Höstföräldrar 2013

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Höstföräldrar 2013

Tänk om alla kunde vara som din dietist :)

Hon är grym! Visserligen inte dietist, men jobbar mycket med hälsa o kost med diabetiker osv.
O har en positiv inställning. De är inte kilona som räknas utan vad man gör som räknas. :)

Den riktiga dietisten har jag inte mucket för, jag va där en gång o hon pratade mer om min son o att han var överviktig (106 cm o 20 kg, ser inte ett dugg kraftig ut o han följer sin kirva perfekt o bvc har aldrig varit orolig.... ) o åt onyttigt. Vilket inte är fallet, vi köper nästan aldrig godis åt honom o.gör vi de så är de 4 godisar i.påsen som han inte äter upp, dricker inte saft eller läsk, får lite chips ibland hos farmor osv. Då var jag där för o prata om MIG inte honom.. Så dit gick jag aldrig igen!
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Men ush så oproffsigt!

Min dotter är 4 år och ända sedan hon var liten har bvc tanten mätt magen på henne för att "kontrollera vikten" nu är min dotter helt "normalviktig" men jag tycker ändå det känns lite märkligt att mäta bukomfången på så små barn. Gör man det på fler ställen, eller är vår bvc tant lite konstig? min syster bor i göteborg och där gör man inte så.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

De låter jätte konstigt, något jag INTE skulle godkänna! De är inte okej när de handlar om så småbarn... De finns inget sådant heller i deras kurvor, utan de är huvudomfång, vikt o längd. Undra vad hon tror hon får ut av o mäta?

Är de samma bvc tant med nästa barn så skulle jag säga ifrån, har alfrig hört talas om de ens. :crazy:
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Mina barn har aldrig blivit mätta runt magen av bvc.

Som V_V säger så har det varit huvudomfång, vikt och längd.
Nu kommer jag inte ihåg om huvudet mättes på barna när de var runt 4 år.
Nu senast med sonen, 5½års-kontroll, så mättes inte huvudet.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Kl.

Nu är jag i det närmaste säker på att jag har börjat känna bebisen som sparkar, häftigt!:D

Annars så har jag känt mig skum i min vänstra fot idag. Tårna har känts lite bortdomnade och "stickiga", precis som när man just börjat få liv i en fot som "somnat". Det har inte gjort ont och foten har inte heller varit svullen men det har inte gått om på hela dagen..:crazy: Någon annan som varit med om nåt sånt? Att googla gör ju inte det hela bra, massa info om blodpropp:nailbiting:

Nästa vecka ska vi på föräldraförberedelsekurs, första tillfället av fem. Kommer att kännas väldigt konstigt tror jag:p
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Jag ska på 1,5 års kontroll i morgon å min lilla har en rejäl kagge. Får se om han blir mätt om magen :p Det har inte hänt innan, men barnläkaren sa redan innan han var ett år att han ska äta mer kött och mindre pasta så han får muskler istället för fett.
Känns lite märkligt att börja styra i sånt så tidigt när det ibland är svårt att få i honom någonting vissa dagar och andra dagar äter han allt!!
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Jag sitter still på kontor 6 timmar om dagen och mina ben somnar, sticker och värker. Upptäckte början till årderbrock så jag började använda stödstrumpor. Det funkar, benen känns ok och årderbrocken har inte blivit värre.

Oj, har ni fem föräldrarträffar. Här har vi tre och förra gången blev det bara två gånger för vår del för BM som höll i det blev sjuk... Vi hann liksom bara med en bråkdel av allt kändes det som :crazy:
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Jag är avundsjuk ;) Den inneboende här är fortfarande (20+0) lite för klen för att sparka så att det känns ordentligt genom moderkakan (för det är klart att moderkakan skulle sätta sig i framkant). Men vi lyssnade hjärtljud hos barnmorskan igår och då passade han på att kicka lite, så jag vet ju att han inte alltid ligger och däser :D

Fem tillfällen lär vi knappast få, med tanke på att de kommer att skicka iväg oss på föräldrakurs i höst (en kurs som de inte ens har planerat in än ...).
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Låter väldigt mycket med fem träffar. Vi ska ha två tillfällen som är på två timmar var. Dessutom gör sommaren att kursen blir först i mitten/slutet av augusti. Men jag tror inte att vår bebis kommer att ha så bråttom ut så vi hinner säkert iaf.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Bjuder på en halvtidsbild (åtminstone om maken har de inställningar på sin facebook som jag tror att han har). Jag tillhör inte kategorin "graciösa-gravida", så mycket kan vi konstatera. Men, får väl skylla på min blygsamma längd ;)
1000168_10151546440163731_1386904803_n.jpg


Idag är jag populär fru här hemma, för jag köpte en gjutjärnspanna. Ibland är han tacksamt enkel att göra glad, den där grabben :D
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Jag ska nog också lägga in en halvtidsbild. :) Dock är jag så uppblåst just nu så jag avvaktar nog till i morgon.

*kl*
Jag berättade för några till på jobbet i dag och den första - en kollega som jag inte träffat på länge och som brukar märka minsta förändring hos folk - såg ingenting på mig. Förvisso satt jag ner när hon kom, men ändå. När jag till slut frågade om hon inte såg något annorlunda på mig sprätte hon till och började febrilt söka nyheter. "Du har klippt dig!" "Ja, jag har klippt av mig nästan halva håret, men något annat då?" Hon fortsatte kolla i hår-/axelregionen och jag sa åt henne att kolla längre ner. Men jag var tvungen att spänna ut magen lite för att poletten skulle trilla ner. Då utbrast hon "Är det sant!?" och började nästan att gråta. :D Sötkollegan.

Annars är den första främlingen som kommenterat magen en kille i går på bilbesiktningen. Lite otippat. :D Han frågade hur långt gången jag var och jag var så inställd på att vi pratade bilar att jag först trodde att han pratade om miltalet på bilen. Håhå, jaja. :p

I dag var vi på RUL och bebisen mår bara bra där inne. Hen gick igenom besiktningen ua (både bil och bebis ua två dagar efter varandra, fantastiskt!) men var lite bångstyrig när hon ville titta på svanskota och navelsträng. Först satt hen rakt upp och sen var hen ihoprullad som en boll. Likaså när vi skulle lyssna på hjärtljuden smet hen iväg varje gång BM hittade hjärtat. Men till slut fick vi höra och det lät ju som en häst som galopperade! :D

HB hade gått ner från 139 till 114 men blodtrycket var fortsatt bra. Det var lågt! 105/60 - inte så konstigt att jag blir lite svimfärdig när jag reser mig efter att ha suttit på huk el. dyl.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Angående vikt så hade jag förberett mig genom att väga mig i morse för jag trodde att BM skulle fråga om det. Men inte då. Jag väger mig dock en gång i veckan ändå för jag vill hålla koll. Jag svävar lätt ut i skräpmats- och godsaksträsket och jag vill helst hålla mig därifrån både av viktskäl och hälsoskäl. Sedan inskrivningen har jag gått upp ca 4 kg och sedan plusset 6,6 kg. Jag vet inte när ifrån man brukar räkna?

Om vi går några kurser överhuvudtaget så kommer vi nog gå den gratiskurs som erbjuds via MVC och den är uppdelad på två tillfällen; dels en kväll som handlar om förlossningen, när man vet att det är på gång etc, och dels en om amning och det nya livet som förälder. Eventuellt kanske vi köper den webbaserade profylaxkursen också. Vi får se. Det känns som att det ligger så låååångt fram i tiden. :p

Har ni skaffat gravidförsäkringar förresten? Vi gjorde det i helgen och valet föll till sist på Trygg Hansas betalvariant.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Jag fick lite ofrivilligt väga mig på BVC idag :p å jag har också gått upp 4 kg sen inskrivningen.

Åh va bra att du nämnde gravidförsäkring!! Det har jag ju glömt bort! Ska nog ringa redan i morgon.
Förra gången så ringde jag toksent, tror det var i vecka 35 eller något. Fördelen med att ha en gravidförsäkring är att den sen går över till bäbisförsäkringen (i alla fall på länsförsäkringar) så är mamma och bäbis försäkrad genom hela förlossningen. Om man väntar med försäkring tills efter förlossningen så kan man få reservationer på tex hjärtljud eller födelsefärg.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Svar till alla ni som kommenterade antalet kurstillfällen:). Jo, fem är ganska många men jag tycker att upplägget verkade bra. Det är olika teman varje gång; intro och diskussion kring olika sociala förmåner samt info från tandvårdens sida, graviditet och nyfödd bebis, förlossningen, amning och barnavård, och sista gången diskussion kring föräldraskap. Skall bli spännande:)

Jag har faktiskt också varit och fixat försäkring idag, bara att vänta på räkningen nu då.. För oss blev det Folksam, den verkade vettigast här i vårt land;)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Jag tog och tecknade trygghansas betalförsäkring nu direkt när jag läste detta, tack för påminnelsen!

På min mvc verkar det lite rörigt med föräldrakurserna, har inte fått nåt klart besked på om det blir nåt, förutom att det är nån vattengympagrej som börjar i höst som vi kan anmäla oss till, och som har fjärde och sista tillfället på min BF-dag.

Med graviditeten går det fint, men magen växer mycket nu och det stramar och ömmar, känns ibland som jag ska gå sönder, men kan ändå hålla igång hyfsat om jag tar det lugnt. Foglossningarna är faktiskt lite bättre nu. Känner mycket sprattel i magen och det är kul!

Använder ni mammakläder nu? På jobbet har jag mammauniformsbyxor, men i övrigt är jag är ingen modeperson, har mest rymliga bekväma vardagskläder i garderoben och det funkar hittills bra att gå i mina vanliga mysbyxor och sköna sportshorts med bra resår som sitter perfekt under kulan. Jeansen börjar dock bli obekväma, även med gylf-förlängare så kanske hade varit läge att skaffa nåt nytt. Nåt förslag på var man kan få tag i billigt?
Nya sköna bh:ar (passade på att köpa med amningsöppning på en gång) har jag i alla fall skaffat och fattar nu inte att jag gått omkring i de obekväma gamla trånga tills nu. Brösten är ju dubbelt så stora.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Jag har lite mammakläder, men använder mest vanliga kläder. Undantaget är strumpbyxor - jag är bästis med gravidstrumpbyxorna. Borde väl egentligen skaffa mig en sportbh eller något i och med att jag har stora, tunga bröst, men ... tja, det har inte blivit av :o Jag köpte en bh-förlängare istället ...

Klär mig i kjol och klänning till vardags, så har ju inga problem med byxor som inte passar (funderar dock på att köpa ett par skjorts med mudd där uppe, kan ju finnas på tradera eller så). Dessutom distansstuderar jag för tillfället, vilket innebär att jag 6 av 7 dagar inte behöver klä upp mig för någon annan än maken och katterna :D
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Hej på er!

Vilken tur att man kikar in här ibland, hade ju totalt glömt det här med försäkring, men nu är det fixat, tack vare er!! :)

Igår var jag med min häst och tävlade (jag sköter om hästen) allt gick skit dåligt, strulade med utrustning och det mesta, hästen reste sig och var knäpp och fast jag hade med mig hjälpreda som skulle hjälpa mig med det som jag inte klarar pga bebismage och foglossningar fick jag springa som en galen för att hästen skulle bli klar till start... Det straffar sig idag ordentligt, då jag har helvetiskt ont och knappt kan gå.... Det som skulle bli en trevlig liten tur blev en mardröm och idag spenderas dagen i soffläge, jätte kul... :(
Nåja, bara att ta nya tag...

Jag undrar om några av er har bekymmer med hormoner som påverkar kroppen, alltså, jag är ju gravid med mitt andra barn och detta är andra gången som mitt hår blir helt livlöst och tråkigt, det går av och växer absolut ingenting!!! Har några av er liknande problem?
 
Sv: Höstföräldrar 2013

kl.

Ligger och funderar på om man skulle orka sig in i garderobsförrådet eller vad vi ska kalla det ;)
Är ett snedtaksutrymme där det det senaste mest har blivit öppna, tryck in hårt, stäng kvickt-som-attan innan det ramlar ut igen :yuck:
Alltså inte världens mest välorganiserade plats.

Där inne någonstans, förmodligen längst in, längst bak finns de babykläder vi råkar ha kvar.
Nu när magen börjar expandera i rasande fart så kanske det vore på sin plats att försöka utnyttja den spänst/vighet som finns kvar :D

Men!

Nu ska jag först släpa med mig sonen bort till en kompis som ska vara med på någon familjegympa i gröngräset med sina döttrar.
Jag kommer dock inte gympa. (Sonen får gymnastisera hur mycket han vill)
Håller mig till att vara kamerakvinna och hålla fast i min stora starka papillon =)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Jag undrar om några av er har bekymmer med hormoner som påverkar kroppen, alltså, jag är ju gravid med mitt andra barn och detta är andra gången som mitt hår blir helt livlöst och tråkigt, det går av och växer absolut ingenting!!! Har några av er liknande problem?

Mitt hår är för stunden faktiskt ganska fint. Känner att det börjar tjocka till sig lite när jag ska sätta upp det.
Hade jag bara orkat bry mig något större för stunden så skulle det nog vara lite mer fason på´t.
Mina naglar är för en gång skull riktigt fina.
I vanliga fall flisas de sönder hela tiden. Kan bero på jobbet till viss del, tvättar händerna väldigt mycket.

Det mer negativa då.
Mina ögonfransar som i normala fall är något av min stolthet, långa mörka någorlunda täta, där är nu förfärligt! :nailbiting:
Stora luckor emellan, bleka. Ser inte alls roliga ut.
Hjälper inte ens att måla dem.
Och min hud, speciellt i ansiktet.
Brukar aldrig ha finnar. Kanske någon enstaka vid mens.
Där har det dykigt upp massa konstigheter.
Inte direkta finnar men helt klar försämring av hela hyn.

Tråkigt med hästdagen :(
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Åååh, nu är det suuuupertidigt plus för mig, men jag chansar och startar tråden. Kanske får lite sällskap om ett tag får jag hoppas. :p...
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
134 178
Senast: Roxer
·
  • Låst
Gravid - 1år Såg inte någon tråd för oss blivande höstföräldrar så jag tog mig friheten att skapa en. Fyll på listan! September 13 - Energi, andra...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
118 964
Senast: Emtherlia
·
  • Låst
Gravid - 1år Hejsan blivande höstföräldrar 2014! Jag tänkte att jag kan starta tråden åt er så slipper ni andra jinxa något! Här kan ni som...
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
122 353
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp