Höra/läsa/säga fel

Status
Stängd för vidare inlägg.
Finns en by uppe i norrland som jag alltid läste fel på skylten. Jag läste Marsjävel och första gången reagerade jag och undrade varför man döpte en by till det namnet. Men det visade sig att den hette Marsijärvi :D
Norr om Gällivare? Vid Skaulo? :D I såfall har jag åkt förbi där några gånger. :D

Norr om Gällivare? Vid Skaulo? :D I såfall har jag åkt förbi där några gånger. :D

Japp, precis! En gul/röd skylt om jag inte minns helt fel.

Jag har/hade jättesvårt för att säg Pitkäjärvi och på järnvägen hade den förkortningen Pi, så jag sa alltid Pi (dom lärde sig där uppe och skrattade varenda gång jag skulle uttala hela namnet). Lika så med Peuravaara (Pea).

Åh vad jag saknar dom trakterna och människorna :(

Nu. Dör. Jag. :rofl:

Jag har nog stött på en av de värsta översättningsmissarna någonsin. Kollar på "Jesus Camp", en riktigt skrämmande dokumentär om barn i USA på ett extremkristet läger. Där säger en föreläsare till ett av barnen(angående att de var speciella redan innan födseln):

"Not just a piece of tissue in your mothers womb"

vilket på Netflix översatts med

"Inte bara en näsduk i din mammas sköte"

på min praktik ( labb) pratar de hela tiden om western blottarna, och säger ibland- blottarna jag gjorde blev inge bra så jag får göra om dem XD
I början hade jag svårt att hålla mig för skratt

Nu. Dör. Jag. :rofl:

Jag har nog stött på en av de värsta översättningsmissarna någonsin. Kollar på "Jesus Camp", en riktigt skrämmande dokumentär om barn i USA på ett extremkristet läger. Där säger en föreläsare till ett av barnen(angående att de var speciella redan innan födseln):

"Not just a piece of tissue in your mothers womb"

vilket på Netflix översatts med

"Inte bara en näsduk i din mammas sköte"
:rofl::rofl::rofl:

Underbart, i klass med den första översättningen som gjordes av Sherlock, där Mrs hudson frågar om de ska ha ett "spring wedding?" och översättningen blir "fjäder bröllop?":banghead::rofl:

Kan erkänna att jag hör fel på en reklam för maskindiskmedel.
Jag hör
"...hinner inte älska flera gånger" (jag nähä och vad har det med diskmedel att göra??)
de säger
"... hinner inte diska flera gånger"
:p

Och på den om surf så hör jag
"jag brukar supa en timme om dagen" det ska ju vara surfa...

Vet inte om jag har delat med mig av den här tidigare heller.
Jag har hört fel på You´re the voice lääänge
Jag hör
"How long can we look at each other
Tell the battle not to come?"
istället för
"How long can we look at each other

down the barrel of a gun"
:o:o:o

Jag säljer mitt huvud :eek:

* Annonsen heter jag säljer mitt halvblod

Min hjärna läser alldeles för snabbt och gissar ord för mycket för mitt eget bästa:idea:

Hörde precis The Fray's låt "How to Save a Life" och minns att jag blev utskrattad i högstadiet då jag hela tiden trodde att de sjöng "How to stay alive"... Och innerst inne är jag fortfarande envist övertygad om att det är just det de sjunger. Visst är jag väl inte ensam om den saken? Säg att jag inte är ensam om den saken?

Det finns en låt med DAD som går nånting i stil med "I'm sleeping my head away", i helgen kollade vi upp texten och det visade sig att det är dagen dom sover bort, inte huvudet... Skumt... :-(

Och vems mamma är det som sitter förkyld och förväntansfull med ont i halsen i radioreklamen för halstabletter? Tror det ska vara Nanna? egentligen..

Jag har en tvärtomhörning.

Jag hörde den där låten Talking body av Tove Lo. Där sjunger hon: "If you treat me right, we fuck for life".
Jag var helt säker på att hon ju inte kunde sjunga "we fuck for life" där så jag googlade texten och jo, så sjöng hon.

Var på ett konditori i dag och de hade en svart tavla med namn på tårtor, det stod även ingredienser. En vaniljtårta innehöll bl.a. kalkon. :confused: Jag tänkte; vad är det för konstig tårta?
Nähä, det var visst hallon! :D

Nåt program på tv i veckan där det var en snubbe som jobbade som fångläkare. Jag antog att han var doktor på ett fängelse men tyckte det var lite lustigt att använda det som yrkestitel på det viset... tills de presenterade honom en andra gång och han visst var fondmäklare. :idea:

Läste på facebook, någon hade länkat till Polishaholic, en sida med nagellack. Jag tänkte vad har poliser med nagellack att göra? (Polis-haholic).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 036
Senast: Bison
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 481
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hittade det här med dagbok här och tänkte att det kanske kan vara bra att skriva av sig lite och ifall nån vill läsa och har nån...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 206
Senast: Flixon
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 777
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar