Min son tycker att vi borde ha större höns. Just nu har vi 3 öländska dvärghöns, som är pyttesmå och en typ 10 år gammal höna som eventuellt är en svensk dvärghöna, eller något liknande.
Jag tänker att jag absolut kan ha höns av någon mer ras, vi behöver ändå ha fler hönor eftersom vi gör av med mer ägg än de nuvarande producerar. Men frågan är vad vi ska ha?
Våra höns går helt fritt på gården (åtminstone när ingen fågelinfluensa härjar
) och på nio år har vi bara förlorat en enda höna, som vi inte vet var hon tog vägen, trots att här finns både räv och rovfåglar. Min logik säger mig att våra små hönor dels kan räddas pga att de är så små att de faktiskt kan flyga och att de kanske har kvar mer av sin överlevnadsinstinkt än vad mer förädlade raser har. Jag har ingen aning om ifall detta stämmer, men det känns rimligt. (kommentera gärna...)
Men, med ovanstående i bakhuvudet så tänker jag att det kanske vore bra att ha en lantras av något slag även fortsättningsvis. Och gärna då en som är typ halvstor. (vi äter inte våra höns, så de behöver inte var stora av den orsaken)
Någon som har tips om hur jag ska tänka? Tänker jag rätt redan nu? Vilken ras ska jag titta efter?