Hönstråden 2015

Fotkvalster finns i stort sett i alla besättningar. En del djur är motståndskraftiga, andra inte. Det kan leda till att hornplåtarna reser sig och man kallar tillståndet kalkben.

Visa gärna bild på fötterna så kan vi se. Om det är kalkben rekommenderar jag att du oljar eller fettar in benen på tuppen dagligen tills hornplåtarna lägger sig, gör en sanering av hönshuset och oljar övriga en tid också. För att läka hans ben och städa ut kvalstret så att det blir mindre av ohyran i hönshuset.
Är det så vanligt alltså? :/
Finns det speciella medel för just denna typen (om det nu är det) av ohyra som man ska använda i hönshuset?
Här är ena tuppen, den andra ser typ likadan ut, men det är motsatt ben
DSC_3208.jpg

Är det så vanligt alltså? :/
Finns det speciella medel för just denna typen (om det nu är det) av ohyra som man ska använda i hönshuset?
Här är ena tuppen, den andra ser typ likadan ut, men det är motsatt ben
DSC_3208.jpg
Japp, det är kvalster. Det är inte så farligt på honom, ta tag i det ordentligt direkt så blir det bra. Det finns inga godkända läkemedel mot fotlvalster, en del använder olika läkemedel för andra ändamål men då ska man betrakta det som livstids karrens på både kött och ägg på det djuret. Den kan man strunta i det om man vill men ge/sälj då aldrig djuret, kött eller ägg från det till ngn annan.

Töm hela hönshuset på strö och inredning om möjligt. Skrubba rent med såpa, sätt in ny inredning om möjligt, annars sanera noga. Tvätta alla höns ben med såpvatten, skrubba lite med diskborste. Smörj alla höns fötter med matolja eller vaseline varje kväll i en vecka. Därefter smörjer du de med resta hornplåtar dagligen tills hornplåtarna lägger sig igen. Det kan ta tid. När jag behandlat har jag varierat mellan olja och vaseline.

Håll efter hönsens fötter genom att olja eller smörja in dom regelbundet, tex en gång i månaden. Så minskar risken att du får det på hönsen.

Japp, det är kvalster. Det är inte så farligt på honom, ta tag i det ordentligt direkt så blir det bra. Det finns inga godkända läkemedel mot fotlvalster, en del använder olika läkemedel för andra ändamål men då ska man betrakta det som livstids karrens på både kött och ägg på det djuret. Den kan man strunta i det om man vill men ge/sälj då aldrig djuret, kött eller ägg från det till ngn annan.

Töm hela hönshuset på strö och inredning om möjligt. Skrubba rent med såpa, sätt in ny inredning om möjligt, annars sanera noga. Tvätta alla höns ben med såpvatten, skrubba lite med diskborste. Smörj alla höns fötter med matolja eller vaseline varje kväll i en vecka. Därefter smörjer du de med resta hornplåtar dagligen tills hornplåtarna lägger sig igen. Det kan ta tid. När jag behandlat har jag varierat mellan olja och vaseline.

Håll efter hönsens fötter genom att olja eller smörja in dom regelbundet, tex en gång i månaden. Så minskar risken att du får det på hönsen.

Jag behandlade som du skrev ovan, men kvalstern kom ju alltid tillbaks. Træligt att behandla flera gånger också - særkilt dom som blir rædda. Så læste jag att tjærsalva ær effektivt så jag smælte lite vanlig trætjæra genom att sætta ner burken i hett vattenbad och rørde ner den i vaselin. Det blev en vældigt løs och kletig salva så jag fick ta på mig skræp-klæder som ændå snart skulle kasseras innan jag behandlade dom. Men det var bra, mycket effektivare æn bara vaselin! Sen har jag læst om någon som anvænt Skillingaryds salva och æn om den inte innehåller så mycket tjæra som min hemmagjorda så hjælper den också.

Jag behandlade som du skrev ovan, men kvalstern kom ju alltid tillbaks. Træligt att behandla flera gånger också - særkilt dom som blir rædda. Så læste jag att tjærsalva ær effektivt så jag smælte lite vanlig trætjæra genom att sætta ner burken i hett vattenbad och rørde ner den i vaselin. Det blev en vældigt løs och kletig salva så jag fick ta på mig skræp-klæder som ændå snart skulle kasseras innan jag behandlade dom. Men det var bra, mycket effektivare æn bara vaselin! Sen har jag læst om någon som anvænt Skillingaryds salva och æn om den inte innehåller så mycket tjæra som min hemmagjorda så hjælper den också.
Jag fick ingen bra effekt med skillingsryds. Men det är ju olika :)

Tack för svar :bow:
Kan man tvätta med nåt starkare än såpa i hönshuset? Virkon ? Skrubba och sen måla med kalkning? Läste nåt om kiselgur i sandbadet ,kan det vara nåt att prova? Hur länge lever kvalstren i inredningen så att säga? Kan det vara idé att ha hönsen i ett sommarhus?

Tack för svar :bow:
Kan man tvätta med nåt starkare än såpa i hönshuset? Virkon ? Skrubba och sen måla med kalkning? Läste nåt om kiselgur i sandbadet ,kan det vara nåt att prova? Hur länge lever kvalstren i inredningen så att säga? Kan det vara idé att ha hönsen i ett sommarhus?
Virkon tar inte kvalster tyvärr. Korrektur kan du ha, och ormbunkar i redena, men vet inte vilken hitta det är effektivt på. Sommarhus är toppen, men kvalstren lever i flera månader utan värddjur och finns även utomhus, i hönsgården. Byt ut all inredning du kan och använd såpa (det kväver). Du kan även olja inredningen. Stalosan är ju bra mot Coccidier men vet inte hur det är med kvalster, skadar ju inte att använda det :)

Apropå att byta ut allt strö.. Under spånet är det som fin fin sand :/ gissar att det kan försvåra en del? Tar gärna emot tips och idéer om det också :)
Virkon tar inte kvalster tyvärr. Korrektur kan du ha, och ormbunkar i redena, men vet inte vilken hitta det är effektivt på. Sommarhus är toppen, men kvalstren lever i flera månader utan värddjur och finns även utomhus, i hönsgården. Byt ut all inredning du kan och använd såpa (det kväver). Du kan även olja inredningen. Stalosan är ju bra mot Coccidier men vet inte hur det är med kvalster, skadar ju inte att använda det :)

Tintilar - jag hemmagjord tjærsalva med næstan hælften tjæra i, Skillingaryds salva innehåller itne alls så mycket tjæra! Hemmagjord ær bæst.

.. nu blev man ju nojig..
får mocka ut och kalka bädden i hönshuset.

tror ni att man kan ha stalosan i hönshuset? dvs strössla lite över bädden och kratta ner lite grann?
eller kan stalosan vara skadligt för små höns fötter?

Köpte en dyr säck med foder till hönsen som skulle vara det bästa och innehålla allt de behöver, problemet är bara att hönsen vägrar äta fodret! De äter allt annat, alla typer av hel eller krossad spannmål, solrosfrön, ris, majs mm går direkt men inte färdigfodret (samma sak med kattmaten, katterna vägrar äta färdigkattmat).

Har ni samma problem?

Nope mina är som helt galna i sin färdig pellets! Havren och allt det andra får vänta bara dom får sin älskade pellets ;)

Köpte en dyr säck med foder till hönsen som skulle vara det bästa och innehålla allt de behöver, problemet är bara att hönsen vägrar äta fodret! De äter allt annat, alla typer av hel eller krossad spannmål, solrosfrön, ris, majs mm går direkt men inte färdigfodret (samma sak med kattmaten, katterna vägrar äta färdigkattmat).

Har ni samma problem?
våra åt snarare bättre av det pelleterade fodret de fick innan än av muslin de får nu.
pickar ut det goda och lämnar det mindre goda typ :/.
men misstänker att de äter bättre av det under vintern då det inte har ngt annat val :devil:

Någon som har erfarenhet av elnäten till höns? Är dom säkra mot rävar och andra markgående djur? Eller kan dom bryta sig in ändå?

Hej alla! En fråga, delvis av ren nyfikenhet: Jag gissar att de flesta som har fjäderfä nån gång "åker på" att ta bort en fågel, av något skäl (jag har förstått att det inte är helt ovanligt att "överflödiga" tuppar tas bort, eller om de är aggressiva t.ex.). Hur gör ni - lämnar bort (till vem?) eller gör det själva?

//Liten, som nån gång vill ha höns för egna ägg + kött (om nån fågel slaktas) till djuren, plus att det verkar så himla kul och mysigt!

Hej alla! En fråga, delvis av ren nyfikenhet: Jag gissar att de flesta som har fjäderfä nån gång "åker på" att ta bort en fågel, av något skäl (jag har förstått att det inte är helt ovanligt att "överflödiga" tuppar tas bort, eller om de är aggressiva t.ex.). Hur gör ni - lämnar bort (till vem?) eller gör det själva?

//Liten, som nån gång vill ha höns för egna ägg + kött (om nån fågel slaktas) till djuren, plus att det verkar så himla kul och mysigt!

Jag har inte höns än. Skaffar väl kanske inom två år.
När det är dags att ta bort någon höna eller tupp kommer jag göra det själv. Jag kommer väl läsa på och be någon som kan visa första gången. Jag har väl rätt stor koll på hur man gör men mest bara för att man inte ska tro att man gör rätt och det visar sig att man gör fel.

Jag har avlivat mina själv, första två, tre var kanske inte så kul, delvis för att jag inte hade fått in rätt teknik men nu när jag lärt mig är det inte så farligt. Bättre att göra det själv så att man vet att det sker på ett bra sätt. Men det är lite arbete med slakten, inte som att köpa en kyckling i affären precis.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 309
Senast: Snurrfian
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 635
Senast: Fille
·
Övr. Hund Ja, nu har jag tagit ett av de svåraste besluten i mitt liv. Jag skulle bli så otroligt glad om någon orkade läsa/skumma igenom allt...
2
Svar
22
· Visningar
3 973
Senast: Lotus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar