Höstföräldrar 2011

Sv: Höstföräldrar 2011

Vi ska på läkarbesöket på BVC strax :) alltid kul att väga o mäta!
Min första förlossningsjournal fick jag begära ut, så den såg jag aldrig förutom under genomgången av förlossningen på bb! Begärde ut den nu inför andra bebisen.
Denna gången födde jag i ett annat landsting än vi tillhör annars så då skrev de ut den till mig eftersom de har olika datasystem o inte kan se varandras journaler m.m, så jäkla dumt!
Men det va kul att läsa o jämföra båda :)

Men man hinner alltid med lite Buke trots att man har ont om tid :D

Jag fick med mig min journal direkt från förlossningen.
Hade jag väntat till efterkontrollen så hade jag väl aldrig fått den.
Försökte boka tid för snart 4 veckor sen, då hade dom ingen tid innan jul.
Å jag kunde inte boka efter jul heller, för de hade inte lagt in något schema för nära år..... :crazy:
Får väl göra ett nytt försök idag.

Min bm från förlossningen kom med journalen dagen efter (tror jag det var :o) och gick igenom allt. Jag grät mest för jag var så lycklig över att förlossningen gått så bra :)

E har börjat sova längre på nätterna och äter oftast bara en gång ( lite beroende på när hon åt) Vilket gjort under för min sömn med förstås. Lite svårt är det för henne att ta bröstet på nätterna särskilt liggande, men det går bättre och bättre.
Nu är jag betydligt lugnare med hennes mat, man ser på henne att hon går upp i vikt. Ska in och väga henne i nästa vecka

Har varit på Bvc idag och de gick kanon! Min lilla tjej är inte så liten längre :)
födelsevikten var 3925 och längd 52. Idag är hon 24 dagar gammal, väger 4870 och är 56,5 cm lång! Skönt när de växer som de ska :)

Tror tyvärr att jag håller på att bli dålig, är så sjukt trött! Kan inte skylla på lillan då hon sover toppen på nätterna nu :)

Lilla Hampus gick igenom besiktningen denna gången med :)
Förra måndagen vägde han 3990 och idag 9dagar senare har han gått upp nästan 500g!
Konstigt att nåt fastnar så som han kräker o bajsar ;)
Naveln såg konstig ut på honom idag... Stod liksom ut lite o där det brukar vara typ ett hål in bucklar det istället ut lite o är liksom blankt... Bvc sköterskan kallade det nåt men minns inte va det va!
Läkaren som undersökte honom idag reagerade först inte, inte ens när jag sa att det är nåt nytt, att det inte sett ut sp innan brydde hon sig utan sköterskan fick gissa va hon trodde att det va!
Känndes ju bra :(
Hon tyckte att jag skulle badda med kosaltlösning några ggr om dan, hennes lösning på det mesta känns det som! Men det vekar iofs hjälpa med en hem del men just detta känns ju lite tveksamt...
Han är fortfarande så himla dålig i magen med.. Glömde fråga om det idag men känns bättre att ta det med barnmottag.
Innan sa de att det berodde på förkylningen o slemmet han svalde ner men nu är han ju frisk...

Ja konstigt att det är så olika..jag var ju alldrig på BB bara förlossningen;)
Läste journalerna i går...inte undra på det gjorde så jäkla ont (mer än vanligt) då tjejen skulle ut och att hon blev blå på hela armen..står att jag fick krysta ut henne utan värk!
stod även att jag hadde en stor bula på magen Kissblåsan som de tömde på 1 L!

Oj, får det plats en hel liter?! :eek: Vi var inte heller på BB, men däremot fick vi stanna i ett par timmar på återbesöksmottagningen i väntan på att de 6 timmarna skulle gå samt att träffa barnläkaren.

Haha, jag har av någon konstig anledning alltid velat testa lustgas och även om jag är jätteglad över att definitivt vara klar med barnafödande så kan jag ändå vara lite bitter över att fortfarande inte fått prova. Jag som skulle ha all bedövning som gick att få, fick verkligen ingen.... :crazy:

Min lillkille börjar också bli stor. 55 cm och 4725 g precis 4 veckor gammal.

Oj en hel liter! Jag hade oxå kiss, kan inte tänka mig att det va så mycket dock, o det gjorde ju förbannat ont!
Med första barnet tömde de blåsan på mig så sa till denna gången att det gör ont i blåsan men det brydde de sig inte om, kanske har slutat tömma innan?
Jag kryste oxå utan värkar ;) försökte lura bm flera gånger att jag visst hade en värk när han stod med huvudet o tryckte på o ville komma ut!
Bm -Har du en värk nu?
Jag -Ja!
Bm -Nej det har du ju inte, du får inte krysta!
Jag -Nu har jag värk!
Bm -Nej!
Haha så höll vi på en stund ;)
Antar att jag inte fick krysta utan värk för att det ska töjas sakta eller nåt men hur lätt är det när det trycker på så?!
Kände knappt värkarna sista gångerna, de började avta o kom inte så tätt längre så jag ville bara ha ut han :)
Så gjorde jag vid första fl med, då höll jag på att sparka bm i ansiktet för att hon sa att jag inte fick krysta :/

Kul att läsa journalen :)

Delvis kl

Måste fråga om era krystvärkar gjorde ont? Med första gjorde de inte ont öht, utan det var bara ett extremt tryck som gjorde att jag helt ofrivilligt knorrade som en ko eller nåt. Nu med andra så gjorde de ont, ungefär som öppningsvärkarna men inte riktigt. Trycket var såklart stort, men inte alls på samma sätt som förra gången och jag gjorde inga ofrivilliga läten. Konstigt att det kan vara så olika.

kl

Hur ser era dagar ut? Hade var spännande att se hur ni andra har det. :)

Våra dagar ser ut ungefär så här:

5.30 vaknar de och vill ha mat, de får flaska i sängen och sedan får de ligga hos mig i stora sängen. (oftast lite gnälliga innan de somnar om)
Vaknar runt 8-8.30 då går vi upp, jag äter frukost, byter blöja och klär på barnen.
9.00 matar jag i soffan, efteråt dåsar vi alla till en stund, ibland sjunger vi och barnen vill gärna stå/sitta i knät och kolla runt.
12.30 matar barnen
13-13.30 byter blöja, klär på dem och tar en liten promenad. (hinner oftast äta lunch också)
14.30-15.30 barnen vaknar och vill in.
16.00 matar barnen i soffan, efteråt busar vi och sjunger. Ibland sitter vi kvar i soffan och ibland sätter vi oss på golvet.
Här brukar det vara en liten gnällig period innan det är dags för kvällsmatningen.
18.30-19.00 badar om det är baddag. Byter om till pyamas och tvättas alla dagar.
19.30-20.00 Matar vi barnen i sängen, sedan lägger vi ner dem och sitter kvar tills de är helt lugna, sedan får de somna själva.
20.00-ca. 21.30 Går in om barnen vaknar, ger napp och klappar om dem.
Runt 2-3 vaknar de oftast till och vill ha napp som de tappat och vill att man "kramas" lite, annars sover de hela natten till ca 5.30

En vanlig dag för oss ser ut som följer:

8:30 Jag går upp och gör mig iordning, ger hundarna mat, släpper ut hundarna så de kan kissa
9:00 Theo vaknar och får mat plus blöjbyte
9:30 Jag äter frukost medans Theo "mornar" sig
10:00 Vi går ut och ger hästarna hösilage och sen blir det promenad i skogen med hundarna. Theo sover
ca 11:30 Släpper in hundarna och går till hästarna igen. Mockar lösdriften, fyller på vatten, ger dom kraftfoder, borstar osv. Theo sover
12:30 Går in, byter på Theo om han är vaken. Äter lunch
13:00 Ammar Theo och sen "småpratar" tills han somnar
14:00 Städar, diskar, tvättar (om Theo sover)
15:00 går ut med hundarna, ger hästarna hösilage
15:30 Myser med Theo tills det är dags att laga mat.
17:00 Ammar Theo sen sover han oftast hela kvällen, helst i pappas famn
21:30 Byter och ammar innan vi går och lägger oss
04:00 Ammar och byter blöja

Ja, han sover väldigt mycket :)

Vi har inga rutiner alls :/ är vi själva hemma stiger vi oftast inte upp förrän elva-halv tolv, är storebror hemma brukar han börja göra mig smått galen vid 7-7:30...
Börjar bli riktigt jobbigt att ha dom båda två själv hemma...
Storebror gapar efter uppmärksamhet o klarar inte ens trycka på en knapp för att få igång tv'n !
Skriker konstant efter mig :( Får ofta springa runt med Hampus hängande från bröstet och samtidigt hjälpa storebror!
Ingen egentid för fem ören, inte ens ihop med Hampus.
På kvällarna när väl sambon är hemma runt 19-19:30 då vill Hampe oftast äta hela tiden...
Känns lite tungt nu :(

Är bjuden på julbord med ett företag sambon jobbar för ibland.
Vet inte hur jag ska göra.. De brukar hålla det hemligt vad de ska göra men vi lyckades få ur chefen det eftersom jag ville veta om jag kunde köra själv så jag kan åka hem tidigare.
De ska vara på strandhotelet i Mellby.
Mina föräldrar skulle passat barnen så skulle jag pumpat ut lite o så kunde de ge resten ersättning.
Men nu kom mamma på att hon jobbar kväll och jag vill inte att pappa ska behöva ta dom själv.

Så, kan jag följa med o ta med mig Hampus??
Nån som varit på stället o vet om det går sitta o amma någonstans o om det funkar att ha barnvagnen med??
Först sa jag att jag får väl stanna hemma men nu känner jag att jag verkligen hade behövt få komma ut bland lite folk, få göra sig fin o hela köret!

Jag har varit på strandhotellet flera gånger. Fast för länge sedan och jag var väl knappast nykter ;)
Barnvagn kan jag inte tro att det skulle vara något problem, idag ska ju allt vara handikappanpassat så då borde det fungera med (vanlig) barnvagn med.
Ang amningen så beror det väl på hur du kan tänka dig att amma, behöver du sitta helt ensam i ett rum eller räcker det lite avskilt? Är det inte för kallt så har du ju bilen att tillgå om du ändå ska köra. Kommer det spelas hög musik eller åker du hem efter maten?

Har varit där en gång men hehe mins inte hur det såg ut riktig, om man säger så ;)
Är väl inte så känslig, bara man kan gå undan lite så brukar jag kunna sitta med en filt över lillen o tutten :)
Jo jag tänkte i så fall bara vara med så länge det är lugnt sen kör jag hem.
Det skulle vara nån underhållning under maten med men brukar ju vara ganska lugnt då, senare va de dans men då åker vi som sagt :)

*kl*

I morgon är det dags för läkarkontroll :o
Undra om Theo vill visa hur duktig han är :love::love:

2026968910059748183S600x600Q85.jpg

Nu väger min tjej 4600..600 upp på 2v;) 56 lång.
nästa v är det läkarbesök.
Hon hadde lite feb i går inte så mkt men lite runt 38,hoppas det inte är något på g!

Ååh, vad duktig han är Theo! :love:

Är alldeles för dålig på det där med att låta Tibbe ligga på mage. :o

Måste fråga om era krystvärkar gjorde ont?

Nä, det kan jag inte påstå. Jag tyckte nästan det var lite skönt, men jag är väl knasig. Efter öppningsvärkarna, som ju bara var att genomlida, kändes det så skönt att äntligen kunna göra något. Krystvärkarna var ju riktigt konstruktiva! :D Sen hade jag ju inte särskilt många innan han ploppade ut, om det blir utdraget med krystvärkarna är de säkert inte särskilt roliga de heller.

Vi är inga riktiga rutinmänniskor, utan dagarna varierar väldigt utifrån humör, aktiviteter, väder och hur maken jobbar (oregelbundna arbetstider). Är lite nyfiken bara, ammar du någonting eller kör ni enbart flaska? Har det varierat med tiden? Och vad roligt att ni "lägger" barnen på riktigt, fungerar det bra?

Här är Tibbe med oss uppe på kvällen, även om vi oftast är i sängen och kikar på tv eller nåt sånt. Han har en av sina pigga perioder då och är ofta väldigt glad, pratig och vill upp och stå. Vi tycker det är bra eftersom maken då får lite mysig vakentid med honom, även om han slutar sent på jobbet.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 822
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 323
Senast: lizzie
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 964
Senast: Nixehen
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 778
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar