Höra/läsa/säga/skriva fel del 2

Roar mig med att läsa i norska trädgårds trådar, en som undrar om det är en bra ide att ha på,..

"Kukkompost" på sina rosor (ku=ko, på norska)

Många som kommenterat inlägget med att en särskrivning kan vara på sin plats,.. ku kompost

Roligt på flera språk känner jag 😄😆
Nej, nej, nej. :eek:
Särskrivning är absolut inte en lösning. :arghh:

Om man ska förtydliga vad som är de olika beståndsdelarna i en sammansättning så är det bindestreck som är lösningen: ku-kompost

Jag kan inte norska skrivregler, men kan omöjligt tänka mig att inställningen till särskrivning skulle vara annorlunda där än på svenska...

Annars kan man säga komposterad kogödsel också...
för jag antar det inte är kossorna om komposterats? :D
 
Nej, nej, nej. :eek:
Särskrivning är absolut inte en lösning. :arghh:

Om man ska förtydliga vad som är de olika beståndsdelarna i en sammansättning så är det bindestreck som är lösningen: ku-kompost

Jag kan inte norska skrivregler, men kan omöjligt tänka mig att inställningen till särskrivning skulle vara annorlunda där än på svenska...

Annars kan man säga komposterad kogödsel också...
för jag antar det inte är kossorna om komposterats? :D

Kan tyvärr inga norska skrivregler heller, jag tragglar mig igenom norskan med att läsa böcker och lösa korsord ^^ men du har säkert rätt ☺️

hoppas inte det är korna som ska på rosorna 🙈
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Mitt trubbel med samma HR-person började typ en vecka innan min mans sammandrabbning med personen började. Jag är på jobbet och min...
Svar
8
· Visningar
634
Senast: Whoever
·
Kultur Jag läste mycket poesi när jag var yngre då jag också själv var aktiv med skönlitterärt skrivande. Sen har jag tappat bort det men nu...
Svar
0
· Visningar
374
Tjatter Förut kom vi hem med vår helt nya bil, den är 2 dagar gammal. Då kom en granne springandes och va nyfiken och titta, pratade och va...
2
Svar
32
· Visningar
1 657
Senast: Inte_Ung
·
R
  • Låst
Kropp & Själ Jag är ny här på bukefalos, och är väldigt orolig att göra fel eller bryta mot några regler. Så jag tänkte att det är lika bra att fråga...
Svar
12
· Visningar
3 123
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp