Höstföräldrar 2013

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Höstföräldrar 2013

Åh va mysigt det blev!

Här är det rutin att göra glykosbelastning.
Det är inte ordinarie BM i morgon men det tror jag bara är bra, min är så stirrig. Kan va skönt att få höra vad någon annan säger.
 
Senast ändrad:
Sv: Höstföräldrar 2013

*kl*

Så nu har jag varit hos BM. Lillan verkar ligga med huvudet nedåt, kan förklara varför det ibland känns som att hon borrar ner huvudet mellan mina ben :D

BM mätte magen och fick den först till 31 cm :eek: Men både hon och jag tyckte det var lite väl högt, så hon mätte om och ändrade sig till 29 cm vilket var lite mera rimligt. Men det var ju inte min ordinarie BM och dm mäter säkert lite olika. :)
Hjärtljuden var lite höga men antagligen för att hon varit där och känt och klämt innan.

Mitt HB har gått ner mera från 117 till 113, så nu måste jag skärpa mig och försöka komma ihåg dom där järntabletterna.
Däremot vart jag lite rädd när jag fick höra mitt P-glukos värde 8,9 :crazy: Så högt låg jag (lite högre) efter att ha gjort glukosbelastningen med sonen.
Brukar ligga på runt 7. Så det var lite oroväckande högt tycker jag, får väl se om BM ringer när hon får provsvaren från lab...

Men tur jag ska göra glukosbelastningen imorgon, så då får jag väl veta... Jag löper ju risk för grav diabetes, fött ett barn som vägde mer än 4500 gram förra gången och dessutom överviktig. Så med min otur så är det väl något sådant också.. :(

Men men...
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Jobbigt att P-glukos låg såpass högt. Får hoppas att du slipper graviditetsdiabetes i alla fall.




Här har jag också varit till BM. SF-mått på 32 och som hon sa "bara bebis i den här magen". Jotack, jag märker på rörelserna att han har det trångt. :p Hjärtljud på 140 slag/min och blodtrycket låg helt OK. Hon klämde och konstaterade att han ligger med huvudet nedåt och är så gott som fixerad. Det tackar jag för, med tanke på familjehistoriken. När mamma väntade mig upptäckte de att jag låg i säte 4 dagar innan BF... Även syrran är född i säte, men där upptäckte de det tidigare.

Däremot kändes det som jag nästan fick lite bannor för att maken jobbar natt. Hon menade på att jag inte kommer få någon som helst avlastning när han jobbar och att nätterna garanterat kommer bli värst för mig, med tanke på amning. Jo, jag vet att det kommer bli tufft de dagar han jobbar som längst (17:30-05:30). Å andra sidan så har han fördelen att vara ledig en hel vecka efter sitt skift. Hon menar antagligen väl, men jag tycker inte om att det ska förutsättas att det inte kommer funka. Funkar det inte så får vi ändra det då (ex så kan han i sådana fall få dagskift), men vi tycker som sagt inte om att förutsätta redan innan att det bara kommer bli krångel.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

*kl*

BLÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄK! Va äcklig den där sörjan var :eek:
De hade någon ny färgad vätska med smak, citron eller apelsin å den var ju knappt drickbar!!
Hur som helst låg värdet på 8,1 och var helt ok.
HB hade sjunkit till 120 och hjärtljudet var 152
Hade ett blodtryck på 114/84 å så sa hon något om en sexig puls :o hi hi

Det var intressant att få prata med en annan barnmorska.
Fick prata av sig en stund i väntan på provsvaret. Sen fick vi se en amningsfilm. Vi var tre stycken samtidigt, två av oss hade barn sen innan och efteråt pratade vi lite om amningen. Den tredje tjejen såg helt förskräckt ut :p så vi fick dämpa oss lite och säga att det inte var så farligt som det låter med såriga bröstvårtor och en byst som är stenhård ;)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

*kk* Idag torsdag entrar vi v36, och det firar vi med ett TUL och besök på specmvc pga min diabetes. Var på vanliga mvc igår och bebis ligger i säte, så vi får se. Låg på +17 på sista TUL, så vi får se hur det ser ut nu då.
Gör man vändningsförsök oavsett om det är ett stort barn tro?
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Ja det tror jag, men då gör de nog det ganska snart.
Min första buse låg i fixerad länge men två dagar innan han föddes vände han sig och la sig på tvären :crazy:
Vi fick börja besöket på förlossningen med att vända honom.. Å det gick bra. Föddes 15 timmar senare å var 54 lång, 3900 g så han var ju inte liten i alla fall.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

*kl*

Ja nu har jag druckit den där äckliga sörjan, så ska bara vänta i 2 tim. Men tjejen som gjorde den, ja det var första gången för henne. Det var massor av klumpar i drycken, vilket fick mig nästan att spy några gånger. Tipsade henne om bunke o visp nästa gång... Eftersom det är omöjligt att lösa upp det i ett glas o med en sked.


Men jag hade högt värde för att ha varit.fastanden 7,2. Enligt denna sida så borde inte ens glukosbelastningen ha fortsatt, utan eftersom jag hade över 7,0 så har jag grav.diab. :(

http://www.lio.se/Verksamheter/DC/Laboratoriemedicin/Provtagningsanvisningar/Glukosbelastning-instruktion/

Så det ser inte bra ut... Men vi får väl se då..
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Usch då. Inte kul med diabetes :( Jag kan inget om just graviditetsdiabetes, måste man ta sprutor och sådant om man får det?

KL
Suck. Jag blir så trött (eller, tröttare). Varför känner alla människor ett stort behov att påpeka att jag minsann aaaaaldrig kommer att få sova när bebisen har kommit? Och att det är såååå jobbigt med barn?

Jag förstår inte. Det är inte direkt kärnfysik att små barn stör nattsömnen, men måste folk påpeka det hela tiden? Kan inte en enda jäkel säga "men vad roligt, nu är det ju inte så lång tid kvar" istället för att vara tvungna att påpeka "åh, så du är trött nu, vänta bara!".

Jag kanske överreagerar, men jag tycker att det är jobbigt. När jag redan är så trött att jag knappt kan gå rakt blir jag knappast piggare av att folk talar om för mig att jag kan förvänta mig att inte få sova en hel natt på tre år till ...

/gnäll :p
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Det där var jag också trött på när jag väntade mitt första barn. Och sen när jag väntade andra så var det "det är jättestor skillnad att ha två barn istället för ett, vänta bara". Nu väntar jag tredje och jag har inte hört ett ljud ;) förutom kommentarer om min mage då men det kommer man väl inte ifrån..
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Tjatigt, jag kan inte heller något om graviditetsdiabetes, hoppas du och bebis ändå mår hyffsat efter omständigheterna.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Efter att ha suttit på hälsocentralen i 2 tim o trott att man skulle spy några omgångar för att man var så fruktansvärt hungrig så fick jag äntligen göra testet igen..
Och den visade 10,5, gränsen går vid 10.
Så jag ringde själv upp min BM för jag tyckte hon på lab var så rörig, för att höra vad som händer nu och berätta resultatet.

Så jag har precis pratat med diabetessköterskan på sjukhuset inne i stan. Så jag ska träffa henne imorgon.
Jag vet bara att jag ska få blodsockermätare o ska mäta före och efter måltid. Jag tror att eftersom jag inte hade några skyhöga värden så kommer det försökas justeras med kost och motion (motion blir svårt då jag knappt kan gå några längre sträckor men men). :)

Så vi får väl se imorgon då =)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Jag tror nog det kan vara bra att ha med i beräkningen att första tiden kan bli väldigt jobbig, speciellt med första barnet, då är ju allt helt nytt och det kan bli väldigt påfrestande. Med det sagt innebär det naturligtvis inte automatiskt att man får en bebis som aldrig sover!!! Alla är vi ju olika både bebisar och föräldrar! Mitt bästa tips med bebis som inte sover är att passa på att sova själv när bebis gör det, annars blir man snart rätt utmattad och så kan man ju förstås be om hjälp med avlastning så man får sova lite!
Annars när du beskriver detta tänker jag på en miniserie som jag läste i en tidning; De två nybakade föräldrarna står och tittar på sitt sovande barn mitt i natten varpå den ena föräldern säger "ska dom verkligen sova såhär mycket? Ska vi inte ta och väcka honom?" :p
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Haha den var bra :p

Vid något tillfälle när vårt första barn var en liten bebis så ringde syrran och väckte mig tidigt på morgonen. Hon undrade varför vi inte var uppe, vi var ju småbarnsföräldrar och enligt henne sover de ju aldrig ;)

Men vår son sov bra på morgnarna, sov ofta till 8-9 så det var inga problem.

Får väl se vad den här lilla snäckan får för vanor.

Jag var hos bm igår och allt verkar bra, sfmått på 28 och blodtryck 110/70. Socker 5.1 och hb var 105. Bebisen ligger med huvudet neråt.
 
Senast ändrad:
Sv: Höstföräldrar 2013

Jo, visst, det greppar ju jag också (även om jag förmodligen bara kan förstå det på ett intellektuellt plan :p). Men blir det på något sätt enklare om man går in med ett katastroftänk? För annars fattar jag inte främlingars behov av att tala om hur jobbigt det är :cautious:

Jag lär nog inse hur trött jag kommer vara tids nog. Och då lär jag tycka synd om mig själv - så det är bäst att jag inte börjar ömka mig för tidigt :D
 
Sv: Höstföräldrar 2013

*kl*

Var till diabetessköterskan igår och fick min blodsockermätare. Men så mycket mer än det fick jag inte reda på :meh:
Hon sa bara att jag skulle undvika socker, mjöl, potatis, pasta osv.
Så nu ska jag mäta varje dag tills på tisdag och då ringa in mina värden, så får vi se vad dom säger.

Jag fuskade dock på lunchen igår och åt hamburgare på Max eftersom det var närmaste ställe och jag var vrål hungrig. Trodde blodsockret skulle stiga över tillåtet värde, men nä jag höll mig inom ramen :p

Resten av dagen hade jag bra värden iaf :)

Men nu på morgonen hade jag högt värde trots att jag varit fastande. :(
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Nja, åt lote pasta, gurka o halloumi. Efter middagen hade jag 5,7 (före 5,3). Inge juice, o inget snacks. Vi åt kräftor o hemgjorda parmesan chips till fredagsmys :) drack 1 glas cola light dock. När jag la mig hade jag 5,9.

Hade dock efter min frukost oxå höga värden (precis.på.gränsen till godkänt, 8,7.), men det beror nog på filen o muslin jag åt. Frukosten är svårast, eftersom jag antingen äter fil o musli eller mackor...
Jag tycker inte om gröt :p Fast diabetessköterskan tyckte min frukost med smörgås lät okej....
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Ibland gör sockret som det vill ändå, tycker också frukosten var bra. Gröt kan inte jag äta, då rusar det iväg direkt. Kalla havregryn med mjölk går bra men inte värmd till gröt.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

*kl*

I dag har jag 100 dagar kvar till BF, eller drygt tre månader och en vecka. När jag tänker efter vilken vecka jag är i tycker jag att det låter som att det inte är så långt kvar men så räknar jag om i dagar eller månader och inser att jo, det är ganska långt kvar. ;)

Vi har i alla fall fått en del saker inför bebisankomsten nu. Mina kompisar donerade ett babyskydd som det låg en drös med bra att ha-grejer i också, såsom salvor, amningsgrejer (kupor? inlägg? Jag minns inte riktigt) med mera. Vi fick också en blå Ikea-kasse med kläder. Jag tycker att det är jättebra med begagnat som redan är använt och tvättat. :) Dessutom fick vi en lekmatta och ett babygym. Nu behövs väl knappast något mer, va? :D

Jag har en fortsatt okomplicerad graviditet. Mitt enda problem är sammandragningar som kommer lite då och då i ett okänt mönster. Ibland får jag dem när jag suttit en längre stund, ibland när jag promenerat, ibland när jag städat och gjort många böjrörelser... Det är ingen ordning på dem men de gör iaf inte ont. Och jag kan springa och hoppa och röra mig relativt obehindrat - det är bara kondisen som har försämrats en del.

Knodd*n sprattlar runt därinne och nu får även pappa känna. Han brukar trumma lite på magen och så får han svar. Det är roligt att han intresserar sig lite mer för magen nu - tidigare fick han ju aldrig känna något och tyckte att det var en tråkig unge vi hade. :D
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Angående magkommentarer så får jag ena sekunden hör att jag inte är stor för min vecka och i nästa höra att jag nog ska ha tvillingar. Ibland från samma personer. O_o Min navel har inte putat ut och därför ser magen lite delad ut vid naveln och det påstår vissa indikerar tvillingar. Men vi har liksom tittat på bebisen två gånger med ultraljud - det skulle vara bra klantigt av barnmorskorna/läkarna som gjorde undersökningarna att båda två missa en tvilling. Särskilt som BM/Dr vid RUL fick böka runt en hel del för att få rättvisande bilder av vårt envisa pyre.

Lite fånigt känns det allt att behöva säga om och om igen att nej, det är inte tvillingar men jag får väl låta dem hållas. När svärmor säger att jag blivit tjock ger jag igen och frågar om hon också är gravid. ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Åååh, nu är det suuuupertidigt plus för mig, men jag chansar och startar tråden. Kanske får lite sällskap om ett tag får jag hoppas. :p...
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
134 188
Senast: Roxer
·
  • Låst
Gravid - 1år Såg inte någon tråd för oss blivande höstföräldrar så jag tog mig friheten att skapa en. Fyll på listan! September 13 - Energi, andra...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
118 971
Senast: Emtherlia
·
  • Låst
Gravid - 1år Hejsan blivande höstföräldrar 2014! Jag tänkte att jag kan starta tråden åt er så slipper ni andra jinxa något! Här kan ni som...
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
122 363
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Födda -21
  • Wobbi stövlar

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp