Höstföräldrar 2013

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Höstföräldrar 2013

Har du ringt dit där som gör ultraljudet då?
Här får vi ringa och boka tid själva.
Enligt order från min BM ska jag ringa UL när jag är i v. 15.
Minns inte om det var så de andra 2 ggrna
 
Senast ändrad:
Sv: Höstföräldrar 2013

På vissa ställen måste man ringa och boka tiden själv, på andra ställen så kommer en lapp automatisk och på andra ställen så får man tid redan vid inskrivningen. Det sistnämnda är smidigt och bra, för jag skulle absolut glömt bort att ringa och boka tid själv.

Om jag vore du så skulle jag ringa och kolla om de bokat in dig öht. Om inte, så be dem boka en.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Här får man en kallelse, BM skickar remiss till spec. Mödravården :)

När posten kom idag så låg lappen om ultraljud, så den 23 maj har vi tid :)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Morgonens besök hos sjukgymnasten gick bra. Supertrevlig och väldigt förstående! Hon kände lite lätt på höfter och så, men ville inte härja för mycket nu när jag har en bra dag. Vi pratade lite om min foglossning i övrigt och vad de kunde erbjuda för lindring. TENS och akupunktur var det just de kunde erbjuda mig. Så det blev 2 behandlingar med akupunktur inbokade nästa vecka och sen 2 till veckan efter. Ville jag ha TENS kunde jag få det utprovat också. Känns bra och jag hoppas att det kommer lindra lite. :)

Sjukskrivningen får jag fortfarande gå i ovisshet gällande.. Men jag måste ändå träffa studievägledaren idag och ordna allting som om den går igenom.. Bara hoppas den gör det, för det vore ingen höjdare att bli återbetalningsskyldig till CSN.. O_o
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Sjukskrivningen får jag fortfarande gå i ovisshet gällande.. Men jag måste ändå träffa studievägledaren idag och ordna allting som om den går igenom.. Bara hoppas den gör det, för det vore ingen höjdare att bli återbetalningsskyldig till CSN.. O_o

Hur funkar det om du blir sjukskriven? Då slipper du alltså betala tillbaka trots att du inte kan ta fler poäng och så går du på sjukpenning istället? Jag pluggar ju också så det kan vara intressant att veta, men jag hoppas verkligen att jag slipper så stora fogproblem som du har - det verkar jättejobbigt! :(

*kl*
Jag förstår inte att jag fortfarande är så hungrig! I dag åt jag två skivor av Fazer Rågform, en med rökt skinka och mycket paprika och en med ett helt kokt frukostägg. I normala fall hade jag stått mig på en sådan frukost från typ kl 7 till 11:30/12. I dag åt jag vid kl 9, och drack dessutom ca 2 dl smoothie gjord på hallon, mild yoghurt (3-4%) och mellanmjölk, och var ändå hungrig igen vid 11:15-11:30. O_o Nu har jag ätit en banan men det räckte ju inte långt... :cautious: Får väl ta ett päron också.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Hur funkar det om du blir sjukskriven? Då slipper du alltså betala tillbaka trots att du inte kan ta fler poäng och så går du på sjukpenning istället? Jag pluggar ju också så det kan vara intressant att veta, men jag hoppas verkligen att jag slipper så stora fogproblem som du har - det verkar jättejobbigt! :(

Av det jag förstått så får jag behålla CSN under sjukskrivningen, dvs den fortsätts betala ut och räknas inte med till skulden som ska betalas tillbaka sen. Förutsatt att man är heltidssjukskriven och inte tar ett enda poäng under den tiden. Så sjukpenning gissar jag på att det inte blir, eftersom man får CSN. Jag har tack och lov redan tagit tillräckligt många poäng redan, som CSN satt upp som krav under första året.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Hej på er alla glada mammor!

Nu är jag i vecka 20 och är i full färd med att flytta! Allt är allmänt rörigt och stökigt och jag är sjukt trött hela tiden, vi har köpt vårt första egna ställe, en helt underbar gård som ligger närmare våra hemtrakter och vi är så lyckliga! Blev dock tvungna att flytta hästarna tidigare då vi hade svartmögel i stallet, så det har ju varit ett jäkla flängande... Nu har vi varit och sovit i fikarummet i stallet och dottern som tyckt det har varit jobbigt att vara i från pappa verkar mycket lycklig och nöjd. Hon har dessutom hunnit hälsa på sin nya klass och det verkar toppen! Nu blev det klart att vi får nycklarna fredag kväll och vi vill ju inget hellre än att vara tillsammans så vi vill ju flytta med en gång MEN då ska det vara dop och jobb och tävlingar och massa annat... Jag vet inte hur vi ska hinna/orka/få tid till att lyckas flytta... Stallet börjar iaf bli tomt nu så det är ju bra... :p

Jag hinner med andra ord inte tänka så mycket på/kring min graviditet och att vi ska barn!!! Jag har inte tittat på barnvagn etc och har noll koll på allt! Det enda jag tänker på min graviditet är att jag:
1. har blivit fet! Jag kommer ju plötsligt inte fram över allt och det spelar ingen roll att jag försöker dra in magen!!!:o
2. Jag har foglossning vilket stör både mina möjligheter till att jobba och att flytta vilket knölar till det ännu mer! :arghh:
3. Det är någon som använder min blåsa som studsmatta vilket är sjukt irriterande!!! :bump:

Men i morgon ska jag åka på ultraljud och få titta på det lilla livet, kanske får jag veta om det blir en pojke eller flicka, jag ska få prata med barnmorska om möjlighet att bli sjukskriven och jag hinner även shoppa dop-present till min brorsdotter och ev en liten klänning till min lilla tjej som får äran att hjälpa till vid dopet. Så morgondagen kommer spenderas i barnens tecken, flyttning får jag styra med dan därpå igen...:p
 
Sv: Höstföräldrar 2013

KL

Jag är i nu i vecka 17 och drabbad av de läskiga "spökveckorna". Hade lovat mig själv att jag inte skulle bli orolig, då jag ju VET att det är helt normalt att det ska vara så här, men ändå går jag och klämmer på magen och fattar ingenting. Pigg och energisk, illamåendet som bortblåst, inte speciellt kissnödig, och noll gravidmage, bara den vanliga lilla tjockmagen som alltid funnits där. Så frågan är nu om det alls bor nån därinne? Får svar på ultraljudet om en vecka! :)

Nästan alla (utom jag) vet i alla fall att jag är gravid nu. Grannen skänkte oss en jättefin barnvagn, han trodde enda felet var en eventuell punktering, men det visade sig bara vara dåligt pumpat. Mycket välkommet då detta med vår ganska skraltiga ekonomi kommer att bli en lågbudgetbäbis, det enda vi kommer köpa obegagnat är nog blöjor.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Här är det tvärtom, inga spökveckor alls "tyvärr". Sjukligt trött, cravings på färsk ananas, pissar jämt och svullen mage...

Jag har funderat på om jag ibland känner den lille eller om det är tarmrörelser.. Med sonen kände jag inget alls försen någon vecka efter UL. Men mitt överskott på fett kanske gör sitt också :p

Någon som känner rörelser ännu?

Inte så långt kvar till UL nu, 2 v. Vi funderar på om vi ska ta reda på vad det är, om det går att se eller skippa det.
Efter förra graviditeten så sa jag att jag skulle försöka ta reda på vad det var nästa gång, då jag med sonen var bombsäker på att det var en tjej och vart JÄTTE besviken o inte alls glad över att det var en pojk. Tog lång tid för mig att smälta det.

Men nu vet jag inte längre om det spelar någon roll om det är en tjej eller kille, visst skulle det vara roligt med en av varje men går lika bra med två pojkar också.

Tåls att fundera på, o det är ju inte ens säker att det går o se. O ska vi göra ett köns UL får vi åka till Sundsvall 20 mil bort...

Någon som bestämt sig för att ta reda på kön om det går att se?
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Urk, har åkt på en förkylning.. Känner mig halvt däckad och aptiten är det sisådär med. Mycket blåbärste och isglass går det åt nu. Försöker få i mig en del mackor, yoghurt odyl. Idag tänkte jag försöka få i mig riktig mat också. Mäster illbatting härjar på i magen som vanligt och har börjat reagera när jag pratar med honom. :love:
 
Sv: Höstföräldrar 2013

*kl*
Jag förstår inte att jag fortfarande är så hungrig! I dag åt jag två skivor av Fazer Rågform, en med rökt skinka och mycket paprika och en med ett helt kokt frukostägg. I normala fall hade jag stått mig på en sådan frukost från typ kl 7 till 11:30/12. I dag åt jag vid kl 9, och drack dessutom ca 2 dl smoothie gjord på hallon, mild yoghurt (3-4%) och mellanmjölk, och var ändå hungrig igen vid 11:15-11:30. O_o Nu har jag ätit en banan men det räckte ju inte långt... :cautious: Får väl ta ett päron också.

Haha, jag känner igen de där.. Jag åt 3 mackor med kokt ägg på. 2 tim senare var jag.hungrig igen.. Suck..

Inte bra, då de sätter sig på en gång o jag behöver bara tänka för att gå upp 1 kg..
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Igår gick jag in i v. 15, dax att ringa UL :D
(himla tur att gravidappen i telefonen talar om för mig vart jag befinner mig, själv har jag ingen koll alls)
Men eftersom det är röd dag idag och i morrn hinner jag inte ringa pga jobbet så ska jag försöka ringa i början av nästa vecka.

