@Efwa tack! Det enda jag kände var nytt var putsklossor. Hur funkar de? Använder du dem alltid, eller bara på skitiga ägg?
Behöver jag anmäla att jag säljer på jordbruksverket?
(vad bra att du skrev riktpris!)
Nähä, du.....nu hittar jag dem inte heller!
Det är som en kloss i liggunderlagsmaterial med sandpapper inbyggt på fyra av sidorna, så att säga. Man kan sitta med vanligt sandpapper också men det är lite jobbigare förstås. Dessa verkar finnas lite varsomhelst men jag vet som sagt inte vilken grad det är på dem men ganska fint sandpapper.
Jag använder bara på skitiga ägg, dvs de ägg som har bajs på sig, leriga om jag inte hunnit halma eller med gula från andra ägg. I den mån det går säljer jag de rena först, som inte behöver putsas.
Ankägg putsar jag alla. Egentligen är det dumt men folk misstar oftast "vaxlagret" som är lite gulgråaktigare som skit då det är ohomogent och blir i skiftningar och repas av ankan. De kan dock också vara rejält skitiga eftersom ankor inte är så himla hygieniska överlag, klampar i egentillverkad lera och går och lägger ägg sedan.
Gåsägg gör jag som med ankägg för de har inget "vaxlager" men kan vara rejält skitiga som ankägg.