Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Stalosan är inte skadligt, det kan du absolut ha. Det tar dock inte kvalster vad jag vet, men väl coccidier!.. nu blev man ju nojig..
får mocka ut och kalka bädden i hönshuset.
tror ni att man kan ha stalosan i hönshuset? dvs strössla lite över bädden och kratta ner lite grann?
eller kan stalosan vara skadligt för små höns fötter?
Räv är känslig för el, det krävs inte mkt för att hålla den borta. De flesta djur håller sig undan elstaket.Någon som har erfarenhet av elnäten till höns? Är dom säkra mot rävar och andra markgående djur? Eller kan dom bryta sig in ändå?
Här hemma brukar min man sköta slakten med mig som medhjälp och sen tar jag ur o så. Det finns dom man kan lämna till som slaktar mot att de får behålla köttet, hönsfolk brukar vara bra på att hjälpa varandra.Hej alla! En fråga, delvis av ren nyfikenhet: Jag gissar att de flesta som har fjäderfä nån gång "åker på" att ta bort en fågel, av något skäl (jag har förstått att det inte är helt ovanligt att "överflödiga" tuppar tas bort, eller om de är aggressiva t.ex.). Hur gör ni - lämnar bort (till vem?) eller gör det själva?
//Liten, som nån gång vill ha höns för egna ägg + kött (om nån fågel slaktas) till djuren, plus att det verkar så himla kul och mysigt!
Jag har läst lite nu och insett att det inte är helt ovanligt att hönsen fastnar i näten och inte kan ta sig loss . Jag kommer nog sätta eltrådar på utsidan av hönsnätet med långa isolatorer i stället och hoppas det håller räven borta.Räv är känslig för el, det krävs inte mkt för att hålla den borta. De flesta djur håller sig undan elstaket.
Tack för era svar angående slakt/avlivning!
Jag är själv rätt inne på att sköta den biten själv, om jag kan hitta nån som är villig att lära/visa mig så att jag gör rätt (snabbt och så skonsamt som möjligt), och om det funkar med de regler som finns kring slakten (inte insatt).
------------
@AndersB Vad fina de är!
------------
Jag har, efter en del efterforskningar (som fortfarande pågår, har bl.a. mailat JBV nyss), snöat in lite på att skaffa några vaktlar. En liten grupp japanska, som med fördel bor utomhus året runt och enligt uppgift ska fungera bra att ha i en lite rejälare utekaninbur. Huvudsyftet med den lilla gruppen är isf sällskap och ägg. Hmhmhm.
Nån här som har just japanska vaktlar?
Men snælla søta, det hær ær hønstråden. Du kan væl starta en egen tråd om vaktlar?
Men snælla søta, det hær ær hønstråden. Du kan væl starta en egen tråd om vaktlar?
Dels inleds tråden med vaktlar (ja, jag läste igenom hela tråden innan jag skrev frågan om slakt/avlivning tidigare), dels är vaktlar hönsfåglar så jag trodde faktiskt att de hörde hit. Det är inte som att jag lade in en fråga om nymfparakiter eller undulater..
Jag var nyfiken på just hur andra håller dem etc etc (de kan hållas dels som produktionsdjur - samma regler som höns, dels sällskapsfågel, med olika regler enligt JBV).
Men visst - du slipper. Jag söker mig nån annanstans.Tack och hej.
Skit i henne, du är mer än välkommen i tråden med dina funderingar.Dels inleds tråden med vaktlar (ja, jag läste igenom hela tråden innan jag skrev frågan om slakt/avlivning tidigare), dels är vaktlar hönsfåglar så jag trodde faktiskt att de hörde hit. Det är inte som att jag lade in en fråga om nymfparakiter eller undulater..
Jag var nyfiken på just hur andra håller dem etc etc (de kan hållas dels som produktionsdjur - samma regler som höns, dels sällskapsfågel, med olika regler enligt JBV).
Men visst - du slipper. Jag söker mig nån annanstans.Tack och hej.
jag har fattat det som att japansk-jumbo och "fläskvaktel" är samma sort fast olika storlekar? eller så kanske man kan blanda dom. Såg nån som sålde en grupp japanska där det stod att vissa va jumbo med. Det verkade mest bero på storleken helt enkelt
Jag har, efter en del efterforskningar (som fortfarande pågår, har bl.a. mailat JBV nyss), snöat in lite på att skaffa några vaktlar. En liten grupp japanska, som med fördel bor utomhus året runt och enligt uppgift ska fungera bra att ha i en lite rejälare utekaninbur. Huvudsyftet med den lilla gruppen är isf sällskap och ägg. Hmhmhm.
Nån här som har just japanska vaktlar?