Tycker magen har minskat lite i svullnad. Känner mig inte lika stor längre.
Undrar om det har och göra med att jag inte kräks som en katt längre och kroppen hinner tillgodogöra sig det jag får i mig.
Kände mig som ett biafrabarn där ett tag. (streckgubbe med ballongmage :crazy: )

Har börjat känna livmodern från utsidan magen nu, växer som attan :love:

Hungrig nästan jämt. Kan som några av er andra stoppa i mig frukost/lunch etc. och sedan nån timme senare undra om jag inbillade mig att jag ganska nyss ätit O_o

Några cravings har inte dykt upp men chips och glass är alltid gott :p
Tur jag kan hålla mig från det ändå för det mesta då min mage och "godistarm" inte har samma åsikter om vad som bör passera genom min mun :crazy:

Är inte heller lika trött heela tiden, men vid promenader flåsar jag som en blåsbälj!
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Här är en till som flåsar :p
Mår fortfarande illa, är i vecka 14 nu!
Hade hoppats att det skulle gå över nu men jag tycker nästan att det är värre.
Det enda jag är sugen på att äta är sallad!
Tröttheten är också ganska påtaglig, skulle på föräldrarmöte i tisdags men fick sova en timma innan för att orka med :crazy:
 
Sv: Höstföräldrar 2013

*kl*

I helgen är vi barnfria så då blir de fix hemma. O nu ska vi åka o handla för att göra sushi! Mums!
Tur vi hade en hit gravad lax i frysen.

Vad gör ni i helgen då?
 
Sv: Höstföräldrar 2013

*kl*

Johoo!
Hittade lappen där numret till ul-mvc stod och deras telefontid passade mig så bra att jag hann ringa innan jobbet i morse :D

Fick en tid 3 juni, så om inget strular sig med jobbschemat så blir det en liten tjuvglimt på livet i magen då <3
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Mer onödig info, men måste ju få babbla en stund nånstans ;)

Kände den första sammandragningen för en stund sen.

Trots att den känslan för mig är välkänd sen innan så blev det ändå ett litet :confused: , vad hände med magen nu?
(var ju snart 6 års sen sist)
Var tvungen att känna efter och visst, hela livmodern stenhård för att sedan slappna av igen.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

:D

Jag ska snart "outa" mitt rätta nick. Har varit på väg att logga in med "fel" flera gånger.
Folket är informerade och här är jag ;) Bland flyttkartonger, väldigt mycket jobb och bara kaos i allmänhet :D

September
7:e Freyja_bus - tredje barnet, en flicka enligt RUL
8:e Zvinto - första barnet
8:e Thalia - första barnet, pojke enligt RUL
9:e Segelflygarinnan - första barnet
21:e Jettan- andra barnet

Oktober
9/11:e Mulles_matte - tredje barnet
17:e Vår_Vinter (f.d Gra_vid) - andra barnet
15:e-25:e Hljomalind - första barnet
16:e Sassiball - tredje barnet

November
3:e Vimsan - andra barnet
5:e Glamoroza - tredje barnet
16:e Tramptass - första barnet (tidigare gravid2013)
16:e Andromedae - första barnet
21:a sprudlande - första barnet
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Åh va roligt Tramptass!!
Kul att du "kom ut" :D å ännu roligare att även du hamnade i November!!
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Jag tror att jag också har känt av de första sammandragningarna för någon vecka sedan.
Kommer dock knappt íhåg hur det kändes med sonen... :)

********

Har pysslat på i trädgården b.la eldat i en grässlänt vilket resulterade i VÄLDIGT onda fogar när man står i nerförslut i någon timma.

Pratade med BM här i veckan, skulle fråga om allergimedicin mot pollen o de. Nämnde då också mina fogar, o hon tyckte inte alls att det lät bra att jag redan hade så ont... Ska ringa sjukgymnast, men förra gången kunde dom ju inte göra något så..

Vi får väl se hur de går.

Imorgon är de iaf v 18.. :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Åååh, nu är det suuuupertidigt plus för mig, men jag chansar och startar tråden. Kanske får lite sällskap om ett tag får jag hoppas. :p...
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
134 168
Senast: Roxer
·
  • Låst
Gravid - 1år Såg inte någon tråd för oss blivande höstföräldrar så jag tog mig friheten att skapa en. Fyll på listan! September 13 - Energi, andra...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
118 955
Senast: Emtherlia
·
  • Låst
Gravid - 1år Hejsan blivande höstföräldrar 2014! Jag tänkte att jag kan starta tråden åt er så slipper ni andra jinxa något! Här kan ni som...
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
122 340
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp