Hoppa med bomlös + lite andra frågor

eldione

Trådstartare
Hur går det att hoppa med en bomlös? Hur högt "går" det att hoppa utan att man stör hästen för mycket i landningen?
Om man hoppar sällan, tycker ni då man kan låna en bomsadel som inte är säkert passar helt de gånger man hoppar?
Glider sadeln bak lätt? Vid hoppning?

Kan man använda vanliga shabrak till en bomlös eller måste man ha speciella? (tar för givet att det inte går med vanliga vojlockar)

:)

Sv: Hoppa med bomlös + lite andra frågor

Det rekommenderas inte att hopppa med bomlösa sadlar.
Man måste ha en särskild pad med kanal för ryggraden till de flesta bomlösa sadlar. Men de finns även bomlösa sadlar med bossor, och till dessa kan man ha vanlig vojlock. :)

Sv: Hoppa med bomlös + lite andra frågor

Som sagt, hoppa inte med en bomlös sadel om du kan låta bli...
Låna hellre en bomsadel som ligger hyfsat om det skall hoppas någon gång ibland...
Dock tycker jag väl att ett barn som inte är så tungt skulle kunna hoppa något litet 30-40cm hinder i en bomlös sadel någon gång ibland...

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 644
Senast: Blyger
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 308
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 818
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 187
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka