Hoppande hundar

Sv: Hoppande hundar

Kl

Mina hundar får inte hoppa när de hälsar på folk, de hoppar inte ens i hundgården.

Där emot när de får kommando får terrierna mer än gärna hoppa upp i famnen, eller någon av de större hundarna kramas.
Men bara vid kommando, litar inte på att mina kan skillnad på klädsel som är ok att skita ner eller inte ;)

3 av mina hundar bor ute på heltid, en sån lerpöl vill man inte ha i famnen!

Min hund hoppar (ställer sig med framtassarna på folk) av den enkla anledningen att jag inte orkat ta tag i att lära henne att inte hoppa. För mig är det inget stort problem, det är faktiskt inget problem ö.t.h. Hon är visserligen 30 cm hög och väger ca 5kg så det finns ju ingen risk att hon kommer välta omkull någon genom att hoppa på dem.

Det är faktiskt väldigt sällan någon som hon inte känner hälsar på henne. Ibland händer det att träningskompisar tar kontakt med henne men då informerar jag om att hon kan hoppa. Vill dom inte det kallar jag in henne igen.

Det är väldigt sällan för att säga aldrig som det kommer människor hem till oss som hon inte känner. Vår rutin när någon kommer och hälsar på är att hon får sitta och vänta. De som kommer får lugnt komma in och ta av sig kläderna. Sen får hon ett varsågod då springer hon och hälsar. Inomhus har hon ju rena tassar och det stör ingen som vi känner att hon hoppar upp lite på dom med framtassarna. Skulle det komma någon okänd så är hon ändå ganska ovillig att hälsa och skulle inte hoppa.

Jag själv blir väldigt ofta hoppad på av lite större glada hundar. Men jag är en sån person som gärna hälsar glatt på de hundar jag känner så jag vet ju vad som kommer hända. Rent generellt stör inte hoppande hundar mig.

Min stänger jag undan om det ringer på dörren, de som ringer på/knackar på och därefter kliver in får skylla sig själva. Jag försöker lära min huligan att inte hoppa, men det är som sagt svårt när folk bjuder in till det. :crazy:
Men kommer det barn så stänger jag undan honom utan pardon eftersom han inte har någon som helst känsla för att ta det lugnt, han har drämt ett par barn i backen genom att helt enkelt snurrat runt så de har blivit omkullslagna av hans bak. Han har ingen som helst kroppsuppfattning :banghead:

Min hund får inte hoppa. Mina kunder skulle inte uppskatta leriga tassavtryck på sina kläder eller att bli omkullvälta av 35kg hoppandes hund.

Jag vill inte heller att hundar hoppar på mig men hindrar det genom att hålla fram handen i lagom höjd, säga 'nej',eventuellt vända rygg/sida till och i värsta fall milt knuffa bort hunden. De flesta hundägare i min bekantskapskrets tillåter inte heller hoppandes hundar och de som har hoppandes hundar brukar vara kvicka på att hålla i dem när de förstår att jag inte tycker det är ok.

Jag upplever att hundar blir lite stressade av att "måste hälsa" på allt och alla.

Jag min blir iaf det. Svårt att få folk man möter/träffar att fatta det dock, speciellt när han var liten. Tack och lov är det inget stort problem nu men fortfarande kan folk börja locka/prata med hunden utan att öht bry sig om mig, tack och lov så kastar han sig inte på folk då utan jag kan kalla in/bryta.

Kl.
Att korrigera hoppandet är inte ett alternativ för mig. Han hoppas för att han vill visa att folk ska tycka om honom, så kallad aktiv underkastelse. Korrigerar jag eller någon annan det beteendet så kommer det bara att bli starkare. Han hoppar som allra intensivast om han tror att man är arg på honom, då måste han bara pussa i ansiktet så man blir glad igen (tror han). Alternativ så blir korrigeringen så kraftig att han blir direkt rädd och det vill jag verkligen inte. Hoppar han upp på någon som inte ger respons eller stressar upp honom räcker det med ett lugnt nej för att han ska hoppa ner eller avbryta (om han inte hunnit hoppa än).

När jag växte upp med två människoglada hundar (groenendael) som gärna hoppade på folk (de var både hårigare och större än min hund jag har nu) så "skulle" man vrida om örat på hunden så den skrek för att den skulle sluta. Mår illa bara jag tänker på det nu, och inte slutade de hundarna hoppa för det heller :arghh:

Jag kan träna min hund men FAN inte människorna vi träffar och när det är de som "har" belöningen så är jag nästintill maktlös.

*kl*

Nu har jag ingen egen hund (tyvärr) men tycker att jag har rätt att själv välja om jag ska bli hoppad på eller inte. En förvarning är i det läget bra, då kan jag låta bli att hälsa helt enkelt :)

Ett skräckexempel jag har är för ett antal år sedan som vi var på hästtävling och jag satt och fikade i vita ridbyxor mellan klasserna. Helt plötsligt hade jag kompisens föräldrars hund i knät (och den var SKITIG), utan att ha bjudit in eller på annat sätt uppmärksammat den. Ägaren bara skrattade och menade att hunden ville smaka bulle... Jag som skulle rida en klass till var inte jättelycklig över att ha fått en lerig hund på hela mig...

Ett skräckexempel jag har är för ett antal år sedan som vi var på hästtävling och jag satt och fikade i vita ridbyxor mellan klasserna. Helt plötsligt hade jag kompisens föräldrars hund i knät (och den var SKITIG), utan att ha bjudit in eller på annat sätt uppmärksammat den. Ägaren bara skrattade och menade att hunden ville smaka bulle... Jag som skulle rida en klass till var inte jättelycklig över att ha fått en lerig hund på hela mig...

Det är absolut inte ok, då har ägaren brustit i sin uppsikt och borde skämmas och inte skratta. Hade det varit min hund hade jag skämts massor :o

De flesta i den här tråden syftar nog till hundar som hoppa när de får hälsa, typ om det kommer främmande (som vill hälsa) eller om någon man träffar ute vill hälsa på hunden. Det syftade iaf jag på. Folk som inte vill hälsa på min hund slipper mer än gärna det han bryr sig inte om de som inte på något sätt tar kontakt med mig eller honom. Det är stressigt både för mig och hunden med dessa människor som propsar på att hälsa när hunden är/blir uppjagad.

Fast du kan ju inte utgå från dig själv och vad du menar med att hälsa och vad du förväntar dig att hunden ska göra. :)

Fast motsvarande gäller ju också hundägaren. Det är trots allt märkligt att en ägare till hundar som gärna står på bakbenen och hälsar säger ja om hunden har skitiga tassar. Man kan nog räkna med att de flesta inte vill ha tassavtryck på vardagsjackan. Samma sak när det gäller stora hundar som gärna kramas så kan man nog som hundägare till en sådan - oavsett om tassarna är rena eller inte - dra slutsatsen att det inte är en kram om halsen som önskas när någon frågar om den får hälsa. <snip>

Inte bara om hunden har skitiga tassar, overhuvud taget ar det markligt att en hundagare inte har sa pass framforhallning att man inser att inte alla vill bli hoppade pa vare sig de vill halsa pa hunden eller inte.

Jag tycker nog att jag som hundagare har det allra storsta ansvaret att se till att alla "halsningar" blir sa bra som mojligt. Om inte annat for att blir manniskan upprord paverkar det min hund. Om min hund kan hoppa bor jag alltsa mycket klart saga det, da det kanske inte ar sjalvklart att nagon man moter forstar det. Kanske de har begransad kunskap om hundar, kanske de sjalva aldrig haft en hund som hoppar sa att tanken inte ar sjalvklar.

Sjalv ar jag fortfarande latt overaskad att jag har en hoppande valp ... da det ar en ganska vild och glad rottis rader det ingen tvekan om att folk inte vill att hon hoppar, hon KASTAR sig pa folk och studsar av dem:cautious: Miss Mandy har inte hoppat sedan den gangen hon gjorde det som liten och jag med vanlig rost sa att jag inte gillade det. Fortfarande forvantar jag mig inte att en frammande hund jag tanker halsa pa ska hoppa ... Jag ser det som ett problem, darfor forvantar jag mig att bli upplyst och skulle bli mycket overaskad om en hund som hoppar slapps fram for att halsa utan att jag blir varnad.

Lillfjollan vill hoppa på alla. Hon är rent generellt väldigt fysisk som individ - vill helst sitta/ligga i knät i soffan, brottas, hålla handen, vara nääära.

Hon FÅR dock inte hoppa på folk, och verkligen inte på främlingar, och gör inte det vid vardagshälsning. Men hon söker absolut ursäkter, börjar du prata med pipig röst och busa igång så flyger hon rak upp som ett skott.

Allmän kommentar - en rätt smart grej att lära dem är sittkommando med handtecken framför din bröstkorg. När en person blir rädd lyfter hen oftast händerna och skyddar bröst/ansikte. Lär hundarna att sätta sig för ett liknande tecken, så minskar risken för onödiga hoppanfall.

Liknande trådar

Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 635
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 903
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 311
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 622
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka