Höra/läsa/säga/skriva fel del 2

Roar mig med att läsa i norska trädgårds trådar, en som undrar om det är en bra ide att ha på,..

"Kukkompost" på sina rosor (ku=ko, på norska)

Många som kommenterat inlägget med att en särskrivning kan vara på sin plats,.. ku kompost

Roligt på flera språk känner jag 😄😆

Roar mig med att läsa i norska trädgårds trådar, en som undrar om det är en bra ide att ha på,..

"Kukkompost" på sina rosor (ku=ko, på norska)

Många som kommenterat inlägget med att en särskrivning kan vara på sin plats,.. ku kompost

Roligt på flera språk känner jag 😄😆
Nej, nej, nej. :eek:
Särskrivning är absolut inte en lösning. :arghh:

Om man ska förtydliga vad som är de olika beståndsdelarna i en sammansättning så är det bindestreck som är lösningen: ku-kompost

Jag kan inte norska skrivregler, men kan omöjligt tänka mig att inställningen till särskrivning skulle vara annorlunda där än på svenska...

Annars kan man säga komposterad kogödsel också...
för jag antar det inte är kossorna om komposterats? :D

Nej, nej, nej. :eek:
Särskrivning är absolut inte en lösning. :arghh:

Om man ska förtydliga vad som är de olika beståndsdelarna i en sammansättning så är det bindestreck som är lösningen: ku-kompost

Jag kan inte norska skrivregler, men kan omöjligt tänka mig att inställningen till särskrivning skulle vara annorlunda där än på svenska...

Annars kan man säga komposterad kogödsel också...
för jag antar det inte är kossorna om komposterats? :D

Kan tyvärr inga norska skrivregler heller, jag tragglar mig igenom norskan med att läsa böcker och lösa korsord ^^ men du har säkert rätt ☺️

hoppas inte det är korna som ska på rosorna 🙈

På den tiden då man kunde ringa in till ridsport tidningen för att göra en annons..
Skulle sälja ett halvblods ungsto, mörkbrun utan tecken förutom en liten snopp.

Pratade med en kille som tog emot min skrivna annons, berättade hur jag ville ha annonsen skriven, vad hon hade gjort osv samt mkh, mot slutet sa jag brun utan tecken förutom en liten snopp men blir stor... blev tyst en stund i telefonen sen hörde jag ett kvävt skratt som sa... vill du verkligen att det skall stå så?? :rofl::laugh:

Hade ett fullblods sto som var tilläggs registrerad vid asvh och skulle betäcka henne..
Kommer till stationen och vi var ett antal personer där som skulle lämna sina ston, jag pratar med stations hållaren och säger att hon var tilläggs isolerad på asvh... Han.. nää det tror jag inte... Jag.. Jooo det är hon visst.. ser att några står och små fnissar åt våran konversation. Han säger högt och tydligt nää inte isolerad utan tilläggs.. Där och då ville jag mest att jorden hade öppnat sig 🤣:rofl:

Det blev lite roligt när min man använde Google Translate för att tyda den svenska nyhetsartikeln jag skickade till honom :D

Screenshot 2024-10-21 at 13.06.36.webp

Jobbigt när tomten försvinner såhär pass nära jul...

Min kompis baklängesprataren, har en mamma som pratar lika bakvänt.
Hon var arg på hundarna som ätit upp "fickjackan"....
Hon sa det flera gånger innan hennes man försynt frågade, heter det inte jackfickan?

Samma fantastiska kvinna ville tanka på KRINKEL K det hade hon trott att circle K hetat sedan de bytte namn.

* Jenny*

Det blev lite roligt när min man använde Google Translate för att tyda den svenska nyhetsartikeln jag skickade till honom :D

Visa bifogad fil 155402

Jobbigt när tomten försvinner såhär pass nära jul...
I sak stämmer det. Att det är mjukare att slå i mot Santas stora mage än mot en betongmur.

Men han kan så klart inte sitta där på stranden i Skåne hela tiden, då blir ju inget producerat i Nordpolens leksaksfabrik.

I sak stämmer det. Att det är mjukare att slå i mot Santas stora mage än mot en betongmur.

Men han kan så klart inte sitta där på stranden i Skåne hela tiden, då blir ju inget producerat i Nordpolens leksaksfabrik.
Våra grannar sätter upp en sådan där uppblåsbar tomte utanför sitt hus varje jul. Man kanske skulle kunna föreslå att de använder honom som erosionsskydd istället?

Pratade just med min baklängestalande vän.
Nu sa hon,
-nu har jag en hel hund med ikeapåsar....
Menade en hel ikeapåse med hundsaker....

Å Här om dagen bytte hon batterier i ljusen i huset
-Så ja, nu har jag bytt BLÖJOR på alla ljusen....
De var batterier hon bytt, och blöjor har hon nog knappt bytt alls i sitt vuxna liv.
Det är aldrig tråkigt att prata med henne!
Jag kunde kontra med att jag hört en Agnes poddwold....
Menade såklart hört en Agner Wold podd.

Jag berikar nog livet för min omgivning jag också.

* Jenny *

Våra grannar sätter upp en sådan där uppblåsbar tomte utanför sitt hus varje jul. Man kanske skulle kunna föreslå att de använder honom som erosionsskydd istället?
Du tror inte han guppar uppepå vågorna då? :rofl:

Även om det ska vara mjukt tror jag det ska vara aningens mer substans i magen än bara luft.
Onekligen ett komplicerat problem det där att hitta den rätta erosionsskyddande tomten. 🤔

Du tror inte han guppar uppepå vågorna då? :rofl:

Även om det ska vara mjukt tror jag det ska vara aningens mer substans i magen än bara luft.
Onekligen ett komplicerat problem det där att hitta den rätta erosionsskyddande tomten. 🤔
Ja, där har hållbarhetsstrategerna och kustingenjörerna som citeras i artikeln något att bita i! :D

Liknande trådar

Tjatter Kvinnans list övergår som bekant inte sällan mannens förstånd. När en av mina vänner trodde, att jag inte skulle våga registrera...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 355
Senast: BornAgain
·
Juridik & Ekonomi Mitt trubbel med samma HR-person började typ en vecka innan min mans sammandrabbning med personen började. Jag är på jobbet och min...
Svar
8
· Visningar
693
Senast: Whoever
·
Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
214
Senast: Badger
·
Kultur Jag läste mycket poesi när jag var yngre då jag också själv var aktiv med skönlitterärt skrivande. Sen har jag tappat bort det men nu...
Svar
0
· Visningar
416

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka