Hoppande hundar

Silver Girl

Trådstartare
Blivit lite fundersam efter att ha läst tråden med hunden som blev knäad efter att ha hoppat upp på en person. Just den situationen var ju speciell och diskuteras där, men jag vill gärna höra vad ni anser i största allmänhet om hundar som hälsar genom att hoppa upp på folk.

I den andra tråden uttrycker sig en några i stil med att de bestämmer sina regler för sin hund och att om andra inte gillar det så behöver de inte komma på besök (ungefär). Är det en vanlig åsikt?

Jag har ännu ingen hund, men kommer skaffa. Jag gillar de flesta hundar och umgås gärna med dem. Hälsar gärna på vänner och bekantas hundar, men för mig är inte hälsa samma sak som att hoppa upp på mig.
Men i mina ögon är det självklart att lära min hund att inte hoppa upp på folk som kommer hem till mig. Jag känner ingen med hund som låter dem hoppa upp på folk och när jag går hem till hundägare räknar jag med att inte få (ev smutsiga) tassar på mig. Om det är en unghund eller om den av annan anledning kan tänkas hoppa upp på mig förväntar jag mig att få veta det innan jag går in, så jag kan be dem hålla hunden om jag har olämpliga kläder.

Hur resonerar ni som tänker annorlunda? Vad är det som gör att det är ok att era hundar hoppar upp på folk?

Vill tillägga att jag inte tycker man har rätt att skada eller skrämma en hund som gör så, men man måste få värja sig om man inte blivit förvarnad.

Sv: Hoppande hundar

Min ena hund hoppar gärna. Eller hon hoppar inte, hon ställer sig med framtassarna i magen på gästen och kramas. :love:

Jag har helt enkelt inte brytt mig om att träna bort det. Dels för att jag tycker att hon är dösöt, och dels för att i princip alla jag umgås med hemskt gärna kramar henne tillbaka vilket gör träningen onödigt omständlig.

Detta innebär dock inte att jag tycker att hon har all rätt i världen att hoppa som hon vill på varenda människa. Långt ifrån. Vill man inte bli hoppad på så behöver man inte hälsa på henne, alternativt kan jag prata med vovven så att hon inte hoppar. Det går alltså att styra upp en hälsning som inte innebär världens hångelkalas.

Så vi jobbar lite så här; De som vill hälsa på min hund får överleva att hon hälsar genom att kramas och stoppar in näsan i halsvecket på folk. De som inte vill hälsa på hennes sätt får snällt låta bli att hälsa, dårå. Svårare än så är det inte.

Jag tycker att det är helt OK att hon hälsar som hon gör. Det är viktigt för henne att komma uppåt ansiktet.

Våra hundar hoppar på oss (Framför allt den ena som vill "kramas") och nära familj/vänner. När dom inte får hoppa pga finkläder t ex säger vi eller gästen Nej, och det fattar alla (Utom den yngsta).

Med andra ord, våra hundar hoppar gärna men slutar om man säger till.
Och kommer helt okända människor hem till oss stänger vi alltid bort hundarna i ett annat rum. Få människor uppskattar att bli välkomnade av fem okända glada hundar, oavsett om dom hoppareller inte.

Både vänners och främmande hundar får hoppa på mig. Har jag ömtåliga kläder brukar jag hålla i halsbandet eller håller en hand på ryggen på hunden t ex.

Senast ändrad:

Min ena hund hoppar gärna. Eller hon hoppar inte, hon ställer sig med framtassarna i magen på gästen och kramas. :love:

Jag har helt enkelt inte brytt mig om att träna bort det. Dels för att jag tycker att hon är dösöt, och dels för att i princip alla jag umgås med hemskt gärna kramar henne tillbaka vilket gör träningen onödigt omständlig.

Detta innebär dock inte att jag tycker att hon har all rätt i världen att hoppa som hon vill på varenda människa. Långt ifrån. Vill man inte bli hoppad på så behöver man inte hälsa på henne, alternativt kan jag prata med vovven så att hon inte hoppar. Det går alltså att styra upp en hälsning som inte innebär världens hångelkalas.

Så vi jobbar lite så här; De som vill hälsa på min hund får överleva att hon hälsar genom att kramas och stoppar in näsan i halsvecket på folk. De som inte vill hälsa på hennes sätt får snällt låta bli att hälsa, dårå. Svårare än så är det inte.

Jag tycker att det är helt OK att hon hälsar som hon gör. Det är viktigt för henne att komma uppåt ansiktet.

Just det ja. Jag låter också andra hundar hoppa på mig (tycker bara det är mysigt!) så länge ägarna inte säger att hunden inte får hoppa. Då hjälper jag (lite missnöjt sådär över att missat en kram-stund) till genom att ställa ner hunden, hålla den i halsbandet, sätta mig etc.

Nu har jag 3 små hundar (dvärgschnauzer) och det är möjligt att jag kanske skulle tänka annorlunda om jag hade en stor hund men jag har aldrig lärt mina hundar att inte hoppa på folk för att jag helt enkelt tycker det är okej att de hoppar. Folk som kommer hem hit vet att jag har mina hundar och att det kan hända att de hoppar lite när någon kommer, folk jag inte känner släpper jag inte in utan pratar med utanför i trapphuset. Har aldrig haft någon som kommit hit som haft det minsta problem med att hundarna hoppar.
Samma sak ute på promenader när man möter folk, mina hundar bryr sig inte det minsta om folk de möter ute, men om någon tar kontakt med dom kommer de glatt fram och kan då hoppa upp för att hälsa. Ibland hinner jag säga att de kan hoppa men tycker faktiskt att de som tar kontakt med hunden får skylla sig själv om den blir hoppad på då de är de som bjudit in hunden för att hälsa.

Jag har en hund som gärna hoppar när han hälsar, en stor labrador kille, så inte jätte festligt att få honom i famnen.

Nu tillåter jag visserligen inte detta beteende från honom, så tråden riktas ju kanske till mig, men måste ändå säga att vi har större problem med folk som kommer och hälsar på eller som man möter ute!

Inne brukar vi ha honom bakom kompostgaller tills han lugnat sig innan han får hälsa, men likt förbannat och trots upprepningar om att vi vill få bort beteendet så smyger sig folk in till honom när vi tittar bort..:meh:

Likadant ute på promenader .. Mötande verkar inte lyssna förens dem står där med en brun kappa istället för vit och så får man onda ögat.. well Told you:meh:

Så kanske är det så att besökare i vissa fall behöver fostras först! Är väldigt svårt för mig som ägare att fostra min hund i de situationerna.. kanske jag får låsa in honom bakom en dörr med hänglås i framtiden när det vankas besökare:sneaky:

Jag har hoppande hundar.
De hoppar liksom alltid, varesig det är på människor eller möbler eller när de springer eller bara rakt upp i luften.
Vi har en barngrind som gör att de inte kan möta folk i hallen, så hopphälsningar är inget direkt problem i och med att gästerna inte blir attackerade :)

Jag brukar sällan hälsa på hundar när jag står upp, utan jag böjer på knäna och därför är det väldigt få hundar som hoppar på mig. Och jag tycker att det är jobbigt med stora hundar som hoppar. Mina småskitar spelar ju ingen roll :angel:

I mitt fall FAR mina hundar hoppa. De flesta gor det inte, och i synnerhet inte pa frammat folk. Men de far - helt enkelt for att jag vill att mina hundar ska kunna anvanda alla "nyanserna" i sitt sprak om de kanner att de behover - och for att jag inte vill att de ska bli osakra nar det galler att bli fysiska.

Kaiser "hoppar" pa mig, valdigt fint, och da vill han ha en kram. Samma med Frank. De bar sin vikt pa bakbenen och smaller inte in i mig. (For allman kannedom, jag vager ungefar 52 kilo. Kaiser ar en schaferhane pa i runda slangar 42 kilo, Frank gissningsvis ligger lite over 30.) Shorty hoppar, det ar hennes satt att saga at mig att hon vill upp/"prata" med mig i ansiktshojd. Hon ar den lilla jackrussel korsningen. Jessie kan hopp-klattra, det ar hans satt att be oss om att lyfta upp honom. Det ar en narhet han uppskattar - att bli hallen som en bebis i famnen. Viktigt for honom helt enkelt. Det ar helt enkelt en del av kommunikationen mellan vissa av hundarna och mig, en del av varan relation. De ar inte stress-hoppare.

Oftast om jag gar hem hos nagon sa fragar jag om hunden Far hoppa eller ej. Far den inte hojer jag oftast en hand, lagom i deras huvudhojd med handflatan mot dom. Ett stoptecken sa att saga, brukar funka utmarkt. Ar det en unghund som ar overglad brukar jag sanka mig till deras niva nar vi halsar, sa slipper det bli san stress att de skuttar.

Mina egna hundar hoppar på mig för att slicka i ansiktet och kramas, det är ett glädjeuttryck och en ömsesidig kärleksgåva och alldeles underbart. Ofta slutar det med att vi hamnar i en hög på golvet och kramas och brottas. Vi är väldigt fysiska med varann. :love::love: Om jag skulle ha olämpliga kläder på mig säger jag bara vänta och sätter mig ner i stället.

Andra människor har de inget intresse av, mer än att nosa lite på.

Vänners hundar får gärna hoppa på mig, kramas och ligga tvärs över mig i soffan. Det brukar oftast bli så. :p

Min 7 manaders rottis valp hoppar som en liten tok ... och det ar minsann inte latt att trana bort nar folk uppmuntrar henne att hoppa fast man ber dem satta sig pa huk i stallet nar de vill halsa. Jag tror jag maste innfora "hals forbud" ett tag. :meh:

Jag tycker inte om hundar som hoppar pa mig. Mest for att jag varit lite hundradd "i mitt tidigare liv", innan jag skaffade rottweiler, skulle jag tro och vill ta halsningar i min takt. Dessutom lamnar de ofta spar efter sig i formav smuts eller trasiga klader. (Min lilla hoppfia har just rivit sonder min favorit troja genom att fastna med en klo:() Jag vet inte hur ofta jag har hundar som slanger sig pa mig ... ibland tillsammans med att de skaller. Jag star ut, men for nagon som ar hundradd maste det vara ganska fasansfullt.

Hals forbud nar vi ar ute har jag nog en version av... Bara vissa manniskor, da och da, som far halsa... Jag kampar ju, kroniskt, med att mina jyckar ska skita i folk i den man det ar mojligt. Kom sig av att folk envist skulle snuttigulla med B bakom ryggen pa mig, det sitter fortfarande i ryggmargen det dar med att folk inte far halsa... atminstone inte forran de pratat med mig en langre stund.

Nu menar jag inte att du gor det, eller nagon i traden, men jag TROR att en stor bov i dramat med de hundar som blir sa j-vla pa nar dom halsar ar forvantan som forstarks och husse/matte gor en grej av saker och ting, garna da forstarkt av folk som bebispratar och allmant stissar upp en ung hund for den "ar ju sa sot och glad"? Vilket bygger upp en viss stress? Tanker i framsta hand pa (forlat for ordvalet) fjaskrovarna som bade hoppar, skaller och i vissa fall kissar ner sig nar folk dyker upp. Eller... eh ja... fucked if i know, men det var en tanke. Tror dom ocksa upplevs som "varre" eftersom det blir sa himla intensivt? Alltsa, det finns ju nyanser i hopparna menar jag.

Du har inte traffat Marodoren, The Diva.:p Det behovs ingen uppbyggd forvantan alls ... hon bygger den sa bra sjalv. Kanske det skulle bli lite lattare att halla hennes focus om man kunde fa folk att inte sta med ogonkontakt med hunden och ett fanigt leende medan man pratar:cautious: Som det ar just nu ar avstand till andra ... och att jag har 100% focus pa henne det enda som hjalper. Inte latt att svara pa fragor ute da.:meh:

Haha nej, jag menade inte dig och Diva specifikt, det var bara en reflektion... :) sadar i allmanhet en tanke som slog mig.

men just det dar med ogonkontakten, da star ju folk och -ber- om den uppmarksamheten fran hunden. Bla. lite det jag menar ibland nar jag sager att folk inte ska uppmarksamma hunden -alls-. Ogonkontakt ar ju kontakt/kommunikations sokande, mer effektivt an bebisprat eller snuttigull tanker jag med vissa hundar. Lite svart med manniskor da som om dom ar osakra, eller blir "sa kaaraaaa" i den lilla sotnosen, da folk garna "haller ett oga" pa hunden sa att saga och omedvetet-medvetet uppmuntrar till kontakt.

Jag kan nog bli lite vass till och med om folk glor pa hunden, oavsett om det ar "snallt" tittande eller inte. ...jag ar nog en elak manniska innerst inne lol

Senast ändrad:

Min hund är ännu ung men jag tränar för fullt med att min hund inte ska hoppa på folk. Nu är han av rätt liten modell (Dvärgschnauzer) men jag vill ändå inte ha en hoppande hund. Dels för risken att han hoppar mot någon man stannar och pratar med ute...och då är han antagligen smutsig. Och dels så har flera av mina vänner mindre barn som kan välta. Min närmaste väninna har dessutom en hundrädd son och de kommer gärna på besök.

Jag väljer istället att försöka uppfostra min hund att hälsa snällt och sansat. Tycker det är trevligare att ha det så än att hålla honom instängd varje gång jag får besök eller sonen har kompisar här.
Hunden har både möjligheten att vara med oss människor eller gå undan till sin korg om han vill vara ifred. Svårare för gästerna att gå undan om de finner min hund jobbig och besök vill jag ju gärna ha och jag vill att folk ska trivas hos mig :)

Hade större hundar förr och de fick absolut inte hoppa för de kunde både råka riva eller välta någon. Ogillar själv när andra hundar hoppar på mig, särskilt stora hundar eftersom jag har en ryggskada och det har hänt att jag fått ont av brudusa, kärvänliga hundar som tacklat till mig när de vill hälsa.

Min är precis likadan och jag stämmer in i allt ovanstående gällande min egen vovva :)

.[/QUOTE] Ibland hinner jag säga att de kan hoppa men tycker faktiskt att de som tar kontakt med hunden får skylla sig själv om den blir hoppad på då de är de som bjudit in hunden för att hälsa.[/QUOTE]

Kanske just det som är skillnaden i våra synsätt. :idea:
För mig innebär inte hälsa att hoppa. Inte samma sak, inget jag räknar med ska hända när jag frågar om jag kan hälsa. För att det inte är så bland de hundar jag känner. Jag hälsar gärna, men vill inte alltid bli hoppad på. Är inte rädd, har inte med hundens storlek att göra utan oftast mest med smutsiga tassar.

KL

Vi umgås en del utomhus, t ex i trädgårdar, sommartid och då vill ju de flesta inte ha gräs och jordfläckar efter tassar om man kommit lite finklädd till en grillkväll eller liknade. Hur gör ni i sådana situationer? Får hundarna inte vara med eller måste gästerna anpassa sina kläder?

Jag är helt enkelt nyfiken för att detta är så långt från mina egna tankar, försöker förstår hur ni resonerar. Om hunden kan ett kommando mot att hoppa är ju problemet löst, även om man gillar att hunden hoppar på en själv och egna familjen och vänner som är ok med det.

Min hund hoppar om nån uppmuntrar honom, dvs "Heeeeeej snutti plutti dutti" som folk kör med i falsett. Dock når han aldrig med frambenen över ett stövelskaft och är generellt ren. Hade jag en större hund, hade jag absolut INTE tillåtit hoppande.

Tycker man ska förvarna gäster om man har en hund som hoppar.
Är väll upp till ägaren att bestämma om man vill lära hunden att inte hoppa på folk eller ej, men kan absolut inte förstå de som tycker det är ok att deras 30kg+ hund tränger, hoppar och knuffar runt på dem själva och folk.

Även jag har hoppande hundar, den ene hoppar bara på folk han känner och den andra vill pussa hela världen. Jag tycker om att de hoppar, eller jag tycker att de helst kan ha kvar bakbenen på marken för annars är skaderisken på både mig och hund för stor. Men en hund som håller distans till folk eller är för stillsam är ju astråkig. Jag gillar vilda och glada hundar!

Det kommer i princip aldrig hem främlingar till mig, undantaget hantverkare då. Då stänger vi undan hundarna med kompostgaller. Min sambos syster tycker inte de behöver vara fullt så fysiska som de är, men det respekterar de utan vidare diskussion. Båda hundarna är mycket försiktigare med barn, men visst händer det att ett och annat har blivit nerknuffat på rumpan när leken blivit lite för vild. Det är dock ingen stor sak enligt både mig och föräldrar. Barn knuffar varandra också och de brukar sällan bli särskilt ledsna. Ett av barnen som är här ganska ofta brukar säga att det är för att hundarna tycker om henne som de knuffas :love:

Du kan t.ex. satta dig ner for att undvika bli hoppad pa i dom situationerna. Vanta tills du sitter ner.

Eller varfor ska ni prompt halsa pa hunden oht? Ska man halsa pa en hund sa halsar man pa den hunden pa det satt den hunden ar bekvam med... Dom ar ju individer, inte en homogen massa som funkar precis likadant.

Nej-Vanta. Nej-lugn. Nej-sitt. Avbryt - be om annat beteende - halsa?

Ta i halsbandet, klappa, halsa fint om det nu ska vara sa. Det finns liksom en hel del saker man kan gora om man ar forberedd pa att just den hunden hoppar.

Gasterna far anpassa sina klader. Vi ar inte sa fina i kanten har, och risken ar storre att man far en hund i knaet om man bjuder in till det an nagot annat (efter ett tag). Sa alltid att rekommendera att kla sig utefter vardparets "normala" dresscode. IMHO.

om man kommit lite finklädd till en grillkväll eller liknade. Hur gör ni i sådana situationer?
Om vännernas schäferkille kommer studsandes av glädje när han får se mig och jag skulle ha icke kramvänliga kläder så fångar jag hans framtassar i händerna. Och skulle jag ändå råka få ett tassavtryck på mig så skulle jag bara skratta åt det. Det är inte viktigt. Det är bara roligt att ta del av hans livsglädje. :D

Liknande trådar

Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 635
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 903
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 311
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 622
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka