Hoppande hundar

Sv: Hoppande hundar

Mina hundar får hoppa och gör det också. MEN de är otroligt bra på att läsa av personer och har dessutom inget intresse av främlingar annat än stoppa nosen i deras fickor i jakt på godis ;)

Min pappa tex, han har väldigt svårt att gå öht. Ingen av mina hundar har någonsin hoppat på honom. Istället springer de och ställer sig vid honom, viftar på svansen och pratar.

Med främlingar hoppar de inte, OM inte främlingen är väldigt pratig, hälsar mer på hundarna än på mig och pratar med "rolig" röst. Gör de det, ja då får de faktiskt skylla sig själva om de får hundar på sig.

Det gör också att hundarna vänjer sig vid vilka vänner de får hoppa på och inte. Om mina vänner aldrig gör någon grej av att de möts och pratar med mig istället för med hundarna redan från början när de träffar mina hundar, då hoppar hundarna ytterst sällan.

Men såklart, OM de hoppar mot någon som inte vill det, då avbryter jag hundarna. De får bara hoppa på de människor som tycker att det är ok. Skulle någon däremot försöka sig på att korrigera mina hundar (och inte bara hindra dem genom att vända ryggen till eller liknande), då skulle jag bli arg på den personen.

Var bara tvungen :angel:

1233019_10151935054717150_1498685524_o.jpg

Jag tycker inte att hoppande hundar är något jättestort problem i min vardag och därmed har jag inte lust att lägga tid och energi på att träna något som jag egentligen inte ser som ett problem.
Så är det ju med allt. Man har olika preferenser för vilka beteenden man känner är problematiska.

Mina hundar hoppar på folk ibland, ibland inte. Främst beror det på hur människan beter sig. Vissa människobeteenden liksom bjuder inte till hopp..

Om jag vet att min hund är smutsig så varnar jag människan och kanske uppmuntrar den till att hälsa ganska passivt. Likaså om personen verkar bli sur över hoppet och inte tycks förstå hur den själv bidrar genom sitt beteende. Annars är det inget jag lägger så mycket energi på.

Kanske just det som är skillnaden i våra synsätt. :idea:
För mig innebär inte hälsa att hoppa. Inte samma sak, inget jag räknar med ska hända när jag frågar om jag kan hälsa. För att det inte är så bland de hundar jag känner. Jag hälsar gärna, men vill inte alltid bli hoppad på. Är inte rädd, har inte med hundens storlek att göra utan oftast mest med smutsiga tassar.

Kanske var otydlig men de som frågar om de får hälsa hinner jag ju säga att till att de får hälsa men att hundarna kan hoppa. Tänkte mer på de som bara lockar på hundarna på promenader, när man väntar på bussen osv. utan att ta kontakt med mig först.

Tillåter inga hoppande hundar. Speciellt inte efter min knäskada. En hoppande curly skulle sabba mitt knä. En hel flock vågar jag inte ens tänka på. Hundarna vet att de får uppmärksamhet och kel i sin höjd.

Nu är hundarna här nästan alltid i flock så man får tänka lite annorlunda än när det var en eller två.

KL

Vi umgås en del utomhus, t ex i trädgårdar, sommartid och då vill ju de flesta inte ha gräs och jordfläckar efter tassar om man kommit lite finklädd till en grillkväll eller liknade. Hur gör ni i sådana situationer? Får hundarna inte vara med eller måste gästerna anpassa sina kläder?

Mina hundar hoppar bara när de blir väldigt uppspelta vilket innebär att de dels bara hoppar när de hälsar första gången samt om sammanhanget är sådant att det blir en uppjagad stämning (plus när de tigger godis i träningssituationer, men det är ju något annat).
Om personen som kommer inte bryr sig om hundarna särskilt mycket kommer de troligen inte hoppa, och efter en stund är de så pass lugna att personen kommer kunna hälsa utan risk för hoppande hundar.

Jag uppmanar således finklädda människor att inte uppmärksamma hundarna särskilt mycket precis när de kommer, om de nu vill undvika en livlig hälsning.
Det gäller förövrigt överlag. Om man inte gillar de beteenden som triggas hos hunden vid stoj, lek och bus så får helt enkelt gästen hålla sig lugn.

Bland det värsta jag vet är människor som provocerar fram ett busigt beteende men sen klagar för att hunden blir livlig. Om man ger sig in i leken liksom..

Senast ändrad:

Haha nej, jag menade inte dig och Diva specifikt, det var bara en reflektion... :) sadar i allmanhet en tanke som slog mig.
<snip>

Hahaha ... jag forstod det, men hon driver mig till distraction.:p Hon ar den gladaste goaste lilla tjej ... som inte ar sa liten langre men fortfarande hoppar som en dare pa allt och alla.:meh:

Jag tror att ett problem ofta ar att just de som INTE vill att hundar ska hoppa ofta anser sig "halla ett oga pa hunden" och alltsa haller ogonkontakt och for att inte se "arg och omedgorlig" ut ler de:cautious:. Och har ingen aning om hur de inbjuder hunden till att komma rusande. De flesta hundradda manniskor ar ju hundradda just for att de inte har tillracklig kunskap om hundar i storsta allmanhet.
Sedan ar ju "hund alskare" ofta ocksa sadana som aaaallllsssskkkkaaaarrrr alla hundar ... men inte nodvandigtvis har nagon aning om hur hundar faktiskt fungerar och att det inte ar lampligt att sta med ogonkontakt och ett fanigt leende om man inte vill att hunden ska komma farande.

Min rusar oftast inte fram och hoppar, förutom på familjen och väl utvalda vänner/släktingar som han gillar extra mycket och då försöker han mest bara klättra upp i knät, han är snarare åt andra hållet - backar undan och skäller om det inte är folk han känner bra

Hade någon knäat han då han kom och var glad och ville hälsa så skulle jag bli ordagrant förbannad just för han samtidigt är rätt osäker och det är något vi vill träna bort, iofs så brukar jag försöka få han att inte gå fram om det är okända som kommer innan man fått ett ok från dom men annars så är det vårat hem, han går runt överallt även i soffan, är någon hundrädd så är jag snäll och ber han lägga sig bredvid mig.

Kan tillägga att jag har en liten fjant på 4,4 kg!

Jag har en hoppare, men han får INTE hoppa på folk för mig. Jag informerar besökare om att de INTE får låta honom hoppa. Dessutom har jag, likt med min förra, tränat in att ingen hälsar på honom om han inte har något i munnen (av någon anledning hoppar han inte då, det "går inte" att hoppa med något i munnen typ ;)).

Han kan efter att ha frågat mig OCH fått ja få hoppa upp med tassarna på mina axlar, men det är alltid jag som bestämmer när och jag säger nej ungefär 4 ggr av 5 just för han inte ska få för sig att det är okej hur som helst.

kl

Min hund hoppar ( inte hoppar men ställer sig med benen på mina ben) när han blir glad , men bara på oss i familjen som han gillar , skulle aldrig ens idas hoppa på nån annan , det är en dsg .

Mina hundar hoppar bara när de blir väldigt uppspelta vilket innebär att de dels bara hoppar när de hälsar första gången samt om sammanhanget är sådant att det blir en uppjagad stämning (plus när de tigger godis i träningssituationer, men det är ju något annat).
Om personen som kommer inte bryr sig om hundarna särskilt mycket kommer de troligen inte hoppa, och efter en stund är de så pass lugna att personen kommer kunna hälsa utan risk för hoppande hundar.

Jag uppmanar således finklädda människor att inte uppmärksamma hundarna särskilt mycket precis när de kommer, om de nu vill undvika en livlig hälsning.
Det gäller förövrigt överlag. Om man inte gillar de beteenden som triggas hos hunden vid stoj, lek och bus så får helt enkelt gästen hålla sig lugn.

Bland det värsta jag vet är människor som provocerar fram ett busigt beteende men sen klagar för att hunden blir livlig. Om man ger sig in i leken liksom..

Precis så gör jag också.

Jag hade som mål att min hund inte skulle hoppa på folk när han hälsar, mig och husse får han hoppa på.

MEN det går inte om inte personerna man träffar hjälper till. Jag har sen dag 1 sagt precis hur folk ska göra, ignorera valpen/hunden när den hoppar och hälsa när den är lugn och står på backen. HUR många klarar att följa dessa enkla instruktioner???? Kanske 1 av 10. För min hund som älskar människor över allt annat i världen så finns det ingen bättre belöning av att få hälsa således han han fått världens bästa belöning nästan varje gång han hoppat på folk. Min hund hoppar på folk och lär göra det i framtiden också och jag informerar om det och vill man inte att han hoppar så hälsar man inte, iaf inte precis när man träffas.

Kommer det hem någon ny eller någon som inte gillar hundar så håller jag i honom.

Min hoppar inte, och jag skulle inte tillåta det.
Hoppande hundar bemöter jag olika, antingen genom att vända mig lite bort, eller genom att möta hunden och undvika hoppande i den mån det går. Hundar under knähöjd får hoppa på mig, det är stora som kan skrämma mig. Det jag ogillar är krafsande egentligen, mer än hoppandet.

<snip>
Jag har sen dag 1 sagt precis hur folk ska göra, ignorera valpen/hunden när den hoppar och hälsa när den är lugn och står på backen. HUR många klarar att följa dessa enkla instruktioner????
<snip>

Jag tror inte att jag har traffat NAGON annan an traningsganget som klarar det. Mycket frustrerande.:banghead:

Jag grundfostrar mina hundar så de vet att de får hoppa om de blir inviterade.

Tyvärr kan man inte uppfostra folk, så idioter som trots tillsägelse om att inte stirra upp hundarna ändå drar igång dem till bristningsgränsen får skylla sig själva om/när de blir hoppade på och upphånglade.

Jag stör mig inte på hundar som hoppar, oftast är det lätt avstyrt genom medvetet kroppsspråk (utan våld).

Samma här. Och tänk att det ska va så jävla svårt att lyssna när ägaren ber en ta det lugnt och ignorera hundarna... För att inte tala om puckona som trissar upp dem med avsikt, och sen korrigerar:crazy::banghead:

Jag stänger oftast bort hundarna när det kommer folk jag vet inte klarar av att hantera flocken. För flockens skull.

Tja.
Jo mina hundar ska lära att inte hoppa på folk. Mina hundar hoppar dock om de har chansen, inom familjen är det tillåtet att små hoppa,krama och hälsa.
Hundar, släkt och nära vänner hälsar på varann men hundarna tillåts inte hoppa dom.

Men hos oss eller om vi möter på några med våra hundar hälsar varken hundar eller nya/okända/tillfälliga människor på varann,vi håller i hundarna,och säger nej även till människorna.
Och barn får aldrig utan tillåtelse hälsa, även släktens barn.Och det gäller även de andra djuren.

Jag upplever att hundar blir lite stressade av att "måste hälsa" på allt och alla.
Så vid besök säger vi åt dom att lägga sig vid husfolket och de är nöjd med det.

Strickt ägaransvar gäller även på egna gården.

*KL*

Nuvarande hunden är väldigt socialt osäker och får inte hälsa alls om det inte är människor jag anser vara pålitliga och kapabla att följa några enkla instruktioner. Den dagen den hunden hoppar på en främling kommer jag att börja gråta och prisa gud. :) Däremot hälsar svärmor, svärfar, mamma och några av mina nära vänner på henne genom att kramas, alltså att hon står på bakbenen och de håller om varandra. Detta har de lärt henne, gör alltid oavsett hur skitig hon är och då är det självklart inget jag lägger mig i.

Tidigare har jag dock haft lite gladare varianter på hundar och då får man vara snabb ibland. En 5 månaders labbe är t.ex. rätt stor i kroppen men inte lika stor i knoppen. Jag förvarnade alltid om att han kunde hoppa, men det är inte alltid folk tror på vad man säger.. än mindre gör som man säger. *suck* Om jag då skulle hamna i situationen att jag har gjort mitt bästa för att mötet ska bli bra, och personen korrigerar hunden - ja, då skulle jag bli fullständigt vansinnig.

Personligen så är jag alltid beredd på att hundar kan hoppa och hanterar det genom att vrida mig bort / flytta mig åt sidan. Eftersom jag behöver en del hjälp med min hund så hjälper jag också en del andra som har socialt osäkra hundar, och när en sådan hund hoppar är det oftast därför att de inte vet hur de ska hantera situationen - en korrigering är inte en erfarenhet som de behöver.

För mig innebär inte hälsa att hoppa. Inte samma sak, inget jag räknar med ska hända när jag frågar om jag kan hälsa.

Fast du kan ju inte utgå från dig själv och vad du menar med att hälsa och vad du förväntar dig att hunden ska göra. :)

Fast motsvarande gäller ju också hundägaren. Det är trots allt märkligt att en ägare till hundar som gärna står på bakbenen och hälsar säger ja om hunden har skitiga tassar. Man kan nog räkna med att de flesta inte vill ha tassavtryck på vardagsjackan. Samma sak när det gäller stora hundar som gärna kramas så kan man nog som hundägare till en sådan - oavsett om tassarna är rena eller inte - dra slutsatsen att det inte är en kram om halsen som önskas när någon frågar om den får hälsa. Jag blev lite oförhappandes kramad av en irländsk varghund nyligen och det var en rätt överväldigande upplevelse måste jag säga. :D

Jag tror att lite mer kommunikation och lite tankeverksamhet från båda håll skulle förhindra många tillfällen till missförstånd och irritation.

Jag tycker inte att det är okej med hoppande hundar, men har som sagt en unghund som hoppar galet mycket som jag faktiskt inte lyckats träna bort det på än. Det går framåt, men väldigt långsamt.

Jag förvarnar, men så vanligt som det är med hoppande hundar så ska man nog inte vara oförbetedd på det.

Liknande trådar

Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 635
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 903
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 311
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 622
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka