarna själv också och det gruvar jag mig lite för, jakthunden måste gå kopplad och jag kan inte förstå hur jag ska ta oss upp ur sängen ch få Alfons ner i barnvagn så att hundarna får morgonpinka... Det skrämmer mig. Min schäfer kan jag ju bara öppna dörren åt så skulle jag kunna ta promenaden när det passar men det går somsagt inte med jämten.

Från och med måndag kommer jag att jobba på vårt huvudkontor med att översätta texter från engelska till svenska. Ingen kommer att vara beroende av att jag är där och det jag hinner med, det hinner jag med. Ska bli så skönt då detta ligger mycket närmre hem och jag slipper resvägen genom t-centralen varje dag. Jag hoppas kunna jobba så länge som möjligt, får se hur länge jag klarar det.

Från och med måndag kommer jag att jobba på vårt huvudkontor med att översätta texter från engelska till svenska. Ingen kommer att vara beroende av att jag är där och det jag hinner med, det hinner jag med. Ska bli så skönt då detta ligger mycket närmre hem och jag slipper resvägen genom t-centralen varje dag. Jag hoppas kunna jobba så länge som möjligt, får se hur länge jag klarar det.

Skönt att få det så fritt, det gör mycket för hur länge man kan jobba tror jag :) Mitt jobb är ju väldigt fritt, förutom när jag typ har nån utbildning eller konferens men det är ju roligt så det har inte gjort nått.
Fast jag har fått säga ifrån ett jättetungt försäkringsfall eftersom det blir alldeles för mycket för mig känslomässigt. En kvinna som blivit svårt lungsjuk av jobbet, 45 år gammal och 27% lungkapacitet kvar. Har enligt läkarna bara 1-2 år kvar att leva om hon inte får en dubbel lungtransplantation :cry: Usch, mötena med henne har verkligen vart kämpiga, det går bra medans vi har mötet men sen efteråt måste jag gå iväg och gråta :cry:

Sådana här kommentarer får mig att känna att vi typ hoppat över det där första utvecklings stadiet :o han är så stor på något sätt vår kille.

Redan på BB fick vi se första leendet ( och väldigt mycket grimaser :love:) men redan då fäste han också blicken på en snutte och följde den så mycket att han vred på huvudet när en sköterska förde den fram och tillbaka (hon va så farsinerad i att de funka så stackars Alfons fick se den där snutten flyga fram och tillbaka många gånger :angel:, men en äldre sköterska förklarade att det inte är helt ovanligt även om dom inte ser det så ofta) och när barnläkaren la honom på mage innan hemfärd så lyfte han huvudet vilket dom ska kunna när dom är 6 veckor.

Men han är världens goaste vår Lillkille, han älskar att pussas så när man ska rapa honom kastar han bak huvudet och vill få pussar istället.

I morgon är jag hemma första dagen ensam, min sambo har ju varit borta en del även under de här dagarna men imorgon börjar han jobba vilket gör att jag måste hantera hundarna själv också och det gruvar jag mig lite för, jakthunden måste gå kopplad och jag kan inte förstå hur jag ska ta oss upp ur sängen ch få Alfons ner i barnvagn så att hundarna får morgonpinka... Det skrämmer mig. Min schäfer kan jag ju bara öppna dörren åt så skulle jag kunna ta promenaden när det passar men det går somsagt inte med jämten.

Kan inte sambon din ta ut hundarna innan han far till jobbet då? Så behöver inte du känna stress.

Kan inte sambon din ta ut hundarna innan han far till jobbet då? Så behöver inte du känna stress.
Jo det va tanken men han börjar 6 på morgonen så då måste hundarna äta och gå till hundgården vid 5 och det hade inte jag hjärta nog att låta honom göra... Men idag gick det iaf väldigt bra, dom fick ingen lång promenad men ändå en promenad iaf :)

Jo det va tanken men han börjar 6 på morgonen så då måste hundarna äta och gå till hundgården vid 5 och det hade inte jag hjärta nog att låta honom göra... Men idag gick det iaf väldigt bra, dom fick ingen lång promenad men ändå en promenad iaf :)

De kan inte bara snabbkissa och sen sova vidare?

Undrar om de kan vara med förlossningar som med förkylning. När man slappnar av kommer de. Går på ledigt på fredag efter ett stressigt halvår och lite rädd Att kroppen ställer till med nått när man får slappna av.

Varit mycket aktivitet i magen idag blandat med sammandragningar och "oro" i kroppen

De kan inte bara snabbkissa och sen sova vidare?
Jo men då vill de ändå ut direkt när jag kliver upp så det blir ett jäkla liv här -fast jag är nog inne på det ändå, alltså att de får snabbkissa så jag med gott samvete kan be dem lägga sig en stund till även om jag och lillen är vaken, vi måste ju liksom hitta en ingång till nya rutinerna på nå vis för i längden känns det inte hållbart att dom ska låta som om de håller på att riva huset bara för att jag inte ha möjlighet att gå ut med dem direkt.

Jo men då vill de ändå ut direkt när jag kliver upp så det blir ett jäkla liv här -fast jag är nog inne på det ändå, alltså att de får snabbkissa så jag med gott samvete kan be dem lägga sig en stund till även om jag och lillen är vaken, vi måste ju liksom hitta en ingång till nya rutinerna på nå vis för i längden känns det inte hållbart att dom ska låta som om de håller på att riva huset bara för att jag inte ha möjlighet att gå ut med dem direkt.

Testa! Kan ju vara en grej som gör att man kan ryta lite utan att skämmas.

• Gilla
Reactions: Is
Igår blev jag överraskad med världens bästa icke-Babyshower!
Jag har gjort väldigt tydligt för mina vänner att jag inte är intresserad av någon babyshower, det är helt enkelt inte min stil. Så jag var helt oförberedd på denna överraskning.
Istället för en "traditionell" babyshower, så var det en fika med alla våra närmaste för att fira att bebis är på väg. Japp, sambon blev också firad och några av hans vänner var också med. Han var involverad i överraskningen, men vi öppnade presenterna tillsammans. De hade verkligen tagit hänsyn till hur jag är som person istället för att göra sånt man brukar göra.
Det var helt enkelt en trevlig kväll med god fika, underbart sällskap och välbehövliga presenter :love:

Vår lilla ger lite reflexmässiga leenden men vi väntar ju på de där äkta leendet. BVC-besök idag och det känns som om hon har vuxit massor sedan förra besöket.

Vi har börjat försöka med flaska. Första försöket resulterade i skrik och ilsken bebis som slog bort flaskan. Andra försöket tog hon den lyckas dra i sig lite iaf :up:

Någon blivande mamma som använder natracares produkter? Jag har en del bindor (ca 1,5 åkt) över som jag helst undviker att slänga om någon vill ha dem. Är deras maternity varianter, båda sorterna. Skänker bort till den som ev vill ha!

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 145
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
Kultur Hur många program kommer du lyssna på? Vem ser du mest fram emot? Och till sist vem blir din utmaning att lyssna på? Här är alla...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
17 552
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 225

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025

Hästrelaterat