Höstföräldrar 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag måste tydligen be om den själv då den enbart finns i fysiskt exemplar som jag förstod det. :p Alla andra uppgifter gick digitalt.

Alternativt så kan jag även ta nytt blodprov - tack men nej tack!

Okej, här har vi turligt nog allt digitalt.

Själv måste jag ta fler blodprov just pga min blodgrupp under graviditeten :wtf:

Ja jag förstår inte varför allt är digitalt förutom den. Så sjukt skumt!

Usch, vad är det som gör att du måste det? Kanske skall strunta i min journal vid närmare eftertanke :angel:

Jag är rh negativ. Vilket innebär att om bebisens blod är positivt så kan jag börja bilda antikroppar emot det och då kan bebisen få blodbrist. I värsta fall får den byta blod när den kommer ut.
Så dom kollar med jämna mellanrum om jag börjat bilda antikroppar.
Angående sprutor så får man en i rumpan ett dygn efter förlossningen om bebisen är positiv för att förhindra att man börjar bilda antikroppar vid en eventuell nästa graviditet. Dom testar barnets blod så fort den kommer ut. Och gissa vad? Båda mina två är positiva så jag har fått njuta av sprutan i rumpan två gånger redan :wtf:
Nu hoppas jag att denna ungen kan ha lite negativt blod så slipper jag sprutan :up:

Nä, var någon risk med det tydligen
Ska du föda i urskogen? Har dom inte lustgas :confused: :crazy:
Det är väl ändå det allra vanligaste?
Haha, vem vet! Sjukan är ju omringat av skog, kanske har någon förlossningsstol därute! :D
Nä men jag påpekade lite snabbt om lustgas och vattenförlossning när vi pratade ytligt om smärtstillande och fick svaret av BM att "det använder vi inte". Så jag vet inte riktigt varför, återkommer med bättre svar efter nästa besök!

Nä, var någon risk med det tydligen

Haha, vem vet! Sjukan är ju omringat av skog, kanske har någon förlossningsstol därute! :D
Nä men jag påpekade lite snabbt om lustgas och vattenförlossning när vi pratade ytligt om smärtstillande och fick svaret av BM att "det använder vi inte". Så jag vet inte riktigt varför, återkommer med bättre svar efter nästa besök!

En del har inte lustgas för att det inte är miljövänligt om jag inte minns fel.

Haha, miljövänligt är det sista jag tänker på när jag ska föda :p
Men visst förstår jag deras tanke men jag väljer ändå att vara ego och tänka på mig själv i det läget, så ja till lustgas!
Ungefär på samma sätt som att jag inte tänker ta bussen till förlossningen - ja till egen bil! :p

Jag är rh negativ. Vilket innebär att om bebisens blod är positivt så kan jag börja bilda antikroppar emot det och då kan bebisen få blodbrist. I värsta fall får den byta blod när den kommer ut.
Så dom kollar med jämna mellanrum om jag börjat bilda antikroppar.
Angående sprutor så får man en i rumpan ett dygn efter förlossningen om bebisen är positiv för att förhindra att man börjar bilda antikroppar vid en eventuell nästa graviditet. Dom testar barnets blod så fort den kommer ut. Och gissa vad? Båda mina två är positiva så jag har fått njuta av sprutan i rumpan två gånger redan :wtf:
Nu hoppas jag att denna ungen kan ha lite negativt blod så slipper jag sprutan :up:

Har det att göra med att du har barn sedan tidigare?

Är också rh negativ men det där med antikroppar kollades endast efter förlossningen och enligt uppgift ska det inte på något sätt påverka kommande graviditet eller bebis.

Ungefär på samma sätt som att jag inte tänker ta bussen till förlossningen - ja till egen bil! :p

Då är vi två :D

Jag tänker banne mig inte ta någon buss till förlossningen :rofl:
Jag bor dessutom utanför stan så den går inte så ofta här. En gång i timmen kanske om jag har tur. Så den tänker jag inte stå och passa på :p

Har det att göra med att du har barn sedan tidigare?

Är också rh negativ men det där med antikroppar kollades endast efter förlossningen och enligt uppgift ska det inte på något sätt påverka kommande graviditet eller bebis.

Dom kollade extra under tidigare graviditeter med. Det beror kanske på vilket landsting man tillhör, hur ofta dom kollar :)
Här kollar dom vid inskrivningen, vid vecka 25 igen ungefär och eventuellt en gång till samt sprutan obligatoriskt efter förlossningen om bebisen är positiv.

Dom kollade extra under tidigare graviditeter med. Det beror kanske på vilket landsting man tillhör, hur ofta dom kollar :)
Här kollar dom vid inskrivningen, vid vecka 25 igen ungefär och eventuellt en gång till samt sprutan obligatoriskt efter förlossningen om bebisen är positiv.

Ja, sprutan har jag också fått. Fick den först i samband med mina två MA, i samband med båda vändningsförsöken och så ytterligare en gång efter förlossningen. Trots det hade jag antikroppar...

Men som sagt, enligt BM och förlossningsläkaren gör man ingenting åt det inför en ev framtida graviditet.

Ja, sprutan har jag också fått. Fick den först i samband med mina två MA, i samband med båda vändningsförsöken och så ytterligare en gång efter förlossningen. Trots det hade jag antikroppar...

Men som sagt, enligt BM och förlossningsläkaren gör man ingenting åt det inför en ev framtida graviditet.

Nej alltså, göra något åt det kan dom väl knappast?
Bildar man antikroppar så gör man ju. Det dom kan göra är att hålla koll på bebisen.

Jag har gått bananas i barnvagnsträsket :o
Av nån anledning är jag inte så sugen på att shoppa kläder men barnvagn! :D Har redan en till stallet. Nu ska jag ha en smidig cityvagn hemma.
Just nu stalkar jag nätet efter Joolz (vilket egentligen är i dyraste laget) eller Brio Smile (som nästan är värt att köpa sprillans..) Dagens i-landsproblem :o

Nej alltså, göra något åt det kan dom väl knappast?
Bildar man antikroppar så gör man ju. Det dom kan göra är att hålla koll på bebisen.

Med göra något åt det menade jag hålla extra koll på bebis. Var lite otydlig.

Men bra att veta att det görs annorlunda på andra ställen, känns som man tar väldigt lätt på det här uppe!

Tänk om alla busschaufförer vore som du! :bow:

Min svärmor kör buss (eller ja, svärmor, svärfar och svägerskan) och hon skulle få panik om det kom in en kvinna i bussen som skulle föda tror jag :p
Hon får ju panik bara jag säger att jag haft en förvärk :crazy:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 507
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 138
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 142
Senast: cirkus
·
  • Låst
Gravid - 1år Nu har alla bebisarna kommit och lagom till deras första jul så fortsätter vi att hänga här i nya tråden :heart September 1/9...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
106 799
Senast: MM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar