Den belgiske hönshunden har gjort det igen! Förutom att vråla värre än Cerberos när/om räven slår sina lovar utanför nätet så har han hjälpt mig hitta ytterligare en tupp ute i rapsåkern utanför.
En av tupparna blev jagad av en annan när det var dags att stänga för natten. Det ville sig inte bättre än att stackaren tog till vingarna över nätet med antagonisten efter sig. Jag som såg det hela sprang in och bytte till stövlar och långbyxor då det växer både tistlar och brännässlor och skenade sedan ut och runtför att se om jag skulle hitta dem.
Den gule antagonsiten, Gulle
, fann jag snabbt och efter en hel del trassel krånglade han sig igenom näten för att slippa fångas av mig och bli inslängd. Stackars Dino däremot var puts väck försvunnen.
Jag trodde ju att en vit tupp skulle vara enkel att hitta i dagsljus, men jag fick skena hem igen, koppla varulven som genast var med på noterna och sen med nosen i backen drog vi snabbt ner ut på åkern igen.
Det tog inte honom många sekunder att hitta tuppen ett par meter ut på fältet. Platsade varulven och vadade själv ut bland rapsen och kunde lätt fånga stackars Dino där han låg och tryckte, ett lätt byte för räven om jag inte fångat honom. Dummern försökte inte ens fly!
Med händerna fulla av tupp fick varulven gå lös med släpande koppel efter sig. Han skötte sig exemplariskt, stannade när jag sa till, kom när jag kallade och höll sig på, nåja, hyfsad fot in på tomten igen. Stackars Dino fick flytta in i bykhuset över natten, ifred från mindre gullige Gulle och hela kvällen markerade en lätt förvirrad varulv att en fågel var på fel ställe.
Morgonen efter när jag släppte ut fåglarna igen var Stygge ute som en kanonkula och på jakt efter Dino när jag öppnade. Efter lite hot om att han kunde hamna hos grannen om han inte skötte sig backade han av och inom kort var alla fåglarna och trängdes runt maten.
De kommande två nätterna har de sovit tillsammans utan bråk.
Hotet om grannen var inte tomt, så sent som igår hämtade han en tupp och vill hämta fler idag. Jag vet att de måste bort, men helst hade jag behållit dem alla. Det enda jag tycker mig kunna göra är att se till att de är så lite stressade som möjligt och fångar in dem en efter en i varulvens hundbur som står utanför boden så får grannen hämta dem eftersom.
Buren står öppen så de går själva in och letar godsaker, sen stänger jag om "rätt" fågel är inne och de har kompisarna utanför och godiset hos sig i väntan på liemannen.