Höstföräldrar 2016 del 2 (bebisarna kommer)

Aktiveringastips? Första dagen på ledigt idag. Hade ju själv tänkt variera pyssel i hemmet med promenader för att hålla igång, har inga direkta problem kopplade till graviditeten

Tyvärr satte mannen ner foten så jag får inte promenera. Orsaken är min fot. Har länge klagat att den är sjuk och igår skulle han massera den. Troligen en ordentligare inflammation i typ varje sena i foten (säkert snedbelastning efter att jag vrickade den för någon vecka sedan)

Men vad skall jag gööööööra då? Bara ligga på soffan är inte min grej (dessutom är han sjukskriven så kan inte gå i smyg heller *visslar*) äger inge baddräkt annars vore simning kul.

Fick spjälsängen igår och nu har mannen skruvat ihop den.... Två gånger. Dem rymdes nämligen inte upp för trappan ihopskruvad. Lite kommer vi att modifiera den. Sängen är 32 år gammal, köpt till mig som baby. Visade sig att sängbotten kommer i samma höjd som min madrass, så vi kommer lämna bort en långsida. Så för att förstärka den sidan lade vi till ett spännband mellan sängens ben. Själva botten är fast med separata hakar, och kommer väl förstärkas med vinkeljärn på den sidlösa delen. Känns tryggare att babyn har egen säng, men man behöver inte lyfta den vid amning

Fick spjälsängen igår och nu har mannen skruvat ihop den.... Två gånger. Dem rymdes nämligen inte upp för trappan ihopskruvad. Lite kommer vi att modifiera den. Sängen är 32 år gammal, köpt till mig som baby. Visade sig att sängbotten kommer i samma höjd som min madrass, så vi kommer lämna bort en långsida. Så för att förstärka den sidan lade vi till ett spännband mellan sängens ben. Själva botten är fast med separata hakar, och kommer väl förstärkas med vinkeljärn på den sidlösa delen. Känns tryggare att babyn har egen säng, men man behöver inte lyfta den vid amning

Vi fyndade en begagnad bedside crib när sonen var nån vecka. Älskar den. Han sover gott i sitt mest i den, smidigt att flytta över honom vid amningen (får tyvärr ingen ordning på liggamningen så vi sitter upp) och så ligger han på tryggt avstånd från sambons snurrande.. :p när han blir större och kan börja förflytta sig mer får han ligga i den vanliga spjälsängen istället. :) Hoppas han är som storasyster och sover hela natten till dess.

@vinkelina
Allt fixat till bebis? Jag ägnade de sista lediga veckorna med att sy babynest, ordna med mobil till säng och vagn. Byggde även skötbord. Finns massa roligt att göra till bebis men då gillar jag att pilla och pyssla med allt möjligt.

Har också bebis vid sidan av sängen med en sida borta. Går oftast upp och ammar på natten ändå, ska ju ändå byta på henne. Men morgonen och ibland sista matningen på natten kör vi liggamning och då är detv praktiskt att kunna flytta över henne smidigt. Jag är också himla nojig och hon gör en massa konstiga ljud på nätterna så tycker det är skönt att ha henne nära så jag lätt kan titta till henne.

Idag har sambon fixat första kvällen själv med henne, jag har dock varit hemma. Lillan var ledsen och hungrig men han fixade att få det att fungera med flaskan så hon blev nöjd. Hoppas kunna få åka själv till stallet i slutet av veckan. Jag vart sån abstinens. Är avis på dig @sandra87_ som ska börja rida! Längtar så. Var ut här om dagen och mockade, fixade vatten och så och det var så skönt. Sen började jag blöda betydligt mer efter det så ska kanske ta det lite lugnt? Är ju fortfarande bara 17 dagar efter snittet.

Vänta hellre lite längre med o rida! Satt upp efter en vecka med andra barnet o åkte häst med någon veckas mellanrum (inga problem tyckte jag) men det slutade med ett mindre framfall. Fick träna mycket o efter denna förlossningen kommer jag vänta två (tre) månader med ridningen och ev. kommer de fixa till down under ordentligt. Även om ridsuget är stort lovar jag, det är inte värt det (säger jag nu :o....)

@vinkelina
Allt fixat till bebis? Jag ägnade de sista lediga veckorna med att sy babynest, ordna med mobil till säng och vagn. Byggde även skötbord. Finns massa roligt att göra till bebis men då gillar jag att pilla och pyssla med allt möjligt.

Har också bebis vid sidan av sängen med en sida borta. Går oftast upp och ammar på natten ändå, ska ju ändå byta på henne. Men morgonen och ibland sista matningen på natten kör vi liggamning och då är detv praktiskt att kunna flytta över henne smidigt. Jag är också himla nojig och hon gör en massa konstiga ljud på nätterna så tycker det är skönt att ha henne nära så jag lätt kan titta till henne.

Idag har sambon fixat första kvällen själv med henne, jag har dock varit hemma. Lillan var ledsen och hungrig men han fixade att få det att fungera med flaskan så hon blev nöjd. Hoppas kunna få åka själv till stallet i slutet av veckan. Jag vart sån abstinens. Är avis på dig @sandra87_ som ska börja rida! Längtar så. Var ut här om dagen och mockade, fixade vatten och så och det var så skönt. Sen började jag blöda betydligt mer efter det så ska kanske ta det lite lugnt? Är ju fortfarande bara 17 dagar efter snittet.

Jag har inte märkt någon direkt skillnad på blödningarna efter rörelse. Slutade dock blöda helt för ca 1 1/2 vecka sedan.
Har sedan dess mockat och fixat nästan varje dag. Har ju eget stall tillsammans med mamma på deras gård 1 km från oss så vi brukar hjälpas åt, men har passat på direkt när mannen kommer hem eller när storasyster är på förskolan.
Igår satte jag båda ungarna i vagnen och knatade bort och fixade även fast pappan var på jobbet. Gick betydligt bättre än jag trodde så fick färdigt allt. Klart över förväntan. :D
Ska försöka idag med tänkte jag. Dottern är hemma från förskolan då hon är så väldigt snorig = mammig och noll tålamod, så vi får väl se hur det går. :p

Vänta hellre lite längre med o rida! Satt upp efter en vecka med andra barnet o åkte häst med någon veckas mellanrum (inga problem tyckte jag) men det slutade med ett mindre framfall. Fick träna mycket o efter denna förlossningen kommer jag vänta två (tre) månader med ridningen och ev. kommer de fixa till down under ordentligt. Även om ridsuget är stort lovar jag, det är inte värt det (säger jag nu :o....)
Hur märker man av det här med framfall?
Jag upplever att jag är och har varit sin vanligt hela graviditeten och även efteråt.

@vinkelina

Jag kan inget om snitt just, men vad gäller avslaget så ökade det en del när jag rörde mkt på mig. Från att ha stannat av så kom det tillbaka igen osv. Inget att oroa sig för utan tydligen helt naturligt att den ökade rörelsen sätter lite extra fart.
Men, å andra sidan, kanske inte ska ropa hej än, ska till BM på efterkontroll imorgon (8,5 v efter förlossningen) för att citat: "kontrollera att allt är ok så att jag kan börja rida igen"... :D (Har ridit minst två pass i veckan sedan fem veckor tillbaka, ibland två hästar om dagen - men det behöver jag ju inte berätta)

Kontot gråter blod. Handlat smått och gott till baby (och mig) som nappar (två olika modeller) amningsnapp, nappflaska, amningskupor, mjölkersättning i fall om amningen inte skulle fungera,ett paket var inte så dyrt. Lite krämer mot röd rumpa, ett paket blöjor (hitta även vikblöjor som fick komma med, tänkte sy egna av gamla kasserade lakan, men detta kändes lättare när de kom emot) lite underlakan och ett påslakan samt en filt. Och nytt torkställ som tar mindre plats med sväljer mer. Ryms vid vedspisen i köket

De jag vet vi saknar är badbalja, skötbord men på båda är vi osäkra på modell. Jag behöver mjukt wc papper och bindor.

Kontroll hos BM här också, inget protein i urinen och denna gång hade blodtrycket sjunkit! Bebis hjärta lät så fint så, fick lyssna lite på det också :love: Nästa vecka är nästa "riktiga" kontroll, men jag har tider inbokade varje vecka nu just för att kolla urin och blodtryck.

Sover som en kratta har jag börjat göra också...:cool: vaknar flera gånger per natt, kissnödig, täppt i näsan, hungrig, törstig, allmänt klarvaken.... suck :wtf: och idag åkte sambon på konferens i Karlstad och är borta till på fredag eftermiddag! Bläää!
Det är dock ordnat så att han har bil om han skulle behöva åka hem akut utifall förlossningen får för sig att starta, det tar två timmar att åka hit från Karlstad, så det känns okej. Men jag saknar honom som fasen redan..

Jag kan inget om snitt just, men vad gäller avslaget så ökade det en del när jag rörde mkt på mig. Från att ha stannat av så kom det tillbaka igen osv. Inget att oroa sig för utan tydligen helt naturligt att den ökade rörelsen sätter lite extra fart.
Men, å andra sidan, kanske inte ska ropa hej än, ska till BM på efterkontroll imorgon (8,5 v efter förlossningen) för att citat: "kontrollera att allt är ok så att jag kan börja rida igen"... :D (Har ridit minst två pass i veckan sedan fem veckor tillbaka, ibland två hästar om dagen - men det behöver jag ju inte berätta)
Ja men precis så är det här med. Promenera är lugnt, även i rask takt. Är mer när jag grejar mycket, tex böjer mig ner, mockar och kryper mellan staketet som avslaget fryst igång. Oftast är det väldigt rött.

Kommer nog iaf vänta någon vecka till med att rida. Men mest för att min häst måste komma igång först. Lockar inte jättemycket att sitta upp på understimulerad unghäst.

Undrar hur ungen låg i morse.. Sedan vecka 20 har han legat med huvudet neråt. Idag vakna jag att magen såg ut som att någon lagt en limpa tvärsöver. Får hoppas att de inte var ett svängningsförsök.

Har nattetid även börjat känna av framfogarna. Inga problem, känningar dagtid så beror väl på hur jag ligger

Undrar hur ungen låg i morse.. Sedan vecka 20 har han legat med huvudet neråt. Idag vakna jag att magen såg ut som att någon lagt en limpa tvärsöver. Får hoppas att de inte var ett svängningsförsök.

Har nattetid även börjat känna av framfogarna. Inga problem, känningar dagtid så beror väl på hur jag ligger
Prova att ha en kudde mellan knäna när du sover, det kan hjälpa mot fogarna.

Min mage såg ofta helt galen ut sista tiden och jag va helt säker på att han omöjligt kunde ligga med huvudet nedåt men A låg stadigt med huvudet ned så tror inte du behöver vara orolig.

Prova att ha en kudde mellan knäna när du sover, det kan hjälpa mot fogarna.

Min mage såg ofta helt galen ut sista tiden och jag va helt säker på att han omöjligt kunde ligga med huvudet nedåt men A låg stadigt med huvudet ned så tror inte du behöver vara orolig.

Har en två meters mjukislarv som stödkudde. Dock verkar han trivas bättre på golvet nattetid *visslar*

Enda som funkar riktigt bra är att knöla ihop täcket, men de blir lite kallt (går inte med extra täcke,de åker också på golvet)

Här var det en till mage som var galen, framförallt sista två veckorna. Trodde ibland hon vänt sig för en sekund men icke. Huvudet var på väg ut genom magen på mig varje dag.

Fröken här växer så det knakar!
Vår lilla tjej börjar växa ur byxor i stl 50 så igår började jag tvätta upp 56. Hon kan och kommer fortfarande kunna ha bodys några veckor till i 50 skulle jag tro. Men var är det som händer med vår bebis?! Hon växer så fort!

Idag har jag lämnat pappa ensam med henne för första gången och drog till gymmet en timme och tränade lite lätt. Vi försöker ju få till det här med flaska här hemma och hon äter bra ur den när hon väl kommer igång men blir lätt irriterad och kommer inte till ro riktigt efteråt. Pappa blir lätt stressad också vilket är synd för han är grym på att lugna henne när hon vore hysterisk man just i matsituationen tappar han liksom självförtroendet. Har en calma och funderar ev på att prova någon annan variant.

Fröken här växer så det knakar!
Vår lilla tjej börjar växa ur byxor i stl 50 så igår började jag tvätta upp 56. Hon kan och kommer fortfarande kunna ha bodys några veckor till i 50 skulle jag tro. Men var är det som händer med vår bebis?! Hon växer så fort!

Idag har jag lämnat pappa ensam med henne för första gången och drog till gymmet en timme och tränade lite lätt. Vi försöker ju få till det här med flaska här hemma och hon äter bra ur den när hon väl kommer igång men blir lätt irriterad och kommer inte till ro riktigt efteråt. Pappa blir lätt stressad också vilket är synd för han är grym på att lugna henne när hon vore hysterisk man just i matsituationen tappar han liksom självförtroendet. Har en calma och funderar ev på att prova någon annan variant.

Här är det tvärtom. Bodys i 50 börjar sitta åt lite mer nu. 56 lite stort än men funkar för det mesta med uppvikta armar. Byxor däremot är alldeles jättestort i 56. Trillar nästan av när man lyfter upp ungen så där kan vi nog köra 50 ett bra tag till. Vissa byxor i 50 har jag fortfarande uppvikta. :D
Det var och är likadant än med dottern. Hon kan lätt ha 86 eller till och med 80 ibland på byxor/tights men måste ha 92 på överkroppen. :p
Men fort går det. Lilleman är 6 veckor imorgon. :eek: Har senaste dagarna börjat få lite svarsleenden och det är så gulligt så jag vet inte vad. :love:
Igår ville storasyster ha lillebror i knät en stund som hon alltid har på kvällen och när han låg där fyrade han av ett sånt leende mot henne så jag nästan börja tjuta för det var så mysigt att se dom. :o :love: Hon har även börjat lära honom viktiga saker som t ex var näsan sitter osv. Viktigt att börja i tid. :D
Äsch. Funkar inte lägga in direkt från mobilen, men en länk till en bild iaf.

http://forumbilder.se/FBB86/img-9988

Ang flaska. Har bara provat en gång med calma, och det gick hyfsat. Tänkte testa mam nästa gång vi har pumpat. Dom använde vi till dottern så har kvar efter henne.
Har beställt en twist and shake flaska också. Egentligen enbart för det var så fin färg och jag fick bra pris då jag hade en rabattkod. :angel:
Om inte annat så får väl storasyster ha den som vattenflaska om inte han tar den. :D
Jag lämnade också pappa själv häromdagen med vaken bebis och stack till affären en sväng. Men det är inte alls lika jobbigt nu med andra som med första. Både mannen och jag är lugnare med hela situationen även om bebis skulle bli lite ledsen. Han har ju varit själv med honom en stund när jag fixat stallet och så med, men vi bor typ 5 minuters promenad från stallet. Han har även varit inne hos mina föräldrar när jag är ute och mockar. Det tar bara typ 30-40 minuter och skulle det behövas kan jag ju bara ta en paus och gå in i huset och mata honom.
Det enda är nog att man måste våga. Det blir ju oftast lättare för varje gång. :) Tog lång tid innan jag var lika bekväm med dottern som jag är nu med honom.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 145
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
Kultur Hur många program kommer du lyssna på? Vem ser du mest fram emot? Och till sist vem blir din utmaning att lyssna på? Här är alla...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
17 552
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 225

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.

Hästrelaterat