Hönstråden 2015

Om de är dåliga ruvare... Funkar det att lägga vaktelägg under höns för framruvning? Eller ska man ha kläckmaskin?
Jag har inte provat med naturruvning eftersom det endast är en av mina hönor som är ruvningsbenägen, och hon FÅR inte ruva eftersom hon inte äter under tiden utan blir sjuk varje gång. Men det BORDE funka med höns, temperaturerna och fuktigheterna är i stort sett de samma.

Själv har jag kläckt fram i maskin, HÖG kläckningsprocent!! :)

Ser ut att bli bra väder idag, så ikväll blir det tuppslakt. Ska slakta två idag iaf. Sen får vi se när vi tar nästa två. Man känner sig alltid lite som en svikare när man tar dom från pinnen, men när det är gjort känns det bra. Ska bli skönt att rensa upp inför hösten, dom äter som hästar

Ser ut att bli bra väder idag, så ikväll blir det tuppslakt. Ska slakta två idag iaf. Sen får vi se när vi tar nästa två. Man känner sig alltid lite som en svikare när man tar dom från pinnen, men när det är gjort känns det bra. Ska bli skönt att rensa upp inför hösten, dom äter som hästar
Hua, jag har 17 tuppar, varav minst 14 måste bort. Ska kolla om grannen kan ta bort ett par stycken ikväll redan men det är som du säger, jobbigt när det ska göras. :(

Hua, jag har 17 tuppar, varav minst 14 måste bort. Ska kolla om grannen kan ta bort ett par stycken ikväll redan men det är som du säger, jobbigt när det ska göras. :(
Skönt att grannen hjälper dig. :) Tupparna vet bara att allt är bra och sen är livet slut. Lika naturligt som om en räv tagit dom och dom vet inte att det är sista dagen eller att de går miste om ett långt liv. Man får se det så. :)

Mina bebbar har börjat värpa. Storlek som ett halft köpeägg och de ligger lite här och var. Min systerdotter åker på söndag så vi ska tömma ett gammalt bykhus och bygga om till hönshus. :) Jag har isolering och skivor, ska bara fixa två fönster från Blocket, byta ut ett trasigt och sätta in ett nytt på en annan vägg så det blir ljusare. :up:

Mina har inte börjat värpa än trots att de är större än de äldre hönorna. En del är tuppar och galer om det hela tiden men av åtta kycklingar borde åtminstone några vara hönor tycker jag?

Den belgiske hönshunden har gjort det igen! Förutom att vråla värre än Cerberos när/om räven slår sina lovar utanför nätet så har han hjälpt mig hitta ytterligare en tupp ute i rapsåkern utanför. :up:

En av tupparna blev jagad av en annan när det var dags att stänga för natten. Det ville sig inte bättre än att stackaren tog till vingarna över nätet med antagonisten efter sig. Jag som såg det hela sprang in och bytte till stövlar och långbyxor då det växer både tistlar och brännässlor och skenade sedan ut och runtför att se om jag skulle hitta dem. :nailbiting:

Den gule antagonsiten, Gulle :meh:, fann jag snabbt och efter en hel del trassel krånglade han sig igenom näten för att slippa fångas av mig och bli inslängd. Stackars Dino däremot var puts väck försvunnen. :(Jag trodde ju att en vit tupp skulle vara enkel att hitta i dagsljus, men jag fick skena hem igen, koppla varulven som genast var med på noterna och sen med nosen i backen drog vi snabbt ner ut på åkern igen.

Det tog inte honom många sekunder att hitta tuppen ett par meter ut på fältet. Platsade varulven och vadade själv ut bland rapsen och kunde lätt fånga stackars Dino där han låg och tryckte, ett lätt byte för räven om jag inte fångat honom. Dummern försökte inte ens fly!

Med händerna fulla av tupp fick varulven gå lös med släpande koppel efter sig. Han skötte sig exemplariskt, stannade när jag sa till, kom när jag kallade och höll sig på, nåja, hyfsad fot in på tomten igen. Stackars Dino fick flytta in i bykhuset över natten, ifred från mindre gullige Gulle och hela kvällen markerade en lätt förvirrad varulv att en fågel var på fel ställe. :confused:

Morgonen efter när jag släppte ut fåglarna igen var Stygge ute som en kanonkula och på jakt efter Dino när jag öppnade. Efter lite hot om att han kunde hamna hos grannen om han inte skötte sig backade han av och inom kort var alla fåglarna och trängdes runt maten. :d

De kommande två nätterna har de sovit tillsammans utan bråk. :up:

Hotet om grannen var inte tomt, så sent som igår hämtade han en tupp och vill hämta fler idag. Jag vet att de måste bort, men helst hade jag behållit dem alla. Det enda jag tycker mig kunna göra är att se till att de är så lite stressade som möjligt och fångar in dem en efter en i varulvens hundbur som står utanför boden så får grannen hämta dem eftersom. :(

Buren står öppen så de går själva in och letar godsaker, sen stänger jag om "rätt" fågel är inne och de har kompisarna utanför och godiset hos sig i väntan på liemannen. :crazy:

Här har vi haft tuppslakt i helgen så nu har jag bara 2 kvar. :) Får se om båda får stanna eller om nån av dom går till slakt sen. Det var mkt kött på bjurisarna tycker jag. Är supernöjd. På lördag ska jag delta på en hembygdsdag och ta med mig 2 hönor och 1 tupp hade jag tänkt. Bara för att visa. Ska bli kul.

12031585_521323378032508_7477462145670286805_o.jpg

Sista dagen med gänget... då MYYYYSER vi i var sin sandgrop! Fast jag myste på en stol intill med tekopp i handen, medan vi småpratade hönorna och jag!

Nu när de är både bokstavligen fullfjädrade hönor igen och dessutom ganska tama, flyttar mina "renoveringsobjekt" till nytt varaktigt hem. Och jag ser fram emot nästa sommar - då jag definitivt ska ta mig an en ny omgång "renoveringsobjekt" ifall det inte t o m är så att mina drömmar om året runt-hönor slagit in! (I så fall vill jag även kunna ha tupp samt lite fler än bara fem hönor vilket kräver tillstånd från miljökontoret. Har redan beställt hem blanketterna för tillstånd, men det visade sig vara samma ansökningsförfarande som om jag skulle starta upp verksamhet med 100 mjölkkor eller stor grisuppfödning...! Det ska skickas in skalenliga ritningar, vara noggranna beskrivningar på hur vattenförsörjningen ska tryggas o s v, o s v...! :-O För säkerhets skull kontaktade jag Miljökontoret för att höra om jag verkligen fått rätt blanketter, men tyvärr var det så. Men jag har ju en hel vinter på mig att göra ritningar m m, så kanske...!)

Sista dagen med gänget... då MYYYYSER vi i var sin sandgrop! Fast jag myste på en stol intill med tekopp i handen, medan vi småpratade hönorna och jag!

Nu när de är både bokstavligen fullfjädrade hönor igen och dessutom ganska tama, flyttar mina "renoveringsobjekt" till nytt varaktigt hem. Och jag ser fram emot nästa sommar - då jag definitivt ska ta mig an en ny omgång "renoveringsobjekt" ifall det inte t o m är så att mina drömmar om året runt-hönor slagit in! (I så fall vill jag även kunna ha tupp samt lite fler än bara fem hönor vilket kräver tillstånd från miljökontoret. Har redan beställt hem blanketterna för tillstånd, men det visade sig vara samma ansökningsförfarande som om jag skulle starta upp verksamhet med 100 mjölkkor eller stor grisuppfödning...! Det ska skickas in skalenliga ritningar, vara noggranna beskrivningar på hur vattenförsörjningen ska tryggas o s v, o s v...! :-O För säkerhets skull kontaktade jag Miljökontoret för att höra om jag verkligen fått rätt blanketter, men tyvärr var det så. Men jag har ju en hel vinter på mig att göra ritningar m m, så kanske...!)
Vad fina de har blivit. :) :heart

Jätte fina :).

Våra höns har blivit modigare och modigare med tiden. De går nu runt i alla hagarna och sprätter i hästarnas rator :). Och de har utrotat alla myror på gården :p. Duktiga pippifåglar ^_^.

En av mina hönor ruvade fram fem kycklingar i somras, två har utvecklats till fina hönor. De andra tre får växa till sig lite till innan det är dags för frysen. Lite trist eftersom två av dem är isabellfärgade men jag har ingen plats för dem.

Jag har börjat slakta av mina tuppar, det dumma är att en har rätt färg och storlek men inte riktigt rätt lynne, en har ett trevligt sätt som tupp och ledare men är lite för liten och helvit vilket jag helst inte vill ha, en annan är också väldigt trevlig även om han är lite för ung än för att riktigt det skall gå att bedöma men mer eller mindre helsvart vilket är bättre än vit men helst vill jag ha en naturfärgad spräcklig, två har rätt storlek men bara sådär färg och lynne. Så vilken skall man behålla?

Den gamla tuppen, som togs i somras, var perfekt på alla vis, precis rätt färg och storlek och underbar som flockledare och det blir ju att jag jämför med honom och det gör det svårt.

Sen har samtliga hönor fått för sig att lägga ägg ute (eller så har de slutat värpa, vilket jag inte tror) och jag hittar inte redena för utan en sammanhållande tupp går de runt, spridda lite varstans överallt, så jag ser inte när en ensam höna går iväg.

Senast ändrad:
Hur många höns är lämpligt att ha i en liten flock?
och hur stort hönshus (alltså innerdelen) vill de minst ha?

Hur många höns är lämpligt att ha i en liten flock?
och hur stort hönshus (alltså innerdelen) vill de minst ha?
Vi har 5 höns, är mer än nog då det ofta är 4 ägg om dagen. Och äter man inte ägg till frukost och bakar lite då och då så svämmar kylen snabbt över av ägg :o. Är tur att man kan ge till andra då :p.
Är tur att det bara blev 5 då vi hade tänkt ha en 10-15 från början :O.

Vi har 5 höns, är mer än nog då det ofta är 4 ägg om dagen. Och äter man inte ägg till frukost och bakar lite då och då så svämmar kylen snabbt över av ägg :o. Är tur att man kan ge till andra då :p.
Är tur att det bara blev 5 då vi hade tänkt ha en 10-15 från början :O.

Då låter det som rätt lagom med en liten miniflock till att börja med, vi vill mest ha ägg för husbehov :)
Vi har tänkt bygga kombinerad hundgård och hönsgård, inte att de ska vara tillsammans men vägg i vägg och inomhusdelen är uppdelad också vägg i vägg. De kommer att kunna se men inte röra varandra. Är det en dum ide?

Då låter det som rätt lagom med en liten miniflock till att börja med, vi vill mest ha ägg för husbehov :)
Vi har tänkt bygga kombinerad hundgård och hönsgård, inte att de ska vara tillsammans men vägg i vägg och inomhusdelen är uppdelad också vägg i vägg. De kommer att kunna se men inte röra varandra. Är det en dum ide?
Beror på hunden. Kommer den acceptera hönsen eller försöka äta upp dem ;).
Finns en bra bok om höns bygge som vi tog lite hjälp av.
"Naturligare höns skötsel, en praktisk vägledning" lite gammal men med bra lösningar och mycket olika mått och ritningar på stall.

Beror på hunden. Kommer den acceptera hönsen eller försöka äta upp dem ;).
Finns en bra bok om höns bygge som vi tog lite hjälp av.
"Naturligare höns skötsel, en praktisk vägledning" lite gammal men med bra lösningar och mycket olika mått och ritningar på stall.

Tack, ska se om de har boken på biblioteket :)

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 309
Senast: Snurrfian
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 635
Senast: Fille
·
Övr. Hund Ja, nu har jag tagit ett av de svåraste besluten i mitt liv. Jag skulle bli så otroligt glad om någon orkade läsa/skumma igenom allt...
2
Svar
22
· Visningar
3 973
Senast: Lotus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar