Höstföräldrar 2016 del 2 (bebisarna kommer)

Hembesök av BVC avklarat. Vår lille tjockis har gått upp 400 g på nio dagar O_o
Inte undra på att vi tycker att hon växer som ogräs! :p

Vi har varit på 1 månads kontroll på BVC. Lilleman har gått upp 735 gram på 2 veckor. :o Och växt 1,5 cm på längden. Mat får han ju uppenbarligen i sig. :d
Jag har även snart gjort första veckan själv hemma. Lite körig att få ordning på oss alla tre och hinna till förskolan i tid på morgonen, men vi klarar det hyfsat i varje fall. :D Storasyster är överlycklig att komma dit och vill inte med hem igen när vi ska hämta så det känns skönt. Och det är skönt att få några timmar i lugn och ro med lilleman. :heart
Imorgon ska vi nog försöka oss på ett besök på öppna förskolan. Dottern får leka av sig ordentligt ett par timmar och mamman får träffa några vänner under tiden. Win win! :up:

Vår lilla ger lite reflexmässiga leenden men vi väntar ju på de där äkta leendet. BVC-besök idag och det känns som om hon har vuxit massor sedan förra besöket.

Vi har börjat försöka med flaska. Första försöket resulterade i skrik och ilsken bebis som slog bort flaskan. Andra försöket tog hon den lyckas dra i sig lite iaf :up:
Ja men precis, vi väntar också på de där riktiga leendet och inte bara " gu så skönt att få bajsa" leendet:angel:

Uppdatering här också.
Bvc besök idag. Grabben har vuxit 2cm och gått upp 310g sedan vi kom hem så även han växer så det knakar

Vi har varit på 1 månads kontroll på BVC. Lilleman har gått upp 735 gram på 2 veckor. :o Och växt 1,5 cm på längden. Mat får han ju uppenbarligen i sig. :d
Jag har även snart gjort första veckan själv hemma. Lite körig att få ordning på oss alla tre och hinna till förskolan i tid på morgonen, men vi klarar det hyfsat i varje fall. :D Storasyster är överlycklig att komma dit och vill inte med hem igen när vi ska hämta så det känns skönt. Och det är skönt att få några timmar i lugn och ro med lilleman. :heart
Imorgon ska vi nog försöka oss på ett besök på öppna förskolan. Dottern får leka av sig ordentligt ett par timmar och mamman får träffa några vänner under tiden. Win win! :up:
En till som växer ordentligt :D
Jag är imponerad över alla som roddar runt fler än ett barn. Var på Ikea här om dagen, sjukt impad av den mamma som överlevde det besöket ensam med fyra barn mellan typ 0 och 6 år O_o

En till som växer ordentligt :D
Jag är imponerad över alla som roddar runt fler än ett barn. Var på Ikea här om dagen, sjukt impad av den mamma som överlevde det besöket ensam med fyra barn mellan typ 0 och 6 år O_o

Hejja bebisarna! :love: Tycker nästan det är lite jobbigt att han växer och tiden går så fort.. vill att han ska vara så här liten och gosig mkt längre ju. :o
Såklart vill jag ju egentligen att han ska frodas, växa och utvecklas, men hade nästan glömt hur mysigt det är att ligga i soffan och snosa på en varm sovande bebis. :heart

Jösses. Tycker det är tillräckligt att ordna med 2 ungar plus mig själv ut till bilen och åka till förskolan. :o Och då är lillebror supersnäll och ligger mest tyst och stilla än sålänge, om han inte är hungrig då. :p

Ni som inte fött än: Är ni hemma från jobb redan? Om inte, när ska ni gå hem, hur mycket innan? :)

Jag har ju kontorsjobb så jag får ju ingen gravidpenning, så jag tänkte gå typ 1,5 - kanske 2 veckor innan BF (25/10). Mest bara för att det är najs att kunna vila och ta det lite lugnt innan, mitt jobb kan va rätt krävande psykiskt ibland.... Nästa vecka är mitt vice huvudskyddsombud här med mig hela veckan och "skolar in" sig, så sen tänkte jag gå hem och slappa lite :angel: Jag mår fortfarande finfint, men det är ju lite tungt och jag har börjat sova sämre. Inatt var jag så jäkla törstig!! Alltså, vi snackar sådär törstig som man blir när man är bakis! Skitjobbigt...

Ni som inte fött än: Är ni hemma från jobb redan? Om inte, när ska ni gå hem, hur mycket innan? :)

Jag har ju kontorsjobb så jag får ju ingen gravidpenning, så jag tänkte gå typ 1,5 - kanske 2 veckor innan BF (25/10). Mest bara för att det är najs att kunna vila och ta det lite lugnt innan, mitt jobb kan va rätt krävande psykiskt ibland.... Nästa vecka är mitt vice huvudskyddsombud här med mig hela veckan och "skolar in" sig, så sen tänkte jag gå hem och slappa lite :angel: Jag mår fortfarande finfint, men det är ju lite tungt och jag har börjat sova sämre. Inatt var jag så jäkla törstig!! Alltså, vi snackar sådär törstig som man blir när man är bakis! Skitjobbigt...

BF 7/11. Jobbar halvtid till och med 28/10, sen ska jag vara ledig är planen. :)

Jag tog ut FL två veckor före hon beräknades komma. Har semester tre veckor innan det. Vart superskönt att få koppla av innan bf och bara fokusera på oss och bebis.

Jag var sjukskriven de två sista månaderna pga foglossning. Hade gärna jobbat hela vägen om jag hade kunnat, mest för att jag är väldigt rastlös och det blir tillräckligt med soff-tid ändå när bebis väl är ute. Men jag kanske hade tyckt annorlunda om jag hade kunnat vara hemma utan att vara tvingad till soffläge innan :)

Gällande törsten kan jag bara säga en sak- vänta bara tills/om du börjar amma! Jag drack mer vatten än någonsin under graviditeten och den konsumtionen har nog dubblats sedan bebis kom. Så snart han äter första droppen så växer törsten hos mig, jag dricker nog 3L vatten/dag! Men det kanske inte är normen, det kanske bara är jag :)

Jag var sjukskriven de två sista månaderna pga foglossning. Hade gärna jobbat hela vägen om jag hade kunnat, mest för att jag är väldigt rastlös och det blir tillräckligt med soff-tid ändå när bebis väl är ute. Men jag kanske hade tyckt annorlunda om jag hade kunnat vara hemma utan att vara tvingad till soffläge innan :)

Gällande törsten kan jag bara säga en sak- vänta bara tills/om du börjar amma! Jag drack mer vatten än någonsin under graviditeten och den konsumtionen har nog dubblats sedan bebis kom. Så snart han äter första droppen så växer törsten hos mig, jag dricker nog 3L vatten/dag! Men det kanske inte är normen, det kanske bara är jag :)

Jag skulle nog också bli rastlös om jag va tvungen att vara hemma så länge....Jag är nästan tveksam till 2 veckor innan! :angel: Men jag får väl åka ut och pyssla i stallet och hälsa på mamma (hon är sjukskriven så henne kan man alltid hänga med :D) om det blir för illa! Eller åka ut och hälsa på på jobbet, men det ska man nog försöka undvika... tyvärr är både jag och sambon såna som har svårt att hålla oss borta från jobbet ;)

Jag skulle nog också bli rastlös om jag va tvungen att vara hemma så länge....Jag är nästan tveksam till 2 veckor innan! :angel: Men jag får väl åka ut och pyssla i stallet och hälsa på mamma (hon är sjukskriven så henne kan man alltid hänga med :D) om det blir för illa! Eller åka ut och hälsa på på jobbet, men det ska man nog försöka undvika... tyvärr är både jag och sambon såna som har svårt att hålla oss borta från jobbet ;)
Ja, är du inte fysiskt tvingad att ta det lugnt så finns det ju alltid saker att hitta på, då kan det nog vara riktigt trevligt! Tror kanske dock inte att jobbet är rätt plats att underhålla sig på när man väl är ledig ;) Du får väl se det som en nyttig övning i att släppa jobbet :D (Och jag förstår, för jag är precis likadan! Jag satt och chattade med kollegorna på dagarna och kollade läget, hur det gick för min ersättare, vad som hände på marknaden, inom bolaget osv... så svårt att inte lägga sig i!)

Amma = trött och törstig.
Tror livsmedelsverket rekommenderar 1 l extra vatten/dag vid amning. Har för mig att det är där jag läste det.

Alltså det här med törsten är inte att leka med! Jag får nästan en känsla av att må dåligt så fort grabben ska amma bara för att jag blir så akut törstig!

Jag har ju kontorsjobb så jag får ju ingen gravidpenning, så jag tänkte gå typ 1,5 - kanske 2 veckor innan BF (25/10).
Det är lättare att få graviditetspenning vid kontorsjobb än som förskolepedagog... FK menar att ett helt stillasittande(monotont) jobb är mer ansträngande för den gravida kroppen än ett rörligt jobb där man har möjlighet att vara i rörelse och skifta arbetsställning och arbetsuppgift ofta. Vet att dom som sitter på löner här har fått graviditetspenning. Jag som jobbar med barn mestsdels i skogen men är också ansvarig för dans och gymnastik mm blev nekad då dom ansåg att jobbet är varierande och mina kollegor borde kunna avlasta mig.

What the..... , jag har börjat snarka?! Jag väcker mig själv direkt och det händer bara när jag ligger på rygg. Hoppas det försvinner efter förlossningen!
Någon som vet?

Det är lättare att få graviditetspenning vid kontorsjobb än som förskolepedagog... FK menar att ett helt stillasittande(monotont) jobb är mer ansträngande för den gravida kroppen än ett rörligt jobb där man har möjlighet att vara i rörelse och skifta arbetsställning och arbetsuppgift ofta. Vet att dom som sitter på löner här har fått graviditetspenning. Jag som jobbar med barn mestsdels i skogen men är också ansvarig för dans och gymnastik mm blev nekad då dom ansåg att jobbet är varierande och mina kollegor borde kunna avlasta mig.

Fast här är det kontorsjobben man blir omplacerad till om man jobbar på verkstadsgolvet. Jag har ju så att jag varierar mellan att sitta och stå vid skrivbordet, samt att jag rör på mig och springer på diverse möten osv. Jag hade aldrig haft tålamod till att vara hemma på gravidpenning tror jag ;) Men jag har ju mått bra också, det är nog därför jag aldrig reflekterat över det...
Jag vet iofs inte hur det är på tjänstemannasidan! Dom kanske får gravidpenning fast dom har kontorsjobb! Jag är så van vid att jobba med heeelt andra risker - som högt buller, kemikalier, tunga lyft och sånt :) Vi har ju haft folk som gått hemma med gravidpenning från v.24 eftersom det inte fanns nått annat dom kunde göra och det är så högt buller på deras avdelning.

• Gilla
Reactions: Is
Alltså det här med törsten är inte att leka med! Jag får nästan en känsla av att må dåligt så fort grabben ska amma bara för att jag blir så akut törstig!
Exakt sån känsla får jag med! Måste alltid ha ett stort glas vatten framme när jag ammar :P

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 145
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
Kultur Hur många program kommer du lyssna på? Vem ser du mest fram emot? Och till sist vem blir din utmaning att lyssna på? Här är alla...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
17 552
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 225

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025

Hästrelaterat