Sv: Höstföräldrar 2011
Tack allihopan!!
Känns lite märkligt nu efter alla tankar på förlossning och allt runtomkring, hur det ska bli med vardagen efter bebis kommit osv!
Men nu känns allt ju bara som en skön lättnad och bättre än någonsin förväntat!
Jag blev liite nervös bara då jag plötsligt insåg efter en hel dag av små smygvärkar som knappt kändes att oj, nu är vi nog på G!
Familjen fick slänga i sig sin middag och iväg till barnvakt med dottern. Så sju mil i bil med värkar som tog i, hejja hejja!
Väl inne gick jag mot förlossningen och blivande fadern parkerade. hej och hå då hissarna var låsta! Jippie för att ha värkar och tänka samtidigt!
jag gick ut och in ur hissen x antal gånger men kom till slut upp på rätt våning, något krystad i rösten då barnmorskorna hälsade.
Sedan var det mätning av värkar osv vilket är såå drygt! Ligga stilla och bara känna efter, var då 5 cm öppen.. Huvva!
Vi kom in halv åtta, efter åtta började det bli intensivt och jag bad dem ta hål på hinnorna som inte gått sönder. -nej vi ska vl låta naturen ha sin gång! Sa barnmorskan och gick ut igen..
Då jag hängde på lustgasen och hoppade ylandes på ett ben för att få sönder de där jäkla hinnorna kom de och hjälpte till och vips, på två-tre värkar var allt klart. fem minuter ca efter att de petat hål.
Det var intressant att uppleva hur enormt kroppen jobbade för att få ut barnet men hur stopp det var, som att jag skulle gå sönder och explodera men så fort vattnet gått så gick all kraft till krystning! coolt!
var inne allt som allt en och en halv timme och då gick första tiden åt till att få rummet, mäta osv. Gick fortare än jag nånsin trott!
Häftigast är att slippa bristningar och sviter efteråt, har varit uppe och grejat i stallet från dag ett och mår kanon! fattar inte hur kroppen kan klämma ur sig ett nästan 4,5 kilos barn utan att det knappt känns efter nån dag! Märkligt!!
Fick dock en liten UVI dag tre som väl inte var så skoj... Fick lista ut vad det var själv då läkaren sa att det är normalt med eftervärkar... Hm, eftervärkar vet jag hur de känns, det här var mer jävulssmärta vid tryck på nedre buken och då jag spände magmusklerna. Men tranbärsjuice och värktablett gjorde susen!
Tjejen är helt underbar! Mysigaste, tjockaste och hungrigaste i familjen!