Höstföräldrar 2016 del 2 (bebisarna kommer)

Jag har BF 13/11 och har meddelat jobbet att jag är ledig från 14/11 :p Så jag jobbar heltid in i det sista (om inget händer förstås) och pluggar halvtid. Går jag över tiden tar jag komp+semester fram till bebis kommer. Gick över tiden 11 dagar med första barnet och hoppas verkligen att jag slipper det den här gången!

Måst fråga då jag är nyfiken och se verkar skilja åt mellan länderna

Här i Finland får man moderskapspenning 30-50 dagar innan barnet är beräknat fött så att man kan gå hem från jobbet. Vanligen är att man går ca 30 dagar innan. Detta får alltså alla, har man sedan ett riskjobb gäller andra regler.

Men läser att många av er i Sverige jobbar verkligen in i de sista.

Här i Finland får man moderskapspenning 30-50 dagar innan barnet är beräknat fött så att man kan gå hem från jobbet. Vanligen är att man går ca 30 dagar innan. Detta får alltså alla, har man sedan ett riskjobb gäller andra regler.

Från sommartråden. Jag jobbade fram till två dagar innan bebis kom - planerat snitt men ändå. Det gick utmärkt. :)

Har man ett tungt/krävande jobb kan man få gravpenning fr.o.m. 60 dagar innan bf. Du får det fram till 10 dagar innan BF, vill du sen få ut pengar fram tills bebis faktiskt kommer så får man ta ut föräldradagar.

Lite prat om bajs. Någon som
Vet om avföringen kan svida om man äter järn?

Bränner så när de skall ut. Inte hård i magen och kan bajsa flera gånger per dag. Känns som att man skulle ätit chili typ (vilket jag inte gör)

Fundera på hemoroider, men verkar inte blöda. Uppstod ett par dagar efter att jag börja äta tabletterna. Magen gillar den inte men orkar inte byta heller. Har kronisk magkatarr sedan innan.

Lite prat om bajs. Någon som
Vet om avföringen kan svida om man äter järn?

Bränner så när de skall ut. Inte hård i magen och kan bajsa flera gånger per dag. Känns som att man skulle ätit chili typ (vilket jag inte gör)

Fundera på hemoroider, men verkar inte blöda. Uppstod ett par dagar efter att jag börja äta tabletterna. Magen gillar den inte men orkar inte byta heller. Har kronisk magkatarr sedan innan.

Vet egentligen inte men prova sluta med tabletterna ett par dagar (och ät ordentligt järnrik kost dessa dagar istället) och se om det blir skillnad är min tanke. Det kan ju vara bra att veta iaf om det är dom eller inte.
Man får ju lite skum avföring av tabletterna så helt långsökt känns det inte som.

Igår hade Alfons sin första kväll när han va ordentligt ledsen, mest troligt hade han riktig jäkla magknip. Jag börjar ju själv gråta när han gråter så där förtvivlat:cry:, han är ju så lugn jämt annars.
Vi löste det iaf med att jag gick upp och la mig med honom så fick han ligga på mage på mig. Efter ett tag kom ordentliga brakfisar och sedan tvärslocknade pojken. Han har vaknat till 3gånger för att äta men vi har legat i sängen närmare 12 timmar nu och grabben ser inte ut att ha några planer på att stiga upp :o
Men med minusgrader ute och pappan tar hand om hundarna så tycker jag att vi kan få ha denna myssöndag:heart

Fick föresten fingrarna ur och hämtade upp bärselen hos grannen i fredags. Igår på dagen invigde vi den och grabben fullständigt älskar den och oj vad livet blev lättsamt! Grabben har haft några dygn när han har vaknat så fort jag lagt ifrån mig honom vilket resulterat i att jag känt mig låst i tv-soffan. Mysigt ett tag men rastlösheten slår snabbt in så selen kändes som räddningen. Nu jan vi ju mysa trots att jag är uppe på benen!:bow:
Så till er som inte fått ännu, se till att skaffa sele/sjal!

Vart är min stresstålighet? Mina föräldrar plus brorsan kommer över idag. De har med sig spjälsängen jag sov i som liten plus en babykorg (tänkte ha den på nedre våningen för babyn att sova i dagtid om de går).

Nu har vi tre timmar på oss att dammsuga 50m2 (nedre våningen,mannens jobb) "plocka" lite saker som är på fel ställe,köra en diskmaskin,som är laddad, och baka en paj. Och känns som att vi har 30 min på oss. Daaaaaaa

Vart är min stresstålighet? Mina föräldrar plus brorsan kommer över idag. De har med sig spjälsängen jag sov i som liten plus en babykorg (tänkte ha den på nedre våningen för babyn att sova i dagtid om de går).

Nu har vi tre timmar på oss att dammsuga 50m2 (nedre våningen,mannens jobb) "plocka" lite saker som är på fel ställe,köra en diskmaskin,som är laddad, och baka en paj. Och känns som att vi har 30 min på oss. Daaaaaaa

Men strunta i lite av det och ta en kopp kaffe i stället.

Igår hade Alfons sin första kväll när han va ordentligt ledsen, mest troligt hade han riktig jäkla magknip. Jag börjar ju själv gråta när han gråter så där förtvivlat:cry:, han är ju så lugn jämt annars.
Vi löste det iaf med att jag gick upp och la mig med honom så fick han ligga på mage på mig. Efter ett tag kom ordentliga brakfisar och sedan tvärslocknade pojken. Han har vaknat till 3gånger för att äta men vi har legat i sängen närmare 12 timmar nu och grabben ser inte ut att ha några planer på att stiga upp :o
Men med minusgrader ute och pappan tar hand om hundarna så tycker jag att vi kan få ha denna myssöndag:heart

Fick föresten fingrarna ur och hämtade upp bärselen hos grannen i fredags. Igår på dagen invigde vi den och grabben fullständigt älskar den och oj vad livet blev lättsamt! Grabben har haft några dygn när han har vaknat så fort jag lagt ifrån mig honom vilket resulterat i att jag känt mig låst i tv-soffan. Mysigt ett tag men rastlösheten slår snabbt in så selen kändes som räddningen. Nu jan vi ju mysa trots att jag är uppe på benen!:bow:
Så till er som inte fått ännu, se till att skaffa sele/sjal!

Vi har också haft ett par kvällar med rejält ledsen tjej, tillslut har världens jättebajs kommit och sen har hon sovit. Har blivit bättre nu när vi är noga med att hon får rapa efter maten.

Det flyter på bra annars. Hon äter som en häst och bajsar därefter... Nätterna är väl egentligen väldigt okomplicerade men jag är lite trött såklart. Hon vaknar och vill äta 2-3 ggr/natt beroende på när vi går och lägger oss. Somnar sen alltid vid bröstet, sover genom blöjbyte och är ok med att jag lägger ner henne själv i egen säng. Oftast tar hennes pappa henne direkt på morgonen när hon ätit så jag får sova ett par timmar till.

Dagtid är hon inte alls lika nöjd i sin säng. Vill då helst sova på oss så jag håller med @Is att sjal/sele är grejen!

Vad skönt ni andra med bebisar verkar ha det med sömn och skrik!
Vår son är alldeles underbar, men han skriker flera timmar varje dag och inte sällan någon timme i sträck på kvällen och någon timme i sträck på natten. Vill inte sova själv, hatar att ligga på rygg och sover sällan mer än två timmar åt gången även nattetid... Så olika det kan vara!

Vår son är alldeles underbar, men han skriker flera timmar varje dag och inte sällan någon timme i sträck på kvällen och någon timme i sträck på natten. Vill inte sova själv, hatar att ligga på rygg och sover sällan mer än två timmar åt gången även nattetid... Så olika det kan vara!

Vet att de är mot rekomendationerna men provat låta honom sova på sidan? Isabella sover mycket bättre och längre tid i sträck på natten sen hon fick börja sova på sidan. Har nest och lägger henne mot den kanten, så hon inte kan välta över på mage.

Några nätter nu i veckan har hon sovit 5-6 timmar första passet. :up: De får hon gärna fortsätta med! Hon är mest krävande på förmiddagen om vi är hemma och tar det lugnt. Då ska hon äta och snutta hela tiden. Men vill inte hitta på massa grejer hela tiden, då blir hon överstimulerad och de märks på kvällen sen.

Så jobbigt med mycket skrik:(
Vi njuter av att hon är lugn så mycket vi kan, väl medvetna om att det snart kan förändras.

Precis som @fritz_92 säger så sover vår tjej också mycket bättre på mage och på sidan men vågar inte låta henne sova annat än på rygg på nätterna. Tror vi också skulle få längre sammanhängande sömn på nätterna om hon hade sovit på sidan.

Vet att de är mot rekomendationerna men provat låta honom sova på sidan? Isabella sover mycket bättre och längre tid i sträck på natten sen hon fick börja sova på sidan. Har nest och lägger henne mot den kanten, så hon inte kan välta över på mage.

Några nätter nu i veckan har hon sovit 5-6 timmar första passet. :up: De får hon gärna fortsätta med! Hon är mest krävande på förmiddagen om vi är hemma och tar det lugnt. Då ska hon äta och snutta hela tiden. Men vill inte hitta på massa grejer hela tiden, då blir hon överstimulerad och de märks på kvällen sen.
Vi har fått "svagt ok" från barnläkaren att låta honom sova på sidan, så vi har beställt en sån kudde som man använder när de har deformerade huvuden och behöver sova på en specifik sida för att jämna ut det, den är anpassad för att barnen ska kunna sova på sidan på ett säkert sätt. Hoppas att den kommer hjälpa! Kanske kan vara något även för er @viadukt ? :)

Vi har fått "svagt ok" från barnläkaren att låta honom sova på sidan, så vi har beställt en sån kudde som man använder när de har deformerade huvuden och behöver sova på en specifik sida för att jämna ut det, den är anpassad för att barnen ska kunna sova på sidan på ett säkert sätt. Hoppas att den kommer hjälpa! Kanske kan vara något även för er @viadukt ? :)

Vad är det för kudde?

Skriker han även om han får sova på er på tex kvällen?

saker man kan göra som höggravid en söndagkväll. Klippa hästen (som antagligen har en bokstavskombination, stå stilla ingår inte i ordförrådet)

Samma hästskrälle har energi för fyra. Har igår gått 1,5 timmar med medryttaren i går, mycket galopp i terrängen osv. Uppför sig som att hon stått en vecka. Noll kraftfoder för tillfället och halvtaskig kondition. Vågar själv int riktigt göra nått med henne (hon går fyra dagar i veckan med ordentliga pass, ute ca 8h/dag med två kompisar)

Idag har Ante fått en ny liten kusin och är således inte minst i kusingänget längre. :p Ganska roligt att ha kusinerna så nära. Dottern och brorsonen är det ca 7 månader imellan och nu är det ca 1 månad mellan minstingarna. De stora går på samma förskola och är väldigt nära. Vi bor ca 5 km från brorsans familj.
Hoppas det fortsätter att funka lika bra med småttingarna. :love:

Nästa helg tänker jag nog sätta mig i sadeln igen. :banana:
Då har jag väntat 6 veckor sedan snittet. Har ju inte suttit i sadeln sedan typ v. 8 så jag ser verkligen fram emot det! :bump: :bump:
Pålle behöver ju sättas igång då mina medryttare inte hunnit med att rida på slutet av olika anledningar så vi kan börja lugnt och bygga upp oss tillsammans. :up:

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 145
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
Kultur Hur många program kommer du lyssna på? Vem ser du mest fram emot? Och till sist vem blir din utmaning att lyssna på? Här är alla...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
17 552
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 225

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.

Hästrelaterat